Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, februari 13, 2014

Snowmageddon Pax

De hele nacht heb ik rare dromen over stapels voorspelde sneeuw, die uiteindelijk niet valt.  Kennelijk hebben de paar centimeters, die er bij het naar bed gaan al lagen, mijn onderbewustzijn op sneeuw doen focussen.

Rick staat helemaal vroeg op, maar ik voor mijn doen ook, want zodra ik wakker word ben ik benieuwd naar wat er nu echt gevallen is.  Als ik de lamellen opentrek knipper ik toch wel even met mijn ogen.  Er ligt echt een enorme berg sneeuw!  Het Weather Channel geeft sinds een paar jaar zware winterstormen namen, net als orkanen die krijgen, en deze heet Pax, vandaar de titel van dit blog.


Mijn broer uit Ottawa belt op weg naar zijn werk en vraagt hoeveel er is gevallen.  In Ottawa hebben ze helemaal een enorm strenge winter, die zij zelfs niet eerder mee hebben gemaakt.  Het is zelfs te koud om te gaan langlaufen, vertelt mijn broer, iets wat ze gewoonlijk 's winters veel en graag doen.

Mijn zus heeft al eerder vanochtend ge-sms-t dat haar vlucht eindelijk ook geannuleerd is.  Hopelijk kunnen ze over een paar weken wel komen.

Rick heeft de sneeuw al opgemeten en kwam uit op precies dertig centimeter.  Inmiddels valt er "sleet", daar is in het Nederlands geen woord voor, het is winterse hagel.  Voordat het droog wordt gaat het nog een tijdje over in regen, maar die is zo koud dat weinig sneeuw erdoor smelt.

Na een ontbijt van warme wafels en thee (voor Rick) en koffie (voor mij) gaat Rick met buurman Chuck de sneeuwblazer gebruiken om de opritten schoon te maken.  Cosmo gaat ook graag mee, die vindt de sneeuw heerlijk!

NBC zendt vandaag de 1000 meter schaatsen niet live uit, dus via HMA krijg ik een verbinding met een server in Amsterdam zodat ik de NOS uitzending kan kijken.  Dat gaat niet helemaal makkelijk, want de stream is allerminst constant, maar de belangrijkste ritten zie ik toch wel.  Erg leuk dat Nederland weer twee medailles in de wacht sleepte!!

Als het schaatsen klaar is besluit ik het beste van dit enorme pak sneeuw te maken en bind mijn sneeuwschoenen onder.  Het is alweer vier jaar geleden dat ik die voor het laatst heb kunnen gebruiken!  Ons plein is nog niet geploegd en grote delen van de rest van de buurt ook niet, dus ik loop voornamelijk gewoon op straat.

Sneeuwstormen zijn altijd een prima manier om mensen in de winter naar buiten te krijgen.  Onderweg krijg ik dan ook heel wat aanspraak met bekenden zowel als onbekenden.  Het miezert wat, maar is erg lekker om buiten te zijn.  Sneeuwschoenen lopen is best zwaar, regelmatig moet ik even op adem komen.  Na drie kwartier heb ik dan ook echt het gevoel goede cardio gedaan te hebben.

De warme douche voelt nu wel heel erg lekker!  Dan is het lunchtijd en Saskia en ik warmen een "country" groentesoep op, die heeft behalve groentes ook kidney bonen.  Ik smelt er nog een paar plakjes Goudse kaas in, helemaal lekker!

De Olympische Spelen gaan aan, hoewel ik er niet heel veel aandacht aan besteed.  Ik heb me namelijk voorgenomen om deze sneeuwmiddag te besteden aan veel Portugees leren.  Na een aantal uren lukt het me eindelijk om niveau 9 te halen bij Duolingo.  Volgens hun kan ik nu 40% van de Portugese teksten vertalen, vind ik wel heel wat, eigenlijk.

