Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, oktober 20, 2010

Anti-pestendag

De afgelopen maanden zijn er een aantal zelfmoorden in het nieuws geweest van mensen, die zich, na genadeloos gepest te zijn, van het leven hebben beroofd. De laatste daarvan (althans in de media) was college student Tyler Clementi, die om zijn homoseksualiteit werd gepest en van de George Washington brug in New York sprong.

Vandaag riep het National Center for Bully Prevention
uit tot 10.20.10 – The Day Bullying Prevention is Heard Around the World!. Hiertoe werd op Facebook opgeroepen om paars te dragen en op scholen erover te spreken.

Op de website van Saskia's school werd vandaag een pagina toegevoegd, waarop een email address en telefoonnummer staan, waar pesten kan worden gerapporteerd. Gelukkig hebben ze ook wel door, dat een gepeste tiener of een tiener, die heeft gezien, hoe iemand wordt gepest, vaak niet bekend wil zijn. Daarom is er ook een formulier, dat anoniem kan worden ingevuld.

Aangezien ik als kind genadeloos gepest ben en me jarenlang totaal in de steek gelaten heb gevoeld door de volwassenen in mijn leven, zowel op school als thuis, ben ik helemaal voor deze aandacht voor dit serieuze probleem. Ik draag dan ook paars vandaag en sta stil bij hoe die kinderen zich gevoeld moeten hebben. Gelukkig hebben onze kinderen er nooit last van gehad.

Bij de sportschool valt me op, dat het kennelijk veel mensen bezighoudt, want er lopen heel wat paarse t-shirts rond. Vroeger, toen ik gepest werd, werd er vooral gedacht, dat ingrijpen door volwassenen alles enkel erger zou maken. Wat had ik toen graag gehad, dat er iemand voor mij opkwam! Ik ben blij te zien, dat de gepeste kinderen nu tenminste serieus worden genomen door volwassenen, zodat het hopelijk steeds minder voor zal komen, dat zij geen andere uitweg zien, dan zelfmoord.

Het is een beetje een sombere dag buiten en eigenlijk ben ik door de herinneringen aan die moeilijke tijd in mijn leven ook een beetje in mineurstemming. Wat dan altijd helpt, is er met Cosmo op uit gaan, dus ik neem me voor hem na de lunch op een uitje naar het hondenpark te trakteren.

Als lunch eet ik de mozzarella met tomatensalade, die ik voor gisteravond had bereid, en die is, al zeg ik het zelf, heerlijk! Die ga ik vaker maken.

Net als ik Cosmo aan wil lijnen, zie ik, dat het plenst van de regen. He, bah, dat was niet voorspeld en dan verandert het hondenpark in een modderbad. Dan maken we maar een natte wandeling, al heeft Cosmo er weinig zin in, hij blijft telkens staan om terug te gaan. Hij houdt er absoluut niet van nat te worden!

Saskia komt nat thuis, want de regen was niet voorspeld, dus ze had geen paraplu mee. Gauw maak ik thee en dan kijken we samen de Disney Halloween Town films, een jaarlijkse traditie. Het is gezellig zo met mijn tiener en zij vindt dat kennelijk ook, want er is geen enkele poging om een vriendin uit te nodigen.

We eten een makkelijke pastamaaltijd en wachten dan tot Kai thuiskomt. Die rijdt om kwart over acht de oprit op en komt met een grote glimlach en een zak vol vuile was binnenlopen. Kai heeft tot en met zondag herfstvakantie. Ik zie ernaar uit hem weer een paar dagen thuis te hebben.

Saskia strikt Kai ook meteen om haar te helpen met biologie. Gisteren vertelde ze me, dat ze zich toch wel eenzaam voelt zonder haar broer en zus. Heel begrijpelijk, want wij ouders zijn toch weer ander gezelschap.

17 reacties:

Margreet zei

Oh wat leuk, die herfstvakantie van Kai, hier zijn alleen de jongere 3 vrij volgende week.
Die nationale pestdag is me even ontgaan, maar van die zelfmoorden ben ik natuurlijk wel op de hoogte, vreselijk!
Veel plezier met Kai,

Petra zei

@Margreet - In high school hebben ze hier geen herfstvakantie, dus dit is nieuw. Hoewel, Saskia heeft vier dagen vrij met Halloween weekend. Maar zo'n week als in NL is er niet en dat mis ik wel (meer nog in de lentetijd overigens).

Bianca zei

Ik heb ook niets gemerkt van de nationale pestdag maar wel goed dat er aandacht aan besteed wordt want pesten is iets "evils" dat is het enige goede woord ervoor volgens mij.

Ben jaloers op jullie regen ! hopelijk hier van het weekend eindelijk weer wat regen.

Kristel Holsbeek zei

Wat leuk dat Kai er veilig is aangekomen...zalig toch weer een deel bijeen;-)
Maar goed dat er tegenwoordig wordt op gereageerd, hopelijk heeft de nationale pestdag effect!!!

Sally zei

Fijn om KAi weer ff thuis te hebben. Kanme voorsteleln dat Saskia dat ook gezellig(er) vindt.
Goed initiatief die aandacht voor pesten. Zo'n dag zouden ze wereldwijd moeten invoeren.

Marion2 zei

Prima initiatief, de nationale pestdag.

Tegenwoordig is er ook hier veel aandacht voor pesten en heeft, volgens mij, elke basisschool een pestprotocol. Helaas kun je niet alles voor zijn, maar er bovenop zitten heeft wel degelijk zin.

