Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, januari 26, 2011

Dondersneeuwstorm

Door de lamellen zie ik een laagje sneeuw liggen, als ik wakker word. He? Dat was toch pas voor vanavond voorspeld? Het ziet er niet dreigend uit en Saskia staat gewoon op om naar school te gaan. Ik lig nog wat wakker te worden, terwijl zij haar ontbijt eet.

Zoals iedere ochtend kijkt Saskia (gelukkig, dit keer!) op Facebook. Opeens hoor ik een vreugdekreet. De scholen blijken gesloten te zijn. Dat hadden we absoluut niet verwacht, Saskia had voor niets op de bus staan wachten, als ze niet had gekeken. Bij ons valt de sneeuw wel mee, maar dit is een heel grote county en verder naar het westen is er een stuk meer gevallen. Saskia en ik kruipen terug ons bed in en slapen lekker uit.

Het miezert en is waterkoud, als ik naar de sportschool vertrek. Daar is Sharon ook, balend, dat de scholen vrij zijn. Haar sportklassen gaan dan namelijk om de een of andere reden niet door. Sharons kinderen zijn oud genoeg om alleen thuis te blijven en het gros van de deelneemsters aan haar klassen is ook ouder. De eigenaresse van de sportschool is echter niet over te halen, vreemd.

Na een uur op de crosstrainer zit ik weer zo in mijn boek, dat ik eigenlijk nog door wil gaan. Er wordt echter een tweede ronde sneeuw voorspeld en ik wil nog wat boodschappen doen. Na Cosmo's wandeling ga ik dus met een, ook door Saskia aangevuld, lijstje naar de Safeway.

Duidelijk ben ik niet de enige, die op dat idee is gekomen. Het is er gezellig druk, hoewel je dat alleen bij de kassa ziet eigenlijk, zo groot is de winkel. Voor de verandering hebben ze genoeg kassa's open, dus het gaat uiteindelijk toch nog snel. Een oudere buurvrouw had me gevraagd, of ik strooizout mee kan nemen, maar dat is helemaal uitverkocht.

Nu ik maar een paar deuren van Pho Thang Long verwijderd ben, kan ik het niet laten hun vissoep als lunch te bestellen. Ik zou werkelijk iedere dag pho kunnen eten!

De sneeuwblazer, die we samen met vier andere buren vorige winter hebben gekocht, staat in onze garage. Rick is op reis en als Saskia morgen vrij van school heeft, heb ik geen zin om voor dag en dauw op te staan. Ik stuur dus een e-mail naar de andere vier eigenaren met de vraag, wie hem wil en of diegene mij kan leren, hoe ik hem moet gebruiken. Er wordt meer dan vijftien centimeter zware sneeuw voorspeld.

Buurman Chuck belt meteen, dat hij de blazer wel in zijn garage zet. Hij laat me ook even zien, hoe het ding werkt. Ik ben er nog niet over uit, of ik het sneeuwruimen als mijn "sporten" zal gebruiken morgen, of de sneeuwblazer.

Iedere week heeft de Wereldomroep een taaltest, die ik meestal doe. De nieuwste staat hier. Ik had er twee fout, de Engelse en klip en klaar (ik weet niet eens, wat dat betekent, nooit van die uitdrukking gehoord). Bijzonder vind ik het fenomeen Jip-en-Janneke taal. Dat is zeker nieuw sinds ik Nederland heb verlaten!

Tussen de post vind ik een verrassing. Bibi schreef in haar blog, dat ze een Suske en Wiske (of is het nu Suske-en-Wiske?) dubbel had. Ik ben dol op die strip, dus zij stuurde hem mij toe. Hartelijk bedankt, Bibi!

Nu ik klaar met mijn taken buiten ben, is het tijd om het behaaglijk te maken. Ik doe mijn fleece broek met sneeuwmannen erop aan en maak een kop Pickwick kersenthee. Het haardvuur gaat aan (lang leve gas!) en ik ga languit op de bank een stapel Suske en Wiskes lezen.

