Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, maart 01, 2016

Verkiezingsdag

Vannacht heb ik slecht geslapen. Ik had letterlijk nachtmerries over een president Trump. Niet verwonderlijk, want vandaag zijn de voorverkiezingen hier in Virginia en elf andere staten. Ik word heel bang van die man! En ik niet alleen heel veel van zijn eigen partij zijn ook helemaal niet blij met hem.

Iedere ochtend is de eekhoorn ook aan het ontbijten

Terwijl ik mijn ontbijt van twee gepocheerde eieren en tomaat geniet met een flinke bak koffie Facebookt Saskia me dat ze op weg naar huis is.  Kan ik op haar wachten voor ik ga stemmen?  Natuurlijk, kan ik dat.  Voor Saskia is dit de eerste presidentsverkiezing en voor haar is het stemmen zo belangrijk dat ze alleen daarvoor die hele rit uit Richmond maakt.

Terwijl ik op haar wacht doe ik een uur interval op de elliptical.  Mijn energie komt gelukkig langzaam terug al merk ik verder nog maar weinig verbetering.  Precies als ik gedoucht en aangekleed ben hoor ik beneden de deur opengaan.

We rijden meteen naar de Cedar Lane school waar ons stembureau is.  Het is er drukker dan ik het voorheen gezien heb voor voorverkiezingen.  Vorige week dacht ik er nog over om op een andere Republikein te stemmen om een stem tegen Trump uit te brengen, maar ik kan me geen van die kinderachtige figuren als president voorstellen.

Saskia en ik vragen dus beiden een Democratisch stembiljet.  Zij stemt op Bernie Sanders en ik na veel beraad op Hillary Clinton.  Ik vind haar een sterke vrouw, die keer op keer door de Republikeinen is beschuldigd van van alles en nog wat en toch rustig en netjes bleef.  Ik denk ook dat zij het meest in het midden staat wat altijd wat beter werkt in dit land.
Saskia's oproep aan haar vrienden om ook te gaan stemmen, ha ha
 
Saskia's koffer is helemaal vol kattenpis en we gaan naar Target om een nieuwe te kopen.  Ze heeft ook hard zomerkleding nodig en vindt wonder boven wonder heel wat leuks bij Target.  Gezien het feit dat de gemiddelde prijs per kledingstuk onder de $20 ligt en het koop een krijg de tweede halve prijs uitverkoop is, hoor je mij niet klagen. Heel wat beter dan de dure Urban Outfitters!

Als we klaar zijn is het lunchtijd.  Saskia zegt dat ze zin in sushi heeft en dat kan ik ook wel dagelijks eten.  We gaan naar Sweet Ginger waar Saskia edamame en avocado rollen neemt en ik de chirashi.  Het is gezellig zo even met mijn jongste, vooral omdat Rick op reis is.

Saskia heeft echter om vier uur weer school dus neemt direct na de lunch weer afscheid.  Ik neem Cosmo mee voor een wandeling, want ik heb gezien dat mijn favoriete boom deze tijd van het jaar bloeit!  Dit is een heel vroege soort kersenbloesem, kleur in de natuur, hoera! 


De rest van de middag zit ik met Cosmo voor het huis.  De buurman komt langs met Apollo, hun Deense dog.  Zij gaan nog een Deense dog adopteren, dit keer een volwassen hond.  Hij vraagt of ik een goed woordje voor ze kan doen bij de Rescue organisatie en natuurlijk doe ik dat! Als er mensen zijn die goed voor hun dieren zorgen (en de onze!) zijn zij het wel!

Als de zon zich achter de wolken gaat verschuilen ga ik naar binnen. Daar lees ik dat veel liberalen in Virginia, net als ik even van plan was, op een andere Republikein dan Trump hebben gestemd.  Mijn buurman vertelde dat hij dat ook heeft gedaan voor het eerst in meer dan dertig jaar.  Allemaal in de hoop die Trump te stoppen.  Laten we hopen dat het lukt!

Voor mijn avondeten roep ik een Uber en laat me naar de Four Sisters brengen.  Rick is geen grote fan van Vietnamees eten en ik ben er dol op. Ik kan het niet laten de heerlijke loempiaatjes te bestellen, die doen me altijd weer aan mijn kindertijd in Senegal denken.  Als hoofdgerecht neem ik het gehakt in druivenbladeren, die je in rijstpapier wikkelt met allerlei groentes.  Wat ik vooral heerlijk vind aan deze cuisine is dat niet alles in saus drijft.  Het is er heel licht door.

Als ik af heb gerekend bestel ik een Uber terug naar huis.  Die zou in twee minuten moeten komen dus ik haast me naar buiten.  Op de app kun je jouw chauffeur volgen en die van mij gaat allerlei rare richtingen op.  In plaats van twee minuten wordt het minstens een kwartier en het is kouder dan ik had gedacht buiten.

Het blijkt dat hij eerst iemand anders moest afzetten en gelukkig rijdt hij niet veel later voor. Zonder verder oponthoud zet hij me thuis af.  Ik vind Uber nog steeds een uitkomst en veel goedkoper dan een taxi voor zoiets als vanavond. 

Nu wordt het een avondje nagelbijten want heeft Donald Trump echt overal gewonnen?  Steeds meer Republikeinen zeggen niet voor hem te zullen stemmen, ook hooggeplaatste, maar zijn momentum lijkt niet te stremmen.  Gelukkig zijn er nog negen maanden voor de presidentsverkiezingen.

9 reacties:

Anja zei

Hij heeft al 5 staten gewonen :-( :-(

Lotte Hartman zei

De kans dat hij écht president zou worden is toch wel klein of niet? Zullen dan zelfs republikeinen niet op een democraat stemmen als het nodig is? Of werkt dat (helaas) niet zo?

