Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, juni 03, 2010

De vroege zomer duurt voort

Dankzij onze kater Snickers, die de hele nacht buiten door heeft gebracht en bij mij komt miauwen om eten, sta ik op tijd op om naar Sharons klas te gaan. Snickers is heel lief en zacht, maar ik moet toegeven, dat het me vanochtend spijt, dat ik geen pantoffel naast mijn bed heb om naar hem te gooien!

Sharon is gisteravond naar het concert van Taylor Swift geweest met haar elfjarige dochter en heeft vanochtend weinig energie. Als zij zelf niet meedoet, betekent het een pittiger uur voor ons! Dit is een intervalklas en dat zullen we weten. Ik heb een goede conditie, maar moet zo af en toe even op adem komen! Helemaal goed, dus, want ik wil altijd het uiterste uit mijn sporttijd halen.

Mijn boek is weer heel spannend.  Ik blijf de Amelia Peabody serie erg leuk vinden. Ik stel de fiets in op een heuvelprogramma van een half uur en lezen maar. Met een goed boek gaat zo'n half uur erg snel en voor ik het weet ben ik klaar.

Katja is alweer aan het oppassen. Zij heeft drie "baantjes" vandaag. Saskia voelt zich niet lekker en is thuis van school. Ze heeft buikklachten en ik verdenk het zwembad. Al zegt ze van niet, volgens mij krijgt Saskia meer water binnen, dan ze denkt.

In het halve uur voor ik met Claudia heb afgesproken werk ik een heel lijstje administratie af. Er moeten allerlei dokters- en tandartsafspraken gemaakt worden, vooral voor Kai, wiens vertandskiezen verwijderd moeten worden en de enige maand daarvoor is juli.

Leah komt Cosmo ophalen om met Diego te spelen en daarna rijd ik met hem naar het hondenpark. Daar heb ik met Claudia afgesproken. Ranger en Cosmo zijn echt vriendjes en dartelen door het park, waar even niemand anders is.

Na een tijdje komen er meer honden bij, waaronder een aantal van gisteren. Ik vind het altijd weer interessant de interacties van de viervoeters en hun eigenar(ess)en gade te slaan. Het is niet zo heel anders, dan toen de kinderen in de speeltuin speelden.


Ranger heeft het warm!
Een aantal van de honden, die gisteren zo dominant waren, zijn dat vandaag helemaal niet. Cosmo wordt geen enkele keer besprongen en rent vol levenslust rond. Ik vraag me nu af, of hij gisteren gewoon verhit en moe was en daarom zo'n makkelijke prooi voor de andere honden. Claudia en ik zijn het erover eens, dat we zeker geen hondenpsychologen zijn, net zo min, als we kinderpsychologen waren.


Cosmo kan het prima met deze bulldog vinden
Na een afgepeigerde Cosmo thuis te hebben afgezet, ga ik door naar Giant. Met dit warme weer wil ik makkelijke maaltjes. Voor vanavond haal ik pita's en de benodigdheden om ze te vullen.

Rick, Kai en Saskia zijn dol op pita's met kip, kaas en salsa. Ik heb een beetje genoeg van het Mexicaanse, dus koop voor Katja en mij ook paprika, hummus en zwarte olijven, zodat wij Mediterranese pita's kunnen maken. Ik vind tomaat lekker, maar soms wordt het me hier teveel met alle salsa's en ketchup.

Zoals altijd heb ik mijn "Delfts blauwe" 't Kruidvat tas mee. Werkelijk iedere keer, dat ik hem gebruik, krijg ik er opmerkingen over. Voornamelijk van de caissieres, maar vandaag merkt ook een medewinkelierster op, dat die tas zeker uit "Holland" moet komen. Ik beaam dat en zij vindt het prachtig. Ik word getracteerd op een heel verhaal over hun reis naar Nederland jaren geleden.

Alles was er "quaint", "cute" en "adorable", ze had er zo willen blijven. Ik heb nog nooit een negatief woord over Nederland gehoord van Amerikanen. Stuk voor stuk snappen ze absoluut niet, waarom ik er vandaan verhuisd ben. Ik antwoord dan altijd maar, dat ik aan iets nieuws toe was.