Buiten valt een harde ijsregen en onweert het zelfs. Al gauw gaat de ijsregen over in sneeuw en iedere keer, dat er "sneeuwdonder" is, komt het werkelijk met bakken uit de lucht vallen. Sneeuwonweer heb ik vele jaren geleden voor het eerst meegemaakt en toen geloofde niemand, dat het bestond. Duidelijk wel!

Saskia geniet intussen enorm van haar vrije dag. Haar vriendinnen Mary Kate en Alexandra zijn er ook. Mary Kate woont hier tegenover, maar Alexandra een paar kilometer verderop. Zij blijft nog tot half negen, want het verkeer is door de sneeuw zo slecht, dat haar vader er drie uur over doet om thuis te komen!

Als avondeten kozen Saskia en ik onze favoriete pastamaaltijd. Het is volkoren rotini met erwtjes en ham en een Boursin saus. Ik heb veel te veel gemaakt, dus ik ben blij, dat Alexandra blijft eten. Na een gezin met vijf personen vind ik de hoeveelheden voor kleinere gezelschappen moeilijk in te schatten. Saskia wil het morgen ook nog als lunch.

De sneeuw heeft onze satelietschotel bedekt, dus we kunnen op die manier geen tv kijken. Gelukkig hebben ook nog een basiskabelabonnement, want juist op zo'n avond is bank hangen juist zo leuk. Nu nog even hopen, dat de stroom aanblijft, want die flikkert zo af en toe angstwekkend.

Tot slot is er goed nieuws op het Zorro en Diego front. Zorro at uit Diego's etensbak vanavond, terwijl Diego rustig toekeek. Dat zal het samenwonen al een heel stuk verbeteren, schat ik zo.

Net als ik dit schrijf, hoor ik de sneeuwblazer. Buurman Chuck is onze oprit aan het schoonmaken, waar nu minstens twintig centimeter op ligt. Super aardig!

Hier een filmpje van de cul de sac rond 19 uur (er ligt nu veel meer, de bomen zijn compleet wit, zo mooi!):


En ik heb voor Rick wat foto's genomen (hij baalt ervan, dat hij dit mist), die staan hier.

Late avond update: We hebben twintig centimeter heel zware sneeuw liggen. Het verkeer vooral in ons gebied is verschrikkelijk! Mensen op de snelweg naast onze buurt staan al zeven uur stil zonder enige uitweg. In het nieuws vooral onze omgeving, Tysons Corner, I-66, overal zijn honderden mensen gestrand. Iemand schreef, dat haar man al acht uur onderweg is van Falls Church naar Vienna (nog geen tien kilometer). Ik hoop morgen meer foto's te nemen.

25 reacties:

Anja zei

Dondersneeuwstorm, daar had ik nog nooit van gehoord. Op je webcam te zien is er een flink pak gevallen, fijn dat de buurman jullie oprit heeft gedaan!!

Martin zei

Ahhh, wat mis ik de SNEEUW !!!!!!!! :-(

Wat schitterend! Wij zitten hier elke dag in het zonnetje met temperaturen van +20C, maar als ik moest kiezen, koos ik voor strenge winters met heel veel sneeuw. Ik mis dit echt.

Alice zei

Het ziet er mooi uit, maar ik ben zelf nogal bang van sneeuw. De echtgenoot moet elke dag kilometers de baan op, dus ik ben geen grote fan van sneeuwtapijten.

Suske en wiske, dat is belgisch :D :D :D Beetje nationale trots tentoonsprijden. Kan je ze eigenlijk krijgen in de VS?

Suus zei

Wat een sneeuw... Fijn om thuis te zijn denk ik zo. WOW....

Het is wel een weer om lekker op de bank te kruipen met een goed boek.

Groetjes!

Christa Goes zei

Dondersneeuwstorm heb ik afgelopen kerst voor het eerst meegemaakt in New York. Niemand thuis gelooft het, wel dat er zoveel sneeuw was gevallen, want dat hadden ze op tv gezien. Ik vond het eerst best eng had er nog nooit van gehoord dat het bestond. De wereld na zo'n storm is altijd zo mooi, het is jammer dat het verkeer er zo'n last van heeft.

