Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, april 18, 2018

Dag 1 San Francisco: Golden Gate Park en Painted Ladies

We hebben redelijk goed geslapen al is Rick nu ook aan de hoest en verkoudheid. Heel vervelend voor hem want hij moet vandaag veel praten. Gelukkig heeft hij de nodige medicijnen mee, hopelijk helpen die wat. Ik voel me gelukkig weer bijna de oude.

Het is pas zeven uur als we klaarwakker zijn. De zon schijnt de kamer binnen en het voelt voor ons natuurlijk als drie uur later. Rick gaat bij Starbucks koffie halen en voor hem ook een ontbijtbroodje. Dan maken we ons klaar en vertrekken tegelijkertijd.

Rick neemt de bus naar het Musconi Convention Center en ik loop naar mijn favoriete cafe voor mijn ontbijt. Meestal is het Hollywood Cafe heel druk, maar dit keer kan ik meteen aan een tafeltje buiten in de zon plaatsnemen.

Wat ze hier zo lekker hebben is een enorme bowl met vers fruit in plaats van de eeuwig bij het ontbijt geserveerde gebakken aardappeltjes. Ik bestel dan ook een Benedict met Dungeness krab en zo'n bowl in plaats van "hash browns". Het smaakt me opperbest!


Omdat er werkelijk geen wolkje aan de lucht is besluit ik als ik klaar ben eerst naar Hyde Pier te wandelen. Van daaruit heb ik mooi zicht op de Golden Gate Bridge, die je bij een bezoek aan San Francisco tenminste een keer gezien moet hebben.

Daar blijf ik even genieten en kijken naar de mensen, die in het wat wel ijskoude water moet zijn zwemmen. Brrr, mij niet gezien! De brug steekt inderdaad mooi af tegen het blauw van de lucht en het water. Aan de andere kant van de pier zie ik Alcatraz liggen.

Als ik uitgekeken ben roep ik een Uber om me naar Golden Gate Park te brengen. Ik ben al vaak in San Francisco geweest, maar nog nooit daar. Het is een lange, maar mooie route erheen. Alleen heb ik "Golden Gate Park" als bestemming gegeven en opeens staan we ergens midden in het park.

Gelukkig weet Shayeq waar de bekendste attracties zijn en hij zet me daar af. Er zijn hier twee musea maar met dit mooie weer wil ik de tuinen in. Ik vind de Japanese Tea Garden al snel. Hier moet ik $9 entree betalen.

Inmiddels heb ik ook alweer dorst gekregen en ik bestel een groene thee in het theehuis. Het is ontspannend zo omringd door groen, bloemen en watervalletjes en vijvertjes. Wat foto's makend loop ik vervolgens door de tuin. Vooral de blauwe regen is erg mooi op het moment.

Dan ga ik verder naar de Botanische Tuin. Die is een heel stuk groter maar entree is een dollar minder. Ik krijg een kaart mee en ga op pad. Deze tuin heeft niet alleen inheemse planten, maar heeft ook allerlei gedeeltes met planten uit andere delen van de wereld.

Als eerste ga ik het Australische en Nieuw Zeelandse stuk doorlopen. Daar zie ik allerlei planten, die wij vorig jaar daar tegenkwamen. Vooral de beroemde varens van Nieuw Zeeland vind ik leuk om weer te zien.

Deze omgeving staat bekend om zijn enorme redwood bomen. Dit park heeft er een klein bos van en zoals altijd kan ik alleen maar omhoog kijken. Misschien zijn ze hier niet zo hoog als in Muir Woods of Yosemite, maar imposant zijn ze zeker.

Na meer dan een uur wandelen loopt het tegen twaalven en heb ik volgens mij het mooiste hier gezien. Ik roep weer een Uber en wie schetst mijn verbazing als dat weer Shayeq blijkt te zijn! Hij is net zo verbaasd. Het is ons beiden nog nooit overkomen dezelfde mensen te treffenn bij Uber.

Shayeq zet me bekwaam af bij de "Painted Ladies", een rij gekleurde Victoriaanse huizen, die op veel ansichtkaarten van San Francisco te zien zijn. Ik klim de heuvel op om mooi uitzicht op het hele rijtje te krijgen en neem een paar foto's.


Dan loop ik door de Victoriaanse wijk waar nog veel meer mooie huizen te zien zijn naar Japan Town. Daar is een heel groot Japan Center, een winkelcentrum met alleen Japanse dingen. Boekhandels, lampen, thee, maar ook veel restaurants.

Op Yelp krijgt Marufuku heel goede recensies. Dat blijkt inderdaad heel populair. Ik moet me inschrijven en er zijn dertien wachtenden voor mij! Maar via Yelp kan ik zien wanneer ik aan de beurt zal komen. Al met al blijkt het minder dan een half uur te duren en ik krijg zelfs een telefoontje van Yelp dat mijn tafel klaar is (ik zit op een bankje vlakbij dus had het toch al niet gemist).

