donderdag, november 23, 2017

Dag 1 Nieuw Zeeland en Australie: En dan ben je opeens aan de andere kant van de wereld!

De vlucht was de beste die Rick en ik ooit meegemaakt hebben. We kregen heerlijk eten, mijn zalm met linzen chili en broccolini had ik zo besteld in een restaurant. Daarna zijn we gaan slapen en omdat het zo'n lange vlucht konden we blijven liggen tot we wilden.

Rond zes uur Nieuw Zeelandse tijd ben ik echt klaar wakker. Voor het eerst voel ik me echt uitgerust en ik zie Rick even later ook. We hebben daarna nog bijna drie uur te gaan en krijgen ook een erg lekker omelet als ontbijt. Ik geniet ook van koffie en een bloody Mary, nog even profiteren van de business class.

Keurig op tijd landen we in Auckland en dan zijn we opeens aan de andere kant van de wereld en is het achttien uur later dan thuis! We worden met een bus naar de terminal gebracht en de paspoortcontrole voor Amerikanen o.a. is automatisch met poortjes zoals in Europa.

Bij de douane moet alle bagage door de scanner om zeker te zijn dat er geen fruit of groentes in zitten.  Als we naar Avis lopen voor onze huurauto zien we dat we simkaarten van Vodafone kunnen kopen. Dat doen we dan maar gelijk.

Bij Avis worden we ook heel vriendelijk geholpen en niet veel later rijden we in een kleine (voor ons in ieder geval) Toyota weg. Gelukkig is het een automaat want Rick moet weer even helemaal wennen aan het links rijden.

Zonder moeite rijden we naar Auckland maar dan kunnen we het hotel niet vinden. We rijden constant rondjes en de GPS helpt niet want er is van alles opgebroken en afgesloten. Eindelijk na bijna een uur zien we de Grand Mercure liggen.
Daar worden we weer heel vriendelijk ontvangen en ondanks dat het pas half twaalf is kunnen we meteen naar onze kamer. Het weer is warmer dan we hadden verwacht, zonnig met een graad of vierentwintig, dus we doen snel wat luchtigere kleding aan.

Dan gaan we op verkenning uit. Het is inmiddels lunchtijd en we vinden een leuk terrasje aan het water bij The Crab Shack. Rick neemt een lamsvleesburger en ik een kreeftbroodje. Het smaakt heerlijk en het uitzicht is mooi.

Na het eten lopen we wat rond en vinden nog een heel aantal leuke restaurants aan het water. We nemen ons voor bij een ervan vanavond te gaan eten. Nog steeds voelen we ons helemaal prima, heel anders dan na een vlucht naar Europa.

We gaan op zoek naar het opstappunt voor de hop on hop off bus. Er blijken twee bedrijven te zijn, de Gray Line, die wel een dubbeldekker heeft maar overdekt boven en de Kiwi tourbus heeft een open top. Die willen wij nemen.

We zijn de enigen in de bus en zien er de omgeving mee. We stappen bij de Sky Tower uit en kopen kaartjes om naar boven te gaan. Daar hebben we prachtig uitzicht over Auckland en omgeving. De kleur van het water vooral vind ik prachtig.

Na goed rondgekeken te hebben gaan we weer naar beneden.  Daar koopt Rick een leuk Nieuw Zeeland polo shirt als souvenir. We lopen naar Queen Street en onderweg halen we wat wijn en bier bij een supermarkt. Daar staat een enorme rij voor de kassa's maar die blijkt heel snel te gaan.
De Kerstman bij de Farmers, de Nieuw Zeelandse "Macy's"

Op Queen Street komen we langs een Pandora winkel en daar blijkt de bedel voor Nieuw Zeeland een kiwi vogel te zijn. Rick koopt hem graag voor mij en ik krijg hem meteen aan mijn armband. Nu hoop ik helemaal ook zo'n vogel in het echt te zullen zien.

We gaan even terug naar het hotel en dan lekker een biertje drinken bij een Belgisch cafe. Helemaal Ricks ding natuurlijk en ook gezellig. Er is hier ook Belgisch eten maar dat hebben we pas nog gegeten dus hier gaan we niet eten.

We lopen terug naar wat het Viaduct heet. Bij Oyster & Chop vragen we een tafeltje op het terras. Het is nog steeds lekker warm en licht. De zon gaat hier duidelijk een stuk later onder dan bij ons, logisch ook want het is hier lente. De oesters zijn groot en lekker en mijn zalmgerecht heerlijk.

Nu beginnen we de jet lag wel te voelen. Terug in het hotel gaat Rick zelfs meteen slapen. Ik schrijf eerst nog mijn blog en kijk een interessante show over de Lost Colony of Roanoke voor ik ook aan mijn moeheid toegeef, Het was een leuke eerste dag Nieuw Zeeland.

Wat fijn dat jullie zo uitgerust aan zijn gekomen, dan heb je meteen wat aan je eerste dag.
Oh, wat zou ik chagrijnig worden als ik een uur rondjes moet rijden om het hotel te vinden, zeker na een lange vlucht.
Wat leuk om foto’s van Auckland te zien, ik ben benieuwd naar je komende verslagen!
Heel veel plezier.

Yvonne en Rob zei

Nou de eerste dag is al heerlijk verlopen. Op naar de volgende!

Irene zei

Wat gaan jullie vandaag doen?

Pascale zei

Wat een fijn begin van de reis! Nou ja, behalve dat zoeken naar het hotel dan. Maar als jullie niet hadden hoeven zoeken, was de kamer misschien ook niet direct beschikbaar geweest, dus "ieder nadeel heb z'n voordeel" :)

Echt heerlijk zo vliegen! Een keer gedaan van Toronto naar Londen maar dat is maar 6 uur vliegen dus echt lang slapen lukt dan niet.
Dat links rijden lijkt me flink wennen. Ik ga het uitproberen in maart als ik naar Zuid Afrika ga.

syl zei

Veel plezier! Ik vond het zo fijn in nieuw Zealand. De mensen zijn er zo aardig en relaxed en er is zoveel te zien!

@Anja - Vooral voor Rick want die moest aan het links rijden wennen

@Yvonne - Dank je!

@Irene - Dat lees je straks ;)

@Pascale - Dat dacht ik ook al.

@Petra - Ik merk dat Rick er vrij snel aan is gewend

@Syl - Inderdaad, de mensen zijn super aardig!

Jeanny zei

Heerlijk, dat we met jullie mee kunnen genieten van dit land. Veel plezier en geniet ze!!!!