Inmiddels sneeuwt het weer en gaan Saskia en Laura eindelijk Saskia's auto uitgraven.  Daar moet Cosmo natuurlijk ook weer bij zijn.  Na afloop krijg ik hem niet naar binnen en maak een kort filmpje van onze sneeuwhond, die Oost-Indisch doof is voor mijn smeekbeden om binnen te komen.


Als mijn zus en haar kinderen hier waren geweest hadden we taco's gegeten.  Daar heb ik dus alle ingredienten voor in huis en Rick en ik besluiten dat ons maal te maken vandaag.  Het is altijd een lekker "comfort food" en we smullen ervan.

Natuurlijk gaan ook vanavond de Olympische Spelen weer aan.  Dit keer zie ik "in het Amerikaans" de belangrijkste ritten van de 1000 meter dames nog eens.  Het valt me weer op dat Ireen Wuest helemaal niet blij lijkt on zilver te winnen, terwijl Margo Boer glundert om haar brons.

Bij Katja in Roanoke is een halve meter sneeuw gevallen en zij moest natuurlijk als ambulance personeel wel werken.   Ze rijden er dan ook gewoon doorheen met sneeuwkettingen.  Alleen staat haar auto nog mijlen ver weg waar ze gisteravond "gered" werd door een collega in een auto met vierwielaandrijving.  Ze wordt vanavond of naar huis gebracht of gaat lopen, hopelijk het eerste.

Ook Kai in Richmond had vandaag voor het eerst in de vier jaar dat hij daar studeert geen school.   Hij schreef het toch heel druk te hebben met allerlei projekten, dus zeker geen vrije dag voor hem.  Wel voor Saskia, Laura en Kaylee, die de hele dag tv shows keken en nu zoetigheden aan het bakken zijn.  Erg leuk dat de meiden zo dicht bij elkaar wonen dat ze naar elkaars huizen kunnen lopen.

De scholen zijn morgen weer gesloten, dus de dames hier vanavond kunnen weer uitslapen.  Bij het schrijven van dit blog sneeuwt het nog en ligt er weer een paar centimeter.  Mooi is het wel, maar ik ben toch blij voor volgende week beduidend warmere temperaturen in de voorspelling te zien!

Foto's van vandaag staan hier

12 reacties:

Anja zei

Ja, dat was me het winterdagje wel, wat een pak sneeuw is er gevallen. Wat zal Rick blij zijn geweest met zijn snowblower, Marcel moest het met een sneeuwschep doen. Mooi is het zeker maar ook ik verlang naar warmere temperaturen.

Pascale zei

Allemensen, wat een hoeveelheid sneeuw krijgen jullie! En hier juist zo weinig, deze winter.

Ik kon gelukkig de 1000 meter wel "live" volgen via de NBC Live Extra app op m'n iPad. Zo kijk ik al elke ochtend (soms stiekempjes tijdens m'n werk, vertel het mijn baas maar niet ;) ). Zal morgenochtend raar zijn, geen schaatsen, juist als ik een vrije dag heb!

Anoniem zei

Fijn ook om jou eens te horen praten met Cosmo in het nederlands, maar hij heeft geen oren om naar jou te luisteren om binnen te gaan, hij heeft natuurlijk ook een dikke pelsmantel om zich te beschermen tegen de koude. Geef je altijd bevelen in het Nederlands ?
Groeten van Hilde uit B.

Ineke zei

Jeetje, wat een pak sneeuw bij jullie, het houdt maar niet op he, die lange en koude winter bij jullie. Enig filmpje van Cosmo die niet naar binnen wil.