De meeste klanten zijn Japans of Japans-Amerikaans hier, altijd een goed teken. Het decor is ook helemaal Japans. Ik bestel een kip ramen en het is werkelijk waar de lekkerste ramen, die ik ooit heb gegeten. Ik eet alles tot de laatste druppel op en dat doe ik anders nooit!

Omdat het hier zo druk is, is het ook heel efficient. Ik voelde me niet gehaast, maar zodra de laatste soepdruppel in mijn mond is verschijnt de rekening. Die betaal ik want ik wil ook verder. Mijn tafeltje wordt dan meteen schoongemaakt voor de volgende ramenliefhebbers.

Via steile heuvels op en neer baan ik mij een weg naar Grace Cathedral. Van buiten (ik zie nu pas dat ik hem van de zijkant zag en niet van voren) vind ik die niet erg mooi. Van binnen daarentegen zijn er mooie glas in lood ramen en mozaieken. Ik ben moe en ga op een bankje voor het altaar zitten.

Al ben ik niet religieus het maakt me toch rustig. Gisteren hebben we naar nieuws van onder onze goede kennissen gekregen en ik denk daar al de hele dag aan. Het helpt hier even in de kerk te mediteren. Ik zal er later meer over vertellen maar voor nu probeer ik zoveel mogelijk van San Francisco te genieten.

Tijdens het laatste stuk teruglopen doen mijn tenen steeds meer pijn. Na ettelijke heuvels zie ik het beroemde stukje van Lombard Street waar de auto's langzaam via kleine haarspeldbochtjes naar beneden komen.

Nu zet ik de terugweg naar het hotel in. Onderweg fotografeer ik de typische cable cars nog. Mijn tenen protesteren nu hevig en ik besluit op de hotelkamer te gaan ontspannen. Ik heb er inmiddels bijna vijftien kilometer opzitten dus het mag weleens.

We hebben een leuk uitzicht maar ook op een pleintje waar nogal interessante individuen hun monologen houden. Gelukkig zijn mijn oren wel wat gewend want het aantal scheldwoorden is niet voor de poes.

Rond vijven komt Rick de kamer binnen. Hij heeft zijn dag goed doorstaan en we ontspannen wat voor we uit eten gaan. Dan lopen we naar Pier 39 waar we een reservering bij Fog Harbor Fish House hebben.

We krijgen daar werkelijk de beste tafel! We hebben vol uitzicht op de Golden Gate Bridge, Alcatraz en de befaamde zeeleeuwen. Het eten is ook heel goed! Mijn Dungeness krab cocktail is ongeveer dubbel zoveel vlees als gisteravond voor dezelfde prijs. Rick heeft een gamba cocktail.

Als hoofdgerecht heeft Rick een biefstuk, maar dit is bij uitstek een visrestaurant. Hij vindt het dan ook niet om over naar huis te schrijven. Ik heb daarentegen de tonijn, die bijna rauw wordt geserveerd met Aziatische groentes en rijst. Het is een van de beste tonijnbiefstukken, die ik in lange tijd heb gegeten. Het smelt vrijwel op mijn tong!

Op de terugweg wil Rick nog wat chocolade meenemen. We vinden een winkel met allerlei lekkers. Rick neemt truffels mee en ik chocolade caramels met verschillende soorten zout. We smullen van een paar op de kamer. We zijn beiden moe en het zal niet lang duren voor het snaveltjes dicht en oogjes toe wordt (of was dat andersom?).



10 reacties:

Sally zei

Wat een heerlijk dagje. En het water loopt uit Mn mond bij die heerlijke ramen. Dat mis ik hier echt.
Gr Sally

Petr@ zei

Een drukke maar heerlijke dag. En je had echt super mooi weer!
Hopelijk heb je je gedachten van het nare nieuws wat kunnen verzetten.

Anja L. zei

Het is inderdaad andersom, oogjes dicht en snaveltjes toe :-)
Wat heb jij een hoop gedaan zeg, ik word al moe als ik je fitbit zie!
En wat een mooie dag, die blauwe lucht komt mooi uit op de foto's.
Fijne woensdag in San Francisco!

Wilma R zei

Wat een heerlijke dag in een geweldige stad heb je mogen beleven! Gelukkig is Rick niet ziek geworden....
Het was oogjes dicht en snaveltjes toe....hahhaha
Nog heel veel plezier de komende dagen!

MoJuffie zei

Wat een prachtige tuinen heb je bezocht. Ik heb genoten van de foto’s Petra. Dank je wel.

Sonja zei

Prachtige stad, wat een wandeling, stoer hoor. Wat een mooie haarscherpe foto's!

Yvonne en Rob zei

Wow, veel gezien zeg. Heerlijk zo door SF te lopen en alles op je gemak te bekijken.
Mooie dag!

Sophie zei

Wat heb je veel gezien en gedaan! Wat een prachtige dag in San Francisco. Leuk ook dat je naar Japantown bent geweest, dat staat nog op mijn lijstje. Een mooie variatie van touristische en niet-toeristische dingen heb je gedaan. Erg leuk!

Anja zei

Wat een heerlijke dag in San Francisco, ik vind het zo'n leuke stad.

Petra zei

@Allemaal - Bedankt voor de reacties! Vind ik erg leuk!