Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, maart 12, 2015

Nederland Dag 4: Amsterdam

Ja, hoor, we lopen keurig om acht uur de deur uit!  Ik heb mijn zweep er niet eens voor hoeven gebruiken.  Ik denk dat iedereen gewoon ook zin heeft om naar Amsterdam te gaan.

Het hotel ligt supergunstig en we lopen in iets meer dan vijf minuten naar het station.  Daar kopen we een retourtje Amsterdam en gaan dan ontbijt halen bij Bakker Bart.  Voor mij wordt het vandaag een broodje met ei en filet Americain.  We nemen het mee om in de trein op te eten.

We wilden de intercity van 8:25 nemen, maar als we op het perron komen is er geen trein dus we denken hem net gemist te hebben.  Dan maar wachten op die van 8:40 op het perron ernaast.  Een paar minuten later hoor ik de omroepster zeggen dat de vertraagde trein van 8:25 over enkele minuten zal vertrekken.


De anderen hoorden dat helemaal niet, het voordeel van in Nederland gewoond te hebben.  Gauw sleep ik ze mee die trein in.  Ook het naar binnen dringen ben ik nog niet verleerd, maar het mocht niet baten, want de anderen zijn gewend rustig naar binnen te stappen en voor we het weten zijn alle stoelen boven bezet.

Beneden zijn er nog een paar stoelen vrij, niet naast elkaar, maar Rick en de kinderen willen blijven staan.  Nou, mij niet gezien, want lang staan vind ik moeilijk.  Ik ga zitten en mijn ontbijt eten.  Pas na Amsterdam Amstel gaan de anderen ook zitten in vrijgekomen stoelen.

Na een kort half uurtje stappen we uit op Amsterdam Centraal.  Daar kopen we een OV dagkaart en gaan dan op tram 2 wachten.  Maar wat er ook komt, geen tram 2.  We zien alleen maar tram 17 en 13, de ene na de andere. 

We wachten meer dan een kwartier en dan ga ik eens vragen of er wat aan de hand is.  Niemand weet er iets van, maar iedereen is het erover eens dat het wel erg lang duurt sinds er een tram 1, 2 of 5 is langsgekomen.  Na bijna een half uur vinden we het te bar worden en besluiten de 2,5 kilometer naar het Rijksmuseum dan maar te lopen.

Dat is natuurlijk heel goed te doen en ook leuk om door de stad te lopen.  We hebben al kaartjes voor het museum dus kunnen na het afgeven van onze jassen meteen naar binnen.  Natuurlijk lopen we meteen naar de grote trekpleister, de Nachtwacht.  Sowieso vind ik hier eigenlijk alleen de 17e eeuwse schilderijen interessant.

We nemen dan ook uitgebreid de tijd voor de Rembrandts, Vermeers en Jan Steens en meer.  Mijn favoriete schilderijen zijn die van Jan Steen en Hendrick Avercamp.  Van die laatste vind ik het zo bijzonder dat een doofstomme zulke mooie schilderijen kon maken. 

Als we de oude meesters alle aandacht hebben gegeven gaan we nog even naar beneden voor de impressionisten.  Dat valt me dan weer tegen.  Er hangt een Monet en er zijn drie van Goghs (snap ik wel met een museum speciaal voor hem, ooit zal ik dat ook bezoeken).  Wat dat betreft ben ik in de National Gallery of Art verwend. 

Met al het gestaan voel ik me helemaal niet lekker.  Ik krijg overal pijn.  Het is gek, ik kan eindeloos lopen, maar staan heel slecht.  Rick en de kinderen vinden het ook genoeg geweest. 

Maar ja, we (behalve Kai) hebben kaartjes voor de Late Rembrandt tentoonstelling en het is zonde om die weg te gooien.  We hebben er echter geen zin in.  Dan kom ik op het idee om ze aan mensen in de rij te geven. 

Eerst benader ik een ouder stel en vraag of ze van plan zijn de Late Rembrandt tentoonstelling te bezoeken.  Dat zijn ze.  Ik biedt ze onze tickets aan en de mevrouw staat er bijna op ervoor te betalen.  Ik overtuig haar ervan dat dit onze goede daad van de dag is en heel blij lopen ze met onze kaartjes meteen naar binnen.  Geeft echt een goed gevoel!

