Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, april 05, 2013

Rondleiding nummer twee, onverwachts prachtig weer

De wekker, niet dat ik hem nodig heb, want ik ben altijd ruim van tevoren wakker, gaat weer om half acht.  Ik heb heerlijk geslapen en zie ik daar zon de kamer binnenschijnen?  Het weerbericht gisteren was bewolkt met wat regen in de ochtend en dan opklaringen 's middags.

Moeder Natuur is ons echter zeer goed gezind, want prachtig blauwe lucht lacht me toe.  Rick voelt zich nog steeds als een vaatdoek en het lukt me eindelijk hem over te halen tenminste van huis uit te werken vandaag.  Hij heeft vandaag geen afspraken en kan tenslotte ook liggend e-mails lezen en beantwoorden. 

Na mijn ontbijt brengt Rick me naar de metro.  Het is duidelijk toeristentijd want de trein is hier in Vienna al zo vol dat mensen moeten staan.  Gelukkig heb ik nog een zitplaats, ik zal vandaag al genoeg op mijn benen staan. 

Naast mij komt een gezin uit Wisconsin te zitten. Zij willen weten waar ze het beste kaartjes voor de Old Town Trolley kunnen kopen.  Ik leg dat aan ze uit en de man voor mij helpt ook.  Hij woont ook al decennia in dit gebied, blijkt. Het wordt een leuk gesprek over de bezienswaardigheden in de stad en hoe Washington de afgelopen vijftien jaar is uitgegroeid tot een serieuze toeristenbestemming.

Verder staat er een groep Duitse studenten in de trein.  Ik Facebook Kai daarover, want omgekeerde wereld.  Een aantal van hen heeft Jack Wolfskin jacks aan.  Dit is een merk dat we in Duitsland overal zagen, maar niet kenden.  Ik zie nu dat het inderdaad een Duits merk is en ben wel benieuwd of het in Nederland ook bekend is?

Bij het Smithsonian station stap ik uit.  Ik weet dat S. en D. een hotel in Alexandria hebben en er wordt omgeroepen dat er een probleem met de treinen in dat gebied is.  Als ze er om kwart voor tien nog niet zijn neem ik dus maar aan dat ze daardoor vertraagd zijn.  Zij hadden geen telefoon mee, dus ik kan ze niet bereiken.

Ondanks de zon staat er een fris windje en ben ik blij mijn handschoenen mee te hebben.  Het is hier bij de uitgang van het metrostation ook leuk mensen kijken.  Het valt me op dat er veel Duitsers zijn, misschien hebben die de week na Pasen vrij.

Om tien uur komen S. en D. eindelijk met de roltrap naar boven.  Ze waren inderdaad slachtoffer van het metro mankement, heel vervelend, natuurlijk, maar niets aan te doen.  We maken kennis in persoon (S. is al een tijdje Facebook vrienden met mij, dus dat voelt als al bekend) en beginnen dan aan de rondleiding.

Terwijl ik stond te wachten vielen me de prachtig bloeiende magnolia's in de Enid A. Haupt Garden op.  Ik stel voor daar eerst heen te gaan en dat is een hit.  De magnolia's staan schitterend in bloei en hyachinthen en viooltjes geven meer kleur.  Met de diepblauwe lucht is het een prachtig gezicht.  Interessant is ook dat deze tuin op de daken van een aantal musea is aangelegd.

Na de nodige foto's genomen te hebben, maken we even een pit stop in het Smithsonian Kasteel.  Dan beginnen we aan de officiele rondleiding.  Ik vertel altijd wat vroege geschiedenis van de stad en dan lopen we naar het Capitool.  Het is opvallend dat ook vandaag de vlaggen boven de Senaat en het Huis van Afgevaardigden niet waaien.  Zou leuk zijn voor de gemiddelde Amerikaan om zo vaak vrij te zijn!

Bij de Library of Congress staat vandaag bij beide ingangen een flinke rij.  Uiteindelijk besluiten we toch maar de algemene ingang te nemen en dat gaat eigenlijk best snel.  Na alles voor de veiligheidscontrole uitgetrokken en weer aangedaan te hebben, lopen we dit mij nooit vervelende gebouw in. Zoals altijd maakt het veel indruk en we nemen de tijd om alles te bekijken. 

Door het halve uur oponthoud met de metro lopen we achter op mijn Old Ebbitt Grill schema.  Ik wil S. en D. absoluut niet haasten, dus ik bel Tony om hem te laten weten dat we in plaats van kwart over twaalf dichter bij enen zullen komen.  Zo handig om dat contact te hebben!  Het is absoluut geen probleem, dus ik hoef ook niet de hele tijd de klok in de gaten te houden.

We lopen door Chinatown en gaan even het oude St. Patrick kerkje binnen.  Daar is net een dienst gaande en die willen we niet verstoren.  De deuren zijn van glas en we kunnen de mooie glas in lood ramen er zo ook door zien.

