Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, december 25, 2012

Kerst 2012

Kerstavond

Rick staat om half negen op en met schrik word ik wakker.  Om de een of andere reden heb ik het in mijn hoofd dat ik te laat ben voor personal training.  Pas als ik half aangekleed ben realiseer ik me dat het niet alleen pas half negen is en personal training is gewoonlijk om half tien, maar Sharon en ik hebben voor vandaag ook pas om tien uur afgesproken.

Prima dan, een lekkere vroege start van deze Kerstavond is het dan.  Rick en ik eten gezellig samen ontbijt, want de andere drie liggen nog op een oor.  Daarna nog gauw even wat laatste dingetjes inpakken en ik ben klaar om Santa te spelen.

Sharon wacht me al op en wisselt vanochtend de gewichten af met cardio, omdat ik niet van plan ben na afloop nog een half uur cardio te doen.  Ook Sharon doet deze week enkel het broodnodige aan sporten.  We zijn het erover eens dat we het hele nieuwe jaar hebben om het weer op te schroeven.

 
Thuis liggen Katja en Kai nog in diepe rust, terwijl Rick en Saskia naar de mall zijn voor laatste minuut cadeautjes.  Bovenstaande Rudolf neus vond Rick daar ook en loopt daar nu trots mee rond, ha ha.
 

Nu is het een goede tijd om de doosjes met lekkernijen naar de buren te brengen, want vrijwel iedereen is thuis.  Cosmo neem ik mee, die wordt door iedereen enthousiast begroet.  Bij bijna alle huizen krijg ik ook lekkers voor ons.  Zelfs Cosmo wordt niet vergeten en krijgt een zakje zelfgebakken hondenkoekjes van Frosty aan de overkant. 

Het wordt ook een sfeervolle wandeling, want intussen sneeuwt het dikke vlokken.  Bij ons blijft niets liggen, maar het is al leuk om op Kerstavond onverwachts sneeuw te zien.   Het blijft een paar uur zo doorsneeuwen.  Net ten noorden en westen van ons hebben ze een witte Kerst, hier blijft maar een heel klein laagje liggen wat als het droog wordt meteen ook weer weg is gedooid.  Het heeft mij in ieder geval wel een echt Kerstgevoel gegeven.

Als Saskia terug is van de mall gaan we naar Whole Foods.  Gisteren heb ik wel wat vegan sushi voor haar gekocht bij Wegmans voor het buffet vanavond, maar ze heeft bijvoorbeeld nog geen voorafje, "vlees" of dessert voor het Kerstdiner morgenavond. 

Behalve de vegan General Tso's "kip" voor haar vlees vindt Saskia ook lekkere pot stickers en samosa's voor vanavond.  Als voorafje neemt ze vegan gehaktballen mee en haar dessert wordt kokosnootsorbet met vers fruit.  Veganistisch zijn hoeft zeker niet te betekenen dat je niet lekker eet, duidelijk.  Voor ons dessert neem ik mini bessen en chocolade panna cotta mee, die zien er ongelooflijk lekker uit!

Terwijl het buiten sneeuwt zitten we de rest van de middag gezellig bij de Kerstboom te lezen en computeren.  Alleen Katja trotseert de menigtes nog, want die heeft voor vandaag nog geen tijd gehad om te winkelen.   Rick maakt eggnog met rum, die ik alleen op Kerstavond lekker vind.  Dan hoort het er echt bij.

Als Katja ook weer thuis is, beginnen we aan het voorbereiden van het Kerstavondbuffet.  Dat is Ricks traditie van huis uit en het bestaat dan ook uit dingen, zoals Poolse worst en Duitse mosterd, die hij zich van vroeger herinnert.  Dit jaar wordt het een heel internationaal buffet, want niet alleen bovenstaande is er, maar ook o.a. Cornish pasties (van Pure Pasty Co), Nederlandse Goudse kaas, Franse brie en prosciutto di Parma.  Het is weer heerlijk smullen geblazen.