Bij Rite Aid haal ik de volgende lichting van Kai's antibiotica voor zijn huid op. Die helpen goed, want het ziet er een stuk rustiger uit. Kai voelt zich er ook een stuk zekerder door.

Hij denkt er nu zelfs over toch met de "All Night Grad" party na de graduation mee te doen. Nu Ricks vader niet komt, hoop ik, dat hij dat doet. Zo'n graduation moet toch een beetje gevierd worden? Eigenlijk zouden wij graag een feestje geven voor hem, maar Kai's agenda zit zo vol met concerten, dat er gewoon geen tijd voor is.

Eigenlijk heb ik haast met de boodschappen, want het is 32 graden buiten en nog warmer in de van. Ik heb echter bijna geen benzine meer, dus stop nog gauw bij de Shell op weg naar huis. Er is een speciaal programma tussen Giant en Shell, waardoor ik maar liefst 30 cent per gallon korting krijg vandaag! Iedere dollar besteed bij Giant is een punt en wij gebruiken Peapod van Giant. Zo kost iedere gallon mij slechts $2,47,9, nogal een besparing op 14 gallons!

Saskia is inmiddels op, maar voelt zich nog erg gammel. Ik maak kippensoep voor haar, wat er goed in gaat. Het lijkt alsof ze iets verkeerds heeft gegeten, of het is een reactie op het zwembadwater. Ik denk nog steeds aan het laatste.

Voor de voorspelde zware onweersbuien komen, wil ik nog een paar baantjes gaan trekken. Ik vind het zo bijzonder, dat dat zo vroeg in juni al kan, dat ik er zoveel mogelijk gebruik van wil maken. Het is weer erg rustig en het water precies goed.

Als ik aankom, zwem ik twintig baantjes en lees dan wat. Bij de volgende "kinderpauze" (ieder uur een kwartier) doe ik er nog tien meer. Net voor het zwemteam begint (zij nemen meer dan de helft van het bad in beslag) ben ik klaar. Dan zie ik ook een heel donkere lucht zich boven ons samenrapen, dus ga huiswaarts.

Niets te vroeg, zo blijkt, want er is al een "severe thunderstorm warning" afgeroepen. Voor we het weten plenst het en flitst het links en rechts om ons heen. Katja heeft Cammie hier, die zich met dit spektakel niet op haar huiswerk kan concentreren. Dan zie ik, hoe lief Katja straks gaat zijn voor haar kinderen. Heel bekwaam stuurt ze Cammie's aandacht terug naar het schoolwerk.

Gelukkig duurt het allemaal niet zo lang, dus tegen de tijd, dat Katja Cammie naar turnen moet brengen, is het weer bijna droog. Katja gaat daarna direct door naar haar derde oppasbaantje en belt om te vragen, of we haar avondeten daarheen kunnen brengen.

De pita's vallen in de smaak en Katja en ik houden die mediterranese versie erin. Dat was mijn zelfbedachte combinatie, die goed uitviel. Ik ben wel benieuwd, wat jullie makkelijke maaltijden zijn voor warme zomerdagen. Zoals altijd ben ik op zoek naar inspiratie. Iets wat snel klaar is, lekker licht en een minimum aan kooktijd nodig heeft. Wie biedt?

26 reacties:

Jacqueline zei

Ik ben dol op koken, maar met erg warm weer vind ik het een ramp. We eten dan ook vaak iets van een salade met brood.

Fijn dat de medicijnen van Kai zo goed werken.

Anja zei

Ook wij horen dikwijls enthousiaste verhalen van Amerikanen over hun bezoek aan Nederland.
Marcel is vanavond door het onweer met 1 uur vertraging uit Washington DC aankomen in Salt Lake City.

naomi overdam zei

Hallo

Mijn makkelijke maaltijd is ook broodje shoarma met pita. Maar ook spaghetti of lasagna. En salade met appel/walnoot en perzik/ananas. en huzarensalde en stokbrood kruidenboter erbij. Is altijd heerlijk en weinig kooktijd.

Geniet ze van het weer, ga ik ook zo doen.

