Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, januari 10, 2020

Over een dag vol Amerikaanse geschiedenis

Rick vertrekt supervroeg naar zijn werk om nog te kunnen studeren voor zijn examen. Ik hoor hem wel maar val ook weer in slaap. Om kwart voor acht ben ik echter compleet wakker en sta op. Ik neem Orion mee in de van om ontbijt te halen bij Starbucks.

Terwijl ik dat oppeuzel schrijf ik mijn blog van gisteren. Ik had mezelf tot morgenochtend de tijd gegeven, maar nu zit alles nog vers in mijn geheugen want het was een volle dag. Precies om negen uur ben ik klaar.

De dierenwinkel is open en de katten hebben voer nodig. Bij Pet Valu vind ik de benodigde speciale voeding voor Saskia's katertjes. 

Nu is het zaak me klaar te maken om naar de stad te gaan. Dat lukt even niet zo goed want de eerste Lyft chauffeur is veel te ver weg, maar de tweede komt wel al gauw. Hierdoor mis ik mijn trein  net. Iets later dan afgesproken kom ik rond elf uur bij McPherson Square aan waar Tammy me al opwacht. 

Als eerste gaan we het Witte Huis bekijken want al zijn we geen van beiden blij met de huidige bewoner, het blijft een mooi en symbolisch historisch huis dat over de hele wereld op de televisie verschijnt.

Nadat we de voorkant hebben bekeken willen we naar de achterkant lopen. We worden tegengehouden door Secret Service agenten, die ook alle wegen afzetten.

Niet veel later zien we voor wie dat is. Vice president Mike Pence wuift ons van achter het raam van zijn gepantserde wagen toe. Hij is goed te herkennen aan zijn spierwitte haar. Al zijn we geen fan, het is toch wel speciaal zoiets mee te maken. Dat ziet Tammy in Michigan niet.
ge


Als we naar de achterkant lopen belt Rick. Hij is geslaagd  voor zijn examen! We zijn zo blij want hij is tot nu toe een van de drie die door zijn!

Nadat we ook de achterkant van het Witte Huis gefotografeerd hebben lopen we naar het White House Visitor Center. Dat ligt in een mooie zaal, die vroeger voor het verstrekken van patenten werd gebruikt. Het plafond en de kroonluchters zijn prachtig.

Het leukste hier vinden we de film waarin bewoners van het Witte Huis over hun ervaringen vertellen. Na de saaie introductie van Trump en zijn Barbie (sorry, maar heeft Melania wel een persoonlijkheid?) vertellen de Bushes, Obama's, Clintons, Carters en Fords over hun ervaringen. Het geeft een goed beeld van hoe bijzonder maar ook "thuis" het Witte Huis was voor hen.
Voor de lunch heb ik bij de Old Ebbitt Grill gereserveerd. We krijgen een tafel met zicht op de iconische bar met dierenkoppen, die Teddy Roosevelt heeft gejaagd. Deze oudste saloon van Washington blijft een leuke plaats om te eten. Onze kalkoenburgers zijn in ieder geval heerlijk.
Na het eten lopen we via Pennsylvania Avenue, de weg van het Witte Huis naar het Capitool, naar de National Archives. Tammy heeft de Onafhankelijkheidsverklaring, Constitutie en Bill of Rights nog nooit gezien. Dat is iets wat iedere Amerikaan gezien moet hebben en zij is me dan ook dankbaar dat ik haar er naartoe neem.

Fotograferen van de documenten mag terecht niet. Ze zijn al vrijwel onleesbaar. Nadat we alles bestudeerd hebben gaan we nog even de winkel in. Hier vindt Tammy weer allerlei leuke ansichtkaarten en andere dingen voor haar kleinkinderen. Erg leuk, ze schrijft en stuurt iedere avond kaarten naar alle tien! Zo'n oma wil ik ook worden.


Dan is het tijd om Capitol Hill op te klimmen. Tammy heeft twee kunstknieen en ik vind het knap dat ze al dit lopen doet. Eenmaal boven lopen we naar de Library of Congress waar ik Tammy mijn rondleiding daar geef. Zij is niet minder onder de indruk dan mijn gewoonlijke Nederlandstalige klanten.

Behalve de grote leeszaal laat ik haar de bibliotheek van Thomas Jefferson zien. Ik vertel ook over de symboliek in dit gebouw en we bekijken de Gutenberg bijbel en de oudste kaart an de Verenigde Staten uit 1784.

