Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, september 23, 2009

Herfstknutselen

Alweer zie ik tot mijn verbazing bij het wakker worden zon door onze lamellen komen. Er werd een druilerige, bewolkte dag voorspeld, dus helemaal goed! Om de een of andere reden (en ik ben er blij om) komen de zware regens, die Georgia deze week treffen, niet deze kant op, kennelijk!

De diefstal van de lunch van gistermiddag komt Cosmo duur te staan. Hoewel, eigenlijk is het Rick, die de dupe wordt. Cosmo piept en piept, dat hij naar buiten wil, maar hij gaat dan altijd blaffen tegen voorbijgangers. Rick vindt het daar te vroeg voor en laat hem voor even uit.

Duidelijk niet lang genoeg, want eenmaal binnen gaan de sluizen open. Rick zegt nog nooit zoveel en zo'n stinkende diarrhee uit een hond te hebben zien komen! Dat wil wat zeggen, want dit is onze derde hond en Rick is ook met honden opgegroeid. Kokhalzend ruimt hij het op. Hopelijk is dit het dan en wordt Cosmo niet verder ziek!

Vandaag is mijn "rustdag" van het sporten, dus zodra ik klaar ben neem ik Cosmo mee voor een lange wandeling. Onderweg klets ik met Christine, ook daar in Alabama regent het al dagen. Ik krijg de indruk, dat hun klimaat wel warmer is, dan hier, over het algemeen, maar ook somberder. Al zijn ze nu goed gewend, ze zouden zo terugverhuizen, als de financiele omstandigheden hetzelfde waren.

Cosmo heeft gelukkig verder tijdens de wandeling geen last van zijn ingewanden. Hij lijkt erg van de wandeling te genieten, dus het lijkt me niet, dat hij zich verder ziek voelt gelukkig!

Onderweg geniet ik van de warmte en de natuur. Al kleuren sommige bomen al een beetje, het merendeel is nog helemaal groen. Ook bloeit de hier in Virginia inheemse hibiscus soort prachtig.


Mijn nieuwe kleine cameraatje neemt mooie close ups!

Verder zien we vlak voor ons op het pad een enorme rattenslang (althans op deze website lijkt die er het meest op) oversteken! Cosmo wil daar wel even mee spelen, maar daar steek ik een stokje voor! Bang voor slangen ben ik niet, maar ik weet niet, of die toch zou bijten, giftig of niet.


Hij lijkt zo op de foto verder weg, dan hij in werkelijkheid was

Iedere dag vind ik het weer een gedoe om iets voor het avondeten te bedenken. Vooral omdat Saskia zo moeilijk is met eten. Ik vind het juist leuk om telkens iets nieuws te bedenken, want telkens hetzelfde vind ik doodsaai om te maken. Rick stelt voor, dat ik mijn kookboeken er eens op nasla. Dat doe ik dus maar en zowaar vind ik een erg lekker klinkend en makkelijk recept voor een kip enchilada "taart" in mijn "Busy Mom's Lowfat Cookbook".

Bij de Safeway vlakbij zag ik het hele parkeerterrein volhangen met slingers een paar dagen geleden. Dat zou zijn om de opening van de "nieuwe" winkel te vieren. Ik wil wedden, dat deze Safeway heel wat concurrentie ondervindt van de Whole Foods en Giant in Vienna. Het was voorheen een nogal chaotische winkel en vooral de lange wachttijden bij de kassa maakten, dat mensen er minder graag heen gingen.

Benieuwd, wat voor veranderingen er zijn doorgevoerd, loop ik naar binnen. Het valt me meteen op, dat de ingang helemaal veranderd is! Er is een warme bakker, je kunt sandwiches laten maken en kant en klaar eten kopen. Verder is de sushi nieuw, ze hebben veel meer keuze en zelfs de multigrain rijst, die Whole Foods ook heeft! Dat moet ik natuurlijk proberen, want het kost ongeveer $2 minder per acht stukjes sushi, dan bij Whole Foods.

