Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, maart 04, 2011

Great Falls en thuiskomst Rick

Hoera, het is vrijdag! Morgen en overmorgen geen wekker, die al om kwart voor zes gaat voor Saskia. Ook voor haar is het belangrijk weer wat bij te slapen. Ik baal er nog regelmatig van, dat ons schooldistrict vorig jaar heeft gestemd de high schools niet later te laten beginnen. En dan heeft Saskia nog geluk, dat ze de laatste busstop voor school is. Anderen moeten nog vroeger weg.

Rick heeft volgens mij de allereerste vlucht uit Seattle genomen, want hij belt om acht uur en dat is vijf uur aan de westkust! Hij heeft meer dan genoeg van Seattle, vertelde hij gisteravond. Gelukkig is zijn terugreis dus begonnen en hoeft hij hopelijk eventjes niet meer terug.

Het is alweer een lekker zonnige dag en belooft iets warmer, dan gisteren te worden. Na een half uur op de stairmaster en net zo lang op de crosstrainer besluit ik een lange natuurwandeling met Cosmo te gaan maken. Volgende week zal hij maar weinig wandeltijd krijgen, vrees ik, dus hij heeft het wel verdiend.

Nieuwsgierig of er misschien al activiteit is in het adelaarsnest daar, kies ik Great Falls maar weer eens. Dat park verveelt absoluut nooit. De weg erheen alleen al is altijd weer mooi met de prachtige landgoederen erlangs.

Als ik in het park uit de auto stap, hoor ik de rivier al razen. Al lopend valt me op, dat er heel wat water in zit op het moment. Meestal lijkt het boven de watervallen niet zo hard te stromen, maar vandaag zitten er kleine versnellinkjes in.

Regelmatig kom ik, als ik hier loop, oudere fotografen tegen en zo ook vandaag. Een oudere dame met een gigantische lens tuurt de verte in. Ze lijkt naar adelaarsnest te kijken, dus ik vraag haar, of ze iets ziet. Het nest lijkt leeg, zegt ze, maar zondag zag ze er een adelaar opzitten. Ik neem me meteen voor deze lente weer vaker te gaan, want ik vind dat zo prachtig om te zien!

Als ik later mijn foto heel erg inzoem, denk ik toch een witte adelaarskop in het nest te bespeuren. Wat denken jullie? Bij de pijl:


Cosmo en ik lopen naar de dam en keren dan terug. Op het pad loopt opeens een vrij grote rivierkreeft met maar een klauw. Wat die uit het water doet? Ik leid Cosmo er maar van weg, want wie weet, wat die ene klauw nog kan doen.


Dan loop ik naar het eerste uitkijkpunt over de watervallen. Dit is Cosmo's favoriet, want hij vindt het heerlijk als een berggeit de rotsen te beklimmen. Inderdaad zitten de watervallen veel voller, dan een aantal weken geleden. Het tweede uitkijkpunt sla ik over en ga door naar het derde en laatste. Daar valt, zoals altijd, de paal met de hoogste waterstanden op. Sinds 1996 is het water niet meer tot hierboven gekomen.

Hier een video van de watervallen vandaag:


Een oudere meneer vraagt mij in welke richting de rivier stroomt. Ik weet, dat dat zuidoostelijk is. Alles hier in de VS wordt met de windrichtingen aangegeven.

Richtingaanwijzingen zijn ook altijd bijvoorbeeld de 123 naar het zuiden, dan de I66 naar het oosten etc. Ik heb met de jaren hier een veel beter gevoel daarvoor ontwikkeld. In Nederland dacht ik er nooit zo bij na of een weg naar het noorden, zuiden, oosten of westen liep. De meeste auto's hebben tegenwoordig ook een compas, zodat je weet, welke richting je oprijdt. Heb ik het goed, dat dat in Nederland veel minder wordt gebruikt, of is dat inmiddels veranderd?

Op de terugweg stop ik bij Walgreens om nog wat laatste (reis)toiletspullen te kopen. Ik wil de belangrijkste dingen in kleine flesjes in mijn handbagage stoppen, voor het geval we weer in Houston vast komen te zitten (help als jullie blieft hopen van niet!).

Bij Starbucks ernaast koop hun oploskoffie Via om in de hotelkamer te drinken. Dat beviel vorig jaar ook bijzonder goed. Inmiddels is het al bijna half twee en mijn maag knort. Bij Noodles & Company haal ik Japanese pan noodles, zo lekker!

Als laatste tank ik bij de Shell. De benzineprijzen zijn de afgelopen week omhoog geschoten. Ik ben dus blij, als ik 40 cent per gallon korting krijg met mijn Giant kaart. Het loont om daar boodschappen te doen.

