Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, juli 22, 2012

Een natte rondleiding en naar het strand

Zaterdag

Het weerbericht voor vandaag ziet er niet erg rooskleurig uit, regenachtig en koel.  Mijn regenjack en paraplu gaan dus mee.  Rick brengt me naar het Smithsonian station, waar ik op mijn groepje van vandaag wacht. Het is gelukkig nog droog, maar fris, dus ik ben blij met mijn jack.

We hebben, zoals gewoonlijk, om half tien afgesproken, maar om tien voor tien zijn ze er nog niet.  Gelukkig gaat dan mijn telefoon en zie ik een Nederlands nummer verschijnen.  Ze zijn met de auto en de weg kwijtgeraakt.  Ik geef ze een adres ongeveer waar ik ben en een kwartiertje later hebben ze me gelukkig gevonden.

In het weekend zijn niet alle parkeergarages open, dus ik heb Rick al gebeld voor een suggestie.  Er is nog een plekje voor mij in de minivan en gauw maak ik kennis met het W., W. en hun dochter E. en M., M. en hun dochter J.  Om de een of andere reden had ik uit de reservering opgemaakt dat het een gezin met twee dochters was, dus het is een verrassing om zes mensen te zien. 

We vinden de door Rick aangeraden parkeergarage vlot en terwijl W. de van parkeert, zoeken wij dames de "rustkamers" (restrooms = toiletten) van het Holiday Inn hotel aan de overkant op.  Dan zijn we allemaal klaar om aan de wandeling door de stad te beginnen. 

Af en toe spat het als we naar het Capitool lopen.  Gelukkig regent het niet zo erg dat er geen foto's genomen kunnen worden.  Waarschijnlijk gaat iedereen vandaag wel zoveel mogelijk dingen binnen ondernemen, want in de Library of Congress is het een drukte van jewelste.  We mogen dan ook maar heel kort de mooie leeszaal bekijken, maar het lukt me nog net wat uitleg te geven.

Via Pennsylvania Avenue met het Newseum en FBI gebouw als "attracties" lopen we naar de Old Ebbitt Grill.  Daar komen we, ondanks ons late vertrek, toch op tijd aan voor de reservering.  Alleen had ik die voor vijf personen gemaakt.  Waarom ik het juiste aantal personen niet wist zal me altijd een raadsel blijven, want als ik het reserveringsformulier teruglees staat het er toch heel duidelijk. Gelukkig is een tafel voor 7 ook geen probleem vandaag.

Het wordt weer een lekkere en gezellige maaltijd.  Ik ben blij dat dit restaurant iedere keer zo'n succes is.  Tijdens het eten geef ik o.a. tips voor de rest van hun vakantie, want ze gaan nog naar Philadelphia en Baltimore en daarna naar Florida.  Mijn tomaten met mozzarellasalade smaakt weer erg lekker en ook de anderen smullen van hun gerechten.  Na nog een capuccino zijn we weer genoeg uitgerust om verder te lopen.

Als we buiten komen hoort een man ons Nederlands praten en spreekt ons aan.  Hij blijkt bij een Nederlandse filmploeg te horen, die een documentaire maakt over mensen van over de hele wereld, die iets bijzonders gedaan hebben.  Die zal eind dit jaar worden uitgezonden, hoopt hij.  Dus als jullie zo'n documentaire zien over een paar maanden, heb ik met de maker ervan gesproken.

Inmiddels zijn de enkele spetters overgegaan in een gestage motregen.  Ik ben blij met mijn regenjas, want de temperatuur zal rond de 21 graden liggen en dat voelt voor mij koud aan.  E. heeft haar fototoestel zonder hoes mee en koopt gauw bij een van de standjes dicht bij het Witte Huis een paraplu.

Dan lopen we naar de monumenten.  Opvallend en indrukwekkend vandaag is dat alle vlaggen in de stad halfstok hangen voor de slachtoffers van de schietpartij in Colorado.  De regen weerhoudt de toeristen er niet van de monumenten te bezoeken, want overal is het een zee van paraplu's.  Bij en in het Lincoln Memorial heb ik het zelfs nog nooit zo druk gezien.

