Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, februari 09, 2012

Bevroren Amsterdam en terugreis

Woensdag: Amsterdam

Er ligt nog een bakje Hollandse garnalen in de ijskast en, omdat ik er later vandaag geen tijd voor denk te hebben, eet ik een hoogst ongewoon ontbijt. Wie had ooit gedacht dat die heerlijke garnaaltjes met een heel klein beetje mayonnaise zo goed zouden smaken op de vroege ochtend? Ik zou zo graag zo’n bakje meenemen, maar ik durf het niet aan met de lange vliegtocht en overstap in Chicago.

Petra en ik vertrekken naar de sportschool, waar we een uur combi-pump doen. Het vliegt voorbij, want er is grote variatie in de oefeningen. Ik ga eens aan Sharon voorstellen om ook een beetje Body Pump achtige oefeningen in onze routines te introduceren. Het vermoeit de spieren goed.

Thuis maken we ons klaar voor onze laatste dag samen. We hebben ons helemaal voorbereid op vertragingen bij de spoorwegen en zien wel wat er op onze weg komt. Het begint al gunstig met een parkeerplaats bij het station. Op de gladde fietspaden waag ik me namelijk niet, ik raak al in paniek bij de gedachte!

De trein naar Utrecht CS komt al snel en zit vrij vol. Het is maar zes minuten, dus we blijven gewoon even staan. Tot onze verrassing wordt er in Utrecht omgeroepen dat deze trein door zal gaan als intercity naar Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal! Wat een geluk! We gaan dus zitten en met een half uurtje rijden we de hoofdstad binnen.

Wat is het station van Amsterdam toch een prachtig gebouw! Daar moet ik als eerste foto’s van maken. Het is berekoud met een fikse wind, dus we besluiten eerst even iets te gaan drinken in het Smits Koffiehuis.

Daarna lopen we de VVV even binnen en kopen een kaart met wandelroute door de stad. Op mijn lijstje staan nog wat souvenirs voor Rick en de kinderen, dus daar beginnen we mee. Op de Kalverstraat slaag ik leuk met een paar t-shirts (een oranje voor Rick, want hij vond het zo vervelend dat hij er met de Wereldkampioenschappen geen had), een muts voor Saskia en nog wat andere leuke kleinigheidjes.

Na het Paleis op de Dam op de foto te hebben gezet, lopen we naar de grachten. Daar zie ik voor het eerst in mijn leven mensen op de grachten schaatsen. Natuurlijk heb ik wel sneeuw en ijs meegemaakt in Nederland, maar dan gingen wij niet naar Amsterdam. Favoriete schaatsplekjes van ons vroeger waren het Henschotermeer, Strandnulde en vooral Giethoorn. Het geschaats op de grachten met de mooie herenhuizen als decor doet me aan een schilderij van Anton Pieck denken! Ik fotografeer dan ook naar hartelust.

We lopen een klein stukje de Jordaan in en dan langzaam naar het Spui. Petra moet veel geduld hebben, want ik leg vrijwel alle mooie gevels vast op de gevoelige plaat! Ook waag ik me zelf even op het gladde ijs, want ik moet toch tenminste even op een bevroren gracht gelopen hebben. Petra heeft die wens niet en neemt vanaf de niet gladde kade een aantal foto’s van mij.

Inmiddels hebben we het flink koud en rammelen de magen. We kijken naar een leuk lunchtentje op het Spui en komen bij Dante uit. Daar bestel ik mijn eerste kroketten van deze week, namelijk hun garnalenkroketten. Die zijn heel erg lekker en ook Petra is zeer tevreden met haar gerecht.

Helemaal opgewarmd en voldaan gaan we verder met onze stadswandeling. Nu lopen we in de richting van de Zeedijk en komen o.a. langs de Munttoren en Zuiderkerk. Al die zeventiende eeuwse torens zijn zo mooi hier!! Onderweg komen we langs een aantal viskramen en bij een ervan bestel ik een haring. Deze komt met staart en zo, op de ouderwetse manier gegeten, smaakt hij toch wel extra lekker!

