maandag, augustus 09, 2010

Dag 9: Antilla en shoppen

Nu we zo'n prachtig uitzicht hebben, slapen Rick en ik met de gordijnen open. Zo zien we ook meteen bij het wakker worden, wat voor weer het is. Meestal word ik door de zon wakker, maar vanochtend is het nogal donker om half zeven. Het regent! Ik draai me nog maar eens om en hoop, dat het weg zal trekken, anders zal het geen mooi snorkelweer zijn.

Gelukkig is het om acht uur weer helemaal zonnig en zien we de buien over zee wegtrekken. Zo is het goed: 's nachts regen en overdag mooi zonnig. Na het ontbijt lopen Katja, Rick en ik naar Unique Sports voor de volgende duik- en snorkel rit. Saskia's oren doen pijn en Kai wil niet meer met de boot mee om te snorkelen, dus die twee gaan zich samen in en rond het hotel vermaken.

De tocht vanochtend gaat naar het Antilla scheepswrak. Vroeger was het daar prachtig snorkelen, maar een paar jaar geleden is het schip door ruwe zee vanwege een orkaan nog wat verder gezonken.

Als alle duikers van boord zijn, spring ik erin. Dit is met zijn 133 meter het grootste scheepswrak in de Caribische zee, dus ik krijg mijn beweging met heen en weer zwemmen. Het wrak ligt wel dieper, maar vooral bij de boeg zie ik een heel aantal mooie vissen.

Al gauw komt het enorme Jolly Pirates piratenschip met wel vijftig snorkelers en daarna nog een catamaran met nog meer snorkelers en ligt de hele zee vol. Ik heb het mooiste plekje gevonden en dat is verder weg, dan de meeste mensen zwemmen. Goed, want ik heb een hekel aan al die trappelende en om zich heen slaande lijven om me heen. Het eerste jaar hebben we een keer zo'n snorkelexcursie genomen en daarna nooit weer.

Op de terugweg gaan Katja en ik op de voorkant van de boot liggen. Ik speur het water af naar eventuele schildpadden, maar zie er helaas geen. Alleen het bootritje is al de moeite waard, zo ontspannend!

Kai en Saskia treffen we bij de vogels aan. Saskia is helemaal verliefd op Lisa, de kaketoe. Het is ook echt een lief dier, dat. Saskia verklaart, dat zij, als ze eenmaal getrouwd is, ook een kaketoe wil hebben. Prima, zolang wij de kooi maar niet schoon hoeven te houden. Dat gaat hier lekker met de tuinslang, maar dat kan binnenshuis natuurlijk niet.

Voor de lunch gaan we dit keer naar Gilligan's, het strandrestaurant van het Radisson hotel. Vroeger hadden ze hier heerlijke sate, maar die staat niet meer op het menu. Katja en ik bestellen allebei de Jamaicaanse jerk kipwrap, die maar matig is. Jammer, want dit was een van onze favoriete lunchplekjes. Het hele Radisson hotel lijkt ook heel stil in vergelijking met "ons" Westin. Ze zijn dan ook een stuk duurder, terwijl ze niet meer bieden.

Na de lunch gaan we naar Arashi om daar een strandmiddagje te houden. Ik ga snorkelen, maar de anderen hebben daar geen zin in. Ze hebben de volleybal mee en gaan in het water spelen. Katja gaat op een doek liggen lezen. Dit is veel meer een "gewoon" strand, dan Palm Beach, waar het merendeel wordt ingenomen door de palapa's van de hotels.

Op de parkeerplaats kopen we, als we uitgezwommen en -gezond zijn, een snow cone met siroop en gecondenseerde melk. Ik neem dit keer kokosnoot smaak en het is heerlijk met deze hitte!

Ieder jaar gaan we even in Oranjestad winkelen en daarvoor is vanmiddag de aangewezen tijd. Bij Gemani, waar Rick al zeker zeven jaar achtereen een sieraad voor mij heeft gekocht, lopen we als eerste binnen. Wij zijn vrijwel altijd net voor of tijdens onze huwelijksverjaardag in Aruba en romantische Rick geeft zijn ekster van een vrouw dan graag iets blinkends.

Kai heeft aangegeven graag een horloge te krijgen, nu hij naar college zal gaan. Aangezien de meisjes duiken en dat flink duur is, mag hij er van ons een uitkiezen. Bij deze winkel ziet Kai niets van zijn gading. Rick neemt hem mee naar Little Switzerland, waar hij een mooi modern Citizen horloge vindt.

Vorig jaar is tot mijn grote verdriet (want ze zijn heel zeldzaam) het groene saffiertje uit een van mijn ringen gevallen. Die heb ik nu mee om een nieuwe steen in te laten zetten. Alleen schrik ik me lam van de prijs! Dan heb ik liever een leuke nieuwe ring. De verkoper ziet zijn kans schoon en biedt aan een goedkopere steen in de oude ring te zetten en laat mij wat nieuwe dingen zien.