Een van de meisjes, J., moet voor haar laatste jaar VWO een scriptie schrijven en die doet ze over Martin Luther King Jr.  Zij hebben dus, net als M. donderdag, veel interesse voor de plek, waar MLK stond tijdens zijn "I have a Dream" speech en het nieuwe monument voor deze strijder voor gelijke rechten voor de zwarte bevolking.  Het is, bedenk ik me, passend dat zijn monument tijdens de regering van de eerste zwarte president is geopend. 

Het blijft maar miezeren, maar de kersenboompjes langs het Tidal Basin bieden wat bescherming tegen de nattigheid.  Gelukkig hebben mijn compagnons nog een aantal dagen in de stad, zodat ze hopelijk ook nog foto's met blauwe lucht zullen kunnen nemen. 

Over foto's gesproken, bij het Franklin D. Roosevelt maak ik de typische foto achter de broodlijn van het gezelschap.  Dat vergt enkele pogingen, want de heren doen grappig en dat kan niet, vinden de dames.  Er moet net zo somber en serieus gekeken worden als de standbeelden.  Op de derde foto is dat het geval, ik moet er wel om lachen.

Na het Jefferson Memorial lopen we terug naar Independence Avenue.  Daar wijs ik hun de weg terug naar hun parkeergarage en nemen we afscheid.  Ook dit was weer een erg leuke rondleiding en ik hoop dat ik ze ook goede tips voor de komende dagen heb gegeven.

Inmiddels regent het flink en Rick is nog maar net van huis vertrokken om mij op te halen.  Na wat foto's van de vijftig halfstok vlaggen rond het Washington Monument gemaakt te hebben, haast ik me naar het American History Museum om te schuilen.  Daar kijk ik rond in de leuke winkel tot Rick sms-t dat hij bij de ingang staat.

Het is inmiddels etenstijd en Rick stelt voor in de stad te gaan eten.  We zijn nog nooit naar Central, het "goedkopere" restaurant van de gerenommeerde Franse chef Michel Richard geweest.  Daar kunnen we een tafeltje in het bargedeelte krijgen.  Richard's sjieke restaurant, Citronelle, is op het moment gesloten, want het Latham hotel waar het in ligt is dat ook. 

Meestal is deze chef er niet als wij in een van zijn restaurants eten, maar nu is Central nog zijn enige restaurant en vanavond is Michel Richard hier aanwezig.  We praten even met hem over zijn gesloten restaurant en ik krijg zelfs een zoen op mijn wang van de goedlachse Fransman.  Dat kwam even heel onverwachts, maar nu kan ik zeggen dat ik door een van de beroemdste chefs in Washington ben gekust.  Wat wil ik nog meer?

Het eten is heerlijk.  Rick en ik delen eerst een bord met de lekkerste prosciutto, die ik ooit heb gegeten.  Daarna bestel ik het voorafje van filet mignon tartare met frietjes, wat meer dan genoeg is voor een hoofdgerecht.  Ik ben blij dat ik het hoofdgerecht ervan dus niet heb besteld, want dit krijg ik al niet allemaal op.  Het is een lekkere afsluiting van een gezellige dag.

Zondag

Als ik wakker word zitten al mijn spieren weer eens vast.  Het is al tegen negenen en ik hoor Saskia al beneden bezig, dus sta maar op, want met die pijnen is mijn bed een martelwerktuig.  Rick volgt niet veel later.

Bij Starbucks halen we ons zondagse ontbijt voor ons drieen.  Voor mij weer eens de "chicken sausage wrap" en een enorme ijs-Americano.  Na het eten moet ik er van mezelf aan geloven en doe een Max Capacity routine, waarbij vrijwel alle spieren aan bod komen.  Dat helpt altijd ze wat uit de knoop te halen. 