Tegelijk met Saskia kom ik thuis. Zij loopt nog steeds de meeste middagen hard en eet goed gezond met veel fruit en groente. Het is alsof er een knop in haar hoofd is omgegaan. Ze ziet er erg goed uit.

Ook op school gaat het heel goed met Saskia. Het is fijn om mijn vijftienjarige puber lekker in haar vel te zien zitten. Vooral omdat ik een paar mensen ken in de omgeving, wiens tieners het niet zo goed doen.

Om een uur of zes komt Rick ook weer binnenlopen. We zien uit naar een gezellig weekend samen. Om dat te beginnen, stelt hij voor naar ons favoriete Thaise restaurant, Busara, te gaan.

Hoe het elders in de wereld is, weet ik niet, maar Thaise restaurants hier zijn zo elegant en modern ingericht. We krijgen een gezellig tafeltje. De bediening is ook altijd perfect.

Als voorafje neem ik hun special, de regenboogsalade. Dat is mango, appel, sinaasappel, grapefruit, cashews en grote garnalen in een pittige vinaigrette, zo ontzettend lekker en fris! Rick kiest een warme kipsalade, waarvan hij ook smult.

Precies als we de laatste hap van ons voorgerecht naar binnen hebben, komen de hoofdgerechten al. Dat is dan weer een beetje een nadeel van de efficientie. Rick en ik wilden eigenlijk gezellig tafelen om bij te kletsen.

Maar het eten is voortreffelijk. Ik heb varkenshaas met tomaat en paprika en verse peperkorrels in een chilisaus. Rick bestelde een biefstukgerecht in kerriesaus. We rekken ons eten gewoon lekker en hebben elkaar heel wat te vertellen.

Thuis gaat de open haard aan, hopelijk voor het laatst dit seizoen. We zijn alle drie moe, dus we gaan lekker bank hangen de rest van de avond.

13 reacties:

Bianca zei

je zou inderdaad denken dat het zo'n witte kop uit het nest is, gaaf hoor !


Heerlijk dat Rick weer thuis is, heel fijn weekend gewenst !

Anja zei

Fijn dat Rick weer thuis is en voorlopig niet weg hoeft. De richtingaanwijzingen van de wegenhier zijn inderdaad fijn.

marianne zei

Hmmm, Thais, heerlijk! Jammer genoeg is het enige Thaise restaurant dat ik in Amersfoort weet wel lekker maar nogal ongezellig.

HennyB. zei

Fijn zeg dat Saskia zo lekker in haar vel zit, dat was bij mij wel anders op die leeftijd, haha!
De benzineprijs in Nederland is nu 1.70 per liter! Je mag blij zijn als je een tankstation treft die wel 6 cent korting geeft, zucht!
Gezellig dat Rick weer thuis, ik zou zeggen: Prettig weekend.

Sally zei

Fijn dat Rick weer thuis is. Wbt Thai's food, ik hoop binnenkort eindelijk te vernemen of ik daar straks dagelijks van kan gaan genieten.

Petr@ zei

Dat viel mij in Amerika al op, dat alles met windrichtingen werd aangegeven. Hier is dat inderdaad niet zo, dus ik heb hier geen idee welke kant ik op ga.

Heerlijk, Thais eten. Het Thaise restaurant waar wij wel eens eten is inderdaad best chique ingericht (ook niet erg goedkoop, helaas).

Ik wens jou en Katja alvast een hele fijne vakantie in Mexico.

Karin (dh) zei

Geen idee of er een adelaar in het nest zit, maar ik dacht ook dat jouw zwarte pijl een vogel was, dus neem van mij maar niks aan met mijn kippige blik..
Bij je omschrijving van het moderne Thaise restaurant moest ik gelijk lachen omdat hier op de hoek van de straat ook een Thai zit die echt super ouderwets is ingericht, een soort veredelde 'hollandse chinees' zal ik maar zeggen voor de beeldvorming ;-). Het eten daar schijnt echter erg goed te zijn, het is er altijd beredruk. Thais is echter niet aan mij besteed (te pittig) dus ik heb er zelf nog nooit gegeten.

Door onze reizen binnen Amerika moest ik me wel meer gaan bezighouden met de windstreken, waardoor ik nu ook veel beter weet welke kant ik op rijd als ik in Nederland ben, want hier wordt dat inderdaad nooit aangegeven.

Fijn weekend!

