Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, mei 04, 2016

Dodenherdenking en meer goed nieuws voor Katja

Het wordt een gebroken plaat, alweer een sombere dag vandaag.  Gelukkig is het wel droog en ik laat Cosmo uit voor ik mijn koffie drink.  Ik moet hem daarna letterlijk terug naar huis slepen, want ik heb geen zin of tijd voor een lange wandeling en Cosmo duidelijk wel.


Rick heeft mijn koffie al gezet en met een grote bak en twee bosbessenwafels uit de broodrooster ontbijt ik.  Terwijl ik daar zit komen de eekhoorntjes zoals iedere ochtend op ons deck.  Een ervan heeft een halve staart, ik vraag me af hoe dat komt. 

Na het eten rijd ik naar Anytime Fitness en doe een half uurtje cardio voor Sharon me komt halen voor een half uur personal training.  Altijd met zulk somber weer als we nu hebben is er een deel van mijn lichaam dat extra opspeelt.  Dit keer zijn het mijn benen en vooral mijn knieen.  Sharon doet dus vooral bovenlichaam oefeningen.

Thuis lijn ik Cosmo aan en geef hem zijn zo begeerde lange wandeling.  Ondanks dat het bewolkt is lijkt de zon heel hard door de wolken te willen komen.  De temperatuur is ook best aangenaam. Daarom is het goed om naar buiten te gaan, want binnen is het somber.

Voor de lunch heb ik een $2 coupon voor een linzen en quinoa bowl van Panera en daarvoor is het precies het goede weer.  Thuis geniet ik ervan en zie dan weer het kolibrietje drinken van het suikerwater.  Ze heeft het buisje alweer bijna leeg.  Ik blijf het fantastisch vinden dat zo'n vogeltje zo dicht bij huis komt!

Natuurlijk is het vandaag Dodenherdenking in Nederland en hier in Washington is er dan een ceremonie bij het Netherlands Carillon.  Het is hier zes uur vroeger dan in Nederland, dus we houden om twee uur 's middags twee minuten stilte.

Om half twee rijd ik de parkeerplaats van het Iwo Jima Memorial, waar het Carillon naast ligt, op. Gewoonlijk is daar meer dan genoeg parkeerruimte, maar niet vandaag.  Ik rijd twee rondjes, maar er gaat niemand weg.  Dan zie ik een man zijn auto op het gras parkeren en besluit dat ook te doen, want ik wil de ceremonie niet missen.

Bij het Carillon zie ik Anja en Lia al meteen.  Hun beider mannen zijn bij de luchtmacht en deel van de ceremonie.   Het wordt weer een mooie plechtigheid.  De ambassadeur en zijn vrouw en nog wat andere genodigden komen en een trompetspeler speelt The Last Post.

Dan houden we twee minuten stilte waarna het carillon het Wilhelmus speelt. Zo indrukwekkend! De speech van de ambassadeur, die daarop volgt, vind ik heel goed. Niet alleen over het verleden, maar ook actueel over de vele slachtoffers en vluchtelingen door de oorlogen tegenwoordig.  Tenslotte woedt er over de hele wereld nog steeds oorlog.


Een van de kransen dit jaar is voor George Maduro. de oorlogsheld uit Curacao naar wie Madurodam is genaamd. Hij werd honderd jaar geleden op Curacao geboren en overleed net voor de bevrijding in Dachau.  

Na de ceremonie lopen we in kleine groepjes naar de kransen om eer te betonen.  Lia, Anja en ik zijn met nog drie dames het laatste groepje.  Genodigden gaan nu naar een thee bij het ambassadeurspaar, maar als lage emigrante sta ik zeker niet op de lijst daarvoor. Anja en Lia wel, maar beiden kunnen niet.
Het Carillon speelt nog prachtig "Hallelujah", ik krijg er een brok van in mijn keel
En natuurlijk prachtig uitzicht op de National Mall

We nemen afscheid en ik rijd door ietwat druk verkeer terug naar huis.  Onderweg stop ik nog bij Birdwatchers voor vogel- en eekhoornvoer, want vooral de eekhoorns vliegen door de maiskolven heen.  Al doen de cardinalen en andere vogeltjes daar ook hun best op en zelfs Cosmo als ik niet goed oplet.

Op weg terug zie ik een Facebook berichtje langs vliegen van Katja.  Bij een stoplicht open ik het en ze is nu aangenomen bij Seton Hall waar ze vorige week bericht van kreeg dat ze op de wachtlijst stond! Dat is haar favoriete school en waar ze vorige week zo depressief over was.

Nu maakt Katja zich weer zorgen over hoe duur het is maar wij moedigen haar aan het aan te nemen, want dit is wat ze wilde.  Ik durf de prijs van deze iets meer dan een jaar durende opleiding niet eens in dit blog te schrijven.  Het is werkelijk belachelijk (maar nog goedkoper dan NYU waar ze eergisteren werd aangenomen). Katja zal dus leningen moeten afsluiten, iets nieuws voor haar.

Chris komt Cosmo en mij om vier uur ophalen om te gaan wandelen met haar en PJ en gelukkig blijft het droog.  We zien zelfs een paar stukjes blauwe lucht!  Een van Chris' vier dochters gaat volgend jaar dezelfde opleiding als Katja volgen (wel andere school in dit gebied), zo grappig. 

