Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, januari 30, 2011

VIrginia Beach

Zaterdag

Terwijl Saskia en Rick inpakken, race ik nog even gauw naar de sportschool, waar ik een half uur op de stairmaster doe. Dan laden we de van in en vertrekken rond half twaalf richting Richmond. Onderweg zetten we Cosmo af bij de Town and Country kennel. Rick brengt hem naar binnen en komt terug met de opmerking, dat Cosmo zelfs niet meer omkeek als afscheid. Inderdaad is iedereen daar dol op hem en vindt hij het er duidelijk fijn.

De rit naar Richmond verloopt voorspoedig. Al gauw nadat we ons gebied verlaten hebben is de sneeuw verdwenen. Er is weinig verkeer en na zo'n anderhalf uur staan we voor Kai's dormgebouw. Hij heeft een restaurant uitgekozen om te gaan lunchen en dat is Cafe Olio geworden. Hier in Richmond voelt het voor ons bijna zomers met 12 graden!

Door de Uptown buurt van Richmond rijden we naar het restaurant. Hoe meer ik van deze stad zie, hoe leuker ik hem vind. Dit Europees aandoende cafe is een prima keuze. Ze hebben ruime keuze aan sandwiches en ik neem er een met prosciutto en mozzarella en een kop tomatengroentesoep. Ook de anderen smullen en we kletsen gezellig bij met Kai, die nog steeds geen teken van zijn kamergenoot heeft gezien.

Na het eten haalt Kai zijn auto op en Saskia gaat met hem mee. Achter elkaar aanrijdend vertrekken we richting de kust. Helaas heeft Rick tijdens zijn reis een flinke verkoudheid opgelopen en voelt zich er moe van. Om hem even rust te gunnen, besluiten we bij Jamestown te stoppen.

In 1607 vestigden zich hier de eerste Engelse colonisten. Het plaatsje is vooral bekend om Pocahontas, de dochter van de Powhatan chief, die met John Rolfe trouwde en naar Engeland verhuisde. Er is een levend museum, maar we zijn helaas te laat voor de laatste rondleiding. Hopelijk gaat dat maandag nog lukken, want we zijn er al vele jaren niet geweest.

Dan rijden we door naar de ware plek, waar het fort stond. Met mijn America the Beautiful pas hoef ik de $10 entree van het museum niet te betalen. We kijken wat rond binnen, maar de kinderen zijn niet zo geinteresseerd als ik, dus we lopen al gauw naar buiten. De levenswijze in die tijd fascineert me. Ik kan me helemaal voorstellen, hoe men hier onder heel primitieve omstandigheden woonde en met de Indianen onderhandelde.

Kai, Saskia en ik gaan het historische fort bezoeken. Dat ligt aan de rand van de James rivier. Archeologen zijn hier nog aan het werk. De beltoren van de kerk uit 1639 staat er nog en verder een nieuwere kerk. Ook zien we de omvang (klein!) van het fort en staat er een maquette van hoe het er in 1607 uit heeft gezien.

We bekijken de standbeelden van Pocahontas en John Smith (wisten jullie, dat hij hiervoor met de Nederlanders meevocht tegen de Spanjaarden?) en het 300-jarig gedenkmonument en lopen dan gauw terug, want hier aan het water waait een koude wind. Buiten de wind is het heerlijk en de zon voelt al sterk aan. We lopen terug naar de van, waar Rick even heeft kunnen rusten.

Het is vanaf hier nog een uurtje rijden naar Virginia Beach. Als we de James Riverbrug bij Norfolk over rijden worden we getrakteerd op een prachtige zonsondergang. Het is hier prachtig weer, terwijl het bij ons zo grijs was.

Het is dus al donker, als we aan de kust aankomen. We checken in bij het Sheraton Oceanfront en krijgen een kamer met een king size bed en een uitklapbare sofa. Ons uitzicht is gedeeltelijk de zee, maar ook de "boardwalk" (die hier van beton is) en Atlantic Avenue, waar alle souvenirswinkeltjes aan liggen

We hebben allemaal trek en het restaurant in het Hilton hotel klinkt erg goed. Alleen blijkt daar een prive functie te zijn. Het andere restaurant heeft alleen visgerechten en daar houden Kai en Saskia niet van. Gelukkig is er een vriendelijke concierge, die ons Mahi Mah in het Ramada Hotel aanraadt.