Het derde kaartje probeer ik eerst bij een Engels paar, maar die snappen niet goed waar het om gaat.  Achter hen staat een man alleen en ik geef het aan hem.  Ook hij is er duidelijk blij mee.  Ik ben blij dat we de kaartjes niet gedachtenloos ongebruikt lieten.

Het loopt tegen twaalven en we besluiten te gaan zoeken naar een lunchrestaurant.  Kai en ik denken dat we op het Leidseplein wel wat moeten kunnen vinden.  Daar is het natuurlijk heel gezellig, maar er is geen veganistisch gerecht te bekennen.

Even verderop aan de Prinsengracht vinden we wel een broodjeszaak met een broodje met humus en gegrilde groentes, die Saskia's goedkeuring krijgt.  Het is een populaire zaak met een rij tot buiten de deur en terecht. 

We bestellen alle vier broodjes, gerookte zalm voor mij, en voor Saskia en mij versgeperst groentesap.  Er zijn geen tafeltjes, dus we strijken neer op de treden voor een huis om te eten.  De broodjes zijn nog warm en het is smikkelen geblazen.

Rick vindt het nog jammer dat we nu niet op een terrasje aan het Leidseplein hebben gezeten.  Om die wens in vervulling te doen gaan, gaan we bij Reynders in het zonnetje wat drinken.  Rick en ik nemen beiden een Kriek biertje en Saskia geniet van haar thee.

Terwijl we daar zitten bedenken we dat het leuk zou zijn een rondvaart te maken.  De kinderen hebben dat nog nooit gedaan, Rick en ik de eerste keer dat we samen in Nederland waren.  De Blue Boat staat op het punt te vertrekken als we er aankomen, dus helemaal goed. 

Het wordt een leuk tochtje.  Het weer kan echt niet beter, er is letterlijk geen wolkje aan de lucht.  Ik heb het raam open en dan kan het toch koud worden, zeker op het IJ.  Deze maatschappij was het dichtst bij, ik zou liever een van de live rondleidingen hebben gehad, maar voor Rick en Saskia is het wel goed dat er een Engelse versie is.

Als we terug aan wal zijn willen Rick en Kai graag de Heineken Experience doen.  Ook dat hebben Rick en ik de eerste keer dat we in Amsterdam waren samen gedaan.  Nu ben ik geen Heineken liefhebster en Saskia al helemaal niet dus we besluiten dat de mannen dat gaan doen en Saskia en ik gaan winkelen.

Zo gezegd, zo gedaan.  Saskia en ik lopen richting de bloemenmarkt waar zij veel interesse in heeft en ik vind deze oudste drijvende bloemenmarkt ter wereld ook erg mooi.  Onderweg weet Saskia een paar leuke kledingstukken van Brandy Melville en een lekker ruikende bad"bom" van Lush te scoren.
Bij Pandora vind ik voor mijn armband een leuke bedel met een typische Nederlandse fiets (met kratje voorop).
Het tulpje kreeg ik gisteren van Naomi

We lopen over de bloemenmarkt, die voornamelijk bollen verkoopt in dit seizoen.  Er zijn een paar stalletjes met verse tulpen en narcissen, maar daar blijft het bij.  Ik vind de markt trouwens ook wel erg toeristisch.  Vrijwel iedereen verkoopt allerlei goedkope souvenirs (en nog heel veel met marijuana bladeren erop, geen wonder dat Amsterdam die naam wereldwijd heeft).

Opeens wijst Saskia naar de Old Amsterdam shop.  De vader van haar beste vriendin, die in Nederland heeft gewoond, heeft gevraagd of we daar een stuk van mee kunnen nemen.  Het is ook verkrijgbaar bij Trader Joe's bij ons, maar ik koop toch maar een stuk en ook een bakje van de smeerkaas voor mezelf. 

Saskia en ik moeten beiden naar de wc en tja, dat is niet zo makkelijk als thuis hier.  Ik zie een Starbucks en een McDonalds en bij een daarvan moet het lukken.  Bij de Starbucks neemt Saskia een smoothie, maar er is geen toilet. 