Na het eten verplaatsen we ons naar de boom in de voorkamer.  Daaronder liggen de cadeautjes van de verre familie, die we altijd op Kerstavond openen.  We worden weer flink verwend.  Van Ricks vader krijg ik een Corkcicle, die wijn snel koud maakt, van mijn zus en zwager een paar fijne handschoenen waar je ook een mobieltje mee kunt bedienen en van Ricks zus een kussen om in bad mee te liggen.  Ik kan niet wachten dat uit te proberen!

Ook de anderen zijn blij met hun aanwinsten.  Als laatsten liggen er grote kledingdozen onder de boom.  Hierin zitten de traditionele pijamas, die iedereen op Kerstavond krijgt.  Ik krijg van Rick een leuke van Pajama Gram, met korte mouwen en korte broek, want ik slaap daar het liefst in.   Voor Rick en Kai heb ik pijamabroeken en voor de meisjes Kerstpijamas van Target.

Iedereen verkleedt zich meteen, alleen is Saskia's pijamabroek wel erg groot!  Ze kan er wel tien keer in. Dat is vreemd, want ik heb een S besteld.  Bij nadere inspectie blijkt het hesje wel een S, maar de broek een XL te zijn!  Geen wonder, maar Saskia snoert gewoon het lint aan en vindt het wel prima.

Behalve ik is niemand nog klaar met inpakken, dus terwijl ik naar een Kerstfilm op Hallmark Channel kijk, verdwijnt de rest naar boven om dat te doen.  Het is al laat als eindelijk alle cadeautjes onder de boom liggen.  We kletsen nog even na en het is al na middernacht als de kinderen naar boven gaan.

Tijd voor Rick en mij om Santa te spelen.  Gelukkig is de tijd van het in elkaar zetten van speelgoed voorbij.  Nu vullen we de stockings, ook van de huisdieren, en zetten de grote "Santa" cadeaus klaar.  Ik leg de Kerstboomversieringen met hun namen erop voor de deuren van de kinderen (dit jaar een Duitse Kerstman met een bierstein voor Kai, een patriottische sneeuwman met de Amerikaanse vlag voor Saskia en een engeltje met het borstkanker lint erop (een deel van de opbrengst daarvan gaat naar de Susan G. Komen Foundation) voor Katja).  Dan kunnen Rick en ik ook van "sugar plums" gaan dromen deze Kerstnacht.


Kerstdag

Na de heel late avond gisteren slapen we flink uit.  Rick gaat er om half tien uit en ik vind tien uur wel een goede tijd.  Tot onze verbazing slapen alle drie de kinderen nog.  Dat was vroeger wel anders.  Toen stonden Kai en Saskia voor dag en dauw op en hadden wij moeite ze tot zeven uur rustig te houden.  Katja had er ieder jaar weer een hekel aan zo vroeg op te moeten, dus die is ook blij met de huidige gang van zaken.

Om kwart over tien zijn ook de drie kinderen uit de veren en zijn we met een kop koffie (Katja en ik), thee (Rick en Saskia) of jus d'orange (Kai) klaar om de grote Santa cadeaus te openen.  Die zijn allemaal een hit.  Rick krijgt van mij een bluetooth speaker, die prachtig geluid geeft.  Van hem krijg ik een leuke groene Canon Powershot SX 260HS met 20x zoom.  Mijn andere (onderwater) Canon cameraatje heeft maar 3x zoom.

Katja's grote cadeau is een paar cowboylaarzen waar ze erg blij mee is.  Kai krijgt een acoustische basgitaar en Saskia een grammofoon.  LP's zijn weer helemaal in en deze grammofoon heeft ook een USB aansluiting, heel modern, dus.

Voor we de stocking cadeautjes openmaken maken we ontbijt.  Rick, Kai en ik eten de traditionele Kerststol met spijs erin.  Kai en ik doen er creme fraiche op, Rick boter.  Katja en Saskia houden er niet van, dus eten cereal. 