Daar is het wel beredruk en er wordt een wachttijd van 40 minuten opgegeven. Dat moet dan maar. Gelukkig vinden we een tafeltje in de bar en bestellen alvast nachos als voorafje. Ik bestel ook een Bloody Mary en die is de lekkerste, die ik ooit heb gehad!

De wachttijd gaat al kletsend snel voorbij. Voor we het weten hebben we een tafeltje. Ik bestel een North Carolinian clam chowder, die, in tegenstelling tot de New England, geen room bevat. Het is een heel lichte, pittige bouillon met clams, ontzettend lekker!

Als hoofdgerecht bestel ik twee voorafjes, een dozijn rauwe oester en een Caprese salade met tomaat, verse mozzarella en Virginiaanse ham. Alles smaakt voortreffelijk, het eten van de anderen ook. Niet voor niets is dit restaurant zo populair.

Terug in het hotel maakt Kai nog wat huiswerk. Saskia speelt de Sims en Rick en ik computeren wat. Laat maken we het niet.

Zondag

Zalig heb ik geslapen vannacht tot mijn verbazing, want ik had verwacht, dat Rick zou hoesten of snurken, maar die was doodstil. Om half negen ben ik klaarwakker, maar de anderen liggen nog in diepe rust. Tegen tienen vraag ik eens, wanneer ze van plan zijn om op te staan, want we hebben om twaalf uur een walvistocht gereserveerd.

Dat brengt wat leven in de brouwerij, maar we moeten een half uur voor aanvangst bij de boot zijn. We willen, zoals we zo vaak, als we hier zijn, doen, bij het Pocahontas Pancakes restaurant ontbijten. Dat ligt schuin tegenover ons hotel. Pas om tien voor elf lopen Kai en ik erheen, Rick en Saskia volgen zo'n tien minuten later.

De serveerster belooft onze bestelling te versnellen en inderdaad staan de borden na tien minuten al voor onze neus! Ik heb een gezonde omelet besteld, die bestaat uit eiwit, champignons, tomaat, artisjok, olijf en meer. Ontzettend lekker is het! Rick en Saskia worstelen zich door een enorme stapel pancakes, de een met aardbeien, de ander met appel. Kai speelt het klaar om een portie French toast, waar je U tegen zegt, tot de laatste hap op te eten.

Honger zullen we de eerstkomende uren dus niet krijgen. Maar goed ook, want de boottocht zal zo'n 2,5 uur bedragen staat er in de brochure. We halen onze kaartjes op en gaan aan boord. Eerst moet er nog zo'n verplichte foto gemaakt worden, waar voor Rick en de kinderen overduidelijk geen zin in hebben. Ik ook niet, maar dat vind ik dan weer zielig voor de fotografe, die ook maar haar werk doet. Ik glimlach dus netjes, maar de rest van het gezelschap...nou ja, we zullen het er verder maar niet over hebben.

De boot heeft een verwarmde cabine met snackbar en twee verdiepingen. Er wordt benadrukt, dat het zien van walvissen niet gegarandeerd is. Ik hoor de vrijwilliger tegen andere passagiers zeggen, dat hij er dit seizoen nog geen heeft gezien. Ik schakel mijn verwachtingen meteen tien punten terug. De vorige keer, dat we deze tocht maakten, zagen we walvissen van heel dichtbij.

Inderdaad wordt het een mooi boottochtje en we zien allerlei vogels, maar walvissen ho maar. Helaas, helaas! Maar ja, het blijft de natuur en ze oproepen zal moeilijk gaan. Rick merkt, terug aan wal, ook op, dat hij zich afvraagt, waar we onder water langs kwamen zonder het te weten. Teleurstellend is het natuurlijk wel en dit is ook de eerste walvisvaart, die ik heb gedaan, waarbij we geen walvissen zagen.

De walvisvaart wordt geregeld door het Virginia Aquarium. Logischerwijs volgen wij het op met een bezoek aan dat instituut. Ik ben dol op dit aquarium, dat ik al ken sinds het heel klein begon. Inmiddels is het een flink complex met vooral veel informatie over het lokale waterleven.