Groetjes Naomi

Martine zei

Ik moet eerlijk zeggen dat ik juist noit begrijp waarom mensen uit een prachtig land Amerika helemaal naar Nederland op vakantie gaan...hahaha.

makkelijk eten: een soepje met stokbrood en lekkere smeerseltjes

Anoniem zei

Gisteren at ik een heerlijke salade van tonijn uit blik, avocado en tomaat. Beetje olijfolie en citroensap erover en wat peterselie erdoor. Beetje husselen en nog wat bruin stokbrood erbij. Heerlijk en supersnel klaar!

Groetjes,

Marieke

Anoniem zei

Wat fijn dat de medicijnen werken voor Kai.
Nog even over gisteren, jammer dat het niet gaat lukken voor zijn reis met opa maar Ierland is prachtig dus dat komt helemaal goed.

Mijn man kookt dus ik kan je niet helpen.
Wij eten vaak sla met kip, klinkt saai maar hij maakt er altijd iets lekkers van dus mij hoor je niet klagen.

Ik zal de komende weken niet reageren op je blog want we gaan 3 weken toeren door West Canada.

Ik wens jullie ook een hele fijne tijd in Ierland en tot in juli.

Groet, Bea

Anja zei

Ik heb met warm weer ook nooit zin om te koken. Heel vaak wordt het dan ook iets van een salade (onze favoriet is met brie en aardbeien en een honing-mosterd dressing). Meestal eten we daar stokbrood bij of makkelijke pasta. Qua vlees gebruiken we vaak de bbq of iets wat maar heel even in de pan hoeft.

Hier is het momenteel ook mooi zomerweer (eindelijk!) en we gaan er dit weekend dan ook maar eens goed van genieten!

Nina zei

Mijn makkelijke eten is salade niçoise: sla, komkommer, paprika, tomaat, sardines, ansjovis, kappetjes, sjalotje, olijven evt sperziebonen (ff koken en laten afkoelen) en rijst (ook afgekoeld erdoor doen). Veel andere mensen doen er ook een hardgekookt ei door, daar houd ik niet zo van.
Dressing maken, alles klein snijden, bij elkaar doen, klaar. Als ik er geen rijst in doe, eet ik er brood bij.

En spaghetti carbonara is ook makkelijk & snel, maar dan moet je er wel vrede mee hebben dat je rauw ei eet. En sommige mensen vinden dat soort eten te zwaar als het warm weer is. (geen moeite mee) Ook quiche is makkelijk eten, qua snel maken, maar het moet ongeveer 45 minuten in de oven...

Ik vind dat hondenpark eigenlijk wel een uitvinding.

Pauline P zei

Pastasalade is lekker en snel klaar (kun je ook de avond tevoren klaarmaken als het wat koeler is, bovendien trekken de smaken dan beter in).
BBQ'en is natuurlijk ook altijd makkelijk en snel. Gewoon een stuk vlees of vis per persoon, wat groente of salade erbij en stokbrood of (gepofte) aardappels.
Voor mij is het niet gebruikelijk om dagelijks boodschappen te doen. Ik heb veel voorraden in de vriezer en kan dus ook bijvoorbeeld snel een aardappelschotel klaarmaken: aardappelblokjes of -schijfjes in de pan, gemengde groente erdoor, lekker kruiden naar smaak en kipblokjes of salamiblokjes erdoor. Of een stukje vlees of vis apart klaarmaken.
Al deze maaltijden heb ik in maximaal 20 minuten op tafel staan.

HennyB. zei

Zomers ben ik van de maaltijdsalades met reepjes kip, blokjes salami, tonijn of zalm, bruin stokbrood erbij, hmhm. Ook ovenschotels vind ik makkelijk, 's avonds voorbereiden, volgende in de oven en... klaar!

marijke zei

Couscous! Supersnel klaar, zeker als je voorgekookte couscous neemt. Erwtjes, tomaat, feta, lente-uitjes, munt en koriander erbij, et voila, dinner is served!

Petra zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Petra zei

@Jacqueline - Ja, daar kom ik ook telkens weer op terecht.

@Anja - Het hield hier even flink huis gistermiddag!

@Naomi - Die salades vind ik ook zo lekker, maar heb kieskeurige mede-eters :(.