Nu is het tijd voor de stocking, al hebben Cosmo en de katten zich al tegoed gedaan aan hun lekkernijen.  Er waren voor de katten speeltjes met catnip en het verveelt nooit ze daarmee te zien spelen (hoewel Flapjack een lintje van een van Katja's cadeautjes nog geweldiger vindt).  Ook de grote doos waar Kai's gitaar is populair bij Zorro en Flapjack.

Mijn stocking is zo goed gevuld dat de cadeautjes er zelfs buiten liggen.  Rick, eh Santa, heeft me weer schromelijk verwend!  Behalve heerlijke Lake Champlain en Vosges chocola krijg ik een ingegraveerd zakspiegeltje om in mijn tas te doen.  Zo kan ik mijn verhitte uiterlijk en haar checken tijdens de rondleidingen.  De inscriptie is ook zo lief: Petra, my treasure from across the ocean, I'll love you forever, Rick.

Verder krijg ik een paar lekkere luchtjes, wat pluche beestjes voor mijn collectie bij mijn bed en een leuk paar oorbellen van Harry Mason.  Ook de anderen zijn blij met hun snoep en kleinigheidjes.  Voor Rick ben ik heel blij een set met kleine poppetjes uit Despicable Me op Ebay te hebben gevonden.  Hij verzamelt dat soort figuurtjes en had een keer opgemerkt die graag te krijgen.  Ik zocht en zocht en opeens vond ik ze! 

Een grote hit bij de kinderen zijn de "Dirty " boeken.  Saskia krijgt Dirty German, Kai Dirty Italian en Katja Dirty Spanish.  Het volgende half uur besteden ze met obscene dingen naar elkaar te roepen.  Precies zoals ik het me had voorgesteld toen ik de boekjes kocht.

We lachen wat af en beginnen nu aan de cadeautjes onder de boom.  Van Rick krijg ik o.a. een Nike + Fuelband, een doek, die snel droogt, voor de sportschool en een Magic Bullet.  Van Katja krijg ik een receptenboekje voor de Magic Bullet.  Kai verrast me met leuke zilveren oorbellen en Saskia heeft het hilarische boekje Holidays on Ice van David Sedaris voor mij.

De rest van het gezin is ook zeer tevreden.  Katja's kledingkast wordt goed aangevuld, Kai heeft Duitsland en muziek gerelateerde cadeautjes en Saskia kan zich bijna als olifantje verkleden.  Zij is dolblij met de olifantenmuts uit New York en krijgt daarbij olifantenoorbelletjes, belly ring en trui.  Gisteren kreeg ze al een olifantendekentje. 

Rick is blij verrast met de trui, die ik voor hem heb gevonden.  Al helemaal als hij op die site nog een heel aantal truien leuk vindt.  Rick is al jaren op zoek naar dit soort truien, waarvan hij er een aantal heeft, maar die nu wel erg oud aan het worden zijn. 

In sommige Amerikaanse families (of misschien zelfs de meesten dat weet ik niet) krijgt iedere aanwezige een stapel cadeautjes voor zijn of haar neus en dan is het uitpakken maar.  Ook in Ricks familie was dit gewoonte met als gevolg dat niemand eer van zijn of haar keuze aan cadeautjes heeft, want de reactie van de ontvanger ontgaat je dan helemaal.   Bovendien is alles binnen het kwartier uitgepakt op die manier.  Heb je daarvoor zo je best gedaan om uit te kiezen en in te pakken.

Rick en ik hadden daar beiden een hekel aan.  Wij pakken de cadeautjes een voor een in volgorde van jongste naar oudste uit.  Zo krijgt iedereen de gelegenheid het verhaal bij de keuze te vertellen en krijgt ieder cadeautje de aandacht van alle aanwezigen.  Daardoor komt het wel dat we bijna twee uur later pas klaar zijn.  Het was weer een superleuke Kerst en genieten van met zijn vijven bij elkaar.

Na een hapje van de overgebleven lekkernijen van gisteravond te hebben gegeten, bellen we de verre familie op om hen te bedanken.  Het is altijd weer leuk om even bij te kletsen met Lisa, mijn schoonzus.  We zien en spreken elkaar maar weinig, al hebben we leuk contact via Facebook.  Hopelijk zien we haar in mei voor Katja's graduation. 

