Onze webcam

Cul-de-sac Cam

Ons weer:

Vienna, Virginia WEATHER

zondag, juni 21, 2026

Over Vaderdagweekend

Zaterdag

Na een slechte nacht besluit ik mijn vroege wandeling over te slaan. Ik heb hoofdpijn en voel me raar. 
Als ik om zeven uur opsta weet ik waarom. Ik ben gisteravond vergeten mijn medicijnen in te nemen. Daar baal ik enorm van, want daar voel ik me de hele dag dan niet fijn door. 

Beneden verzorg ik de dieren en wandel met Orion. Ik wil verder wandelen, maar er komt een man de hoek van de straat om en Orion gaat uit zijn dak. Hij boort zichzelf dus een langere wandeling door de neus. 

Als ik terugkom is Rick ook op. We drinken koffie en thee op het deck. Het is weer voortreffelijk weer. De droogte duurt voort, maar geef mij maar deze zon en temperaturen!

Als we naar buiten gaan om onze boodschappen te gaan doen is de enorme vrachtwagen met grijper er. Die haalt alle boommaterialen, die uit onze tuin kwamen, op. Ze moeten er twee keer voor rijden, zoveel is er. 


We halen eerst ons ontbijt en koffies op en gaan na een bezoek aan de glasbak door naar de markt in Vienna. Ik koop vier flessen groentensap van Elena van Pure Green. We kijken of we lekkere groente zien, maar dat is niet het geval. 

Onze volgende stop is Total Wine op weg naar Costco. Daar zijn de "gin" en "aperitief" snel gevonden. We zijn nog voor opening bij Costco en dat is fijn, want het wordt op zaterdag een gekkenhuis. Het is zo vroeg al enorm druk. 


We zijn hier zodat Rick het vuurwerk voor Onafhankelijkheidsdag kan kopen. Dat is vele malen goedkoper dan bij de vuurwerkkraampjes die overal staan. Hierdoor alleen al is het Costco lidmaatschap het waard. 

Behalve het vuurwerk koop ik een doos met chips zakjes voor de bezorgers. We nemen ook weer een pak van de lekkere Nederlandse gerookte zalm mee. Verder hebben ze advocado olie spray en mijn mini paprika's en spinazie. 

Costco staat erom bekend dat hun hot dog met frisdrank al vanaf het ontstaan van de keten $1,50 kost

Als laatste gaan we naar de grote Trader Joe's dichtbij Costco. We vinden hier ook veel van ons lijstje, dat voor Giant wordt steeds korter. Ik zie een heel leuk potje met plant erin voor in het keukenraam. 

Om toch wat beweging te krijgen maak ik een korte wandeling door de buurt. De bijtjes zijn weer hard bezig. Vanochtend op de markt kreeg ik een lijstje met inheemse planten, die we kunnen neerzetten waar de vlinderstruik nu is. 


We maken lunch thuis en genieten er op het deck van. Dan maken we ons klaar voor het zwembad. Ik "moet" nog 250 meter zwemmen om tien kilometer te halen tot nu toe. Ik trek de tien baantjes en voel dat ik echt doodmoe ben. Meer zit er vandaag niet in de benen. 


We keken de eerste helft van het voetbal thuis en ik houd in het zwembad de rest van de score bij. Wat een mooi resultaat en overal op het nieuws zie je de Nederlandse supporters. Nederland en Schotland worden het meest genoemd. 

Als we genoeg van het lezen hebben lopen we terug naar huis. We besluiten ons korte lijstje boodschappen bij Giant te gaan afwerken, Nu hoeven we morgen op Vaderdag geen boodschappen te doen, alleen even langs de markt. 

We hebben bij Costco krabcakes voor het avondeten gekocht. We eten ze met gegrilde worteltjes en zoete aardappelfrietjes. Het is ontzettend lekker, die krabcakes smaken fantastisch!

Zondag

Eigenlijk ben ik om kwart voor zes al wakker, maar dat is me wat te vroeg om op te staan. Ik wacht tot mijn Fitbit om tien voor half zeven begint te trillen. 

Orion wordt natuurlijk ook wakker, maar ik laat hem bij Rick. In de garage trek ik mijn gewichtsvest aan en neem mijn wandelstokken mee. 

Vandaag ga ik een interval training met gewichtsoefeningen doen.die blijkt pittig te zijn! Na 3 kilometer ben ik terug en voel dat ik flink bezig ben geweest. 