Favoriet is na al die jaren en alle groei nog steeds de roggentank, waar je roggen kunt aaien. Vandaag vinden ze het heerlijk, ik aai er een heel aantal. Er is een dame, die zegt er al uren te staan en de roggen komen inderdaad zo ongeveer vechten om een massage van haar. Ook het grote aquarium met o.a. "look down" vissen is er al vele jaren. Een van de nieuwe dingen, die ik super vind, zijn de tanks met geredde babyschildpadden.

Er is zoveel te lezen en te zien, dat het uur tot onze IMAX film zo voorbij is. De film is Under the Sea 3D, die ik al een keer gezien heb, maar zo mooi vind, dat ik hem graag nog eens zie. Wel een beetje een sombere onderliggende gedachte, dat al dat moois door het warmer worden van de oceanen aan uitsterving onderhevig is.

Na de film hebben we het aquarium wel gezien, al is er nog een heel gebouw. We rijden terug naar het hotel en lopen het strand op. Het is hier bepaald niet zo koud, als thuis, maar koud genoeg. Als Saskia dus haar sokken uittrekt en pootje gaat baden, heb ik het plaatsvervangend koud. Zij ook, want het water doet haar voeten pijn. Wij zouden geen goede Nieuwjaarsduik kandidaten zijn!

Voor het avondeten gaan we naar Rockafeller's. Dat staat goed aangeschreven en we zijn er volgens mij nog nooit geweest. De service is prima in ieder geval. Kai bestelt hush puppies met garnaal en crab, die ik ook erg lekker vind. Ik kan het niet laten een dozijn rauwe, plaatselijke oesters te bestellen. Die smaken ook voortreffelijk.

Als hoofdgerecht neem ik de tonijnsteak, die precies goed is bereid. Seared, dus maar heel weinig aangebakken, is mijn favoriet. De bijgerechten raak ik niet aan, die druipen van de boter, jakkes! Ik ben dus vergeten het zonder boter te vragen, al stond dat duidelijk in het menu vermeld.

De anderen vinden hun gerechten ook heerlijk. Saskia heeft de filet mignon, die ze niet op kan. Ik neem er ook een hapje van en het smelt op de tong. Rick heeft nog plek voor Saskia's overgebleven steak. Dit restaurant was een goede keuze, ook om het uitzicht op de mooie boten, die in het haventje liggen.

Het is jammer van de walvissen, maar verder hebben we een superweekend achter de rug. Morgenvroeg moet Kai terug, want hij heeft om elf uur weer les. Rick, Saskia en ik hebben geen haast en ik hoop toch het levende museum van Jamestown te bezoeken. Zulke leuke weekenden gaan veel te snel voorbij, morgen moeten we weer terug naar al het wit, bah! Dit gebied heeft ook zoveel interessants om te bezoeken!

Foto's van dit weekend staan hier.

18 reacties:

Margreet zei

Heerlijk, zo'n weekendje weg en wat leuk dat Kai zo ook mee kon.
Groetjes,

Bianca zei

Gaaf die roggen aaien al voelen ze wel een beetje vreemd aan en super weekend zo.
Dat opwarmen van deoceaan is erg maar al die rotzooi die erin gedumpt wordt, visnetten die "gewoon" achtergelaten worden en dan ook nog overbevissing (nog steeds) zonde hoor dat er met zoiets prachtigs zo omgegaan wordt.

Anja zei

Heerlijk zo'n weekendje weg. Veel plezier nog morgen!

Corry zei

Wat een leuk weekend zeg. Fijn zo'n tussendoortje.
Jammer dat het maar wit blijft bij jullie. Hoop dat het snel weer wat warmer wordt. Hier ook frisjes hoor maar gelukkig geen sneeuw....

Petr@ zei

Wat leuk, om er zo een paar dagen tussenuit te gaan.

Jammer dat jullie geen walvissen hebben gezien.

Hopelijk kun je het museum in Jamestown vandaag wel bezoeken. Klinkt erg interessant.

Nina zei

Wat lekker, even zo'n weekendje weg! Kan me voorstellen dat 12 graden ineens zomers aanvoelt, maar met je voeten in de zee...brrr!

Weet je al wat je doet met de dagen weg met Pat?

marianne zei

Brr, zo'n nieuwjaarsduik moet ik ook niet aan denken!

Jammer van de walvissen, lijkt me altijd heel speciaal om een keer te zien. Gelukkig was het voor jullie niet de eerste keer.

saskia zei

levend museum iszeker de moeite. wij wonen er op 2 mijl, maar moeten vandaag werken.