Zij zijn ook blij met de cadeautjes, die wij gestuurd hebben.  Mijn neef is terug uit Afghanistan en viert vandaag de eerste Kerst van mijn achternichtje met zijn vrouw in Californie.  Zij zullen overmorgen naar Colorado vliegen om Kerst nog eens te doen met Lisa en Luke. 

Over een paar maanden zal Lucas, mijn neef, uitgezonden worden naar Japan en zijn vrouw en dochtertje gaan dan gelukkig mee.  Ik kan me niet voorstellen hoe moeilijk het afgelopen jaar geweest moet zijn.  Hij heeft bijna het hele eerste jaar van zijn dochtertje gemist.

Ook Ricks vader kan niet genoeg goeds zeggen over wat Rick voor hem en Carol heeft uitgekozen.  Hij heeft een lange conversatie met alle drie zijn kleinkinderen en ik hoor Kai mijn schoonvader ervan proberen te overtuigen om met ons mee naar Duitsland te gaan deze lente.  Ik betwijfel ten zeerste dat hij dat gaat willen doen, maar hij is zeker welkom. 

Ook ik krijg de gelegenheid even met hem te praten.  Ricks vader is, net als wij, dol op haring en paling en ik vertel hem over VanderVeen's.  Daar kun je haring en paling bestellen en zij zitten nog geen uur rijden bij mijn schoonvader vandaag.  Hij bedankt mij voor die informatie en ik beloof hem de link te sturen.  Of Ricks vader bij Katja's graduation zal zijn is nog steeds niet zeker.

Met mijn broer in Canada heb ik gisteren al gesproken, want zij gingen Kerst bij zijn schoonzus vieren.  Mijn zus wil liever morgen bellen als de kinderen niet zo druk meer zijn.  Na de telefoongesprekken gaan we allemaal met onze nieuwe "speeltjes" spelen. 

In mijn geval betekent dat de Fuelband opzetten en lekker lezen in het gekke boekje dat ik van Saskia kreeg.  Ook ruim ik een keukenkastje met allerlei machines, die we nooit gebruiken, uit voor de Magic Bullet.  Katja en Kai zitten ook hier bij mij en we luisteren naar Trans-Siberian Orchestra.

Saskia vertrekt naar haar vriendje Lawrence.  Rick en ik vermoedden allang dat dat meer dan een gewone vriendschap was en vandaag gaf Sas het eindelijk toe.  Lawrence is de jongen met wie ze naar de Homecoming dans ging.  Het is een erg leuke jongen. 

Sowieso heeft Saskia een leuke groep vrienden en vriendinnen.  Vandaag vertelde ze dat ze bijna allemaal tweetalig zijn en elkaar op Facebook in hun tweede taal een vrolijke Kerst wensten.  Ook Katja "date" een jongen, Matt, exclusief wat bijna een vriend is.  Katja wil zich echter nog niet zo binden.  Matt is 27 en toch in een ander stadium van zijn leven dan Katja. 

De middag vliegt voorbij en voor we het weten is het tijd het Kerstmaal te bereiden.  Op het menu staan een door mij bereide crabsalade vooraf (voor Saskia gehaktballetjes), ham, asperges en geroosterde rode aardappelen met rozemarijn.  Het smaakt allemaal super lekker!  De rest van de ham wordt ingevroren voor de hamsalade voor het Oud en Nieuw buffet.
 
De Kersttafel
 
 
Crab salade met zelfgemaakte cocktailsaus

Met het dessert wachten we even, want dit was al een grote maaltijd.  Wie weet krijgen we er later vanavond nog trek in, anders hebben we morgen ook nog een traktatie.  Nog een avondje zoetsappige Kerstfilms en dan is dat (helaas) ook weer gedaan voor dit jaar.  Dat vind ik altijd wel jammer, wekenlang staan in het licht van Kerst en dan is het zomaar in een dag gedaan.  We vieren hier Kerstavond wel meer, maar ik vind de Nederlandse twee Kerstdagen toch wel een heel goed idee!

