Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, juni 17, 2018

Vaderdagweekend

Zaterdag

We hebben onze lamellen expres gedeeltelijk open op het moment en ik word om half zeven al wakker. Ik draai me nog eens om, maar als Rick om half acht opstaat bedenk ik me dat ik ook echt niet gedwongen hoef te blijven liggen.


Voor ons doen zijn we dus heel vroeg op! Voor achten in het weekend is ongekend. Heerlijk, de hele dag nog voor ons en het belooft een schitterende te worden. We halen koffies en een broodje voor Rick bij Starbucks en dan mijn broodje met ham, ei, kaas, spinazie en tomaat van Panera.
De lelies bloeien zo mooi in de voortuin!

Zaterdagochtend is er markt in Vienna en daar gaan we ook even heen. Sommigen van die markten zijn best groot (die doen me meer aan de Nederlandse denken), maar deze niet. Toch kopen we er een bakje met meerkleurige kerstomaatjes en het is altijd een leuk zomers iets om even te gaan.
Thuis gaat Rick zijn nieuwe fiets uitproberen voor een langere rit. Ik ga meteen naar boven voor ik mezelf eruit praat. Daar doe ik een rigoureus uur op de elliptische machine. Ik heb mijn tienduizend stappen zelfs al voor het uur voorbij is bijeen! Dat gebeurt niet vaak. Een koele douche voelt daarna wel erg fijn.

Rick komt intussen terug en is niet blij. Zijn ketting liep twee keer vast en zijn zadel bleef niet op de goede hoogte. Tijd om wat aanpassingen te laten doen bij de fietsenmaker dus. Alleen is die helemaal in Reston en heeft Rick daar mijn van voor nodig. Binnenkort rijd ik dus waarschijnlijk weer een dagje in de BMW i3.

We gaan Vienna in om te lunchen en wonder boven wonder vinden we een tafeltje vrij bij Chopt. Rick haalt een salade van Cava en ik van Chopt. Het smaakt ons weer heel goed, vooral ook zo buiten. We zijn zeker niet de enigen, die van het mooie weer genieten. De terrasjes zitten vol.
Vanavond willen we grillen en bij Whole Foods halen we daar ingredienten voor. Saskia is op weg naar huis en Rick wil met haar nog eens naar de Giant en Whole Foods zodat zij haar avondeten ook lekker vindt.

Saskia komt net aanrijden als wij thuis komen. Rick en zij vertrekken vrijwel meteen om meer boodschappen te doen. Ik kleed me in bikini en loop naar het zwembad. Dit keer zijn mijn kickboard en flippers mee.

De baan waar ik graag in zwem is leeg, dus ik ga meteen het water in. Dat is werkelijk heerlijk! Koel, maar ik ben vrijwel meteen door en nu weet ik weer waarom ik dit zo rustgevend vind. De zon, de blauwe lucht, het blauwe water, zen! Alleen staat de muziek alweer zo hard en wordt er hard rock gespeeld, niet zo zen!
Na een half uur heb ik mijn eerste kilometer dit seizoen gezwommen. Mijn doel is dat zoveel mogelijk dagen te doen. Eens kijken hoeveel kilometers ik als het zwembad sluit met Labor Day (ik moet er nog niet aan denken!) totaal zal hebben gezwommen.

Terwijl ik zit te lezen komt Rick ook nog even en gaan we samen het water in. Rick vindt het koud en ik eigenlijk nu ook wel. Misschien maakt het toch veel verschil als je meteen begint te zwemmen. We drogen nog even op en lopen dan terug naar huis.

Daar maak ik de tomaten, verse augurk en olijven salade. Rick grilt onze biefstukken en Saskia's veggie burgers en de haricots verts, die we erbij hebben. Saskia heeft Kaylee op bezoek en die eet ook mee, gelukkig hebben we meer dan genoeg en extra veggie burgers, want Kaylee is ook veganistisch.
En een bedelende hond, hoe schattig kan hij kijken?

We eten buiten en dit is wat me zo blij maakt. Vanaf nu kunnen we vrijwel dagelijks buiten eten. Vrijwel iedere dag zal een zwem dag zijn. Het geeft een vakantiegevoel wat de hele zomer duurt.
We blijven nog lang van het buiten zijn genieten en de vuurvliegjes zorgen als het donker wordt voor hun zomerse "kerstlichtjes" spektakel.

Zondag

Ons voornemen om net zo vroeg als gisteren op te staan wordt niet bewaarheid. Maar toch zijn we om half negen aangekleed beneden. Het is al 23 graden en belooft een heel warme dag te worden. De zomer is duidelijk in aantocht met zijn hitte en vochtigheid, mij hoor je niet klagen.

Als Saskia klaar is gaan we naar het Mosaic District. Ik had een reservering voor True Food Kitchen om kwart over tien, maar het is pas half tien en we gaan kijken of Le Pain Quotidien plaats heeft. Gelukkig is dat het geval, buiten zelfs.