Anja zei

Wat heerlijk, zo even een weekendje weg naar iets warmer temperaturen! Jammer van de walvissen, maar volgens mij hebben jullie je wel goed geamuseerd!

HennyB. zei

Ik heb net de foto's bekeken, wat een heerlijk mooi weertje was het zeg. Jammer van de walvissen maar wellicht volgende keer beter?!

Anoniem zei

Klinkt als een top weekend. Ik ben het weekend in Hotel De Librye en gelijknamige restaurant (3 sterren) in Zwolle geweest. Een culinaire ervaring en puur genieten, zowel in hotel als restaurant echt top (de butler kwam gewoon onze tassen tussen het shoppen door ophalen zodat we ze niet meer hoefden te dragen :-) )!
Goeie terugreis,
Groet, Evelyn

Anoniem zei

Leuk, zijn die 'levende' musea. Wij zijn een keer naar het oregon trail museum in Montpelier, Idaho geweest. Er stonden heel veel dingen uit die tijd en het personeel liep in de kleding van toen. Heel toegankelijk voor kinderen op deze manier.
Heel bijzonder om te zien en wat zijn Amerikanen tots op hun land en geschiedenis. Wat grappig is want die geschiedenis gaat nog niet zo heel ver.... Ons huis is zelfs ouder......
Marjon

Sally zei

Ik zag en las al het eea via FB. Leuk toch steeds die gezellige weekenden met het (bijna hele ) gezin.

Anoniem zei

Tuurlijk is Richmond een mooie stad;)
Fijn zo'n weekend weg en leuk om voor ons te lezen!
groetjes, BIancaF

Sandrah zei

Wat heerlijk om er zo even uit te zijn. Daar krijg je een beetje vakantiegevoel van, zeker met die blauwe lucht.

Sandra

Nicole zei

Wat een heerlijk weekendje eruit hebben jullie gehad. En super dat Kai ook mee kon. Jammer dat jullie geen walvissen hebben gezien.
Mooie foto's trouwens. Heel interessant wat je schreef over Pocahontas. Je hebt een heleboel interessants bij je in de buurt, dat blijkt ook nu wel weer.

naomi zei

Leuk weekend heb je gehad. Ik ken alleen het verhaal van pocahontas via Disney. Wel leuk dat je daar in de buurt was.
Mooie foto's jammer dat je geen walvissen zag.

Groetjes Naomi

Petra zei

@Margreet - Ja, dat was zeker leuk!

@Bianca - Gek gevoel, he, die roggen? Ik vond het wel speciaal, dat ze echt naar die ene vrouw gingen. Ja, de mens laat overal zijn rotzooi achter :(.

@Anja - Het was ook weer een leuke dag.

@Corry - Nu wordt er weer ijs voorspeld, bah, bah, bah! Ik wil lekker met Cosmo kunnen wandelen!

@Petra - De "Historic Triangle of America" met Jamestown, Yorktown en Williamsburg is heel erg de moeite waard.

@Nina - Mijn voeten gingen niet in zee, hoor! Pat en ik gaan niet.

@Marianne - Ik heb nooit gesnapt, waarom mensen dat ijskoude water ingaan.

@Saskia - We hebben aan jullie gedacht, toen we er reden.

@Anja - We hebben ons zeker vermaakt, dat is een erg leuk gebied.

@Henny - Ja, zaterdag en gisteren voelde het echt lenteachtig aan (vandaag weer helemaal niet).

@Evelyn - Wow, dat klinkt echt als het toppunt van luxe, heerlijk, he, er even uit?

@Marjon - Jullie huis is ouder dan 1607? Dat is toch ook in Nederland best bijzonder?

@Sally - We misten Katja natuurlijk, maar ik vrees, dat dat steeds vaker gaat gebeuren.

@Bianca - Ha ha, ja, jij kan het natuurlijk weten!

@Sandra - Inderdaad, een lekker vakantiegevoel was het.

@Nicole - Nou ja, "buurt", het is wel 2,5 uur rijden ;). Maar het is een heel leuk gebied ook weer, dat wel.

@Naomi - Ja, Disney heeft Pocahontas bekend gemaakt, maar het verhaal wel erg verromantiseerd en verdraaid. Daar hebben ze veel kritiek op gekregen.