Afsluitend hoop ik dat iedereen hier een heel fijne Kerst heeft gehad.  Ik zou het leuk vinden over jullie vieringen te lezen, dus als jullie willen schrijf daar dan wat over in de reacties.

Foto's van vandaag en gisteren:

16 reacties:

naomi zei

Hallo Wat een geweldig uitgebreidde beschrijving van jullie dagen en tradities. Ik zal nu mijn dagen beschrijven.
24/12 slapen tot 16.00 dan naar mijn zusje voor een broodmaaltijd met de familie 2 zusjes, 2 zwagers , ouders en nichtje. Ik had scones gebakken. (Typisch engels). verder tulband, muffins en natuurlijk beschuit met muisjes vanwege de geboorte van het babytje Jezus. Dan weer een nachtje werken. Kerstontbijt op het werk en dan lekker slapen tot 15.15 ons netjes aangekleed voor naar mijn ouders.

Daar weer zusjes, zwagers, ouders en nichtje aanwezig en verder mijn oma van bijna 91. Eerst gezellig borrelen dan beginnen met de kadootjes uitpakken. Ze liggen alllemaal onder de boom en bij de mand. Wij pakken ook 1 voor 1 om iedereen zijn aandacht te geven. Hebben we mijn nichtje van 4,5 ook al helemaal aangeleerd dat zij moet wachten tot de volgende. Dus ook bij ons duurt het even voor alles uitgepakt. Verder hebben we heerlijk geheten 7 gangen diner. Amuse van eendenborstfilet en pijnboompitten, krreftensoep met garnalen, pate met toast, spoom en dan hoofdgerecht met 4 soorten groenten, 4 soorten aardappel en heerlijke wildzijn vlees en dan een toetje dit jaar ijstaart zelf gemaakt. Echt weer heerlijk. Nu weer aan het werk en dan zo slapen en dan rond 16.00 door naar mijn schoonouders om te gourmetten en ook wat kadootjes. Alle foto's van deze dagen staan op FB

Wat een geweldige kado's hebben jullie elkaar gegeven. Echt verwend. En Rick heeft jouw ook erg verwend. Super mooie tekst in de spiegel. En een nieuw foto toestel super. En ik vindt je pyama traditie en kerst ornament nog steeds super. Vooral de duitse kerstman geweldig. Hebben ze nu alle ornamenten van de voorgaande jaren nog en hangen die ook in de kamer of boom?

Nou geniet ze van elkaar de komende dagen en wie weet volgend jaar kerst met aanhang.

Margreet zei

Leuke dingen hebben jullie weer gekregen!
Wij maken op de dag voor Kerst alles af voor kerst en iedereen is natuurlijk thuis. Omkleden voor de kerk waar we voor dinner naar toe gaan. Daarna dinner en dan met z'n allen voor de tv. Gister was Harry Potter 6, want Maxine zit er helemaal in. Niet zo kerstig dus maar allee.
Vanochtend is alleen Maxine vroeg wakker. Als Ruben en Victor ook wakker zijn, mag ze Steven wakker maken. We eten croissantjes en maken de kadootjes open. Bellen met opa en oma en zussen en spelen met de kadootjes. Het had hier gesneeuwd dus de jongens hielden een sneeuwgevecht en gingen tussendoor in de hot tub. Kerstdiner (simpel hoor) met chocolade fondu toe, pfff. Nu dus uitbuiken op de bank. Beetje Wii, een film, gewoon genieten met z'n zessen. Heerlijk!

Bente zei

Wat een hoop hebben jullie weer gedaan!
Over onze Kerst: ik ben nog zoekende naar een vorm daarvoor. Dat als een razende Roeland kadootjes uitpakken irriteerde me vorig jaar ook zo dat dat dit jaar gecancelled is. Een persoon pakt iets uit en als die klaar is zoekt die een pakje voor een ander. Zo deden wij het thuis met Sinterklaas.