Via de Waag en ontelbaar meer foto’s komen we op de Zeedijk aan. Dit blijkt een kleine Chinatown te zijn geworden. Wij dachten hier de Walletjes te treffen, maar vinden al gauw uit dat die zich op Oudezijds Achterburgwal en Voorburgwal bevinden. De dames staan in vol ornaat, lees bh en slipje, voor de ramen. Dat ze het niet koud hebben!

Ik neem een foto van een kamer, waar de gordijnen dicht zijn, en daarom komt een dame achter me al naar buiten “No pictures” gillen. Een andere toerist zorgt voor enorme stennis door een daadwerkelijke foto van een van de hoertjes te nemen. Die komt vloekend in Engels en een mij onbekende taal haar kamertje uit achter de onschuldige toerist aan, die zich gauw uit de voeten maakt. Zo’n dame van lichte zeden kan zich tot een waar viswijf ontpoppen, zeg!

Nu hebben we zo ongeveer gezien, waar we voor kwamen. We hebben het alweer koud, dus drinken een hete chocola en capuccino bij Park Place. Als we weer buiten komen is het opeens helemaal opgeklaard! Jammer dat de zon zo lang op zich liet wachten, maar het mocht de pret niet drukken.

We hoeven maar een paar minuten te wachten op de intercity naar Maastricht, die via Utrecht rijdt. Het is een dubbeldekker, dus we gaan eens bovenin zitten, ook een eerste keer voor mij. Onderweg maak ik nog een foto uit het raam van een molen. Wat is het Nederlandse landschap toch uniek! Ook op de trein naar Driebergen hoeven we maar even te wachten. Vandaag hebben wij in ieder geval geen last van de aangepaste dienstregeling van de NS.

Vanavond is het dus mijn laatste avond hier in Nederland. Petra en ik gaan die vieren door Indonesisch te gaan eten bij Indrapura. Hier heeft zij ook nog nooit gegeten, maar er goede dingen over gehoord. Die zijn niets te veel gezegd. We bestellen beiden de kleinste rijsttafel, Kecil. Alles smaakt even lekker! Ook hun duidelijk eigen gemaakte sambal vind ik heerlijk! Het wordt een gezellige laatste maaltijd samen.

Thuis kijken we nog wat tv en gaan dan op tijd naar boven. Ik pak alvast alles in, zodat ik morgenochtend in een mum van tijd klaar kan zijn.

Donderdag: Terugreis

Vanaf ongeveer drie uur heb ik niet meer geslapen. Ieder half uur keek ik hoe laat het nu weer was. Ik ben dan ook klaarwakker, als Petra me om half zeven komt wekken. Nog even snel douchen, een bakje yoghurt met muesli en een van Petra’s heerlijke koppen koffie met opgeklopte melk en dan kunnen de tassen in de auto.

Petra’s auto is weggesleept naar de garage en haar moeder is zo lief geweest ons haar autootje te laten gebruiken (gisteren en eergisteren trouwens ook). Gelukkig kunnen mijn beide tassen er met gemak in. De rit naar Schiphol verloopt heel voorspoedig en zonder oponthoud komen we om acht uur op Schiphol aan.

Het is weer even flink slikken met afscheid nemen van Petra, want we hebben zo’n ontzettend gezellige week samen doorgebracht! Gelukkig zijn er plannen voor Petra om weer onze kant op te komen, dus hopelijk is het afscheid niet voor heel lang. Na nog een laatste zwaai loop ik de terminal binnen.

Daar is de balie voor mijn vlucht net geopend, dus ik check meteen maar in. De paspoortcontrole verloopt ook snel, dus ik heb nog lekker wat tijd om de winkeltjes op Schiphol te bekijken. Met mijn overgebleven euro’s koop ik een paar Jan, Jans en de Kinderen voor onderweg en een Kuifje voor Rick en Kai.

Nog denkend aan de verschrikkelijke maaltijd van de heenreis, besluit ik nog een hapje te gaan eten. Ik heb vooral zin in een saucijzenbroodje, dat ik in het Hollandse restaurant (waar ze ook verse poffertjes serveren) vind. Dat met een sterke kop koffie en ik kan weer even vooruit.