Dan pakken Rick en ik in en nemen afscheid van Saskia.  Wij gaan een paar dagen naar Rehoboth Beach in Delaware.  Saskia wilde absoluut niet mee, want die heeft genoeg strand gehad in North-Carolina.  Er komen vannacht en morgennacht vriendinnen bij haar logeren, wat ze duidelijk veel leuker vindt dan met ons oudjes op stap gaan.  Ook heeft haar rijinstructeur besloten vandaag al het examen af te leggen, dus als het goed is heeft Saskia vanmiddag haar rijbewijs.  Yikes!

Op zondagmiddag is het niet druk op weg naar de stranden van Maryland en Delaware.  We gaan zonder oponthoud de Chesapeake Bay Bridge over en rijden dan langs allerlei boerderijen met vooral veel maisvelden door Maryland naar Delaware.  Mooi vind ik de oude rode schuren bij veel boerderijen. 

In Denton stoppen we bij een McDonald's en probeer ik voor het eerst hun Southwest salade met gegrilde kip.  Dat is een aangename verrassing!  Die ga ik vaker nemen, nu ze hun Aziatische salade niet meer op het menu hebben staan.

Eenmaal in Delaware zijn er ook veel kippenboerderijen.  Helaas laat de zon zich nog steeds niet zien, maar de temperatuur is zeer aangenaam.  We komen door pittoreske plaatsjes, zoals Georgetown met vrolijk geschilderde houten huizen. 

Als we de Hopkins Farm creamery zien, besluiten we er een ijsje te gaan halen.  Het is heel bijzonder om versgemaakt ijs direct bij de boerderij te eten, superlekker!  Er zijn wel twintig smaken, dus moeilijk kiezen, maar het wordt voor mij koffie en voor Rick mint chocolate chip.  Al etend gaan we bij de koeien kijken en daar ligt ook een schattig heel jong kalfje.  Een erg leuk tussenstopje, dit!


Zo zonder verkeer is de rit goed te doen en na twee en een half uur rijden komen we in Rehoboth aan.  Dit was de eerste Amerikaanse badplaats, die ik ooit bezocht, dus ik heb er altijd een zwak plekje voor gehouden.  Het is een gezellig plaatsje met veel gekleurde huisjes, winkeltjes en restaurants en een houten boardwalk.  Wel is het (natuurlijk) flink gegroeid in die 28 jaar.

Rick en ik checken in bij het Breakers hotel, maar onze kamer is nog niet klaar. Het is intussen helemaal opgeklaard, dus we besluiten de boardwalk te gaan verkennen.  Op het strand zien we een zee van parasols, zo leuk kleurig!  We kijken wat rond in de winkeltjes en bij Atlantic Jewelers verrast Rick mij met een Pandora bedeltje van een schelp met een zeesterretje erop.  Ik vind het altijd zo leuk dat mijn bedeltjes allemaal een aandenken zijn.

Een van de redenen dat we hier zijn is dat Ricks favoriete microbrouwerij hier zijn originele restaurant heeft.  Daar lopen we heen, onderweg een restaurant voor het avondeten zoekend.  Dat wordt geen probleem, we zullen een keuze moeten maken uit een heel stel leuke tentjes. 

Bij Dogfish Head komen net twee stoelen vrij aan de bar.  Ze hebben een hele lijst bier en ik bestel Namaste, wat fruitig en licht smaakt.  Rick probeert een paar verschillende soorten, waaronder DNA, wat ik ook erg lekker vind en eigenlijk een kruising tussen wijn en bier is.  Het is gezellig aan de bar en de bartender vertelt interessant over de geschiedenis van de brouwerij. 

We blijven een uurtje en lopen dan terug naar het hotel.  Men heeft inmiddels gebeld dat onze kamer klaar is.  We halen de sleutels op en brengen onze spullen naar boven.  Na even relaxen en computeren en een broodnodige massage van mijn schouders door Rick gaan we op weg naar Dos Locos, een van de restaurants, die ons leuk leek.