Dit jaar hadden we minder kado's dan vorig jaar. Bewust omdat de kids wat wangedrag hadden vertoond. Maar het viel eigenlijk niet op. Er lag nog steeds een enorme berg en in hun beleving hebben ze heel veel gekregen.

Ik had mijn man een nieuwe telefoon gegeven. Ik haat het om hem electronica te geven want vervolgens ben ik uren bezig om het spul aan de praat te krijgen. Dit keer neit anders. Je kan wel online activeren, maar de telefoon deed het toch niet en dus hing ik een dik half uur met support aan de lijn.

Daarna op pad voor de gebruikelijk tour langs familie en vreinden waarbij enorme hoeveelheden eten worden gepresenteerd. Allemaal hetzelfde overigens: gevulde groene paprika's, macaroni of spaghetti, ham, kalkoen, gumbo, aardappelsalade, dressing, etc.

's Avonds heb ik mijn eigen traditie doorgedrukt: aan een mooi opgemaakte tafel eten, met meerdere gangen. Kids vinden dat altijd prachtig en man schikt zich er in dat hij achter de tv vandaan moet.

En nu (23:00) ligt iedereen op bed en heb ik eindelijk even tijd voor mezelf. :-)

Fijne 2e Kerstdag nog voor degenen die in NL wonen!

Tineke zei

Wij hebben dit jaar een nieuwe kersttraditie geintroduceerd , met 1 dochter met gezin in Florida en andere dochter in Duitsland bij Berlijn. We hebben een kerst (immatriele marathon) gehouden van 5 dagen en genoten: 1e; met oudste kleindochter (9) naar het kerstballet Assepoester,daarna bleef ze logeren, volgende morgen kerstontbijt en mijn ouders die de kerstboom kwamen bewonderen en warm bleven eten, mijn kleindochter deed of ze een restaurantje had, serveerde uit en lichte de gerechten toe. 2e met kleindochter (4) naar voorstelling van kerstverhaal met muziek en zang, logeren en kerstontbijt en 3e met kleinzoon (7) naar musical Doornroosje en kerstavond gevierd; openhaard , kaarjes, knutselen. hij logeerde naar 1e kerstdag waar we 's middags zijn zusjes ophaalde voor 'kindje wiegen' in de kerk bij mijn ouders, na afloop daar koffie (etc) drinken en andere familieleden ontmoeten en bijpraten. Het kerstdiner hebben we bij onze jongste dochter en gezin (dochtertje 1,5) met een paar cadeautjes. Vandaag 2e kerstdag doen we lekker rustig aan, maken een voorgerecht en gaan met wat cadeautjes naar mijn zus om daar te dineren. Morgen weer gewoon werken.

Anoniem zei

Goed verwent! Grappig, hier hetzelfde met de jongens, om 10 uur wakker maken, en ik maakte ook al die opmerking dat het vroeger wel anders was.
We hadden een witte kerst, en moeten ons nu voorbereiden op nog meer wit! Zo meteen werken, hopelijk nog niet teveel sneeuw met naar huis komen vanavond!
Annemiek

Nel zei

Weer een heerlijk verslag, het lijkt net of we ook bij jullie thuis zijn. Ik vind die pyama traditie zo bijzonder ! Een eerste jaar dacht ik, wat leuk ! Maar elk jaar kwamen de pyama's weer terug.

Omdat jullie van kerstavond ook al een gezellig feest maken, mis je denk ik de 2e kerstdag niet zo. Voor ons is het altijd niets bijzonders zo'n kerstavond en schuiven alles door naar 1e en 2e kerstdag.

Ik las dat Rick vrij was tot 2 januari, dat is toch wel heel bijzonder voor Amerikaanse begrippen.... Nou dan si iedereen thuis deze weken.

Ik wens jullie een heel fijne tijd toe en alvast de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar.