Na nog een laatste blik op de winkels, maar niets meer van mijn gading, begeef ik me naar de gate. Onderweg zie ik dat je waterflesjes van 450ml mee aan boord mag nemen, mits ze gesealed worden. Ik vind het altijd fijn om extra water te hebben, dus ik koop twee flesjes. Heel fijn, want in Amerika mag je na de veiligheidscontrole gewoon drankjes kopen, maar hier is die controle pas bij de gate, dus ik was al bang dat ik waterloos de vlucht door zou moeten komen.

Bij de veiligheidscontrole moet ik een aantal vragen beantwoorden en dan door het roentgenapparaat. Er zitten nog maar heel weinig mensen te wachten en dat blijft zo. Als er 40 mensen in economy zitten op deze vlucht is het veel! De flight attendant zegt dat ze het nog niet zo leeg heeft gezien. Fijn, want zo heb ik weer niemand naast me.

Bij het rondbrengen van de maaltijden hebben we de keuze uit kip, rundvlees en vegetarisch. Ik kies vegetarisch en heb daar geen spijt. Het is een heel licht Indiaas gekruid gerecht, lichtjaren lekkerder dan de vieze “kip” van de heenreis!

De vlucht duurt bijna negen uur, die eigenlijk best snel voorbij gaan. Dat komt waarschijnlijk doordat de bemanning bijna constant langskomt met water, koffie en lekkernijen. Zo krijgen we een mini Toblerone en een heel lekker koekje. Het is een van de fijnste vluchten, die ik met United gemaakt heb!

Precies op tijd landen we in Chicago. Hier ligt nog steeds geen vlok sneeuw, maar het is wel een stuk kouder, dan toen ik vertrok met maar net boven nul. Dit is de eerste keer ooit dat ik in Chicago door de douane ga en ik ben er nog nergens zo snel doorheen gekomen! Binnen het kwartier sta ik buiten, gelukkig heeft de beagle de saucijzenbroodjes in een van mijn tassen niet geroken.

Met een trein moeten we naar terminal 1. Daar laad ik mijn laptop weer een beetje op. Het uur hier gaat snel voorbij en voor ik het weet mogen we het vliegtuig naar Washington in. Ook dit is helemaal niet vol en de middenstoel blijft leeg. Deze vlucht gaat heel snel en al gauw zie ik Virginia en Tysons Corner onder ons. We landen weer niet met uitzicht op de stad, maar ik zie de mooie DC skyline wel als we eenmaal geland zijn.

Rick staat me al op te wachten en het is zo goed hem weer te zien! Natuurlijk heb ik van alles te vertellen, want we hebben wel telefonisch en online contact gehad de afgelopen week, maar met de zes uur tijdsverschil was dat altijd maar snel snel.

Thuis word ik opgewacht door een heel blije Saskia, een om me heen dansende Cosmo en zelfs Flapjack komt me enthousiast begroeten. De meegebrachte cadeautjes worden enthousiast ontvangen en Saskia geeft ruiterlijk toe dat ze me gemist heeft.

Wat een geweldige week heb ik achter de rug! Met grote dank aan Petra (en Erik en Lisa), die me helemaal in de watten hebben gelegd. Ik voel me rijk met alle leuke contacten, die ik in Nederland heb, dankzij mijn blog en het Alles Amerika forum. Het was weer even moeilijk het Nederlandse landschap onder me weg te zien glijden, maar ook weer zo’n gevoel van thuiskomen om de Virginiaanse heuvels te zien. Ik hoop in ieder geval niet weer zes jaar tussen dit bezoek en het volgende aan Nederland te laten verlopen!

Foto's van Amsterdam staan hier.

28 reacties:

Sally zei

Wat een heerlijke week was het en ik heb genoten van je verhalen en prachtige foto's.

Derk de Geus zei

Petra, wat leuk om je gevolgd te hebben gedurende deze bijzondere reis! Ik was niet op de meeting en heb je dus niet gezien, maar zo te horen heb je het alle dagen naar je zin gehad.