Prachtig trouwens die mooie bloesems, hier zitten alleen de knoppen nog aan de takken.

Anoniem zei

Net de uitslag gehoord wat een ramp dat dat monster van Frankenstein gewonnen heeft.
Ik zelf zou ook op Hillary gestemd hebben. Voor mij de meest capabele kandidaat om
president te worden. Onlangs een interview gezien met Madeline Albright.Zij vond haar de meest geschikte kandidaat omdat ze eigenlijk al jaren meeloopt. First Lady,
senator, minister van buitenlandse zaken en nu dus op gaan voor President, ja dan
loop je al heel wat jaartjes mee in het circuit en heb je de nodige ervaring.
Laten we maar hopen dat het straks in november goed uitpakt voor haar en ze die
Trump kan verslaan. Die man moeten we toch echt niet hebben op het wereldtoneel.
Ik heb een vraag over die loempia's, worden die nu gefrituurd ?
Wij krijgen die altijd gestoomd !! Ziet er anders wel erg lekker uit.
Bij AH maken ze ook sushi. Vind het wel heel prijzig als ik een paar schaaltjes zou
halen dus laat ik het maar links liggen.
Mooie bloesem bij jullie. Thuis staan de orchideen er al vanaf begin september.
Net komen de laatste 2 knoppen uit.
Groetjes Wil

Anja L. zei

Helaas denken veel Amerikanen toch anders over Trump en vinden hem fantastisch. Ik kan er met mijn pet niet bij hoor. Ik hou mijn hart vast.
Maar Saskia was toch gestopt met school? Doet ze een tussenklas of zo iets? Wel goed dat ze komt stemmen.
Mooi die bloesems, hier worden de knoppen dikker maar er bloeit nog niets.
Fijne woensdag!

Anoniem zei

Het is inderdaad een hele enge man. Je kan je niet voorstellen dat die de machtigste man van de wereld moet worden. Maar ja in Rusland hebben ze ook al jaren zo een mafkees.
Mooie bloesem foto's. Het gaat er nu toch echt aankomen, de lente!
Groet, Bea

Marion2 zei

Ik woon niet in Amerika, dus ik kan geen oordeel vormen over wie de beste presidentskandidaat is. Ik vermoed dat ik op een republikein zou stemmen,
maar dan wel op een verstandige. Wat ik me afvraag: als Trump wint van de
republikeinse kandidaten, kunnen ze dan nog van hem af? Bijvoorbeeld door
nog iemand naar voren te schuiven?

Anoniem zei

Georgia, mijn staat, is voor Trump gegaan. Waarom, ik heb geen idee - je zou denken dat al die zwaar gelovigen hier eerder voor een Cruz zouden gaan (de dag dat ik zo'n engerd boven een ander zou verkiezen...), maar ja, dat geeft maar weer aan wat het gemiddelde political literacy niveau is hier. Grrrr. Ik ben aan het overwegen om zo'n "IDK, not Trump tho" bord aan te schaffen voor in mijn tuin.

Blij te horen dat het ietsjes beter gaat...

grts,
Judith

Tink zei

Ik mag niet stemmen, ben geen citizen en ben ook niet voor Trump
Maar wij hebben toen ook zoiets gehad in Nederland met Janmaat weten jullie nog?
Mensen stemmen voor Trump met een reden, net zoals er toen in Nederland een reden voor was.
Het is niet dat hij zomaar President zou worden. Als hij president zou worden is dat omdat het volk hem gekozen heeft. Ik vind dat je daar overna moet denken, er is heel veel ontevredenheid en angst en hij speelt daarop in waar de andere canidaten slappere maar mee politieke antwoorden op hebben. Men is bang dat het land overspoeld gaat worden met moslims er er een ISIS groep ontstaat die zal proberen veel aanslagen te plegen en de regering omver te werpen. Mensen willen duidelijk antwoorden wat een canidaten van plan is eraan te doen dat ze zich weer veilig voelen en weer kunnen gaan geloven in the American dream.
Op een of andere manier lijkt deze form van psychologie de andere canidaten te ontgaan. Totdat het te laat is.
De laatste uitslag gisteravond was dat hij 7 staten heeft gewonnen.
Ik ben blij dat ik niet hoef te stemmen, voor mij is er geen canidaten waar ik echt vertrouwen in heb.

Petra zei

@Anja - Ik ben bang dat hij niet meer te stoppen is

@Lotte - Een aantal Republikeinen heb ik dat wel horen zeggen, maar het is een grote gok om te nemen

@Anja - Op de keper beschouwd is dat maar een relatief kleine groep, maar door het twee partijen systeem is dat dus wel eng. Saskia is niet gestopt met school, ze neemt dit semester drie vakken

@Marion - Deze loempiaatjes zijn gefrituurd, ja, ze heten ook geen loempia's want zijn Vietnamees, maar lijken daar het meest op

@Bea - Hij is het ergste product van het kapitalisme

@Marion - Dat zouden ze graag willen maar of en hoe dat kan weet ik niet

@Judith - Die evangelische stemmers op Trump snap ik al helemaal niet! Hij leeft absoluut niet volgens hun principes

@Tink - Ja, je hebt gelijk, daarom heft Sanders ook veel volgers. Echter dat die volgers van hem helemaal blind zijn voor de hatelijke dingen, die hij zegt, vind ik onvoorstelbaar. Zoals een vriendin van mij schreef, je leert je kinderen zo niet te praten en hier doet een kandidaat voor het hoogste ambt het en wordt ervoor vereerd.