Omdat ik turquoise draag en me dat zo goed staat, raadt hij blauwe diamanten aan. Deze mensen weten echt, wat ze doen, want ik ben meteen verliefd op een witgouden ringetje met een schuine rijtjes briljantjes en blauwe diamantjes, die meer turquoise zijn. Het is modern, bescheiden en precies mij. De prijs is ook goed. Ik popel het aan Rick te laten zien en die is ook meteen overtuigd, dat dit "hem" is.

In de oude ring wordt een vrij goedkope rode steen gezet, zodat ik die ook weer kan gaan dragen. Verder laat ik, zoals ieder jaar, mijn armband en trouwringen achter om schoongemaakt te worden. Deze juwelier heeft werkelijk bijzonder goede prijzen, iets wat we zeker uitvonden, toen ik een armband verloor. Onze verzekering kon diezelfde armband of iets dergelijks niet vinden voor de prijs, die wij ervoor betaalden.

De meisjes vinden een paar leuke zilveren oorbellen en ketttinkjes, dus zijn ook zeer tevreden. Rick kijkt wat rond, maar zijn interesse gaat uit naar electronica. Hij heeft net een heel mooi nieuw horloge en is verder, behalve zijn trouwring, geen man, die wat met juwelen heeft. Aan hem zijn kettingen en armbanden niet besteed.

Om half zeven hebben we gereserveerd bij Pincho's. Dit restaurant op een pier aan het water heeft een van de beste locaties om de zonsondergang te zien. We krijgen de beste tafel daarvoor, helemaal aan de rand, niemand in onze weg. En alweer worden we getracteerd op een prachtige zonsondergang. We hebben deze vakantie geluk daarmee, vorig jaar lang niet zo.

Het eten is ook voortreffelijk, ja, alweer. Dit eiland heeft een aantal zeer goede restaurants. Mijn voorafje is filet mignon met een rum blauwe kaassaus, die heel bijzonder smaakt. Als hoofdgerecht nemen Katja en ik allebei de garnalen, die met een mangosaus worden geserveerd. Rick tracteert zichzelf op een Caribische kreeft en geeft mij er ook een stukje van. Het smaakt iets anders, dan een "gewone" kreeft, maar net zo lekker.

We zijn blij voor de verandering eens wat vroeger klaar te zijn, zodat we nog wat kunnen computeren en tv kijken op de hotelkamer. De dagen vliegen zo en het einde van de vakantie is alweer bijna in zicht. Ik probeer er nog even niet aan te denken, want we zullen meteen weer in de drukte van het leven zitten met beide oudsten binnen de week weer naar school!

Foto's van gisteren en vandaag staan hier.

Jacqueline zei

Wat een heerlijke vakantie hebben jullie daar. Iedere dag spet het genieten van je blog af. Heel veel plezier daar verder nog.

Nina zei

Wat een goed cadeau voor Kai!! Hopelijk heeft hij veel plezier van zijn horloge.

Het klinkt weer als een geslaagde dag.

Ineke zei

Wat jammer dat jullie vakantie er al weer bijna op zit, het is steeds weer genieten van de schitterende vakantiefoto's.
Veel plezier de laatste dagen!

Bianca zei

Prachtig die onderwaterfoto's weer, wat een mooie wereld is dat ! Ik mis alleen de foto van je nieuwe ring (ben niet nieuwsgierig hoor ;-) jammer van de smaragd maar inderdaad losse stenen zijn vaak zo schrikbarend duur dat je liever iets anders uitzoekt. En gekleurde diamanten zijn ook erg mooi (behalve de zwarte vind ik die hebben die glinstering/lichtbreking niet)
Saskia is volgens mij al een stuk slanker geworden, of haar houding is veranderd, ze ziet er goed uit hoor !

Wat een heerlijke vakantie, jammer dat het einde er aan zit te komen. Geniet nog van je laatste dagen!

@Jacqueline - Inderdaad een heerlijke vakantie, vooral omdat we met zijn vijven zijn. Ik probeer daar nog even heel hard van te genieten.

@Nina - Ja, grappig, ik zou niet zonder horloge kunnen, maar dit is Kai's eerste ooit.

@Ineke - de tijd vliegt inderdaad, maar twee weken voelt wel lekker lang.

@Bianca - in het fotoalbum van gisteren heb ik een foto geplaatst. Ik zal daar straks de link van bijzetten in mijn laatste blog.

@Anja - jammer, dat die leuke dingen niet eeuwig kunnen duren, he? Maar ja, dan genoten we er waarschijnlijk ook niet zo van.

Natasja Valentijn zei

Wat een mooi cadeau om te krijgen. Het zal je ook altijd herinneren aan een fantastische vakantie met je gezin. Heel bijzonder, hoor!