Anoniem zei

Petra,
Dank u om te mogen meegenieten van jouw leuke tijd in Nederland, vooral van de beschrijvingen en mooie foto's van de stadswandelingen.
Groetjes van Hilde uit B.

Anoniem zei

Dat klinkt als een heel soepele reis op de terugweg, fijn! Leuk dat je hebt genoten, en ook wel grappig om te lezen hoe jij geniet van de typisch nederlandse landschappen en uitingen, voor ons is dat zo gewoon en het landschap vooral ook saai. Door jouw ogen bezien gaan wij het ook meer waarderen.

Wilma Loeffen zei

De tijd gaat veel te snel , als iets leuk is.

Ik bied je ( en Rick uiteraard ook) dan ook bij deze een logeerplek aan, om een volgende keer de omgeving van Nijmegen, Arnhem, Den bosch, en wat deze hoek nog meer te bieden heeft, te laten zien.
Ik heb in ieder geval weer genoten van je reisverslag en foto's.

Groetjes Wilma

Tineke zei

Leuke foto's van Amsterdam, ik heb ook een bakfiets gehad en met de kleinkinderen zo gefietst. Hoe vond je het om zo een hele week nederlands te spreken en horen? Je bezoek aan de molen en rondleiding door de molenaar hou je gewoon nog tegoed. Tineke

Suus zei

Hoi Petra,
ik heb enorm genoten van je verhalen, verslagen en je foto's van Nederland. Leuk om het zo eens door andere ogen te zien. Eigenlijk is het een prachtig land!

Geniet van de herinneringen!

Fijn weekend,
liefs Suus

marianne zei

Dat je je toch nog op glad ijs hebt gewaagd, stoer! Is ook wel heeel sfeervol daar op de grachten.

Fijn dat de terugreis zo voorspoedig verliep. En dat ze je gemist hadden ;-)...

Conny zei

Petra, wat fijn dat de terugreis zo goed is verlopen.

Wat heb je een mooie week gehad in Nederland. Je hebt het heel goed getroffen met het weer, ook al was het koud. Ik heb genoten van je verhalen.

naomi zei

Wat een geweldige dag hebben jullie in A'dam gehad. Een mooie route gelopen en zeker erg bijzonder om ze op de grachten te zien schaatsen.

Ik vindt dat je zowiezo een geweldige week achter de rug hebt met het weer. Wel erg koud maar leverde ook super mooie foto's op.

Fijn dat je nog geslaagd bent met je t-shirt voor Rick en ook voor de rest. En nu ben ik benieuwd wanneer en wat je volgende reis gaat worden of nog even niets in vooruitzicht?

Wij zijn nog steeds in discussie over hoe of wat. De zomer naar Italie of toch verder en misschien naar amerika. Het blijft nog twijfels.

Je terugreis is ook super verlopen en ja de heen reis wordt je altijd veel meer verwend dan de nachtvlucht terug. Ik hoop dat je snel weer in je ritme komt en de jet-lag meevalt.

Bedankt voor je verslag je laat echt zien hoe mooi NL is en je vele foto's. Nu op naar de bloesem foto's over een ruime maand alweer denk ik zo.

Groetjes Naomi

naomi zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anoniem zei

Ik heb genoten van je verhalen over alles zo dicht bij me.
Het is mooi om alles door een andere "bril" te zien.
Heel fijn weekend, Bea

Anja zei

Wat een geweldige week heb je achter de rug, ik heb genoten van je foto’s en verhalen en het was leuk om je opnieuw te ontmoeten!!

Marjan (hekkie) zei

Wat een geweldig leuk verslag Petra van de laatste twee dagen. Uniek inderdaad om schaatsende mensen te zien op de grachten in Amsterdam. En leuk dat je in het Smith Koffiehuis bent geweest. Wij waren daar ook tijdens de meeting met de andere Petra uit NC. Het is fijn om weer thuis te zijn natuurlijk maar uit je verslag proef je dat je geweldig genoten hebt in Nederland en wat heerlijk dat je zo'n fijne vriendin hier hebt die je zo in de watten legt. Hopelijk kom je gauw een keer terug in ons landje.
Bedakt voor het verslag en de mmoie foto's.