Tot mijn verbazing is Rick al op! We genieten op het deck  van onze ochtend drankjes. Dan gaan we ontbijt halen.

Na Panera en Starbucks gaan we even naar de pas geopende bakkerij Bake Shop. Ook hier hebben ze koffie en verder vooral zoetigheden.

De macarons wil ik weleens proberen, maar niet vandaag. We hebben inmiddels heel wat bakkerijen in Vienna, maar alles is voornamelijk zoet. Ik zou wel een heel goede broodbakker willen hebben. 


Net voor de markt opent zijn we in het Mosaic District. De dame begint precies haar wandeling met de openingsbel. 

Dit is de beste periode voor de markt. Al het zomerfruit is er. De bergen met perziken, de knalrode tomaten, het ziet er allemaal even lekker uit. 

Rick heeft gisteren een hele zak met kersen gekocht. Die kan ik maar in kleine hoeveelheden eten dus ik neem een bakje zwarte frambozen mee. Verder een dozijn blauwe eieren en we zijn klaar. 





Als we thuiskomen staan de sproeiers aan. Dat creert een regenboog bij de lelies, erg mooi. 


Een ijverig spinnetje heeft een nieuw web geweven. Zij vind die druppels maar niets en verwijdert ze een voor een. Het fascineert me. 


Nu Nederland het goed doet met voetballen hebben we onze Nederlandse vlag eens opgedoken. Het enige Oranje dat we voor buiten hebben is een wimpel dus die hang ik erbij. 


Onze auto's hebben hard een wasbeurt nodig en we nemen eerst die van Rick mee naar Flagship Carwash. 

In een schone auto rijden we vervolgens door de McDonald's drive thru ernaast voor Ricks Vaderdag lunch. Ik maak de mijne gewoon thuis. 

Net na twaalven is iedereen gereed voor een familie videobel uurtje. Het is altijd weer zo leuk en gezellig met alle kinderen (en Fiona). We zouden het veel vaker moeten doen. 

Als iedereen weer terug is naar zijn of haar eigen besognes nemen we mijn auto door de wasstraat. Die is echt vies en het is heerlijk hem weer even ook van binnen schoon te hebben.

We gaan naar het zwembad om even af te koelen en wat te lezen op een ligstoel. Alleen knapt er iets in Ricks knie als hij via het laddertje het water uitkomt. 

Hij kan er bijna niet van lopen en ik haal de auto om hem naar huis te brengen. Daar doet hij er ijs op en neemt ibuprofen. Hopelijk helpt dat en is er niets echt geknapt. 

Terwijl Rick op de bank zit geef ik hem zijn Vaderdag kaart en cadeautjes. Hij krijgt een paar gloeilampen die van kleur kunnen veranderen en een mini Cornhole tafelspel. Hij is er erg blij mee. 

Om Vaderdag te vieren gaan we eerst naar Yard House. Rick drinkt daar een Belgisch biertje en ik een heerlijke mocktail met meloen, limoen en jalapeƱos. 

We gaan dineren bij Chima, een Braziliaanse churrasco. Ze hebben een heerlijke salade bar en ik houd van de filet mignon en zalm. Het wordt een voortreffelijke maaltijd en de bediening is zeer attent. 

Thuis ga ik meteen naar boven om mijn knieband te halen. Die doe ik om Ricks been en hij doet er een zak ijs onder. Het ziet ernaar uit dat hij morgen de orthopedist op zal moeten bellen en hopen op een snelle afspraak. 

Het is jammer dat het weekend zo moet eindigen. Hopelijk voelt het morgen beter, maar ik heb er een hard hoofd in. Ik denk dat een pees gescheurd is. 


vrijdag, juni 19, 2026

Over een volle vrijdag

Het is droog zie ik op de radar en sta dus om kwart over zes op. Ik laat Orion bij Rick en ga meteen op pad. Ik stel de Foot Path app en Fitbit in en houd zo mijn statistieken bij. Het is weer een andere route en zo kom ik opeens langs onderstaand huis. 

Hier woont een Nederlander, dat weet ik. Ik heb hem een keer ontmoet. Ik vind het zo ontzettend leuk hoe zij hun tuin oranje versierd hebben. Er zijn ook Amerikaanse vlaggen, want zijn vrouw is Amerikaans. 