Bij de Old Ebbitt Grill is het weer een drukte van jewelste.  Als ik Tony en zijn medewerkers was zou ik iedere avond uitgeput zijn!  Zoveel mensen van tafels voorzien is stressvol werk, maar Tony heeft altijd een lach, hug en grap over voor iedereen.  Echt een bijzondere man, die ervoor zorgt dat klanten niet boos worden op lange wachttijden, bijvoorbeeld. 

Vandaag zorgt hij er weer voor dat wij meteen een tafel krijgen.  Vandaag bestel ik de frittata met groentes en kaas, erg lekker.  S.  neemt de crabcake en D. de cheeseburger.  Het wordt een gezellige maaltijd en na een uur zijn we klaar om verder te gaan.

Het weer kan echt niet beter!  De temperatuur is nu ook zo dat we zonder jas kunnen lopen, heerlijk!  Dacht ik dat het gisteren druk was, vandaag is het nog erger!  Bij het Witte Huis mogen we nu tenminste wel tot vlak aan het hek aan de achterkant.  Ik kan de moestuin van Michelle vandaag dus wel laten zien.

Bij het Tweede Wereldoorlog Monument staan de fonteinen nog steeds uit.  Ik begin te denken dat dat iets te maken heeft met de werkzaamheden, die er vlak achter bezig zijn.   Wel erg jammer, want die fonteinen maken dat monument nu net erg mooi.

Zo druk als het bij het Vietnam Memorial is heb ik het zelfs in de zomer nog niet gezien.  Het is letterlijk ellebogenwerk om er doorheen te komen.  Gelukkig neemt dat niets van de soberheid weg, waardoor dit juist zo'n indrukwekkend monument is.  Iedereen is ook heel stil, valt me op.

Via het Lincoln Memorial en Koreaanse Monument, wat me met alle dreigingen van Noord-Korea op het moment extra treft, lopen we naar het Tidal Basin.  Dit keer geen vos te bekennen waar wij hem gisteren zagen.

Gisteren heb ik niet gekeken, maar vandaag zie ik dat de controversiele spreuk nog steeds op het Martin Luther King Jr. Memorial staat.  In december werd, dacht ik, besloten die spreuk te verwijderen. Nu lees ik dat die zeker gaat veranderen, maar dat men er nog niet uit is hoe.  Gauw neem ik er een foto van, de volgende keer kan hij zomaar verdwenen zijn.

De kersenbloesems rond het Tidal Basin zijn wel duidelijk iets verder uit dan gisteren.  Daar blijft het wel bij, want de meesten zitten echt nog in de knop.  Vandaag is het echter een stuk warmer met naar ik schat een graad of 18 en de komende dagen blijft dat zo, dus dan gaat het hard.  Ik ben van plan begin volgende week zeker terug te keren, want dan zullen we wel op het hoogtepunt zijn.

Zonder jas langs het Tidal Basin lopen, de mooie forsytia en magnolia's bij het George Mason Memorial dat in deze tijd van het jaar eindelijk een keer een beetje aandacht krijgt.  Die arme man zit daar maar het hele jaar en niemand bezoekt hem.  Ook nu niet, hoor, want met komt duidelijk enkel voor de bloeiende struiken en bomen.  En toch hebben we George Mason o.a. te dank voor de "Bill of Rights".  Geen kattenpis, zoals mijn oma zou zeggen.

Thomas Jefferson in zijn Memorial wordt vandaag ook veel meer bezocht dan anders.  Ik heb het hier nog nooit zo druk gezien.  Het is natuurlijk heel goed voor de economie van de stad dat het toerisme zo florisseert,  dat is zeker. 

Langzaamaan lopen we weer terug naar de Mall en het Smithsonian station.  Daar nemen we afscheid en krijg ik een zakje met allerlei Nederlandse lekkernijen en een flink zware tas met Libelles en Margrieten aangereikt.  Arme D. heeft die de hele dag in zijn rugzak meegesjouwd! 

In de trein terug naar huis lees ik meteen een heel aantal Anne Wils in de Libelles.  Bedankt, S. en D.!!  Rick is vandaag inderdaad thuisgebleven en komt mij van het station halen.  Hij voelt zich nog steeds als een vaatdoek en heeft, heel ongewoon voor hem, geen fut om uit eten te gaan.

Eerlijk gezegd ben ik na twee hele dagen rondleiden ook flink uitgeteld.  Niets fijners dan de voeten omhoog vanavond!  Rick heeft nog wel energie om eten te gaan halen.  Voor mij lekkere Wakame soep en General Tso's surprise van Sunflower.

Vanavond is het lekker voor de buis hangen voor Rick en mij.  Saskia moet werken. 

Foto's van vandaag staan hier.

13 reacties:

Anoniem zei

Wat ziet Washington er nog zo veel mooier uit met de bloesems die de volgende dagen wel op hun hoogtepunt zullen komen.
Nog een fijn weekend voor jullie allemaal en beterschap voor Rick.
Groetjes van Hilde uit B.