Anoniem zei

Haha, die Cosmo, hoe heb je hem tenslotte naar binnen gekregen?
Wat een winter hebben jullie, hier lijkt het meer op de herfst...
Lian

marielle zei

Haha wat leuk Cosmo in de sneeuw. En hoe hij erbij kijkt,
Wel lekker die sneeuw maar kan me voorstellen dat je het nu wel gehad hebt ermee. En dat ook gelijk de scholen dichtgaan , dat gebeurt in nederland echt nooit.. Nou probeer er nog van te genieten.
Groeten Marielle

Anoniem zei

Het ziet er weer prachtig uit.
Wat blijf je lief vragen of Cosmo mee naar binnen wil, hahaha.
Nou sterkte nog de komende dagen.
En alvast een fijn weekend.
Wij vliegen maandag naar Florida voor zoals mijn vriendin schreef, shorts, t-shirts and flip flops. We zijn er klaar voor.
Groet, Bea

Anoniem zei

Wat enorm leuk dit filmpje! Zowel om Cosmo in beweging te zien als om jou te horen praten - en dan ook nog in het Nederlands! :) Ik moet erg lachen om Cosmo's blikken op jou: "naar binnen? zie je dan niet hoe fijn 't nu buiten is?" :) :)
Groetjes van Liesbeth uit Leiden

Anoniem zei

Daar ligt aardig wat sneeuw bij jullie pfff,ja dat loopt heel zwaar met sneeuwlaarzen aan,alsof je door omgeploegde grond loopt.
Is Cosmo tweetalig opgevoed?Toen ik je hoorde praten in het Nederlands , was het net of hij je niet verstond hahaha ,ja als hij nog graag wat langer buiten wil zijn ,dan kun je praten als brugman he,dan zijn ze doof ervoor!Er is ook zoveel te ruiken overal.ier in het limburgse zie je in de tuinen alweer van allerhande bloemetjes en struiken bloeien,zo zacht is het hier voor de tijd van het jaar,morgen zou het hier 14 gr worden,of dat gaat kloppen,dat merken we vanzelf wel weer.

Fijn weekend
groetjes Joke

Petra zei

@Anja - Wel zwaar voor Marcel, hoor! En ik verlang ook naar warmte, ik heb het al snel gehad met sneeuw.

@Pascale - Gelukkig zijn er dit weekend wel weer wedstrijden.

@Hilde - Nee, ik geef de bevelen in het Engels. Die heeft hij tijdens zijn puppy training geleerd, maar ik "klets" half Nederlands, half Engels met hem.

@Ineke - Ja, ongekend koud hier.

@Lian - Hij kwam wel naar binnen, ja, maar pas na nog een tijdje.

@Marielle - De dichte scholen komt omdat mensen echt ingesneeuwd zijn . In een dag kunnen ze de zijstraten niet doen. Bovendien moeten duizenden schoolbussen "uitgegraven" worden en schoolparkeerterreinen schoongemaakt.

@Bea - Superveel plezier in Florida! Ik benijd jullie wel!

@Liesbeth - Ha ha, ja, hij kan echt zo kijken van "je maakt me niets"

@Joke - Cosmo's bevelen gaan in het Engels, maar verder praat ik een mengelmoesje Nederlands en Engels met hem.

babarage zei

Geweldig die Cosmo. Die had echt ff een je kan me wat momentje , "ik hoor je lekker niet, lalala." Wel jammer dat wij niks geen sneeuw hebben gehad wat dat betreft wat Huff is er ook gek op.

En ik hoor dat je hetzelfde arsenaal doorloopt als ik als Huff weigerachtig is, lief, net doen of er iets geweldigs is binnen, boos, ongeduldig. En het erge is dan dat je eigenlijk enthousiast moet reageren als dat 'rotbeest' het eindelijk belieft om te komen :)).

naomi zei

Hallo

Wat een bijzonder om dat filmpje van Cosno te zien en jpuw te horen praten. Ik bij Stitch soms ook roepen tot ik een ons weeg. Eerst lief, lokken, streng, boos, ongeduldig en ik gebruik vaak het woord nu als het einde is in beeld haha. Gaan echt hun gang.

Mooie sneeuw foto's maar wel heel veel al weer. Hier zie je echt al de lente verschijnselen. Ben benieuwd of er nog een winter komt.

Lief Naomi

Ps ik heb een leuke code chocolates haha