@Martine - LOL! Maar Nederland is voor Amerikanen natuurlijk heel uniek

@Marieke - dat klinkt als iets, dat Rick, Katja (die verzot is op avocado) en ik lekker vinden, ik ga het onthouden.

@Bea - heerlijk, een man die kookt (hoewel Rick het ook doet, als hij niet te laat thuis is). Heel veel plezier in Canada!!

@Anja - De bbq is hier ook erg populair!

@Nina - Salade Nicoise, mmmmm, goed idee!

@Pauline - jouw aardappelschotel klinkt als iets, dat iedereen hier lekker zal vinden. Die ga ik binnenkort proberen.

@Henny - ja, salade met stokbrood, lekker! Alleen is er zo weinig, dat de anderen lusten, dus ik neem mijn "exotische" salades altijd mee naar etentjes.

@Marijke - ik ben ook dol op cous cous. Ik ga eens wat minder letten op wat de anderen wel en niet lusten. Ze hebben maar te eten, wat ik ze voorzet ;).

Ineke zei

Voor mij ook salades bij heet weer (en sinds gisteren panzanella), vooral salade Nicoise zijn we gek op.

Hond Ranger lijkt precies op onze Floris, die mijn ouders vroeger hadden.

syl zei

Hier eten we met mooi weer vaak gado gado. Je kunt er 2 dagen van eten, dus erg makkelijk en wij vinden 'm vaak de 2e dag nog lekkerder. Kun je op zoveel manieren maken, maar wij maken 'm op deze manier. Volgens recept van de (indische) oma van manlief:

Ingredienten:
* botersla (je schreef er laatst ook over, de sla die je vroeger altijd thuis at, voordat de ijsbergsla om de hoek kwam kijken, botersla is die sla met slappe blaadjes)
* komkommer
* sperciebonen
* spitskool
* taugé
* tahoe/tofu (en als je dit niet lekker vindt of niet kunt krijgen, dan kip of gewoon niets)
* eieren
* zoetere pindasaus (hier kun je speciale gadogadosaus kopen in de toko, maar pindasaus voldoet ook prima).
* gebakken uitjes (hier te koop in zakken in de supermarkt, geen idee of je dat ook in de VS kunt krijgen, in ieder geval niet in Canada en Nieuw Zealand waar wij zijn geweest)
* kroepoek of Emping
* rijst

Bereidingswijze:
* de spitskool, taugé en spercieboontjes koken, niet te zacht. En af laten koelen. Wanneer afgekoeld, mengen met in blokjes gesneden komkommer en de sla.
* de eieren hard koken
* de tahoe/tofu uit laten lekken, insmeren met zout, in kleine blokjes snijden en frituren.
* pindasaus verwarmen
* rijst koken

De gado gado zelf is dus een koude salade. De tahoe/tofu doe je op het laatste moment er door heen, anders wordt die erg vochtig.
Je schept rijst op je bord en doet daar de gado gado salade bij. Legt er wat plakjes gekookt ei op, beetje pindasaus erbij. En dan eventueel de kroepoek/emping en gebakken uitjes er over heen.

Ik maak het vaak 's ochtends al, dan hoef ik 's avonds alleen nog het ei te koken en de rijst op te zetten. En dus 2 dagen achter elkaar te eten. En alle groenten zijn weer binnen!

Heb eventueel ook nog soto voor je, dat eten wij ook in de winter hoor haha, maar is ook erg makkelijk om klaar te maken en 2 dagen te eten en iedereen die het hier komt eten vindt het lekker!

syl zei

En bedenk me hier nog 2 recepten, die de kids ook goed eten en makkelijk klaar te maken zijn.

Spinazie met pasta.

Pasta koken
spinazie a la creme verwarmen (kennen jullie dat, in Nieuw Zealand heb ik het niet gevonden, wel ingevroren spinazie, maar gatver wat was dat vies en bitter....)
magere gerookte spekkies uitbakken
pijnboompitjes roosteren
klein pakje boursin (kruidenkaas met knoflook dat makkelijk smelt wanneer je het bij de warme pasta doet).
Alles mengen en klaar

Snijbonen met rijst en gehakt.
Gesnijden snijbonen koken
rijst koken
rundergehakt rullen
alles mengen en peper en zout er over heen. Zeer simpel, maar ook zeer lekker.
Wij eten er zelf vaak nog een speklapje bij, maar daar moet je wel van houden.