De Library of Congress van buiten


Als we alles in de bibliotheek bekeken hebben nemen we de tunnel naar het Capitool. Daar kunnen we nog mee met de laatste rondleiding van de dag. Ik dacht dat er nog een latere was dus maar goed dat ik niet verder getreuzeld heb.

De trap waar toekomstige presidenten vanaf lopen voor hun inauguratie




Nancy Pelosi roept "Welcome to the Capitol" naar ons


De derde macht, het Hooggerechtshof gezien door pilaren van het Capitool

Na de zeer patriottische film, Tammy is het daar helemaal mee eens want we kijken elkaar af en toe eens aan van "zo fantastisch is het allemaal niet" lopen we naar boven. Daar staan twee gidsen te wachten (in het hoogseizoen zijn dat er minstens zes). Wij gaan met Jay mee.

Deze rondleiding heb ik al zo vaak gedaan dat ik eigenlijk niet zoveel op Jay's uitleg let. Ik vind het jammer dat er, nu het zo rustig is, niet meer ingegaan wordt op details. Die weet ik wel, maar ja ik ga Jay natuurlijk niet onderbreken.

Op weg naar de kamer met alle standbeelden komen we langs het kantoor van Speaker of the House Nancy Pelosi. Niet veel later hebben we helemaal geluk want Nancy komt langs ons heen lopen (of liever stevenen). Ze roept "Welcome to the Capitol" naar ons en is net zo snel weer verdwenen. Ik grap tegen Tammy dat ik dit soort dingen altijd organiseer tijdens een bezoek aan het Capitool.

Tammy en ik zijn moe maar voldaan. We lopen naar Bullfeathers en nemen daar plaats aan de bar. We genieten van een drankje met een hapje. Met  moeite nemen we daarna afscheid en neemt Tammy de blauwe lijn naar Alexandria en ik de zilveren lijn naar Reston.

Eenmaal daar ben ik zo moe en heb ik het zo koud dat ik geen zin heb op een Uber of Lyft te wachten. Ik neem een ouderwetse taxi naar het Reston Town Center. Daar is het enorm druk en het is Rick niet gelukt een plek voor ons bij de Barcelona tapas bar te vinden.

Het visrestaurant is dicht voor een speciale aangelegenheid, maar we krijgen een tafel in de bar van Mon Ami Gabi. Ik begin met een portie escargots en Rick gerookte zalm. Daarna neemt Rick de filet mignon en ik heb uiensoep zonder brood en een zestal oesters, heerlijk en precies voldoende.

Saskia en Justin zouden rond deze tijd aankomen, maar hun vlucht is flink vertraagd. Ik ben zo moe dus Rick brengt mij naar huis en haalt ook een heel aantal dingen uit zijn auto zodat de kinderen en hun bagage zullen passen.

Orion en ik gaan zo naar boven en naar bed, maar ik probeer wakker te blijven. (PS: vanochtend geschreven, dat laatste is niet gelukt en ze liggen nu nog op een oor dus ik heb Justin en Saskia nog niet gezien).



5 reacties:

Anja L. zei

Wat knap van Rick! Feliciteer hem maar met deze mooie prestatie.
Fijne vrijdag en een leuk weekeend.

Pete@ zei

Fijn dat Rick geslaagd is!

Was dit de laatste dag dat Tammy er was? Wat leuk dat zij elke dag een kaart stuurt naar haar kleinkinderen. Ze klinkt als een lieve oma.

Fijn weekend en fijn dat Saskia en Justin er zijn (inmiddels zul je ze wel gezien hebben).

Reny zei

Wat fijn dat Rick geslaagd is, gefeliciteerd!
Hopelijk hoeft hij (voorlopig??) niet meer te studeren.

Wat een leuke, maar wel volle dag, kan me voorstellen dat je moe was.

Geniet van het weekend!

Sonja zei

Gefeliciteerd Rick, wat een opluchting. Mooie dag, leuk die foto van Nancy Pelosi, pittig wijffie��

Petra zei

@Anja - Het is zeker een opluchting!

@Petra - Ja, ze rijden vandaag terug naar Michigan.

@Reny - Er zijn nog wel andere testen maar lang niet zo moeilijk

@Sonja - Inderdaad, die moet je niet tegen je in het harnas krijgen!