Groeten, Christa

Petr@ zei

Wat een prachtig gezicht, al die sneeuw. Maar wat een drama voor het verkeer. Wat dat betreft maar goed, dat Rick in zonniger oorden verblijft.

Fijn dat Zorro en Diego nu beter met elkaar om kunnen gaan. Dat verlicht ongetwijfeld de stress bij Katja.

Jip-en-Janneke taal is volgens mij inderdaad iets van de laatste jaren. Ik hoorde er ook pas vorig jaar voor het eerst over.

Marion2 zei

Ahhh, ik dacht dat ik wel goed in Nederlands was! Maar het is een leuke en leerzame test. Die houd ik erin.

Wat een sneeuw bij jullie. Het ziet er mooi uit, maar wat een overlast weer. Ook ik moet nu steeds dat soort klussen doen. Ik bedenk dan maar dat het goed voor me is.
Je treft het maar met zo'n aardige buurman.

Mocht ik ooit alleen of met zijn tweeën (met een heel gezin wordt het misschien te duur) in Washington zijn, dan neem ik graag een rondleiding bij je. Het lijkt me erg leuk.

Ingrid en Michael zei

Echt mooi dat dikke pak sneeuw, maar inderdaad niet leuk als je er door MOET. Wat een aardige buurman!

Klinkt behaagelijk; lekker fleece/thee/open haard en dan lezen op de bank!

Jip en Janneke taal bestaat al een paar jaar, maar je hoort er steeds meer van.

En over taal gesproken; wat is de betekenis van hunker down?

Groet,
Ingrid

Anoniem zei

Wow, wat een sneeuw!
En wat fijn dat de buurman je een helpende hand heeft gegeven met het opruimen.
En wat fijn voor Katja dat het goed gaat met Zorro en Diego.
Sterkte met het weer, Bea

Nel zei

Wij hebben hier in Oekraine ook weer een pak sneeuw en het is flink koud. De winter is weer helemaal terug. Gek genoeg gaat al het leven hier gewoon door. Geen schoolclosings, verkeer blijft gewoon rijden (maakt niet uit het is altijd een gekkenhuis;-))enz.

Het schijnt dat als je je satelietschotel inspuit met siliconespray de sneeuw er vanaf glijdt en je gewoon tv kunt blijvrn kijken. (Mits er door de zware sneeuw natuurlijk storingen zijn in de ontvangst)

Fijn dat Zorro en Diego het nu goed met elkaar lijken te gaan vinden.

sally zei

Ik heb ooknog nooit van dondersneeuwstorm gehoord. Brrr wat eenmooie, maar ook koude plaatjes. Dan is zo'n luieravondje voor de tv wel lekker.
Arme automobilisten, omal die tijd stil te staan. Zonder eten en drinken waarschijnlijk, bah.

Annemiek zei

En alweer mist deze storm ons! Veel sneeuwplezier :\

Anoniem zei

Hi Petra,
Ja ik heb oa in 1977 in Quantico gewoond (1 van de redenen dat ik jouw blog ook zo leuk vind, had je neef al een paar voorbij zien komen inderdaad). Vond het geweldig daar, ik zat daar ook op school WW Ashurst heette dat volgens mij.
Mijn zusje heeft 8 jaar geleden ook op Camp Le Jeune base gewoond. Later zijn zij opgevolgd door de Moerman familie (die hebben ook haar huis etc daar overgenomen) en via hun blog ben ik weer op jouw blog terecht gekomen.
Ook woon ik nu alweer heel wat jaren af en aan in (de binnenstad van) Amersfoort, waar jij je jeugd hebt doorgebracht
Dus je ziet: we kennen elkaar niet maar hebben heel wat gemeen :-)
Veel plezier in de sneeuw, ziet er geweldig mooi uit.
Groet,
Evelyn

marianne zei

Klip-en-klaar stamt van een politicus, ik weet niet meer of het Lubbers of Balkenende was. Moet zoiets betekenen als heel duidelijk en wordt bij voorkeur op krachtdadige toon uitgesproken, haha.

Sneeuwdonder had ik echt nog nooit van gehoord. Maar het ziet er indrukwekkend uit!