We hebben altijd heel wat te bepraten, op het moment ook onze angst voor een president Trump.  Onbegrijpelijk en onvoorstelbaar dat die man zo ver heeft kunnen komen! Ik ben werkelijk bang voor de toekomst, maar probeer mijn hoofd wat in het zand te steken aangezien het enige wat ik kan doen tegen hem stemmen is.

Rick komt thuis met kabobs van Friends. Heerlijke zalm met rijst en groentes voor mij.  Voeten omhoog en hopen dat mijn knieen, vooral de rechter, morgen weer minder pijn doen.  Morgen heb ik eens een heel andere "rondleiding" in deze omgeving voor mensen, die hier waarschijnlijk willen komen wonen.


11 reacties:

Anja zei

De ceremonie was net als voorgaande jaren indrukwekkend. Fijn dat Katja bij Seton Hall is aangenomen!

Anja L. zei

Wat fijn dat Katja toch is aangenomen. Is de opleiding zoveel beter daar dan op de andere scholen?

Tineke zei

Gefeliciteerd , fijn dat Katja haar favoriet opleiding kan doen, een investering in haar toekomst.
Hier op Texel is het prachtig weer en het wordt nog mooier. Mijn dochter had gisteren een vreselijke hagelbui met hagelstenen van wel 3 cm doorsnee en nu dus schade aan haar auto.
Hebben jullie die bui ook gehad?

jolanda zei

Fijn, dat ze op de school van haar keuze mag komen. En natuurlijk is het veel geld (ben nu wel nieuwschierig wat het kost, post-hbo is hier ook duur), maar wel een investering. Het salaris wat ze na afronding kan krijgen, zal ook wel meer zijn.

Sally zei

Super voor Katja, gefeliciteerd

Marion2 zei

Toevallig dat ik afgelopen week een heel stuk in de krant las over The Netherlands Carillion. Ik wilde toen nog naar de link naar je sturen, maar het bleek dat het online niet leesbaar is voor niet-abonnees. Het ging over de geschiedenis dat het heel hard aan onderhoud toe is en hoe het te financieren. Het sprak eruit dat ze hoopten op gulle gevers. Ik vind ook zeker dat er geld naartoe moet!

Ik zei het, hè, dat het goed zou komen met Katja ;). Vervelend dat het zo duur is. Maar een investering in je toekomst, is goed besteed geld.

Anoniem zei

Hopelijk zijn er genoeg checks en balances als hij president zou worden.
Gefeliciteerd aan Katja. Dat is toch nog een eindje rijden voor haar, of niet? Hopelijk is het de die aardige duit waard. In ieder geval een beroep waar je altijd wel ergens werk krijgt.

Annemiek

Sandrah zei

Oh, ik kan me de angst voor Trump zo goed voorstellen. Vreselijk eng wat die man roept!

En wat mooi dat Hallelujah gespeeld werd op het Carillon. Het is dan ook een heel mooi nummer. Ook bijzonder om aan de andere kant van de oceaan de herdenking mee te maken.

Wat fijn voor Katja dat ze alsnog is aangenomen.

Sandra

Anoniem zei

Van harte met Katja.
De kosten voor sommige opleidingen zijn niet normaal.
De zoon van een vriendin heeft de piloten opleiding gedaan. 150.000 studieschuld en geen baan als piloot! Dan kom je van je leven niet meer van de schuld af.
Groet, Bea

Anoniem zei

Fantastisch dat Katja is aangenomen. Wij weten ook hoeveel schuld veel van de studenten hebben. In ieder geval is het de school waar ze graag naar toe ging en het is in New Jersey dus ze zal waarschijnlijk niet hoeven te verhuizen.
Mooie foto's van de herdenking.
Groetjes, Ida

Petra zei

@Anja - Wat een verschil met vorige week met Katja!

@Anja - Nee, die van NYU staat hoger aangeschreven, maar die is nog duurder en ze zouden naar de stad moeten verhuizen wat ook heel duur is. Deze opleiding is maar een half uurtje rijden bij hen vandaan.

@Tineke - Mijn masseuse vertelde vanmiddag ook zo'n grote hagel gehad te hebben, wij gelukkig niet

@Jolanda - Het is $70000 voor iets meer dan een jaar, kun je een luxe auto van kopen hier. Maar inderdaad, investering voor de toekomst en zeker betere salarissen in het vooruitzicht.

@Sally - Dank je, pak van ons hart!

@Marion - Ik vond een filmpje over het verval van het Carillon op Telegraaf.nl en het was ook in de Washington Post. Hopelijk komt er genoeg geld voor

@Annemiek - Nee, het is maar een half uurtje rijden, een van de voordelen. Het is goed dat ze verder gaat, want het is echt haar roeping

@Sandra - Volgens mij was ik de enige die luisterde naar het Carillon toen het Hallelujah speelde, maar het was zo mooi! Ik hoop echt dat ze het restaureren

@Bea - Katja's programma kost ongeveer de helft daarvan. Studieschuld is een van de grootste problemen in dit land

@Ida - Inderdaad kunnen ze blijven wonen waar ze willen. Van mijn broers weet ik dat studeren in Canada ook heel prijzig is.