We worden naar McDonalds gestuurd en daar zit een vriendelijke toiletjuffrouw, die onze euro in ontvangst neemt.  Ze past ook even op Saskia's drankje, zo lief.  Gelukkig heb ik tot nu toe telkens nog het kleingeld om voor onze behoeftes te betalen.

We lopen naar het Spui en kijken naar de menu's van de restaurants aan de Spuistraat in de hoop er wat veganistisch te vinden.  Sommigen hebben wel wat, maar niet wat Saskia lekker vindt.  We besluiten dan toch weer voor de Indonesische route te gaan.  Tenslotte kunnen we dat moeilijk in ons gebied vinden.

Saskia heeft zin in een kopje thee en dat gaan we drinken bij Cafe Luxemburg.  We zitten in de serre en er zit ook een model dat met allerlei grote lenzen wordt gefotografeerd.  Saskia is er door gefascineerd, ik zit er met mijn rug naartoe helaas.

Als de drankjes op zijn lopen we naar de Kalverstraat.  Ik zie Saskia's ogen groter worden, al zijn de meeste winkels ook aanwezig in Tysons Corner of ergens anders in onze omgeving. Maar bijvoorbeeld bij Urban Outfitters, haar favoriet, is het aanbod heel anders.  Saskia vindt er dan ook een paar schoenen wat ze graag wil hebben (de zolen zijn zo hoog dat ze net zo lang wordt als ik ermee).

Rick sms-t dat zij klaar zijn met hun rondleiding.  We ontmoeten elkaar halverwege de Kalverstraat.  We zijn allemaal moe en besluiten een cafe op te zoeken.  Het wordt Cafe Hoppe aan het Spui.  Daar delen we (m.u.v. Saskia) een portie bitterballen en Rick en ik drinken een glaasje zwarte bessen jenever.

Schuin tegenover ligt het Indonesische restaurant, Kantjil en de Tijger, waar we gaan eten.  Saskia neemt de vegetarische nasi rames en Rick, Kai en ik delen de rijsttafel Batavia.  Het smaakt allemaal weer zeer goed, hoewel ik die van Blauw een stuk lekkerder vond.

Intussen worden we door mijn FB vriendin Susan al gewaarschuwd dat er brand in een trein was en het treinverkeer tussen Amsterdam en Utrecht daardoor ontregeld.  We nemen de tram terug naar het station zodat we onze kaartjes toch gebruiken (en mijn voeten zijn zeer dankbaar!).

Daar zien we dat de volgende intercity over ongeveer twintig minuten vertrekt.  Die van 19:23 wordt niet eens genoemd, we moeten die van 19:38 hebben.  Die trein komt ruim op tijd aan en er wordt omgeroepen dat we over Hilversum moeten rijden door brand in een intercity trein en dat zal de rit ongeveer een half uur langer maken.

Naief denk ik nog dat het toch geen afstand is, hoe dan ook.  Maar de trein heeft werkelijk een slakkengang, geen wonder dat het zo lang duurt.  Maar goed, we klagen niet, want anderen kunnen hun bestemming niet bereiken.  Onze metro (die afstanden aflegt, die hier met de trein worden gedaan) kan wel een voorbeeld nemen aan de communicatie van de NS! 
Onze intercity ging door naar Maastricht met 30 minuten vertraging

Eenmaal terug in Utrecht lopen we snel terug naar het hotel en wensen de kinderen welterusten.  De komende twee dagen zijn wat minder druk (hoewel ik denk dat dat morgen nog tegen gaat vallen).  In ieder geval hoef ik niet meer vroeg op hun deur te kloppen tot zondagochtend.

Foto's van vandaag staan hier





9 reacties:

Anja zei

Wat een leuk verslag weer, dit is een vakantie waar jullie nog jaren met veel plezier op terug kijken.

Anoniem zei

Wat leuk Amsterdam was er vorige week nog voor de speciale Rembrandt tentoonstelling. en jammer hoor dat Rotterdam jullie stiefkindje is :-), de stad is zo geweldig geworden de laatste jaren het laatste project de Markthal (google het eens)geniet lekker verder, grtje Toos uit Rotterdam :-).