Anja L. zei

Sneeuwdonder heb ik nog nooit van gehoord.
Ik heb vanmiddag na het sporten en boodschappen ook heerlijk mijn fleece aangetrokken, een pot thee gezet en lekker in het zonnetje zitten lezen. Helaas is het nu weer bewolkt en er waait een snijdend koude wind.
Fijn dat het tussen Diego en Zorro wat beter gaat. Dat zal een opluchting zijn voor Katja.

Ik vind het ook zo mooi als het net gesneeuwd heeft en er zijn weinig mensen op straat. Wij hebben het vorig jaar december meegemaakt in Amsterdam. Het was gewoon sprookjesachtig, 's avonds langs de grachten en dan die sneeuw op de fietsen en brugleuningen. Helaas zijn die foto's niet zo mooi geworden als jouw foto's.
Groetjes,
Anja L.

Ella Rook, Iowa zei

Wow, wat een sneeuw! Thundersnow hebben hier ook wel. Vooral als het heel hard sneeuwt. Lekker spannend.
Bij ons kunnen de kids op school opsignen dat ze als school gecanceld is een textje krijgen op hun cellphone. Ideaal, hoeven ze niet eens hun bed uit (:

Bibi zei

Aiaiai, en ik heb maar 40% goed! Deze test had ik waarschijnlijk net zo slecht gemaakt als ik nog in Nederland zou wonen, terwijl ik vroeger toch zo goed was in Nederlands...

naomi zei

Ik vindt jouw resultaat voor de test zeer goed. Ik had 6 fout van de 10. Ik snap de nieuwe spelling geloof ik niet. En woon gewoon in Den haag.

Thundersneeuw wel heel bijzonder. Heb het hier van de winter ook 1x mee gemaakt het had flink gesneeuwt al en toen kwamen er 2 flinke donderslagen en toen weer een sneeuw pakket. Was verbaasd.

Fijn dat het beter gaat tussen Zorro en Diego. Succes met de sneeuw.

Misschien nog een kleine tip voor je rondleiding site. Misschien kan je benoemen hoe lang de excursie totaal duurt die buiten washington bedoel ik dan. Of hoe lang het auto rijden is.

Groetjes Naomi

syl zei

zo dat is niet weinig sneeuw.
Ik vind het altijd zo mooi wanneer de sneeuw er ligt, alleen na een dag is het aangestampt, vriest het op en dan ben ik iets minder enthousiast. Maar ik heb liever sneeuw dan regen! Het knerpt zo leuk onder je schoenen.

Jip-en-Janneke-taal... dat is inderdaad echt al een geheel geintegreerd en geaccepteerd nederlands woord. Ik gebruik het in ieder geval regelmatig, aangezien het mijn werk is om alle wet- en regelgeving en uitleg ervan zo om te buigen dat iedereen het op het werk begrijpt en toe kan passen.

En ik ben bijna opgehouden om de nieuwe spelling geheel eigen te maken, ze wisselen elke keer weer, dan is het weer pannekoek, vervolgens weer pannenkoek en iedereen geeft er zijn eigen draai aan. En wat je ooit aangeleerd hebt krijg je er niet snel meer uit. Zo blijft het voor mij altijd cadeau, maar is het nu weer kado (of misschien ook weer andersom, of allebei, wat ik al zei, ik ben er mee opgehouden). Mensen begrijpen mij dat is het belangrijkste en gelukkig bestaat er spellingscontrole!

Sandrah zei

Wat een mooi pak sneeuw is er gevallen! De wereld is ook altijd zo heerlijk stil als er net verse sneeuw is gevallen.

Alleen jammer dat het altijd zo'n vreselijke chaos wordt in het verkeer.

Sandra

Sandrah zei

Wat een mooi pak sneeuw is er gevallen! De wereld is ook altijd zo heerlijk stil als er net verse sneeuw is gevallen.

Alleen jammer dat het altijd zo'n vreselijke chaos wordt in het verkeer.

Sandra

Petra zei

@Anja - Ja, er ligt zo'n 22 cm.

@Martin - Nou, ik zou wat geven voor 20 graden! Zo zie je maar, het gras is altijd groener.