Daar is echter een wachttijd van 40 minuten, dus we geven onze naam wel, maar gaan toch ook even bij andere restaurants kijken.  Daar is het een stuk minder druk en we kiezen een tafeltje op het terras van Cilantro, een authentiek Mexicaans (dus niet Tex-Mex) restaurant.  Ik bestel de ceviche en een heel lekkere linzen in tomatenbouillon soep.  Ook Ricks eten smaakt hem goed. 

We besluiten bij Dos Locos toch nog een drankje te gaan drinken en Rick heeft nog zin in een toetje.  De man naast ons aan de bar is kennelijk een vaste klant, want hij adviseert ons wat het lekkerst is.  Rick, chocoladefan dat hij is, bestelt de chocolade brownie met vanille ijs en chocoladesaus.  Ik neem ook een paar hapjes en het is erg lekker!

Langzaam lopen we terug naar het hotel, waar we nog even buiten gaan zitten met zicht op het "meer" hierachter.  Daarvoor ligt nog wel een drukke straat en het "meer" is eerder een vijver, maar ach, dat mag de pret niet drukken. 

Saskia heeft vanmiddag haar rijbewijs gehaald en popelt nu (begrijpelijk, natuurlijk) om te mogen rijden.  Wij hebben allang duidelijk gemaakt dat dat pas als wij weer thuis zijn gaat gebeuren, maar onze ongeduldige tiener probeert toch telkens met sms-jes ons op andere gedachten te brengen.  Pas als Rick terugschrijft dat hij erover denkt om dan maar tot het weekend te wachten voor ze er alleen op uitkan, kiest ze eieren voor haar geld.  En zo hebben alle drie de kinderen opeens rijbevoegdheid, waar blijft de tijd?!

Foto's van gisteren staan hier.

Foto's van vandaag staan hier.

11 reacties:

Becs zei

Gefeliciteerd voor Saskia met het behalen van haar rijbewijs.

Een paar dagen alleen weg zonder kinderen is ook wel eens fijn toch? Wat lief dat Rick een bedeltje voor je heeft gekocht! Mijn vader heeft voor mij een pandora armband gekocht toen hij hier was met een bedeltje gekozen door Skyler en vervolgens kreeg ik een mooi bedeltje van Dan!

Tineke zei

Felicitaties; 1 in keer je rijbewijs halen; heel goed. Leuk dat jullie weer voor het strand kiezen, mijn dochter en gezin waren in Cape Henlopen, daar zijn ook leuk fietspaden. Hier ook lekker zomersweer; op de fiets naar het werk.

Danielle zei

Felicitaties voor Saskia met het behalen van haar rijbewijs, netjes hoor.

Het weer lijkt wel Nederlands, de ene dag regen de andere dag zon. Hier gelukkig eindelijk zon! Werd wel eens tijd. Veel plezier daar op het strand in NC, het ziet er mooi uit.

Claire zei

ah wateen mooie trip maakte je naarrehoboth. Brings back memories.. We kwamendaar elke keer als we vrienden bezochten in st. Michaels. En wat blijft de bay bridge toch een mooi bouwerk. Ik wensje heel veel plezier!

Anoniem zei

Fijn dat Saskia haar rijbewijs heeft, je zal zien hoe gauw je eraan went.
Gezellig even met zijn tweetjes een paar daagjes weg. Heerlijk.
Fijne dagen, Bea

Marieke zei

Mooi dat Saskia haar rijbewijs in een keer gehaald heeft en heerlijk dat jullie een paar dagen naar het strand zijn. Lekker genieten!

Zelf ben ik net terug van negen dagen in Las Vegas. Ondanks dat we hier al voor de vijfde keer waren, was het weer heerlijk. Overigens waren we er andere keren maar maximaal drie dagen tijdens rondreizen. Nu hebben we een relaxvakantie gehouden en veel tijd bij het zwembad doorgebracht. Ik heb nu ook een beter beeld bij de hete temperaturen die jullie onlangs hadden. In Vegas was het de eerste dagen rond de 45 graden C 's middags. Zeker met je rondleidingen kan ik me voorstellen dat dat afzien was.