Gezellig hoor, je zoon even thuis.

Petr@ zei

Goed dat er serieus aandacht besteedt wordt aan het pesten van/door kinderen. Gelukkig ken ik het zelf niet en heb het ook nooit om me heen zien gebeuren, maar ik kan me voorstellen dat dit de hele jeugd van iemand verpest en misschien ook nog wel (een deel van) het volwassen leven.

Jammer dat je zulk akelig weer had. Helpt ook niet bepaald voor het opvrolijken. Een middagje film met je dochter natuurlijk wel en helemaal als dan ook Kai nog thuiskomt. Super hoor!

Jeroen zei

Hallo,

Goed dat er aandacht is voor pesten. Ken je challengeday.org? Van een Nederlandse challenge day (overdestreep.nl) is onlangs deze docu uitgezonden:
http://player.omroep.nl/?aflID=11009069

Annemiek zei

Fijn om Kai een week thuis te hebben.
Ik kwam een filmpje tegen over het pesten, gemaakt door de acteurs van de musical Chicago wat ik goed vond: http://www.youtube.com/user/chicagothemusical

Petra zei

Goed initiatief, een dag tegen pesten.
Gezellig dat Kai er een paar dagen is. Voor jullie allemaal gezellig!
Ik heb inderdaad al schoenen besteld bij Runningwarehouse en laten bezorgen bij Olga! Lang leve bestellen via het internet.

Anja zei

Fijn dat Kai een paar dagen thuis is!
Goed dat er serieus aandacht aan het pesten besteed wordt. Onze jongste is op de middelbare school gepest, gelukkig duurde dat maar een half jaar. Hij is er wel heel sterk uit gekomen maar het kan inderdaad ook anders aflopen.

HennyB. zei

Ik schrok wel van je verhaal dat jij ook een slachtoffer was van pesten, vreselijk. Goed initiatief om zo'n pestdag in het leven te roepen.
Gezellig dat Kai een paar dagen thuis is, geniet er van....

Petra zei

@Bianca - Pesten is echt vreselijk. Ik kan me zo voorstellen, dat het sommige mensen echt tot zelfmoordgedachten brengt :(. De regen duurt hier meestal gelukkig niet lang, vandaag was het weer prachtig.

@Kristel - In ieder geval zijn er zich meer mensen bewust van het probleem.

@Sally - Ja, wereldwijd zou nog beter zijn.

@Marion - Inderdaad, je kunt niet alles voorkomen, maar in ieder geval wordt er niet meer gedacht, dat het slachtoffer "het er wel naar zal maken", zoals in mijn tijd :(.

@Petr@ - Inderdaad, pesten tast in ieder geval je zelfvertrouwen grondig aan. Een paar mensen, die mij gepest hebben, heb ik op Facebook gevonden en die herinneren zich mij niet eens meer, maar ik hen nog als de dag van gisteren en niet op een goede manier.

@Jeroen - Bedankt voor de link, ik ga hem bekijken.

@Annemiek - Wow, die ga ik op mijn Facebook pagina zetten.

@Petra - Mijn volgende schoenen ga ik daar ook bestellen, als dat model tenminste nog bestaat. Om de een of andere reden veranderen de modellen, die mij het best passen telkens. Jullie reis komt nu wel heel dichtbij!

@Anja - Wat erg voor jullie jongste :(. Gelukkig is hij duidelijk goed opgevangen.

@Henny - Tja, wij kwamen uit (vies) Afrika in een klein dorpje, waar niemand ooit uit was geweest, te wonen. Mijn jongste broer en ik waren gewend gewoon goed te kunnen zijn op school, maar dat ging niet op een Nederlandse school, dan was je raar en schepte je op en dat hebben we geweten :(.

Nicole zei

Wat goed zo'n nationale pestdag! Daar zouden ze hier ook wat meer aandacht aan moeten besteden. Ik ben op de middelbare school ook gepest. Niets vreselijk heftigs, heb er ook geen trauma aan overgehouden en (gelukkig) al zeker geen zelfmoordneigingen. Maar de vrouw die dat toentertijd deed, mag ik nu nog steeds niet. Dus wat dat betreft heeft het wel een bepaalde invloed gehad.

Gezellig dat Kai weer even thuis is!

Bente zei

Ik lees je blog pas vandaag en wij hebben hier helemaal niks meegekregen van een nationale pestdag. Maar ik vind het een erg goed initiatief. Ik ben mijn hele schoolcarriere behoorlijk gepest. Gelukkig geen trauma aan overgehouden, maar leuk was anders.
Ben er wel sterker door geworden en heb geleerd niet te veel op anderen te vertrouwen.
Maar ik wens het geen kind toe.
Gelukkig is het bij onze kinderen geen probleem.

Bibi zei

Uiteraard hebben wij, in dit afgelegen gedeelte, niets gemerkt van de anti pest dag maar ik vind het wel een heel goed initiatief.
Heb je trouwens dit filmpje gezien?http://player.omroep.nl/?aflID=11507651
Ik denk dat dit op alle scholen zou moeten worden gedaan...

Cisca zei

Ik las jouw berichtjes op Facebook, maar heb (helaas) verder niets meegekregen van de anti-pesten dag. Het is wel goed dat er de laatste weken meer aandacht in de media is, en ik zag zelfs zojuist een filmpje dat Obama had gemaakt.