@Alice - Ik houd er ook helemaal niet van, als een van ons er doorheen moet rijden. Ik was blij, dat Rick op reis was, want het was enorme chaos op de wegen. Suske en Wiskes heb ik hier nog nooit gezien, wel Asterix. Even op Amazon.com gekeken en ze waren er ooit wel onder de naam Spike and Suzy.

@Suus - Inderdaad, ik kon ervan genieten, omdat geen van ons er doorheen hoefde.

@Christa - Ik weet het, niemand in Nederland geloofde mij jaren geleden, toen ik het voor het eerst meemaakte. Toch bestaat het wel degelijk en is inderdaad best eng, vooral in het verkeer.

@Petra - Ja, echt een opluchting van Zorro en Diego. Ik denk, dat dat wat spanning tussen Leah en Katja verlicht ook.

@Marion - Ja, ik had nog even zo'n gedachte van "maar dat is mijn beweging voor morgen", toen de buurman begon. Nadat ik voelde hoe zwaar de sneeuw is, was ik maar wat blij!

@Ingrid - Hunker down betekent thuis blijven met alle benodigdheden en de storm (meestal orkaan) over je heen laten komen en uitzitten, zoiets.

@Bea - Ja, we hebben geluk met onze buren.

@Nel - Zijn ze in de Oekraine ook niet veel meer aan sneeuw gewend? Jullie zullen in Minnesota waarschijnlijk ook niet zo vaak helemaal ontregeld zijn geweest, toch? Goede tip van die silicone!

@Sally - Ja, zonder eten en drinken, het was echt heel erg.

@Annemiek - Vreemd toch, he? Ricks vader in Michigan heeft 4 voet sneeuw liggen, ook heel veel voor hen, jullie zitten er net tussen in.

@Evelyn - Wat grappig inderdaad, hoeveel we overeenkomstig hebben. Zo mooi, de binnenstad van Amersfoort, zucht!

@Marianne - Dank je voor de uitleg, ik had echt geen idee, wat het betekende.

@Anja - Dat zal inderdaad heel sfeervol geweest zijn in Amsterdam! Ik zou daar wel graag met mijn camera bij zijn geweest!

@Ella - Ik kan me voorstellen, dat jullie ook dondersneeuw hebben daar. Handig inderdaad sms-jes, daar heb ik hier nog niet van gehoord, wel met de colleges.

@B. - Volgens mij veranderen die spellingsregels constant. Ik kies soms gewoon de minst voor de hand liggende en die blijkt dan goed te zijn. Ik zou het waarschijnlijk in een blog of zo verkeerd spellen dan.

@Naomi - Die testen zijn flink moeilijk iedere week. Wat de tijden betreft ben ik wat huiverig, ook die in Washington, het hangt allemaal zoveel van de deelnemers af. Mensen kunnen me natuurlijk ook vragen stellen. De rit naar Manassas voor jullie neemt een kwartier, twintig minuten en dan nog zo'n twintig minuten naar Middleburg, dus lunch kan wat laat zijn.

@Syl - Inderdaad het is een dag heel mooi, ik heb er vandaag dan ook van genoten. Wat de spelling betreft ben ik het helemaal met je eens! Ik snap het ook niet, dat maakt het toch alleen maar moeilijker voor buitenlanders om Nederlands te leren.

@Sandra - Ja, die stilte met sneeuw vind ik ook altijd mooi.

Bianca zei

Het ziet er weer prachtig uit maar je zult maar zolang in de auto zitten, als het 10 km was was ik denk ik maar gaan lopen.
Gelukkig dat het beter gaat met Zorro en Diego, misschien worden het nu nog wel vriendjes ook.

Petra zei

Heel veel mensen zijn ook gaan lopen, waardoor er vandaag allemaal verlaten auto's midden op de wegen stonden.

Nicole zei

Ik had ook nog nooit gehoord van een dondersneeuwstorm. Lijkt me best 'eng'. De foto's waren wel weer prachtig. Jammer dat voor de rest alles zo ontregeld wordt.

Wel heel lief van Chuck dat hij jullie oprit ook heeft schoongemaakt.