Om tien over zeven ben ik thuis en Rick en ik eten samen ontbijt. Dan maakt hij zich klaar voor de dag en we gaan onze koffies ophalen. Onderweg spelen we ook wat Pokemon Go, altijd leuk om dat samen te doen. 

Mijn nagels zijn weer hard aan een opknapbeurt toe. Ik heb om half tien een afspraak met Phuong. Eerst verft zij mijn teennagels met oranje glitters. Zo laat ik mijn support voor het Nederlands elftal op subtiele manier zien. Op mijn vingers gaat een lichtpaarse glitter nagellak. Later plak ik er vlinders en bloemen op.



Voor ik naar huis ga doe ik nog even mijn paddenstoelen en een paar andere boodschappen bij H Mart. Ik heb nog net tijd om de vogelhuisjes te vullen voor ik weer op pad ga. Dit keer naar het Mosaic District waar ik met Karen heb afgesproken om een hot pot lunch te eten.

Het wordt weer heerlijk en erg gezellig. Het is vandaag Juneteenth en een nationale feestdag. Hierdoor betalen we de prijs van het diner, die $10 meer is. Er zijn een aantal dingen, die je alleen met de avondprijs kunt bestellen. 

Alleen vind ik die niet bijzonder. Het is dus eigenlijk $10 duurder voor mijn gewoonlijke maaltijd. Karen bestelt wel een aantal dingen van dat menu (er staat koeienkeel op en ik ben vandaag niet zo van het exotische). 
De lopende band met allemaal lekker hapjes

Na het eten lopen we nog even samen door het Mosaic District. Dan gaat Karen naar Sephora en ik naar huis. Ik wil namelijk oefenen voor het partijtje van Fiona volgende week. Ik heb me opgeworpen om plaatjes op de kindergezichtjes te verven. Ik probeer de vier onderstaande. Later ga ik nog een eenhoorn en spin proberen.



Intussen is Tyson's Trees gearriveerd en ze beginnen met het opruimen van onze achtertuin. Dat is een heel karwei waarvoor ze in de bomen moeten klimmen. Die zijn altijd flink hoog, maar ze hoeven niet  helemaal naar de top. 




Rick en ik maken de nodige foto's en dan ga ik mee naar Norm's Beer & Wine. Daar hebben ze een Chouffe bierproeverij, een van Ricks favoriete bieren. Ik probeer het alcoholvrije bier en dat is lekker verfrissend. 

Thuis ga ik experimenteren voor het fotothema "Ritme" van morgen. Dat vind ik moeilijk. Ik kan niet kiezen tussen onderstaande foto's. 



We hebben vanavond afgesproken bij SER met Suneeta en NS. We krijgen een tafel op het terras en het wordt heel gezellig. 

Suneeta en ik nemen beiden een sherry flight. Het zijn heel lekkere sherry's vinden we. Dan smul ik van de gazpacho en gegrilde sardines. 

De anderen zijn ook zeer tevreden. Dit is een authentiek Spaans restaurant. De chef komt uit Barcelona en sommige gerechten herinneren we ons van de menu's daar. 



Het is al bij negenen als we weer thuis zijn. Ik drink nog even wat met Rick en ga zo naar boven. Het was een drukke dag. Allemaal een fijn weekend gewenst!

donderdag, juni 18, 2026

Over een halve dag in Old Town Alexandria

Als ik om tien voor half zeven beneden kom wacht me een teleurstelling. Het regent en niet zo'n beetje ook. Dat is geen weer voor een wandeling. Om de een of andere reden had ik deze voorspelling gemist. 

Dan haal ik Orion maar naar beneden en geef hem zijn medicijnen en Zorro zijn eten. Voor mijn cardio besluit ik een half uur op de mini elliptische machine te trappen. Ik ga later ook nog een stuk lopen. 

Rick is inmiddels beneden en we eten gezellig samen ontbijt. Een paar dagen geleden vroeg Rick of ik misschien zin had om mee naar Old Town Alexandria te gaan vanochtend. Hij heeft daar om tien uur een presentatie en weet hoeveel ik van dat stadje houd. Natuurlijk wil ik dat!

We halen eerst onze koffies van Starbucks en rijden dan via de tolbanen naar Alexandria. Rick zet me aan de waterkant af en gaat vervolgens door naar het kantoor van zijn klant. Het is nu gelukkig droog, maar ik heb voor de zekerheid een paraplu mee. 