Floor zei

Grappig dat je over die windrichtingen begint en dat dat ook in de auto wordt aangegeven. Toevallig zat ik laatst voor mijn nieuwe werk in een Chrystler Voyager en in deze auto stond naast de temperatuur ook NW/NE/etc. Ik had een discussie met degene naast me waar dat voor was. Ik had het dus meteen goed met mijn theorie dat dat 'gewoon' de windrichting is met de uitleg dat in amerika de bewegwijzering ook zo werkt. Maar dat zegt dus al wel dat we dat hier in Nederland helemaal niet zo kennen.

Groetjes, Floor

Marion zei

Over het kompas gesproken: ik denk dat het hier net als in de VS is: tegenwoordig hebben alle nieuwe auto's wel ingebouwde navigatie en de mensen die een auto zonder hebben hebben meestal wel een losse TomTom of ander systeem. En nu we het over TomTom hebben (toch even nationale trots laten zien), dat merk is wereldwijd de nummer 1 in navigatiesystemen, alleen in de US niet. En TomTom is een Nederlands merk dus wel degelijk weet Nederland wat kompassen in de autos zijn.

Lekker dat Saskia aan het bewegen is, meestal als kinderen/mensen hun eten aanpassen en meer gaan bewegen dan valt ineens alles ineens, beter figuur, betere conditie en dus ook lekkerder voelen. Zeker voor een puber is dat uiteraard belangrijk. Leuk om dat dan te zien inderdaad.

Ik zie de pijl niet eens op de foto, laat staan een hoofd maar d

Marion zei

Hmm vreemd, ik zie dat mijn bericht niet volledig geplaatst is.

Ik wilde dus zeggen dat het ongetwijfeld aan mij ligt dat ik de adelaar en de pijl niet zie of herken.
Machtige beesten en super natuurlijk als je die in het echt kunt volgen.

Fijn weekend!

naomi zei

Ik heb nog nooit thais gegetenn denk dat het te pittig is. Gezellig dat Rick weer thuis, maar nu ga jij op reis.

Ik wens jouw en Katja een fijne tijd in Mexico.

Vandaag naar Rango geweest in de bios is erg grappig en leukt gemaakt en super stem van Johnny Depp.

Groetjes Naomi

Petra zei

@Bianca - Bijzonder, he, die adelaars!

@Anja - Oost, west thuis best, ha ha!

@Marianne - Wat vreemd, hier zijn de Thaise restaurants allemaal heel modern en gezellig.

@Henny - Nederland heeft geloof ik de duurste benzine ter wereld.

@Sally - Weten jullie dat nog niet zeker, dan? Ik dacht, dat het al rond was.

@Petra - Het Thaise eten is hier zeer goed te betalen. Er zijn bijna net zoveel Thai restaurants, als Chineze hier in de buurt.

@Karin - Er zijn ook heel wat milde Thaise gerechten, toch?

@Floor - Grappig inderdaad, dat je dat opviel.

@Marion - Dat veel mensen navigatie hebben, wist ik, maar ik had het echt over een kompas, dat de windrichting, die je oprijdt, aangeeft. Niet alle auto's hebben hier ingebouwde navigatiesystemen, maar vrijwel allemaal hebben ze een kompas naast de temperatuur.

@Naomi - Het valt wel mee, hoor, dat pittige van Thais. Rango zag er in de voorfilmpjes wel leuk uit, ja.

Theo zei

Hoi Petra,

Tja, Nederland en bewegwijzering. Aan de ene kant is het prima voor elkaar, want in andere landen moet je vaak meer zoeken (richtingbordjes op het laatste moment en dergelijke), maar bijvoorbeeld de verkeersinformatie...
Het gebruik van knooppuntnamen (knp. Oudenrijn of iets dergelijks) gaat er helemaal van uit dat iedereen die er naar luistert alle knooppunten in NL kent. Nou, niet dus. Ik ben goed op de hoogte van de wegnummers (waarschijnlijk in tegenstelling tot veel anderen), maar van knooppunten is het altijd verwarrend welke dat ook al weer is. Als men nou gewoon de wegnummers zou gebruiken (bijvoorbeeld knooppunt A12/A2) dan zou je op basis van je route globaal weten waar dat is, maar knooppunt Oudenrijn....

Kompasrichting? Dat is in Nederland zo goed als onbekend. Op mijn navigatiesysteem staat nog wel een kompasroosje, maar ik denk dat 99% van de navigatiegebruikers daar niets mee doet. Met het gebruik van navigatiesystemen is, denk ik, de kennis van het wegennet van Nederland (of buitenland) nog kleiner geworden dan hij al was. TomTom zegt toch wel waar je heen moet. Voorbeelden als de automobilist die bij de veerpont het water in rijdt, omdat TomTom hem daar heen zond, zijn wat mij betreft duidelijk genoeg...

Groet,
Theo