Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, januari 01, 2016

Oud en Nieuw

Oudejaarsdag

"Wil je Starbucks?", vraagt Rick bij het opstaan.  Natuurlijk zeg ik daar geen nee tegen en Kai geeft zijn bestelling ook mee.  Saskia wil echter liever een acai bowl van South Block en Rick strijkt zijn hand over zijn hart en geeft haar daar geld voor.

We ontbijten gezellig en dan bereid ik het oliebollendeeg voor om te laten rijzen. Dit jaar heb ik een pak Koopmans en twee pakken Atlanta.  We hebben de afgelopen jaren telkens Atlanta gebruikt, want Koopmans was niet te krijgen.  Dit jaar vond ik er wel een pak van en ga ze eens vergelijken (Atlanta is ietsje goedkoper).


Terwijl het deegt rijst doe ik een half uur cardio boven op de elliptical en dan beginnen Rick en ik aan het middernacht buffet.  Ik maak de zalmsalade en de mozzarella met druiftomaatjes spiesjes.  Dan is het oliebollendeeg gerezen, eentje zelfs bijna de pan uit!

Als eerste maak ik de bak met rozijnen.  Die zijn meestal niet zo populair bij de Amerikanen, maar Rick is er dol op dus ik maak ze toch ieder jaar.  Dit keer komen er maar liefst 31 bollen uit (Atlanta). 

De tweede bak is de Koopmans en daar komen 25 bollen uit.  Als laatste maak ik het tweede Atlanta pak en de winnaar van de wedstrijd tussen de twee merken is... Gelijkspel!  Ook met dat deeg maak ik 25 bollen.  Toch heb ik het gevoel dat Atlanta luchtiger is, maar dat kan verbeelding zijn.
Tachtig oliebollen!

Rick en ik proberen meteen een verse oliebol en al zeg ik het zelf, hij smaakt prima!  Kai zou helpen met bakken, maar besloot dat hij nog wat laatste minuut inkopen wilde doen.  Dat komt opeens goed uit, want dan kan hij nog wat zalm caviaar bij de Russian Store halen.

Net kwam ik erachter dat onze ijskast op de een of andere manier veel te warm stond (6 graden, misschien dat daardoor onze melk telkens voortijds bedierf).  Ik ben een aantal jaren geleden flink ziek van bedorven caviaar geworden dus wil geen risico nemen. Gelukkig is de zalmcaviaar niet zo duur.

Rick en ik gaan verder aan de schalen voor het buffet.  Ik maak ook de ham salade en we maken prikkertjes met meloen en rauwe ham, salami met cornichons, Goudse kaas met ananas, mini worstjes met mandarijnenpartjes en tortilla rolletjes met kalkoen, Boursin en sla.

Verder hebben we garnalen, haring in wijnsaus en gerookte zalm, de caviaar, bruschetta met crostini en verschillende soorten hummus. Saskia maakt ook nog wat veganistische hapjes.  Men zal niet verhongeren!  We verwachten meer dan 40 mensen, maar het is altijd even zien wie er tot na middernacht blijven.

Voor ons gevoel zijn we eerder klaar dan andere jaren.  Helemaal goed, want eindelijk is mijn van klaar!  We kregen telkens sms-jes met hoe hij steeds "beter" werd en vandaag mag hij dan opgehaald worden.  Alsof hij in het ziekenhuis lag, de humor in de sms-jes verzachtte het feit dat het bijna een maand duurde hem te maken ietwat.

Rick rijdt me naar Farrish en daar krijg ik een waar boekwerk mee over de reparaties!  Ik moet wel heel lang wachten voor mijn DRAAKJE voorrijdt, maar dan is mijn trouwe karos er weer.  Hij ziet er bijzonder goed uit, nieuwe achterbumper en rechterzijkant.  Hij kan weer even mee.

Op de terugweg stop ik nog even bij Safeway voor wat sla voor Saskia's veganistische tortilla rolletjes.  Het is er een drukte van jewelste!  Wat moeten al die mensen hier om half vijf op Oudejaarsdag?  Kennelijk hetzelfde als ik, want iedereen heeft maar een paar dingen en als ik toch voor de zekerheid nog maar een fles champagne meeneem is dat schap bijna leeg.

