vrijdag, april 18, 2014

Dag 4 Cancun: XCARET

Vandaag ben ik degene, die voor wekker speelt.  Om kwart voor acht maak ik Rick en Saskia wakker.  We willen vandaag naar het ecologische park XCARET wat zeer populair is. Aangezien het ook Goede Vrijdag is en de Mexicanen dus ook vrij zijn, lijkt het mij een goed idee vroeg op pad te gaan.

Gelukkig vinden de anderen dat ook en we haasten ons naar het ontbijt.   Daar wacht Vicente ons alweer op met de doos van verschillende theesoorten voor Saskia en Rick.  Ik houd het bij koffie, die hier lekker en sterk is.  Vicente komt regelmatig langs voor "mas cafe".

Ook vandaag neem ik weer een eiwit omelet met alle groentes, die ze bieden, en een paar grote stukken papaya.  Daarbij een kop van het groene sap, ananas, sinaasappel, spinazie, cactus en komkommer is het geloof ik. In ieder geval heerlijk en ik ga het missen!

Na het eten maken we ons snel klaar en gaan dan op weg naar Xcaret.  Op weg gaan we nog even door de Starbucks drive thru, want Rick wil zijn Starbucks nu eenmaal.  Ik bestel ook een lemon refresher, die erg lekker is. Het is een heel warme dag vandaag en ook erg vochtig.

Een uurtje later rijden we de parkeerplaats van Xcaret op.  We lopen naar de ingang en kopen kaartjes.  Er zijn allerlei keuzes, maar wij willen geen Snuba, snorkelen of wat ook en kopen de gewone entree.  Daar zit meer dan genoeg bij inbegrepen vinden wij.

Na onze spullen, die we niet mee willen slepen, maar misschien nodig zullen hebben, in een paar kluisjes gedaan te hebben, gaan we op onderzoek uit.  Eerst lopen we door een soort dierentuin en zien papegaaien, wasbeertjes, tapirs (die wel zin in een pretje hebben) en puma's en jaguars.

We lopen door de vlindertuin en zien een vlinder net geboren worden, dat heb ik nog niet eerder zo gezien.  Het is een mooie grote tuin, maar er zijn lang niet zoveel vlinders om te fotograferen daardoor.  Die zitten allemaal hoger.

Saskia heeft intussen alweer trek en wij eigenlijk ook.  We kiezen een buffetrestaurant aan de kust om te lunchen.  Dat is helemaal goed, er zijn allerlei verse vissalades voor mij, maar ook meer dan voldoende naar Saskia's gading.  Rick vindt altijd wel dingen, die hij lekker vindt bij een buffet.

We eten met zicht op zee en in het gezelschap van een paar wasbeertjes die duidelijk gewend zijn aan wat lekkers van toeristen.  Grappig genoeg zien ze er een stuk dunner uit dan de wasbeertjes in ons gebied.

Het is ook erg warm en vochtig en Saskia heeft geen zin in de wateractiviteiten.   Het is wel haar vakantie vinden wij en we besluiten de laatste bezienswaardigheden te bezoeken en dan het park als gezien te verklaren.  We zien schildpadjes (babies, zo lief),  haaien en een aquarium.

In het Mayaanse dorpje proberen we een mooie deken te kopen van de weefster, maar de kleuren passen niet bij ons interieur.  Het kerkhof hier is eigenlijk het hoogtepunt voor mij.  Zo kleurrijk, zo bijzonder, een droom voor een fotograaf.  Helaas hebben de andere twee het zo warm dat we enkel een klein gedeelte zien.

Nu is Saskia helemaal klaar met de warmte en het park.  We winkelen nog wat bij de ingang en ik vind een leuk topje en een baddoek met schildpadden erop.  Saskia koopt drie ceramische schildpadden en Rick een erg leuk t-shirt.

Natuurlijk hadden we hier nog veel langer kunnen zijn.  Zwemmen in de ondergrondse rivier, of liggen aan het strand, maar onze tiener had daar geen zin in.

Als we het park uitrijden zien we een zeer donkere lucht aankomen.  Misschien maar goed dat we niet gebleven zijn!  Onderweg tanken we nog wat benzine blij en terug bij het hotel is het wel bewolkt, maar gelukkig geen regen.

We gaan gauw naar het zwembad en Rick en ik zwemmen naar de bar daar.   Zo leuk, een drankje genieten in het warme water met zicht op zee.  We nemen ook een tequila shooter, compleet met limoen en zout, die heb ik al heel lang niet gehad!

Na afloop lezen we nog een uurtje op het strand en gaan dan naar boven om ons klaar te maken voor het avondeten.  Dat is vanavond nog eens bij Arrecifes, het restaurant waar we de eerste avond aten.  We krijgen weer een tafeltje met zicht op zee en het wordt een heerlijke maaltijd.  Ik bestel precies hetzelfde als een paar avonden geleden en het smaakt net zo lekker.

Dit keer delen we ook een dessert met zijn drieen.  Het duurt minuten  voor  dat weggewerkt is, zo lekker!

We hebben nog een dag te gaan in deze heerlijke vakantie.  Zo vaak hebben mensen nare dingen te zeggen over Cancun, maar wij genieten met volle teugen en ik weet dat Rick en Saskia beiden dit hard nodig hadden.

Foto's van vandaag staan hier.

Wat bijzonder om een vlinder geboren te zien worden. Wow, dat kerkhof, zo kleurrijk...heel mooi. Wij hebben een paar jaar geleden ook genoten van onze vakantie in Cancun! Geniet van jullie laatste vakantiedag!!

Wat een mooi natuurpark is dat en wat levert dat dan ook zo'n prachtige kleurrijke foto's op. Zelfs het kerkhof is oh zo kleurrijk in tegenstelling tot bij ons met die donkere grafstenen. Je zou er haast vrolijk bij worden.
Geniet nog van jullie laatste vakantiedag wat zeker niet moeilijk zal worden.
Groeten van Hilde uit B.

Wat een mooie kleurrijke foto's, de foto van Rick is zo leuk. Geniet maar van de laatste dag.
Groetjes, Ida

marianne zei

Jammer dat jullie vakantie er al weer bijna op zit.
Leuk te lezen dat jullie ook in Tulum waren. Meer dan 20 jaar geleden was ik daar ook. Zo te lezen is er best veel veranderd. We sliepen toen in hutjes op het strand en verder was er nog bijna niks behalve een ontbijttentje en een paar souvenirkraampjes waar ze vooral hangmatten verkochten. Bij de ruines mocht je nog overal in en op. Maar het uitzicht over de zee is waarschijnlijk nog net zo mooi.
Veel plezier nog met jullie laatste vakantiedag!

Jullie hebben een top tijd met zijn drietjes en wat andere mensen over Cancun zeggen is niet boeiend.
Groet, Bea

@Anja - Ja, het is een bijzonder park dat

@Hilde - Die kleurrijke foto's vind ik zo heerlijk in het Caribisch gebied. Het heeft ook iets met de lichtval te maken

@Ida - Hebben we zeker gedaan

@Marianne - Ja, er is veel veranderd. Zo schreef Anja al dat zij in 2010 de pyramide in Chichen Itza niet meer konden beklimmen.

@Bea - Heb je helemaal gelijk in!