Geniet van het strand!

Anoniem zei

Leuk, samen even weg. Fijn dat Saskia haar rijbewijs heeft, hoewel het ook weer een zorg meer is. Onze jongste telg is vorige week opgeweest maar niet gehaald, hoe krijgt hij het voor elkaar.
Annemiek

naomi zei

Hallo

Saskia gefeliciteerd met je rijbewijs super en heb geduld je kan nog lang genoeg rijden. Petra ik snap je angst het gaat zo hard. Jullie ook gefeliciteerd bijzonder dat dat zelfs op zondag gehaald kan worden.

Fijn dat de rondleiding toch ondanks de regen geslaagd was. Toch weer mooie foto's.. Je hebt zo de afgelopen week wel al 5 museums bezocht. Zo even tussen door ideaal dat het gartis is.

Wat heerlijk dat jullie even er samen uitzijn. Wij hebben vandaag ook heerlijk van onze zomer dag genoten.

Liefs Naomi

Petra zei

@Becs - Saskia vind het prachtig, dat is duidelijk, ha ha. En ja, het is leuk zo met zijn tweetjes. Ik ben dol op Pandora.

@Tineke - Hier is het examen lang zo streng niet als in Nederland, dus maar weinig mensen zakken ervoor. Cape Henlopen hebben we vandaag ook heel kort bezocht.

@Danielle - Nu hebben we dus allemaal een rijbewijs, vreemd gevoel. Het weer lijkt Nederlands, alleen wel een stuk warmer, vandaag weer 32 graden.

@Claire - Ja, he, het is zo'n mooi gebied hier! Rick en ik zeggen de hele tijd tegen elkaar dat we hier toch vaker moeten komen. Zo ver is het niet bij ons vandaan (voor Amerikaanse begrippen dan).

@Bea - Er zitten ook voordelen aan Saskia's rijbewijs natuurlijk en daar ga ik ruimschoots gebruik van maken ;).

@Marieke - Je moet inderdaad eigenlijk die temperaturen meegemaakt hebben om het te begrijpen. Maar hopelijk is de ergste hitte nu voorbij hier.

@Annemiek - Inderdaad, het lijkt zo makkelijk, maar Saskia kent ook een aantal mensen, die het niet gehaald hebben.

@Fredje - We blijven twee nachten, dus een volle dag hier en het is heerlijk!

@Naomi - Ja, ik vond het bijzonder al die musea weer. Dan weet ik toch weer dat we inderdaad bevoorrecht zijn. Blij dat jullie ook lekker zomers weer hebben nu!

Cardboard Fan zei

Van harte voor Saskia met haar rijbewijs!
Grappig weer, je verslag van de rondleiding(en het poseren;-))

Anoniem zei

And he who sat on it had a bow; and a crown was given to him, and he went out conquering and to conquer Why? In life we are held responsible for all of our decisions, and should not feel guilty any time we use it The strategy of being contentious in good, old days - just like telecom is doing today - triggered looming litigation threats, which in turn, caused big tobacco companies' stock market value to plummet dramaticallyIf I am near Tip, and hear the thunder, there is a split second in which I can catch her attention, and encourage her to make a different choice ? to go to the safety of her house
The same is true for training in the workplace Appearance Also, never put your actual home address on the checks, using a PO Box instead Where is she going? She doesn't know

Matt Ryan Jersey
Von Miller Elite Jersey

There can be mush said on the broken links, here I'm telling you the only key to select right business partner Whether you are dealing with new members of the team or seasoned folks, everyone must be willing to be a part of the plan If you have something to say to me, say it straight up(10) How do you see this event helping you in your business?Know what actions you want to occur and what are their triggers

Tony Gonzalez Jersey