Voor het avondeten maken we zoals ieder jaar tomatensoep met broodjes worst.  De mannen hebben allerlei Duitse worstsoorten uitgekozen, maar ik vind de kipworstjes altijd het lekkerst.  Ik heb Buffalo smaak, die flink pittig is, en met spinazie en knoflook.

Dan kleden we ons in onze feestkleding, ik in mijn goudkleurige jurk en ik krul voor de lol mijn haar.  Katja en Kevin zijn onderweg, maar komen nogal wat verkeer tegen.  Pas na achten komen ze hongerig aan.  Gelukkig hebben we meer dan genoeg te eten.

Om een uur of negen komen de eerste gasten en voor we het weten is het een gezellig feestje.  Flessen champagne en nog meer eten wordt aangedragen.  Saskia heeft een aantal vriendinnen hier en veel buurt"kinderen" (inmiddels allemaal (bijna) volwassen) komen. De jongeren spelen Cards Against Humanity onder grote hilariteit.

Een aantal mensen blijven niet tot middernacht, maar als het tijd wordt de champagne glazen uit te delen blijkt dat er meer dan dertig mensen met ons op het nieuwe jaar toasten.  Dat is volgens mij de grootste groep ooit. 

We tellen mee af met de bal in New York en dan klinkt een luid "Happy New Year!".  Als iedereen geklonken en gezoend heeft gaan Rick, Chuck en Jim naar buiten om vuurwerk af te schieten.  In Virginia mag alleen siervuurwerk afgeschoten worden, maar Chuck kan het niet nalaten aan het einde toch een paar vuurpijlen de lucht in te schieten.  Om ons heen horen we tot heel laat ook vuurwerk dus het komt er meer in hier in de omgeving.


Voor de bal viel heb ik met behulp van vriendinnen het buffet al klaargezet en daar wordt dankbaar op aangevallen.  Iedereen blijft gezellig hangen en eten en we hebben veel minder over dan andere jaren.  Alleen van de oliebollen hoeft ik volgend jaar maar twee pakken te maken.  Er is gewoon veel te veel eten en oliebollen zijn zwaar dus vrijwel niemand neemt er meer dan een.

Om een uur of twee is alleen Lorraine er nog en blijft zoals ieder jaar helpen met opruimen.  Dat is heel fijn en een half uurtje later is het in zoverre netjes dat Lorraine afscheid neemt en wij naar bed kunnen.  Het was weer een heel geslaagde jaarwisseling!

Nieuwjaarsdag

Om de een of andere reden konden Rick en ik helemaal niet slapen en ietwat geradbraakt staan we om tien uur op.  Omdat Saskia vanavond moet werken hebben we onze Nieuwjaarsbrunch vroeger geboekt dan gewoonlijk. 

We kleden ons in nette kleding en rijden met zijn zessen in mijn trouwe DRAAKJE naar het Four Seasons hotel in Georgetown.  Daar hebben we om half twaalf gereserveerd.  Het wordt weer smullen, vooral van de vishapjes en de desserts. Zelfs Saskia vindt dit keer een heel aantal lekkere veganistische gerechten.
 
 
De desserts zijn kleine kunstwerkjes
 
Het is zo gezellig, maar helaas zijn onze magen niet oneindig rekbaar en na anderhalf uur hebben we allemaal genoeg gesmuld.  Dit blijft een leuke traditie om het gezellige feestdagenseizoen af te sluiten.
Thuis openen we onze nieuwjaarscadeautjes van onder de boom. Van Rick krijg ik een paar leuke oorbellen.  Dan is het helaas alweer tijd om Saskia's katten in hun dragers te doen en voor haar om terug te rijden naar Richmond.  Ze moet vanavond werken, maar krijgt wel dubbel betaald vanwege de feestdag.

Dan gaat Kai ook inpakken en de rest van ons uitbuiken.  Straks gaan we Kai naar het vliegveld brengen, want vanavond vliegt hij terug naar Duitsland.  Ik kan niet garanderen dat ik het droog ga houden, maar het is wel heel fijn te weten hoe leuk Kai het daar heeft.  Gelukkig blijven Katja en Kevin dit weekend nog anders zou het een abrupt einde aan de gezelligheid zijn! 

Voor 2016 hebben we al allerlei plannen en ik zie ernaar uit.  Ik wens iedereen een heel fijn, gelukkig en gezond Nieuwjaar toe!