Robert-Jan en Yvonne zei

Jack Wolfskin jassen kom je hier in NL ook tegen; niet heel veel, maar het is zeker een bekend merk hier, maar ik zou het ook weer niet populair noemen. Mooie dag !

Jeanny zei

Wat een mooie foto's!!! Een heel verschil, de blauwe lucht. Ik heb met jullie mee genoten, haha.
Groetjes uit Oisterwijk.

Anoniem zei

Hallo Petra,

Leuk om weer mee te lezen over Waahington en de mooie foto's ervan te zien. Jammer voor mij dat de kersenbloesems vorig jaar niet wat later bloeiden!

Ik heb je verhalen over Berlijn ook gelezen. Berlijn trok mij al niet als stad, maar nu al helemaal niet meer zo. Ligt niet aan je verslag, hoor. Want dat was leuk om te lezen.

Washington lijkt mij een stuk aantrekkelijker als stad.

Mijn stedentrip naar Sevilla en dagje Cordoba was geweldig!! Wat zijn dat een mooie steden. Helemaal blij werden we van de palmbomen en de sinaasappelbomen en de leuke spaanse sfeer en de heerlijke tapa's.

Groetjes,

Anika

Anoniem zei

Ik vergeet nog om Rick veel beterschap te wensen. Hopelijk knapt hij van een weekendje rustig aandoen op, en hopelijk kan hij lekker in de zon zitten.

Anika

Wentje zei

Jaaaa die uitdrukking heb ik lang niet gehoord maar mijn oma zei ook altijd dat het geen kattenpis was! Grappig!!
Beterschap voor Rick!

Anoniem zei

Ja, Jack Wolfskin ken ik ook. Zie ook regelmatig mensen ermee lopen. Ben ook een keer een winkel van hen binnen geweest omdat ik er graag een jas van wilde hebben. Er hingen heel mooie dingen jassen en vesten etc. alleen ging het even mijn beurs te boven, want het is best een duur merk.
Jullie hebben al weer mooi weer, hier vriest het nog steeds 's nachts. Maar het wordt volgende week waarschijnlijk wat zachter, bijkomstig is dan dat we weer regen hebben. Ook bah!
Beterschap aan Rick.

Groetjes Tine.

marianne zei

Haha, Anne Wil las ik ook altijd het eerst, kreeg ze altijd van m'n moeder.
Jack Wolfskin zie je hier ook wel, is echt zo'n buitensportmerk.

En beterschap voor Rick natuurlijk!

Tineke zei

Prachtige foto's van de bloeiende prunussen en tulpenbomen. Bij onze prunus zijn al roze knopjes te zien, maar de bloei laat nog zeker 2 weken op zich wachten verwacht ik. Zelfs de sneeuwklokjes bloeien her en der nog in de tuin. Bij jullie wordt het zelfs 26 graden, dat is direct zomer. prettig weekend en beterschap voor Rick

Anoniem zei

Jack wolfskin komt hier steeds meer voor. Ik vind het een van de betere outdoor merken, maar wel een dure. Ik heb er een heerlijke wandelbroek van. Echt een fijn merk!

Beterschap voor rick.
Gr. Christa

Petra zei

@Hilde - Ja, niet voor niets is dit hoogseizoen voor het toerisme in de stad!

@Robert-Jan - Wat ik er zo van zie zijn het mooie spullen, die ze verkopen.

@Jeanny - Die luchten komen met het koelere weer, helaas wordt het met de komst van de warmte ook wat meer bewolkt, maar we klagen natuurlijk niet!

@Anika - Je verhaal over Spanje deed me weer denken aan ons reisje daar zoveel jaren geleden! Dat is de laatste keer dat ik in dat land was, zou er graag weer eens teruggaan.

@Wentje - Leuk, he, die oude uitdrukkingen. Mijn oma en opa hadden er heel wat.

@Tine - Aan de kleding te zien kan ik me helemaal voorstellen dat er een flink prijskaartje aan hangt.

@Marianne - En Sanne in de Margriet ;)

@Tineke - Dat is hier wel vaker dat het opeens heel warm wordt. Het zal nog niet duren, maar genieten is het zeker na alle kou!

@Christa - Zou het te vergelijken zijn met The North Face? Ook een duurder merk met goede kwaliteit kleding.

naomi zei

Hallo

Het kledingmerk Jack Wolfskin lijkt voor mij op het USA merk North Face. Dat zie je hier ook veel minder dan bij jullie.

Heerlijke wandeling weer gemaakt en zo mooi die kleuren die je al ziet.

Liefs Naomi

Anoniem zei

The north face hebben ze hier ook. En inderdaad zijn er kledingstukken die net zo duur zijn. Dus denk inderdaad dat het vergelijkbaar is. North face heeft echter ook een reeks kledingstukken die best betaalbaar zijn.heb dus het gevoel dat je daar meer kan kiezen in prijs zonder direct diep in de buidel te moeten tasten. Gr. Christa