Anoniem zei

Wat is het genieten van jouw foto's van Amsterdam.
Wij komen als Belgen ook regelmatig in Amsterdam en vinden het ook zo'n mooie stad.
Groeten van hilde uit B. en geniet nog verder van jouw 'thuisland?' Petra.

Marion van de Sande zei

En als je de trein van de foto had genomen en niet pas in Maastricht maar al in de derde plaats was uitgestapt was je in mijn woonplaats Weert geweest ;-) Ik vind dat je nog erg positief over de NS bent, dat hoor ik wel eens/meestal anders.

Heb je ook het poppenhuis gezien in het Rijksmuseum, er is een prachtig boek over. Het van Goghmuseum is ook geweldig, op veel minder oppervlakte hangen daar wel heel erg veel bekende werken. Het Stedelijk is ook fantastisch maar wel erg modern en volgens mij heeft dat niet je voorkeur.

Rotterdam is inderdaad ook wel een erg leuke stad geworden om te bezoeken. Ik ben benieuwd naar de plannen van de komende dagen, je ouders en je broer bezoeken?

In ieder geval nog heel veel plezier!

marianne zei

Leuk zo'n dagje Amsterdam. En veel gedaan! Jullie boffen inderdaad enorm met het weer. Vorige week zag het er nog heel anders uit, nu is het echt iedere dag genieten.
Beter kunnen lopen dan staan herken ik helemaal. Volgens m'n fysiotherapeut komt het doordat je buikspieren niet meewerken als je staat.

Marion2 zei

Het klinkt als een leuke, maar heel vermoeiende dag. Ik ben, door de drukte, altijd bekaf na een dagje Amsterdam. Wat een geluk dat jullie nog een trein hadden! Op zich is het nog geen half uur van Amsterdam naar Utrecht. Ik vind het erg leuk om te lezen dat de kinderen het ook zo naar hun zin hebben.

Mijn kaasboer raadt altijd belegen oude kaas met zoutpuntjes aan i.p.v. Old Amsterdam. Is verser of zoiets. Maar ach, het is allebei lekker.

Misschien nog leuk om naar te luisteren: Radio M Utrecht (maar is dat natuurlijk ook erg afhankelijk van smaak).

Tineke zei

Weer een mooie fotoserie van bekende punten.
De school heeft een kunstproject en mijn kleinkids zijn met de bus naar het rijksmuseum geweest; heel apart om mijn kleindochter van 6 enthousiast over de nachtwacht te horen praten. In de klas hebben ze er een mooi prentenboek met verhalen van voor kleuters.

naomi zei

Hallo

Wat een leuke dag maar, onwijs veel gelopen zeg. Pijn in de voetjes vast. Nou je hebt weer alle ongemakken van openbaar vervoer mee gemaakt, zonde van je dagpas die amper gebruikt is.

Ik wil dadelijk in mei met mijn nichtje (7) naar het Rijksmuseum even naar de nachtwacht kijken enzo. Gewoon gezellig saampjes.

Heerlijk gewinkeld ook heb jij nog iets gekocht?

Liefs naomi

Petra zei

@Anja - Zeker, maar ik hoop niet nog eens tien jaar te wachten om terug te komen!

@Toos - Ik weet het, schaam, schaam. Volgende keer!

@Hilde - De VS is nu toch echt wel mijn thuisland, maar ik ben ook trots op mijn Nederlandse wortels :)

@Marion - Nee, geen poppenhuis gezien, we waren een beetje overweldigd door de oude meesters en warmte in het museum

@Marianne - Dat zou heel goed kunnen, nu je het zegt! Kai heeft vorige week veel regen gehad vertelde hij al

@Marion - Amsterdam is een leuke stad, maar ik ben blij dat we in Utrecht logeren. Ook zo handig centraal

@Tineke - Toen de kinderen klein waren waren we eens in het Rijksmuseum en ik had altijd het spelletje om handtekeningen te zoeken op de schilderijen. Een suppoost daar vond dat zo leuk dat hij met een geschiedenislesje kwam. Veel schilderijen in de Calvinistische tijd hadden geen signatuur want dat werd ijdel gevonden. Vandaar dat men niet van alle schilderijen zeker weet wie ze geschilderd heeft.

@Naomi - Je nichtje gaat het vast ook prachtig vinden