Anoniem zei

Wat heb jij een topweek gehad in Nederland en je hebt Nederland ook op z'n mooist gezien! Ik ben blij dat jij en de sauzijcenbroodjes veilig terug zijn. Ik ga morgen naar Loosdrecht, de plas is open om te schaatsen, maar onder het genot van een gluhwein met een scheutje amaretto ga ik naar de schaatsers kijken :-) Fijn weekend, groet, Evelyn

Petra zei

Lieve Peet, het was zo'n onbeschrijflijk leuke week. Van het moment dat je aankwam, dat we samen gingen sporten, in de sneeuw met Naomi door Den Haag, glijdend door Wijk en door Driebergen, Utrecht met de kleine Vleeshal, het glijpartijtje hier op de hoek, koud en mooi Amersfoort met Evelyn en Marianne, soepel met de trein naar Amsterdam, jij die op het ijs liep! En alles wat er nog bij was. Onvergetelijk! Dank je wel dat je hier logeerde, dat we zo'n fijne tijd samen hadden, ik heb zo genoten! Lisa en ik kijken uit naar Oktober. Dikke kus, Petra

Annemiek zei

Dat was een fijne vakantie! Ook wel eens uniek om het zo koud en de schaatsers te zien.

Floor zei

Hoi Petra,

Fijn dat je weer thuis bent. Het was erg leuk om je verhalen uit Nederland te lezen! En wát een mooie foto's! Het is een cliche, maar als je hier woont is het vaak zo dat je de details (bijvoorbeeld de mooie huizen, of aspecten ervan) niet meer ziet.

Groetjes, Floor

Anoniem zei

Wat leuk om te lezen dat je zo van Nederland hebt genoten. Wij genieten altijd zo van de VS als wij daar zijn. Ik heb genoten van je verslag. Voor mij (maar je weet dat ik ook uit het midden van het land kom) waren er heel veel herkenbare plekjes in je verslagen.
En dan nu maar weer gezellig thuis genieten van je familie.

Groetjes, Jacqueline
PS waarschijnlijk zijn we 20 augustus in Washington. Heb je dan tijd?

Nina zei

Fijn dat je zo'n goede terugreis hebt gehad. Zo grappig dat jij in Amsterdam allemaal dingen ziet die mij allang niet meer opvallen...!

En nogmaals: wat hebben Petra en jij het supergezellig met elkaar gehad, fantastisch om te lezen.

Ik heb erg gelachen om je mp3 met geluid van de fan...:)

Anoniem zei

Dat was duidelijk de 'centrum wandeling'.
Mooi hoor. Ik ben echt gek op die grachtenpanden met al die verschillende gevels.
Soms gluur ik naar binnen in die panden op Funda.nl (makelaarssite).
Marjon

Sandrah zei

Afscheid nemen na vakantie is altijd moeilijk, maar thuis komen ook weer zo fijn!

Wat leuk dat je het zo naar je zin hebt gehad. En door jouw verhalen en foto's weet ik weer dat ik toch wel in een heel mooi land woon.

Sandra

Wendy zei

Super leuk om te lezen hoe je hebt genoten hier in Nederland. En inderdaad grappig om jou zo enthousiast te horen over typisch Nederlandse dingen die voor ons zo gewoon zijn.

Volgende week vrijdag vertrek ik voor het werk naar Miami dus dan kom ik jullie kant op. Ik hoop dat ik ook van die heerlijke vluchten heb.

ps ben de film Get Smart aan het kijken met hele mooie herkenbare beelden van DC

Petr@ zei

Wat een heerlijke laatste dag heb je gehad. Amsterdam blijft altijd een hele leuke stad, vind ik.
Je week is ook echt voorbij gevlogen vond ik. Zal voor jou dan zeker zo geweest zijn.
Ik kan me voorstellen dat het afscheid met Petra even moeilijk was, maar gelukkig had je het vooruitzicht om je gezin weer te zien.

