Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, januari 05, 2005

De Wilde Ganzen jacht (wild goose chase)

Warm, koud, warm, koud, dat lijkt het patroon te zijn deze winter. Het was vandaag miezerig weer en na de 20 graden van gisteren voelden de 7 graden van vandaag ronduit koud. Dat is het probleem met dit soort weer, je raakt gauw aan warmte gewend, maar de kou voelt dan alleen maar weer kouder. Gelukkig schijnt het morgen weer warm te worden.

Om kwart over acht vanochtend zat ik met Rick al in de wachtkamer van de endocrinoloog. Ik heb al jaren een te langzame schildklier met alle symptomen van dien, ondanks de medicijnen, die ik ervoor krijg. Dit was mijn jaarlijkse checkup en ik was nerveus. Ik voel me namelijk dit jaar opeens een heel stuk beter. Mijn angst was, dat de medicijnen bijgesteld zouden worden en daardoor mijn metabolisme weer in de war zouden gooien. De dokter was geloof ik een beetje beledigd, dat ik hem niet vertrouwde (ik wantrouw doktoren gauw, moet ik toegeven) en beloofde mijn verhaal in gedachten te houden. Na bloed afname stonden we om 8:45 alweer buiten.

Onze buurvrouw bracht Saskia intussen naar school, want die mag niet voor 8:15 op school verschijnen (school begint om 8:35).

Vanwege het slechte weer had ik niet veel zin om veel te gaan lopen, dus nam ik een enthousiaste Brynna maar een paar blokjes om. Daarna heb ik wat gewichten geheven en een episode van Sex and the City gekeken. Ik moet mezelf echt rantsoeneren wat dat betreft, want ik zou zo al die uren achter elkaar gaan zitten kijken!

Rick had de wens uitgesproken om taco's te eten vanavond, dus dacht ik er makkelijk af te komen en alle ingredienten bij Whole Foods te kopen.

De tomaten, sla en uien waren snel gevonden, de winkel heeft een heel mooi gesorteerde groente- en fruitafdeling.

Whole Foods biedt vier verschillende soorten gehakt: runder, kip, kalkoen en buffel. Er is volvet rundergehakt, 10% vet en 7% vet. Het laatste was mijn keus.

Er zijn zeker 30 verschillende salsa's om van te kiezen. "Gewone" tomatensalsa's zijn er heet, met knoflook, medium, mild en dan van zeker 5 gezonde merken, waaronder Newman's Own, het eigen merk van Paul Newman, de acteur. Het is een hele eer voor hem, want Whole Foods neemt niet zomaar elk merk op!

En dan zijn er nog salsa's van mango, van perziken, van noem maar op. Keuze te over en dat in een reform winkel! Ik koos maar voor Newman's Own, dat was tenminste een beetje bekend.

Vol goede moed ging ik op zoek naar geraspte kaas. Hmm, uitverkocht! Misschien een veel gewenst product de week na de feestdagen? Tot mijn verbazing waren de tortilla's ook helemaal uitverkocht! Alleen een open pakje corn tortilla's lag er nog zielig in een gigantisch leeg schap. Dit heb ik nog nooit meegemaakt hier! Maar niet getreurd, ik was toch van plan langs Trader Joe's te gaan.

Daar aangekomen bleken dezelfde kaas- en tortillaliefhebbers daar ook te hebben huisgehouden. Ik kocht dan maar een pakje geraspte mozzarella, hoewel ik wist dat dat niet naar de zin van de heer des huizes zou zijn. Meneer vindt dat taco's alleen maar goed smaken met cheddar. Tja!

Uiteindelijk vond ik bij Giant de tortilla's. Ik was op wat ze hier noemen een wilde ganzen jacht (wild goose chase) op ingredienten. Kennelijk vliegen wilde ganzen alle kanten uit!

Omdat ik toch in de buurt was en het zo'n saaie, miezerige dag was, besloot ik als vertier eindelijk eens het Fairfax Museum te bezoeken. Tenslotte is het al 12 jaar open en vlakbij. Natuurlijk blijkt net de ene keer, dat ik ga, dat het gerenoveerd wordt en de tentoonstelling gesloten is.

Niet getreurd, ik heb een leuk gesprek met de mevrouw, die in het bezoekerscentrumpje zit, gehad en vond er interessante folders met onder anderen een wandeling door historisch Fairfax City.

Het bezoek van burgeroorlog kenner Dennis heeft mijn interesse in de geschiedenis van deze oorlog ook aangewakkerd. Fairfax City heeft een belangrijke rol gespeeld, de eerste Zuidelijke officier liet daar zijn leven op 1 juni 1861. Ook was er een Fairfax schone, Antonia Ford, die zowel de Zuidelijke als de Noordelijke officieren bekoorde.

Fascinerend, allemaal! Op 14 januari is de 200ste verjaardag van Fairfax City en dan gaat het museum weer open. Ik zal het zeker gaan bekijken, want de lokale geschiedenis is heel interessant. Het zuidelijke zit er nog zo in. Er staat ook een monument voor John Marr, die de eerste zuidelijke officier was, die zijn leven liet in de Oorlog tussen de Staten, zoals die hier zo netjes wordt genoemd. Bij dat monument staan twee zuidelijke kanonnen, zoals bij alle "Confederate" monumenten naar het noorden gericht. Het zijn die kleine overblijfselen van noord en zuid, die me zo fascineren. Dat er honderd plus jaar later nog steeds zo'n monument staat.

Onze vroegere buurt heet Mosby's Landing. Genaamd naar de zuidelijke kolonel John S. Mosby. Namen zoals de zijne zijn overal te vinden in Virginia, een staat waar de burgeroorlog voor een groot deel werd uitgevochten en in veel opzichten nog steeds een zeer zuidelijke staat.

Terwijl ik vandaag rondreed merkte ik op, dat alle vlaggen halfstok hingen. President Bush heeft dat bevolen voor deze hele week om de slachtoffers van de tsunami's in Azie te herdenken. Omdat er zoveel Amerikaanse vlaggen zijn overal, bij iedere McDonald's, bij iedere auto handelaar, bij ieder winkelcentrum, valt dit erg op en is het net zo indrukwekkend als drie minuten stilte in Europa.

Ook in mijn auto zag ik nog al die stickers met "W04" en "Kerry/Edwards" op auto's en ik bedacht me hoe zonde. Waarom een sticker op je auto plakken voor iets wat maar een paar maanden duurt? Natuurlijk zijn sommige bumper stickers gewoon erg leuk. Zo had de moeder van een van Katja's vriendinnen er een die zei "Jesus loves you, everyone else thinks you're an asshole". Ok, niet politiek correct, maar leuk gevonden in antwoord op alle "Jesus loves you" stickers, toch? En hiermee bedoel ik geen disrespect voor Christenen, hoewel ik geen idee heb hoe ze weten, dat Jezus van bepaalde mensen houdt! Ik bedoel maar, degene, die achter ze rijdt, kan wel een massamoordenaar zijn!

En als je in je auto zit hier is het nooit saai. Zo was er vandaag een amber alert voor een meisje, dat door haar oom was ontvoerd. De oom had mentale problemen en werd dus als gewelddadig beschouwd. Maar wat me nu van dit alles het meest opviel was de naam van het meisje: Dejavu. Wat bracht haar ouders om haar zo te noemen? Ik vraag het me al de hele dag af en ik zal nooit het antwoord weten. Gelukkig is ze veilig gevonden vanmiddag.

Zoals ik vaak denk hier: Never a dull moment!

0 reacties: