Onze webcam

Cul-de-sac Cam

maandag, februari 06, 2012

Utereg me Stad

"Als ik boven op de Dom sta, kijk ik effe naar benee...", speelt er vanochtend meteen door mijn hoofd. Ik heb enorme zin om de stad, waar ik vijf jaar met plezier studeerde, weer te zien vandaag. Een blik door het raam laat een felblauwe lucht zien, super!

Tot mijn verbazing hoor ik opeens het MSN belletje. "Ben je echt wakker?", vraagt Katja. Ik schrijf terug dat ik beter haar die vraag kan stellen, aangezien het daar half drie 's nachts is! We kletsen even en dan ga ik naar beneden.

Het gezin hier staat erg vroeg op en Petra heeft een briefje achtergelaten dat ze is gaan hardlopen. Prima, dan doe ik meteen mijn Max Capacity. Ik doe er twee achter elkaar, twintig secondes oefening, tien secondes rust en dat acht keer per oefening. Mijn spieren trillen na afloop!

Als ik uit de douche stap, is Petra ook weer terug. Als we klaar zijn, gaan we Driebergen in. Vandaag is mijn dag om de boodschappen, die terug naar Amerika "moeten", in te slaan. We gaan dus naar Albert Heijn, waar Petra ook een lijstje heeft af te werken.

Op mijn lijstje staat o.a. Pickwick thee, maar liefst twintig doosjes wil Rick! Verder Shanghai noten (voor mij), mosterdsoep en andere droge instant soep pakketjes en een zak drop Mentos. Ook neem ik een paar bakjes Hollandse garnalen mee. Helaas kunnen die niet mee naar huis, maar zal ik ze hier op moeten eten. Vroeger pelde ik zo een hele kilo van die krengen, ze zijn zo lekker!

We leveren de boodschappen thuis af en gaan dan op weg naar Utrecht. We parkeren in de garage bij de Bijenkorf en lopen dan de stad in. Het is koud, maar zo helder, prachtige diepblauwe luchten geeft dat voor mijn foto's.

Als eerste lopen we naar het Janskerkhof. Hier kwam ik vroeger heel erg veel, want ik was lid van de UVSV, die aan het Drift ligt. We lopen langs het gele Corpsgebouw en ik zie dat de disco Woolloomooloo ook nog steeds bestaat.

Van de deur met "Hestia" erop (de voordeur van UVSV, Hestia is de godin van de haard en de Vestaalse maagden) moet ik natuurlijk een foto maken. Die drempel ben ik talloze keren over gegaan en ik heb er heel fijne tijden meegemaakt. Zo lang geleden is dat alweer en toch ziet het er nog zo hetzelfde uit.

Via andere gezellige straatjes lopen we langzaam naar ons lunchrestaurant, Mammoni. Ik volg Petra's leiding en bestel de bruschetta met carpaccio, truffelmayonnaise en kaas. Ontzettend lekker is het!

Na het eten gaan we de wandeling in het boekje "Love Holland", dat Petra heeft gekocht, maken. Die loopt door het Museumkwartier, een deel van de stad, waar ik als studente niet tot nauwelijks kwam.

Als eerste lopen we naar de Dom. Die heb ik op de laatste dag dat ik in Utrecht woonde beklommen. Maar goed ook, want nu is de toren maar beperkt open en vandaag dus niet. Onderweg zie ik dat de bakkerij, die chocolade Domtorentjes verkoopt, er nog steeds is. Ook collegesjaals, die destijds enorm populair waren, zie ik nog in etalages liggen (a 59,50 euro, ik koop er dus maar geen voor de nostalgie!).

We lopen onder de Domtoren door en via allerlei moois en al fotograferend (ik dan) naar de 13e eeuwse Geertekerk. Daar zien we mensen schaatsen op de singel, zo'n heerlijk Hollands plaatje! De tocht zet zich voort langs heel oude huisjes en de Vleeschhal uit het midden van de 15e eeuw, waar een koeienkop bovenaan het gebouw je vriendelijk aankijkt. Al deze dingen waren me als student echt niet opgevallen!

De wandeling brengt ons terug bij de Dom en nu is het winkeltijd. Bij Piet Snot zoek ik een aantal Suske en Wiskes uit en een gek Obelix figuurtje voor Rick.

Bij Leonidas laat ik een doosje vullen met roomboterpraline's. Rick is daar ook dol op en samen met het doosje dat ik zaterdagavond won hebben we zo lekker veel te snoepen. Ook bij Toko Centraal vind ik lekkers, wel van een heel andere aard, namelijk rempejeh en sambal goreng kentang.

De hele tijd hier heb ik al zin in een haring, dus we gaan op zoek naar een vishandel. Die op het Vredenburg is gesloten, maar in Hoog Catharijne is er wel een open. Helaas is de haring wel opgesneden, dus ik moet nog op zoek naar een hele, want hem van de staart eten smaakt net iets beter.

Verder is Hoog Catharijne tot mijn verbazing weinig veranderd. We hebben onze lijstjes afgewerkt, dus lopen langzaam terug naar de auto. Ik drink nog zoveel mogelijk Utrecht atmosfeer in en neem foto's van het Nijntje stoplicht voor de Bijenkorf. Er is veel veranderd in de stad, maar toch ook weer niet.

Om de spits te ontlopen, rijden we binnendoor. Dat vind ik extra leuk, zo langs de boerderijen en landerijen van Bunnik en Odijk. De ondergelopen weilanden, die nu als ijsbanen dienen, zijn druk bezocht.

In Driebergen stoppen we in het centrum bij de slijterij. Rick wil namelijk graag een plaatselijk flesje bier met bijbehorend glas. Ik ben helemaal blij als de medewerker naar achteren gaat om te kijken wat hij heeft en daar zowaar een Hertog Jan glas bijzit. Dat wordt hier bij veel restaurants getapt, dus helemaal goed!

Petra maakt een heerlijke maaltijd van spruitjes in een lekker sausje en worstjes klaar. Die vindt niemand bij ons thuis lekker en bij haar ook niet, dus we delen een hele zak en smullen!

Lisa en Petra gaan nog sporten, maar de energie ontbreekt mij, dus ik klets op Facebook bij met Saskia, die vandaag ziek thuis is van school. Ik geloof dat ze me wel wat mist dan. Gelukkig is het niets ernstigs en voelt ze zich nu al een stuk beter.

Foto's van vandaag staan hier.

19 reacties:

Ineke zei

Leuk om je Utrecht-verslag te lezen. Haha, dat Nijntje stoplicht is me nog nooit opgevallen, toch eens goed kijken als ik weer in Utrecht ben.
Heb je wel genoeg ruimte in je koffer/tas voor al die boodschappen en bonbons? Fijne laatste dagen.

Marion2 zei

Wat ontzettend leuk toch om te lezen allemaal!

Het is dat ik vandaag moest werken, maar anders had ik je bij wijze van spreken zo tegen kunnen komen. Als ik naar Utrecht ga, ik mag daar graag winkelen, parkeer ik ook altijd in La Vie.

Je bent wel actief, hoor. Ik zou een week nodig om weer bij te komen, geloof ik. Maar zo te lezen heb je het heel erg leuk.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat je van de AH vindt (als wij in Amerika komen zijn we altijd weer onder de indruk van de supermarkten).

Heel veel plezier nog!

Anoniem zei

Ik lees al ongeveer twee jaar je weblog maar heb nog niet eerder gereageerd. Vandaag ben je zo dicht in de buurt dat ik het niet laten kan. Ik woon in Houten en heb kinderen van 14 en 17. Ooit kwam ik bij toeval op je weblog terecht bij het zoeken naar informatie over Aruba, waar wij ook heel graag komen. Helaas is het te duur om elk jaar te gaan! Maar ik vind het heel leuk om te lezen over jullie Amerikaanse leven.

Groetjes,Stella.

Jolanda (uit Broekhuizenvorst) zei

Grappig, Hertog Jan bier... de brouwerij in Arcen kan ik zien als ik boven uit het raam kijk. Het is dat de Maas er tussen ligt. Mocht Rick ooit in de buurt zijn, dan moet hij daar maar eens de rondleiding gaan doen en het Proeflokaal onveilig maken. Maar ik ben blij dat je van jouw stad genoten hebt! Beterschap voor Saskia.

Suus zei

Hoi Petra,
ik lees uit je vele blogs de afgelopen dagen dat je je prima vermaakt hebt.. en dan ook nog het Hollandse weer meegekregen...

Ik wil je alvast een hele goede terugreis wensen.... en ik hoop dat je genoten hebt hier, ondanks de hevige kou.

Heb je nog ruimte genoeg over in je koffer met al dat lekkers uit NL?

Nogmaals, een goede reis!
Ik hoop dat de weersomstandigheden je geen vertraging oplevert.

Liefs,
Suus

Anoniem zei

Wat leuk dat je zo geniet van je trip! En je reisleiders-en gids-bloed is wel duidelijk: ik kan nog veel hebben aan je verhalen over Utrecht. Ik heb de stad nog nooit zo goed bekeken, maar ga dat met jouw tips erbij zeker eens doen! Geniet verder!

Margreet zei

Mooie stad, Utrecht! Ik ben er wel een paar keer geweest, maar echt goed ken ik het niet. Lekker he, al die boodschappen mee naar huis. Kijk maar uit, ik moest mijn rookworst afstaan bij de Amer. douane, balen. Neem ik trouwens al jaaaaren vacuum verpakt mee en familie ook, dit was de eerste keer dat ik 'gepakt' werd. Succes en veel plezier nog!

Bibi zei

Wat een leuk verslag, zo lijkt Utrecht me wel een leuke stad al sla ik het altijd over als ik in NL ben.

marianne zei

Utrecht blijft voor mij toch ook altijd nog 'mijn stadje', leuk om je foto's van al die bekende plekjes te zien. Daar op de singel ging ik ook altijd schaatsen toen ik nog in de Smeestraat woonde. Maar dat Nijntje-stoplicht was me nog nooit opgevallen...

Anoniem zei

Ja Utrecht is leuk, ondanks dat ik de skyline kan zien als ik met de hondjes wandel heb ik het pas ontdekt toen onze dochter 2 jaar geleden in Utrecht ging wonen.
Veel plezier vandaag.
Groetjes, Bea

Anoniem zei

Klinkt weer als een drukke dag! Utrecht is inderdaad zo mooi, zeker als je de achteraf straatjes loopt.
Als je vandaag in Amersfoort bent moet je ook even langs bij de 3 Ringen brouwerij. Dan kun je het lokale bier van Amersfoort kopen voor Rick.
Veel plezier vandaag!
Groetjes,
Anja L.

Anoniem zei

Wat leuk, dat nijntje verkeerslicht.
Wij gaan volgende maand naar westvleteren..... Helaas voor Rick, anders had ik echt een 'Westvleteren 12' bij je afgeleverd voor hem.
Marjon
(de luiken houden zeker de koud tegen)

Petr@ zei

Wat leuk om weer eens terug te zijn in je studentenstad. Grappig hè, hoe je een stad nu heel anders bekijkt dan in je studententijd.
Ik heb genoten van je mooie foto's.

Het thuisfront zal blij met je zijn, met al het lekkers dat mee terug komt!

tineke zei

Utrecht is ook mijn studiestad geweest, zo'n leuke, gezellige binnenstad en het hele winkelaanbod handig bij elkaar. De dom beklimmen scheelt je een dag sportschool, wel een heel mooi uitzicht, ik heb het gedaan met mijn kleindochter; met een maartensrondleiding, sint maarten is beschermheilige van utrecht en kleindochter is op 11 nov. jarig.
Tineke

Bente zei

Ik kom uit Utrecht en heb er ook gestudeerd. En was lid van Biton. :-)

Het is dan wel koud in NL maar je hebt het wel getroffen met de mooie strakke luchten en de zon als ik je foto's zo zie.
Alles boven grijze & gauwe luchten!

Ik hoop dat ik van de zomer ook zo lekker toeristisch kan doen.

Veel plezier nog!

Anoniem zei

Voor ons was Utrecht ook een heerlijke stad om te winkelen en lekker rond te kijken. Was, want het is zeker 20jaar geleden toen Cathy studeerde en we in vakanties er regelmatig naar toe gingen.
Je hebt daar ook weer prachtige foto's gemaakt.
Als je op Schiphol bent en je kan nog bloembollen meenemen dan moet je achter de paspoortcontrole zijn.Daar staat een stand, het kan gewoon niet missen, daar verkopen ze diverse soorten met een certificaat. En die mag je invoeren. Heb ik in november gedaan
en Cathy was de gelukkige.
Petra geniet nog de laatste dagen.
Groetjes
Wil

naomi zei

Hallo

Wat een leuke heerlijke dag heb je weer gehad. En ja ook ik kan van Utrecht genieten maar kom er niet zo vaak. Wel leuk winkelen en heerlijk in hoog cathrijne. Je hebt weer prachtige foto's gemaakt. Blijft genieten.

Je gaat echt bepakt en bezakt naar huis toe. Je had mazzel met de thee die is deze week precies in de aanbieding bij de AH. Ik hoop dat de douanne je er niet uit pikt haha.

Fijne laatste dag morgen de tijd vliegt weer voorbij. Geniet ze van Amsterdam.

Groetjes Naomi

Sandrah zei

Jaaaa! Utrecht, mijn stad! Ik ben er geboren en getogen en woon er nog altijd met veel plezier. Het is net een groot dorp.
Jammer genoeg vergeet ik maar al te vaak dat ik in zo'n mooie en leuke (studenten) stad woon, maar door jouw verslag en foto's word ik weer even met mijn neus op de feiten gedrukt.

Leuk, leuk, leuk!

Oh, en ik heb nog nooit de Dom beklommen en ben het ook eigenlijk niet van plan! :-)

Sandra

Petra zei

@Ineke - Dat stoplicht is bij La Vie. Tot nu toe lukt het alles in de tassen te krijgen.

@Marion - Ik vind AH leuk, al die lekkere spulletjes, ik moet me inhouden!

@Stella - Wat leuk dat je reageert!

@Jolanda - Wat grappig dat jij zo dicht bij die brouwerij woont.

@Suus - Zeker heb ik genoten en tot nu toe past alles (maar moet nog naar A'dam).

@Jasmino - Echt doen, hoor, het is een heel leuke stad.

@Margreet - Oei, ik ga het erop wagen met saucijzebroodjes, hopelijk geen honden bij mijn aankomst!

@B. - Niet doen! Hartstikke leuke stad is het!

@Marianne - Het was heel gezellig vandaag! Hopelijk kom je ook eens onze kant op.

@Bea - Leuk dat jullie nu Utrecht ook ontdekken, het is echt de moeite waard.

@Anja - Leuke tip, hebben we gedaan. Ze waren helaas gesloten.

@Marjon - Was Westvleteren niet het beste bier of zo?

@Petra - Dat mag ik hopen, de halve koffer zit vol met thee!

@Tineke - Wat leuk dat je ook de Dom hebt beklommen. Ik vond het jammer dat het gisteren niet kon.

@Bente - Oh ja, Biton, nu herinner ik me dat ook weer. De blauwe luchten zijn super!

@Wil - Ik ga op de bloembollen letten, al moeten we nu wel heel lang wachten voor we ze weer kunnen planten.

@Naomi - Tot nu toe was ik nog helemaal legaal met invoer, maar vandaag kwamen er saucijzebroodjes bij. Ach, ik probeer het gewoon.

@Sandra - Je hebt prachtig uitzicht van de Dom, joh! Maar hij kan niet vaak meer beklommen worden, zag ik.