Nogmaals jammer dat ik niet op de meeting kon zijn, want ik had je graag eens willen ontmoeten. Al heb ik begrepen dat er weinig tijd was om met iedereen uitgebreid te kletsen. Dus moet ik toch maar jou kant eens opkomen, ha ha.

Anoniem zei

Fijn dat je zo'n leuke vakantie hebt gehad! Ik heb genoten van je verslag.En je foto's.
Jasmino, ik stoor me 'n beetje aan de "wij" vorm in je reactie. Ik vind nederland niet zomaar gewoon en het landschap zeker niet saai. Ook waardeer ik nederland niet méér door het vakantieverslag van 'n ander.
Nederland is met al zijn gebruiken enz. uniek zoals amerika dat ook is.
Lian

Petra zei

@Sally - Het is voorbij gevlogen!

@Derk - Het was super leuk!

@Hilde - Graag gedaan :).

@Jacqueline - Ik had me bijna geen betere terugreis kunnen wensen!

@Wilma - Dank je, ik weet niet wanneer we weer die kant op zullen komen, maar hopelijk duurt het niet weer zes jaar.

@Tineke - Qua Nederlands spreken en horen was het eigenlijk alsof ik nooit weg was geweest.

@Suus - Het is zeker een prachtig en vooral uniek land.

@Marianne - Ik kon natuurlijk niet langs die grachten lopen en er niet op gaan staan!

@Conny - Het was heel leuk jou te ontmoeten! Nog hartelijk dank voor de lift!

@Naomi - Nu nog geen reis in het vooruitzicht, maar ik hoop in maart te gaan met Katja of Kai. Daar heb ik speciaal voor gespaard, maar of zij ook willen weet ik nog niet.

@Bea - Dat merk ik ook altijd als ik mensen rondleid, net of ik alles voor het eerst zie.

@Anja - Dat vond ik ook erg leuk en ook om Marcel nu ook ontmoet te hebben.

@Marjan - Ik heb me enorm welkom gevoeld in Nederland, dat droeg zeker bij aan hoe ik het heb ervaren. Hopelijk duurt het inderdaad niet nog eens 6 jaar voor we weer komen.

@Evelyn - Oh, die gluhwein, zo lekker! Veel plezier! Rick is dolblij met de saucijzenbroodjes.

@Petra - Inderdaad "onvergetelijk" is het juiste woord. Ik ben heel blij dat we elkaar weer zo vrij snel weer zullen zien! Ik kan je niet genoeg bedanken voor alle leuke dagen!

@Annemiek - Het was zeker uniek!

@Floor - Inderdaad, ik zag vroeger in Utrecht ook niet wat een mooie stad het was.

@Jacqueline - Dat is de periode dat de twee oudsten weer terug naar school gaan. Onder voorbehoud heb ik wel tijd, dus, maar dat hangt van Katja en Kai af, o.a.

@Nina - Rick heeft er gisteren naar geluisterd en de fan gaat voortaan mee op vakantie ;)

@Marjon - Dat is een idee om op Funda te kijken, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd.

@Sandra - Je mag trots zijn op je landje :)

@Wendy - Goede reis alvast! Get Smart heb ik geloof ik nog niet gezien, toch eens kijken.

@Petra - Jaaa! Deze kant opkomen, superleuk! Inderdaad jammer dat je niet naar de meeting kon :(.

@Lian - Toch denk ik dat veel Nederlanders niet zien in wat voor uniek land ze wonen. Terwijl het dat toch echt wel is. Ikzelf heb me dat ook eigenlijk pas gerealiseerd toen ik uit Nederland vertrokken was en het door buitenlandse ogen ging bekijken.

Bianca zei

super dat je het zo naar je zin hebt gehad en schaatsen op de grachten in Amsterdam, dat had je ook niet kunnen bedenken dat nog eens te zien. Gaaf hoor !

Anja zei

Wat een heerlijke week heb je gehad hier in Nederland. Uit je verhalen blijkt duidelijk dat je genoten hebt!
Ik vond het heel erg leuk om je deze week te volgen en Nederland door jou ogen te zien, doet ons beseffen dat we toch maar in een mooi landje wonen!