Ook de wijn afdeling is uitgebreid. Ik koop mijn favoriet, de Yellowtail rose, die alleen Safeway verkoopt. Die is afgeprijsd van $8,99 (deze wijn is altijd afgeprijsd, dus dat betaal je er nooit voor) voor $4,50 per fles. Daarop komt dan, als je er zes koopt, nog tien procent korting. Laat ik nu mijn wijntas (met zes vakken erin) meehebben! Voor die prijs gaan er zes flessen mee!

Het is best druk in de winkel en voorheen stond er dan rond deze tijd (lunch) een lange rij bij de kassa's. Tot mijn verbazing staat een caissier mij al op te wachten dit keer. Ik vind het met alcohol makkelijker bij een persoon af te rekenen, in plaats van de self checkouts. Je leeftijd moet altijd weer gecheckt worden, dus dat gaat zo sneller. Al met al ben ik zeer te spreken over deze "nieuwe" Safeway! Ik prijs ons gelukkig met drie van die heel mooie supermarkten zo vlakbij!

Na de lunch moet Saskia naar de tandarts. Daar worden er sealants op drie van haar kiezen gedaan. Die moeten gaatjes voorkomen en tot nu toe is dat goed gelukt. De eerste keer, dat we deze tandarts zagen, had Saskia negen gaatjes, waarvan er een paar een wortelbehandeling nodig hadden. Met deze sealants is haar dat sindsdien bespaard gebleven.

De tandarts merkt, nadat ik heb verteld, dat ze net angina heeft gehad, op, dat haar amandelen wel flink groot zijn, maar hij heeft ze groter gezien. Misschien wachten we toch nog maar even met het bezoek aan de KNO (ik had eerst ONK geschreven, want hier heet het een ENT, grappig!) arts, dan, want die willen meestal toch meteen opereren. Als het niet nodig is, zitten we natuurlijk niet op een operatie te wachten.

Na afloop rijden we naar Michaels. Mijn oude herfstdeurversieringen zagen er niet meer uit, tijd om nieuwe te maken, dus. Saskia vraagt, of ze me mag helpen, want dat zou ik, volgens haar, nooit toelaten. Ik kan me dat verzoek niet herinneren. Het lijkt me sterk, dat ik dan "nee" had gezegd, want ik vind het juist leuk om het samen te doen.

In deze tijd van het jaar, herfst en winter, vind ik Michaels een soort luilekkerland, waar ik me enorm moet bedwingen om niet van alles te gaan kopen. Al voor je de winkel binnenloopt staan er "pompoenen" om te bewerken. Binnen staan er rijen leuke Halloween dingen.


Van knutseltjes, tot bakseltjes, tot huis- en tuinversieringen en boeken en tijdschriften over hoe dat dan allemaal moet. Zo ontzettend leuk en uitnodigend is het allemaal! Bovendien schreeuwen de kaartjes "30% off!", "buy one get one free" en meer van dat fraais. Toch telt het altijd nog flink aan, weet ik uit ervaring.

Als hangsel aan de deur kiezen Saskia en ik twee van twijgjes gemaakte bezems. Daarbij kiezen we oranje lint met een zwart spinnenweb erop om tot strikken te maken. Houten Halloween figuurtjes, stoffen herfstblaadjes, mini-pompoentjes en maiskolfjes gemaakt van o.a. kraaltjes, zullen erop gelijmd worden.

Saskia kiest verder nog wat plakfiguurtjes voor op haar kamerraam. Voor het huis hebben we altijd twee minivlaggetjes hangen, een ervan hebben we nog, de tweede kiezen we samen uit. Ook zijn er nog een paar schattige popjes voor binnen.

Saskia is degene van onze kinderen, die helemaal dol is op Halloween. Heel gezellig vind ik het dus, dit winkeluitje. Al zeker een maand is Sas ook al bezig met het bedenken van de Halloweenkostuums, die zij en haar vriendinnen zullen dragen. Verschillende ideeen zijn de revue al gepasseerd: Wizard of Oz figuren, Disney prinsessen, M&M's en meer. Telkens is er een in het groepje, die het idee afkeurt. Ik ben benieuwd, wat het uiteindelijk gaat worden!

Thuis brengen we alle spullen op het deck en gaan aan de gang. Het maken van de strikken vindt Saskia te moeilijk, dus dat doe ik. Daarna gaat zij aan de gang met een van de bezems, ik met de andere. Dit is lekker snel knutselen, vind ik altijd, en dan ziet het er ook nog erg leuk uit. Bij Michaels kosten deurkransen en versieringen heel wat, dus het is veel beter (en veel bevredigender) om het zelf te doen.

Het is intussen bijna dertig graden buiten en helemaal zonnig. Van de voorspelde buien en wolken is geen sprake, dus ik ga lekker op het deck zitten computeren. In de herfst zijn dit bonusdagen, waar ik tot de laatste minuut van wil genieten.


De vlinderstruiken zitten ook weer vol

De kip enchilada "taart" is werkelijk supermakkelijk te maken. Hieronder volgt het recept. We eten met zijn viertjes buiten en iedereen smult ervan. Met het insektenconcert om me heen, blijf ik buiten zitten. De anderen gaan tv kijken, het herfstseizoen met de nieuwe shows is aangebroken.


Nog even deze foto, door Katja zaterdag genomen, om de college "spirit" bij de footballwedstrijden te illustreren. Ik kan me dan goed voorstellen, dat Katja dat prachtig vindt!

Kip enchilada taart:

Ingredienten:
3 cups (convert-me.com "vertaalt" snel) gekookte in blokjes gesneden kip
1 cup geraspte magere cheddar kaas (geen idee of je die in Nederland hebt, maar improviseren gaat goed met dit recept heb ik al gemerkt)
1 cup geraspte Monterey Jack kaas
2 blikjes in blokjes gesneden tomaat met groene chilies (tomaat met een Mexicaans smaakje dus, hoeft niet per dit te zijn)
5 tortilla's
sour cream
eventueel zwarte olijven als garnering

Meng de kip, cheddar kaas, tomaten en 3/4 cup van de Monterey Jack kaas in een bak door elkaar. Gebruik een magnetron vaste schotel met een diameter van ongeveer 20 cm en leg een tortilla op de bodem. Schep 1/4 van het mengsel op de tortilla en leg de volgende tortilla daar bovenop. Maak zo laagjes van tortilla en mengsel, tot de laatste tortilla. Daarop strooi je de rest van de Monterey Jack kaas. Doe er wat plastic op en kook in de magnetron voor 9 minuten. Serveer met een lepel sour cream en een olijf erop. Het recept leent zich voor allerlei adaptaties, dus leef je uit ;).

PS: Ik blijf lachen om ons weerbericht bovenaan dit blog. Voor vrijdag staat er "colder", want we gaan van 29 naar 25 graden, ha ha ha! Zij hebben humor daar bij Accuweather!

15 reacties:

Anja zei

Prachtige vlinderfoto's heb je gemaakt!! Arme Rick, maar had jij even geluk dat hij de dupe was ;-))
Mooie herfstversieringen hebben jullie gemaakt.

Bianca (Hollandranch) zei

Ik weet wat je bedoelt met als zo'n grote hond iets verkeerds heeft gegeten pffff verschrikkelijk !

Wat heerlijk dat je zo uitgebreid sushi gewoon kunt kopen in de winkel. ik heb laatst bij de visafdeling van Walmart gevraagd (in de stad jawel) of ze mosselen kregen maar helaas.....

Mooie foto's !

Ymkje zei

Aaah wel sneu voor Cosmo en nog vervelender voor Rick dat hij het op moest ruimen. Prachtige herfstversieringen, gezellig zo'n middag knutselen met je dochter.

Petr@ zei

Mijn oudste zoontje heeft ook twee kiezen laten sealen bij de tandarts en dat werkt ook heel goed.

Zo'n winkel als Michaels is voor mij ook helemaal niet goed. Ik heb altijd de neiging de halve winkel leeg te kopen en moet me echt inhouden. Je deurversieringen zien er erg leuk uit.
En leuk om dit samen met Saskia te doen.