11 reacties:

Anoniem zei

Jullie hebben flink uitgepakt. Wat een gezelligheid.
Ik wens jullie een fantastisch jaar en ik lees weer graag mee met alle avonturen.
Groet, Bea

Sonja zei

Happy new year, veel gezondheid en geluk. Het waren prachtige dagen met je mooie gezin. Wat een party!
Sterkte straks bij het afscheid van Kai. Ik geniet van je blogs dat wil ik je graag laten weten!

Caro zei

Wat een feest, en heerlijk dat je dit samen met de kinderen kunt vieren. Het dag zeggen tegen Kai zal wel moeilijk zijn. Ik hoop dat je hem dit jaar toch regelmatig kunt zien. Alle goeds gewenst voor jou en je gezin dit jaar!

Caro zei

Wat een feest, en heerlijk dat je dit samen met de kinderen kunt vieren. Het dag zeggen tegen Kai zal wel moeilijk zijn. Ik hoop dat je hem dit jaar toch regelmatig kunt zien. Alle goeds gewenst voor jou en je gezin dit jaar!

Anoniem zei

Voor jou Petra en je gezin een gelukkig nieuwjaar en een fijn blogjaar waarvan ik zo geniet.
Nieuwjaarsgroeten van Hilde uit B.

Anoniem zei

Een gelukkig nieuwjaar , het allerbeste voor jou en je gezin in 2016 !!

Marion2 zei

Wat een fantastisch einde van het jaar! Beter kan toch niet. Voor mijn gevoel is Koopmans hét merk voor oliebollen. Maar echt verstand heb ik er niet van, want wij kopen ze altijd bij de oliebollenkraam. Die schieten als paddenstoelen uit de grond zo rond de feestdagen. Wie weet beginnen we er toch wel weer een keer aan het zelf bakken;
ik heb erg goede herinneringen aan vroeger: de pannen met beslag en een theedoek erover voor de kachel en mijn vader eindeloos aan het bakken voor iedereen die maar belangstelling had (en hijzelf het meest, haha).

Ik wens jullie een heel gelukkig en gezond 2016!

Anoniem zei

Een gelukkig en een gezond nieuwjaar, wens ik jullie allen.
Het eten wat jullie klaarmaakten, zag er allemaal heerlijk uit,
jammer dat ik er niet bij kon ,anders had ik er even van geproefd!
De oliebollen waren je goed gelukt,zag er goed uit.
Weetje dat je die in kunt vriezen?
Dan na het ontdooien even in de oven doen,toe ze weer warm zijn,gaat prima.
Ja dat is weer even slikken dat Kay weer terug vliegt...
dan de volgende keer weer vreugde bij het weerzien,misschien dan wel met zijn vriendin.

groetjes Joke

Tineke zei

Een gezond en liefdevol 2016 toegewenst.
Fijn dat Kai naar bea terug gaat, is toch heel wat prettiger als alleen zijn.
Wij hebben uiteindelijk Olink oliebollen en appelbeignets gekocht; 2e in de landelijke wedstrijd.
Bij jullie gaat het opeens heel koud worden. HIer langzaamaan ook wat kouder.
Wij hebben veel mooi siervuurwerk gezien op oudejaarsnacht, echt genieten.

Anoniem zei

heerlijk! Hier ook een groot Acai-bowl fan ❤️ (Soms wel 4x in de week)
Wat heb je veel oliebollen gebakken! Wij hebben ze op de fiets gehaald bij een kraam die altijd in de top 3 staat.
Een mooi 2016 voor jullie allemaal!

Petra zei

@Bea - Insgelijks!

@Sonja - Dank je wel voor het compliment!

@Caroline - Het zal wel een heel aantal maanden gaan duren voor we Kai weer zien, vrees ik. Gelukkig hebben we virtueel redelijk veel contact.

@Hilde - Dank je, hetzelfde voor jou!

@Anoniem - Dank je wel!

@Marion - Helaas, geen oliebollenkramen hier, anders kocht ik ze ook.

@Joke - Nee, van dat invriezen wist ik niet. Ik vind ze ook niet zo bijzonder lekker, zelf, zeker niet de volgende dag meer. Het is dat het traditie is en Rick en de kinderen (muv Saskia want ze zijn niet veganistisch) zijn er wel dol op.

@Tineke - Inderdaad fijn te weten dat Kai niet alleen is daar

@Anoniem - Ze zijn wel duur hier, vind ik, zo'n $8. Daar ook?