Ze openen speciaal voor ons een parasol, want de zon brandt zo vroeg al flink. Ik kan het weten, want mijn rug is nog in de zon en ik probeer zoveel mogelijk de schaduw in te schuiven. Saskia neemt de havermout met banaan en amandel. Rick het omelet met zalm en ik de gerookte zalm met zachtgekookt ei en ricotta. Het smaakt allemaal heel goed en is gezellig met Sas erbij.

Na het eten lopen we naar de markt hier. Die lijkt veel meer op een Nederlandse markt dan die van gisteren. Er zijn zeker vijftig kraampjes met van alles en nog wat. Saskia koopt hier kombucha (die ze prompt ook vergeet als ze terug naar Richmond gaat).

Terug thuis ren ik op de plaats tot ik vijf kilometer heb gehaald. Het is heel warm en ik transpireer flink. De rest van de stappen hoop ik gedurende de dag bijeen te krijgen (dat lukt gelukkig).

Saskia wil nog graag naar Petco voor wat spullen voor Flapjack en Pig. Daarnaast ligt Walgreens en Saskia heeft ook een paar recepten te vullen. Dat lukt echter niet omdat ze meer informatie van de dokter nodig hebben. Dat moet Saskia dus in Richmond voor elkaar krijgen.

Thuis heeft Saskia nog was gaande en meer. Ik vertrek dus snel naar het zwembad om mijn baantjes te trekken, denkend dat ik weer thuis kan zijn voor zij teruggaat. Het is weer zo lekker zwemmen en na mijn kilometer haast ik me huiswaarts.

Tot mijn verbazing zie ik Rick halverwege aan komen lopen. Saskia heeft zich gehaast en is al vertrokken. Ik bel haar nog even en zij wilde gewoon zo snel mogelijk terug om te kunnen studeren. Ze heeft een ontzettend zwaar programma deze zomer. Hele dagen school en studeren, maar Saskia is erin geinteresseerd en mist vrije tijd niet volgens haar eigen zeggen.

Rick zwemt zijn tien baantjes en ik droog langs de kant zoveel mogelijk op. Dan haasten we ons want we hebben kaartjes voor de Incredibles 2 om drie uur. Rick wil nog graag een drankje drinken bij Gordon Biersch. We zijn wat laat, maar ik overtuig hem toch te gaan, het is tenslotte zijn dag.

Na een lekker biertje voor Rick en een bloody Mary voor mij lopen we naar AMC. Daar nemen we plaats in het Dolby theater met stoelen die in ligstand kunnen. De film is ontzettend leuk!

Hij is om kwart over vijf klaar en dan haasten we ons weer naar huis. Ik laat Orion uit en Rick verkleedt zich. Dan roepen we een Uber om ons naar het restaurant te brengen, want Rick wil biertjes drinken.

We hebben om half zeven gereserveerd bij Et Voila, een van de Belgische restaurants in Washington. Rick belt onderweg zijn vader om hem een fijne Vaderdag te wensen. De Uber chauffeur zet ons keurig voor het restaurant af en Rick is nog aan het praten.

Het is pas tien over zes en Rick en zijn vader hebben heel wat te bespreken. Ik ga vast naar binnen om te laten weten dat we er zijn. Ik laat Rick maar praten want het is belangrijk dat hij zoveel mogelijk contact heeft met zijn vader, die niet alleen ouder wordt, maar ook kanker heeft.

Net voor half zeven komt Rick ook binnen en krijgen we een tafeltje. Het duurt even voor we ook bediend worden, maar daarna is het allemaal heel attent. We drinken een cocktail en nemen een voorafje.

Voor mij is dat een taartje met kaassaus, kerstomaatjes en basilicum ijs. Dat is heel lekker, maar veel te veel dus ik eet ongeveer de helft om nog plaats te hebben voor het hoofdgerecht. Rick heeft een kaasplankje en twee van de kazen wil hij niet dus ik bewaar die voor mijn dessert.

Rick heeft biefstuk als hoofdgerecht, die komt met salade en puree. Ik neem de filet Americain met sla en friet en mayonnaise, die in dit Belgische restaurant niet automatisch wordt geserveerd. Waarschijnlijk zijn we verwend door de restaurants van Bart van Dommelen, want dit voelt niet meer authentiek Belgisch.

Het eten is best lekker, maar niet wat ik er althans van had verwacht. De filet Americain is meer mayonnaise en cornichons dan biefstuk. De frietjes zijn wel lekker, maar daar kan ik maar een paar van eten.

Er komen profiteroles langs en dat zijn eigenlijk ballen vanille ijs met wat deeg en chocolade erop. Is dat Belgisch? Ik ken profiteroles als met slagroom gevuld deeg met een chocolade top. Mijn Belgische lezers zullen me vast laten weten wat traditioneel is.

Rick kiest uiteindelijk de chocolade mousse voor zijn toetje en ik heb de overblijfselen van zijn kaasplankje. Een hapje van die mousse en die kleine blauwe kaas en brie blokjes zijn genoeg voor mij. Al met al een lekker maal, maar de restaurants van Bart van Dommelen zijn duidelijk beter.