Nou dat is alweer 3 tot 4 dagen eten erbij wanneer je het allemaal uitprobeert ;-)

Elke zei

Spijtig dat Kai niet met zijn grootvader op reis kan. Maar dat houdt hij dan nog te goed!

Een van mijn favorieten bij warm weer: spaghetti koken en koud laten worden, en dat mengen met erwtjes en worteltjes, een uitje fijn snijden, bieslook, wat majonaise of dressing, wat zalm uit blik er onder. Laat dit een paar uur in de ijskast staan, zodat het heerlijk koud is en de smaken goed tot hun recht komen. Serveren met een glaasje wijn en goed gezelschap. ;-)

Nynke zei

grappig die 'live traffic feed' op je site.
heerlijk zo'n zwembad in de buurt, wil ik ook! (gelukkig gaan we in State College vlakbij de Y wonen, maar dat is binnen..)
En ik krijg al helemaal zin in allerlei lekkere dingen die hier genoemd worden...En ja, verhalen over vakanties in/bezoekjes aan NL hoor ik ook vaak, mensen zijn idd erg enthousiast!

Nynke zei

oh die kruidvat tas wil ik ook! (volgende keer dat we in NL zijn..) Ik heb een saai van Super de Boer en die is erg praktisch, maar niet zo bijzonder.

Nynke zei

oh die kruidvat tas wil ik ook! (volgende keer dat we in NL zijn..) Ik heb een saai van Super de Boer en die is erg praktisch, maar niet zo bijzonder.

Anoniem zei

Ik snap ook nog steeds niet waarom ik uit Nederland verhuist ben. Hoe langer ik in Amerika woon hoe zekerder ik ben dat ik op een dag weer terug verhuis!

Patricia

Petra zei

@Ineke - die panzanella zag er ook heerlijk uit!

@Sylvia - mmm, gado gado! Dat maakte mijn oma (woonde in Indonesie vroeger) heerlijk. Die spinazie pasta lijkt me ook erg lekker, die ga ik gewoon eens maken.

@Elke - Rick en Katja zullen jouw gerecht ook lekker vinden. Bedankt voor het recept (wie weet kunnen we het ooit samen eten, als jullie eenmaal aan deze kant van de oceaan wonen).

@Nynke - ik krijg ook helemaal honger, als ik al die recepten lees. Ik zou willen, dat mijn gezin meer lekker vond, dan wist ik het wel.

@Patricia - Waar woon jij? Er zijn heel wat plekken in de VS, waar ik niet zou willen wonen en natuurlijk zijn er mensen, die zich hier nooit thuis zullen voelen. Naar, dat je zo'n heimwee hebt! Sterkte daarmee.

Bianca zei

Hier ook positieve reacties op Nederland van de mensen die daar geweest zijn, al vinden ze het allemaal wel erg " popperig" daar, kleine huisjes, auto's en smalle wegen maar erg mooi wel.

Lekkerst vindt ik gewoon zelfgemaakte soep en een salade met gedroogde spekjes erin, ranch dressing, gekookte kip enz, de samenstelling wisselt nog wel eens ;-)

Margo zei

Pita's met zelfgekruide gyros is bij ons een favoriet. Ik maak het van varkensfilet, best luxe, maar bij die kantenklare kiloknallers pakketten van de supermarkt weet je nooit wat voor vlees je hebt. Het is vaak taai en vet, dubieus zeg maar...
Wat ik recentelijk herontdekt heb is gnochi, zo makkelijk en snel klaar. Twwe minuten in kokend water, saus erbij, DONE!
Ook kook ik vaak voor 2 dagen, vooral soepen of pastasauzen, die vries ik in.
Mmmm, ik krijg al weer honger en ik heb net mijn lunch op!

Nel zei

Hoi Petra
kijk eens op mijn receptenblog, misschien vind je daar nog wat ideetjes.

Fijn weekend verder, groetjes Nel

Nicole zei

Geen recepten hier, maar mjammie mjammie... Ik heb er wel een paar van jouw reacties gekopieerd om te gaan proberen. Da's dan weer een voordeel van zo laat reageren ;-)