Anja zei

Wat vervelend voor Cosmo en zeker voor Rick. Gelukkig is Cosmo verder niet ziek geworden.

Heerlijk zo'n middagje knutselen, het ziet er heel leuk uit allemaal!

Het recept klinkt inderdaad erg makkelijk en lekker.

Sally zei

Arme Cosmo en arme Rick.
wbt koken ook ik vind het heel moelijk om elke dag weer wat gevraieerds op tafel te zetten. dit lukt mij dus ook helemaal niet haha.
Gezellig die versieringen. Ook leuk omdat samenmet Saskia te maken.
en aboluut geweldig die sfeerfoto van Katja. Helemaal in de schoolspirit. Beetje netzoals de gekke Nederlanders met hun oranje.

Annemiek zei

Er zal wel lekker veel hete kruiden in dat eten van Cosmo gezeten hebben. Bleh.

Leuke herfstversieringen.

Ella Rook zei

Niets is lekkerder dan een hond met diarree in de vroege ochtend! Bah. Dat sealen van kiezen is inderdaad ideaal. Ik had er nog nooit van gehoord voordat we naar de States verhuisden (10 jaar geleden) maar ik heb al mijn 4 kids laten doen. Volgens mijn schoonzus in NL doen ze het daar niet.
Mijn mannetje en jongste zoon zijn big fans van de Hawkeyes. Het team van mijn zoons College en het beste college-footbal team in Iowa. Ze gaan naar elke home-game! Tijdens games gaat iedereen black en gold gekleed, stadium zit afgeladen vol(70.000+) en het sfeertje is geweldig!
Als we nederlandse gasten meenemen weten ze niet wat ze zien. Ja, college life hier is wel heel leuk. Fijn dat je dochter er ook zo van geniet!

Martin zei

Arme Cosmo, maar wel zijn eigen schuld. LOL! Nog zieliger vind ik het voor Rick, want ja... iemand moet het opruimen, want Cosmo kan dit zelf niet natuurlijk.

Heerlijk, die Halloween sfeer!!! Ik zou zowat alles kopen wat ik zie in de winkels. Het een is nog leuker dan het ander. :-)

Ineke zei

Leuk al die Haloween versieringen. Ik ben gisteren ook een beetje bezig geweest daarmee.
Haha, dat was boffen voor jou dat jij nog op bed lag toen Cosmo diarree kreeg.

Jeanette zei

Iedere dag moeilijk om iets voor het avond eten te maken? Realiseer je je niet dat je bijna nooit kookt? Afhaaleten,buiten de deur eten,precooked maaltijden,etc. Misschien is het handig je blogs eens na te lezen en te gaan tellen hoeveel dagen van de week je zelf wat in de pan mikt.

Grandu, AA-Forum zei

Dat je nog tijd hebt om iedere dag een verhaal te plaatsen met zo'n boeiend leven :D Iedere dag weer iets anders..

Anoniem zei

Wat ziet het er weer ontzettend leuk uit met die Halloween/herfstversieringen. Erg leuk om te zien. Lijkt me heerlijk om zo'n uitgebreide keuze aan sushi te hebben bij de supermarkt. Ik heb er van genoten bij de Wholefoods, en dat je ze zelfs op bestelling en dus naar smaak kunt laten maken. Zijn ze bij Safeway net zo lekker? Gelukkig is de AH er ook mee begonnen hier, maar de keuze is beperkt (je koopt een doosje met verschillende soorten en er zit altijd wel iets tussen wat ik minder vind) en het is vaak op. Maar het begin is er!
groet,
Ingrid
Capelle ad IJssel

Sandra zei

Oooooohhhhhhh wat een gave bakspullen allemaal!!!!!!! Wat ben ik jaloers op de grote hoeveelheid waaruit je in Amerika kan kiezen. Het is hier in Nederland echt stukken minder.

Petra zei

@Jeanette - Gelijk heb je, hoor. Bedankt voor je bijdrage.

@Ingrid - Die van Safeway zijn lekker, maar die van Whole Foods vind ik toch een trapje hoger in kwaliteit. Maar ja, daar betaal je natuurlijk ook voor.