We zijn hier al jaren niet geweest en vroeger was er nog een "Belgisch" restaurant aan de overkant. Dat is er niet meer en is nu een Mexicaans restaurant. Daar roepen we een Uber en krijgen een heel aardige chauffeur, die al bijna 7500 ritten heeft gemaakt en nog steeds vijf sterren heeft.

We grappen met hem dat Uber daar wel een medaille voor moet geven. Het gesprek onderweg is interessant en we realiseren ons dat vanavond de laatste voorstelling van Cirque du Soleil hier was. Oeps, helemaal vergeten die te gaan kijken, de tijd gaat te snel!

Thuis geef ik Rick mijn cadeautjes, een fles Chimay Blauw en een Yeti droogtas waar van alles in kan als hij gaat duiken. Rick is er erg blij mee, alle drie de kinderen hebben hem ook laten weten dat zij blij zijn met hem als vader (en wie zou dat niet zijn!).

Mijn blog is meestal zo positief mogelijk, maar vandaag laat ik mezelf even toe te denken over het feit dat ik geen liefhebbende vader heb. Tijdens mijn jongere jaren was ik er om hem te beschermen tegen mijn moeder en om mijn broers en zus op te vangen. Mijn moeder kon dat bij tijd en wijlen niet aan. Mijn vader ging vrolijk op reis.

Daarna was mijn vader er niet om mij te steunen of helpen met de verhuizing hierheen en nog (veel) later kon ik hem opeens opvangen toen mijn moeder hem verliet (ze zijn inmiddels weer samen). Voor degenen, die dit te persoonlijk vinden, ook dit is deel van mijn leven.

Vroeger deed me dat veel pijn, nu is het gewoon zo. Duidelijk heeft niet iedereen een liefhebbende vader (gehad) en voor hen zijn dagen als Vaderdag dubbelzijdig. Ik heb al zolang geen vader voor mij dat deze dag enkel om Rick gaat en hopelijk heeft hij genoten! Maar ik denk ook aan jullie, die niet zo'n fijne vader hebben (gehad).

En zo eindigt weer een veel te kort weekend. Waarom is de zomer nu altijd zo druk?

6 reacties:

Sophie zei

Klinkt als een gezellig weekend. Ik vind de Amerikaanse farmers markets vaak erg leuk, leuker nog dan de Nederlandse markt.
Jullie hebben lekker gegeten dit weekend.
Lastig van je vader, nu niet meer maar toen wel. Goed dat je er zo open over kunt zijn. En wat ik nu merk (ook zo'n vader maar wel in mindere mate en zie hem nog wel) hoe bijzonder fijn het is om wél een fijn vaderfiguur in je leven te hebben voor je eigen kinderen. Dat zie ik aan jou bij Rick altijd en ik nu bij PP. Heel fijn.

Anja L. zei

Gelukkig hebben jullie kinderen een hele goede vader aan Rick. Verwen hem gewoon lekker deze dag en probeer je boosheid naar je vader opzij te zetten (en natuurlijk is dat moeilijk op zo'n dag).
Lekker weekend hebben jullie gehad, helaas was het weer hier wat minder.
Fijne maandag!

Anoniem zei

Zoals ik je nu al jaren lees ben je idd optimistisch van aard maar een moeizame omgang met een ouder zal zijn tol wel geeist hebben.
Maar wat heerlijk dat dat voor jullie kinders niet geldt hè?

Ik ben een echt herfstmens dus ik kan me nooit helemaal invoelen hoe iemand zó blij en gelukkig en vrolijk kan worden van zon, zon en nog eens zon ;-)).
(En jij zult wel niet kunnen begrijpen dat iemand content kan zijn met 15 graden, grijze luchten en dwarrelende blaadjes haha...)
Groetjes van Lian

Anoniem zei

Hallo Petra,

Gezellige vaderdag heeft Rik toch gehad. Om je vraagje te beantwoorden, profiteroles zijn eigenlijk Frans maar werden vroeger heel veel in Belgische restaurants geserveerd. Authentiek is het soezendeeg gevuld met vanille ijs en warme chocoladesaus. Geniet nog van jullie zomervakantie en ik kijk er naar uit om de foto's van de prachtige bruid en het huwelijk te zien. Groeten, Brin

Petr@ zei

Wat een heerlijk zomers weekend en fijn dat Saskia er ook was. Goed dat ze haar studie zo serieus neemt.

Je hebt gelijk om vaderdag om Rick te laten draaien. Je eigen vader verdient dat niet, uit jou verhalen te horen. En hoe triest dat ook is, het is fijn dat je een partner hebt die een super vader is!

Petra zei

@Sophie - Inderdaad, ik kan Rick er extra door waarderen.

@Anja - Boosheid heb ik allang niet meer, misschien wat "het had zo anders kunnen zijn" op een dag als gisteren. Ze zijn nu meer als een verre oom en tante die ik af en toe eens verplicht moet zien.

@Lian - Inderdaad, ik leef helemaal op in de lente en zomer. Grijze luchten vind ik niets.

@Brin - Ok, bedankt! Ik kende ze altijd als gevuld met slagroom, weer wat geleerd.

@Petra - Dat is zeker, Rick is een heel leuke vader.