Dwalen door de straatjes van Alexandria is zo leuk. De mensen komen uit hun huizen en groeten vriendelijk. Met een dame raak ik in gesprek over haar prachtige gietijzeren trap. Zij lijkt er minder dan onder de indruk dan ik. 









Volgens Google moet er een interessante voetgangerstunnel langs Wilkes Street zijn. Daar ben ik nog nooit geweest en ik ga op zoek. Hij is inderdaad wel fotogeniek, maar de geschiedenis van deze buurt vind ik interessanter. 



Al fotograferend kom ik langs het Presbyterian Meeting House en bezoek het graf van de onbekende Revolutionaire soldaat. De grafstenen, die er staan, zijn maar een klein gedeelte van wat er stond voor de Burgeroorlog. 




Behalve heel veel America 250 vlaggen en dergelijke is het natuurlijk ook Pride maand. Er hangen dan ook heel wat regenboogvlaggen uit. Ik vind het altijd zo'n vrolijk gezicht. 


De vlag van Virginia zie je grappig genoeg niet zo vaak

Veel van de straten zijn met kinderkopjes (vreemd woord toch) bestraat

Terug bij de waterkant zie ik dat heel veel overstroomd is. De Potomac rivier treedt hier regelmatig buiten zijn oevers, maar zoveel heeft het toch niet geregend. Kennelijk genoeg om hele terrassen onder water te zetten. 




Na een tijdje kom ik bij de pittoreske Queen Street aan. Daar staat ook het smalste huis in de VS. Dit huisje is maar iets meer dan twee meter breed. Het is waarschijnlijk gebouwd om te zorgen dat niemand in het steegje naast het grote huis zou komen, want vlak erachter ligt een tuin. 

Niet alles wordt zo goed bijgehouden







Deze bordjes duiden de brandweerverzekeringsmaatschappijen uit de 18e eeuw aan 

Het smalste huisje 


King street zonder auto's en met terrasjes aan weerszijden

Na nog even door de Torpedo Factory met al zijn ateliers te hebben gewandeld is het al na twaalven. Ik heb nog niets van Rick gehoord en bedenk dat het leuk zal zijn wat winkeltjes te bezoeken. 




Als eerste ga ik het Alexandria souvenirs winkeltje in. Daar hebben ze allerlei plaatselijke producten. Natuurlijk zijn er ook America 250 souvenirs en ik zie hier mijn kersenbloesem glas staan. Als dat ooit breekt weet ik dus waar ik een nieuwe kan krijgen. 


Aan de overkant ligt Happy Place, een winkeltje met alleen maar roze spullen. Dat ziet er leuk uit, maar is absoluut niet mijn smaak dus lang blijf ik niet. 


Ben & Jerry's hier is zo vrolijk


Op weg naar het restaurant waar we zullen lunchen kom ik langs een bekend visrestaurant. Zij hebben hun oesters en welk soort ze zijn in de vitrine liggen. Langzaamaan wordt het gezellig, want de terrasjes worden voller met lunchende mensen. 

Rick meldt om half een dat hij mijn richting op komt. Ik loop vast naar Josephine waar we voor de lunch hebben afgesproken. Niet veel later is Rick er en we vragen een tafel in het gezellige echt Frans aandoende restaurant. 

Hun menu is heerlijk en ik heb wat moeite met mijn keuze. Uiteindelijk ga ik voor de op twee manieren gerookte zalm en een salade. Rick neemt het kip cordon bleu broodje, ook met een salade. Het is bijzonder lekker. Dit restaurant gaan we onthouden.


Op weg naar huis bestel ik vast mijn Genki maaltijd. We halen hem op en ik zal het na het happy hour met Christine en Chuck opwarmen. Dat is wel zo makkelijk. 

Voor het happy hour gaan we nog even naar Whole Foods voor een borrelhapje. Dat wordt sashimi, altijd een favoriet van mij. Dan brengen we alles naar de basement en zijn klaar voor een gezellig uurtje kletsen. 

Zoals gewoonlijk wordt het happy hour langer dan een uur. Het wordt tijd dat we elkaar weer eens in persoon zien, maar dat zal op zijn minst volgend jaar worden. Als we afscheid hebben genomen warm ik mijn yakitori op en Rick gaat zijn taco's ophalen. 

We lopen de hele tijd te gapen dus zullen we vroeg naar bed gaan!