Anoniem zei

Dat zag er allemaal heel gezellig uit.
Wij beginnen ook met kerstavond.
Dit jaar met zijn viertjes gegourmet. Daarna All you need is Love gekeken, ik weet niet of dit programma wel eens gezien hebt. Het brengt geliefden die ver uit elkaar wonen bij elkaar voor de kerst.
Daarna om 12 uur 's nachts wensen we elkaar een fijne kerst, en dan begint het uitpakken van de cadeau's. Heel leuk en gezellig en ook een voor een uitpakken.
Eerste kerstdag is standaard het family kerstdiner. Dit jaar bij ons. De dag staat dus in teken van het huis voorbereiden voor 15 eters.
Het menu was:
Vooraf een garnalen cocktail en carpacio.
hoofdgerecht, kalkoen, spruitjes, boontjes, gestoofde peertjes, sla, gebakken krieltjes en gegratineerde aardappeltjes.
Desert, tiramisu en slagroomijs.
Vandaag zijn we lekker met zijn tweetjes. Lekkere wandeling met de hondjes en voor het diner zo direct, de left overs van gistern.
Groet, Bea

Brin zei

Mmmmm eggnog, ik vind dit wel erg lekker. Heb al verschillende recepten uitgeprobeerd, maar het smaakt nooit zoals in Amerika. Kan je het recept van Rick eens posten?

Jullie hebben elkaar weer leuke cadeautjes uigezocht! Die traditie in Amerika van die kerstpyjamas vind ik heel leuk! Lekker makkelijk eigenlijk, hoef je geen (soms ongemakkelijk zittende) feestoutfit (alhoewel ik die ook leuk vind :0 ) aan.

Dit waren onze Kerstdagen:

Eigenlijk vieren we al verschillende jaren de feestdagen in de States. Maar door omstandigheden (zoon die moet studeren voor zijn examens in januari, en mijn ouders die een dagje ouder worden) wilden we dit jaar thuis doorbrengen bij de familie.

Op Kerstavond bij mijn zus geweest samen met mijn ouders. De mannen hadden elk en leuke act voorbereidt (iets grappigs) dus we hebben goed gelachen :)

Op Kerstdag kwamen mijn ouders en mijn zus met haar gezin bij ons thuis voor het Kerstdiner. Ik had als verrassing sneeuwpop cakepops gemaakt voor de kinderen, ze vielen goed in de smaak.

We hebben de leuke sfeer van Amerika tijdens de Kerst wel gemist (vooral de Kerstwensen die vreemden elkaar toewensen), maar het was ook erg gezellig met de familie bij ons. Later zullen we wel weer terug in de States vieren.

Anoniem zei

Genoeg sneeuw hier in Ottawa, het nam 20 minuten voor al dat witte spul van de auto was. Kerst hebben we gevierd bij onze oudste dochter, ze woont on top of the hill in het mooie Gatineau Park, dus de kleinkinderen hadden hun sleetjes meegenomen. De rest van mijn gezin was er ook, de 4 andere kinderen en 11 kleinkinderen waren er ook, dus we waren totaal met zijn 22en!!
Ook bij ons de cadeautjes 1 voor 1 uitgepakt, en alleen toen 1 van onze kleindochters opbelde uit het hoge noorden (ze is voor 1 jaar in Nunavut) hebben we allemaal even aan de telefoon onze Kerst wensen doorgegeven.
Kerst diner was een echte Canadese maaltijd, heerlijke kalkoen, een ham, en andere lekkere spullen. Als toetje hadden we o.a. een lekkere Kerst stollen van de Hollandse winkel.
Petra, Rick, Katja, Kai en Saskia (en ook allen die Petra's leuke mails lezen), wens ik een Voorspoedig en Gezond 2013.
Groetjes, Ida

Ineke zei

Wat een heerlijke kerstavond en kerstdag hebben jullie gehad. Zo leuk om de foto's daarvan te zien.
Heel in het kort onze kerst: kerstmorgen verliep wat minder leuk, kerstmiddag naar moeders, 's avonds gezellig samen gegeten en vandaag 2e kerstdag even helemaal niets, we moesten nog een klein beetje bijkomen van gisteren.

Anoniem zei

Net een gesprek met Cathy afgerond,gezellig over van alles zitten praten.Ruim 2 uur.Dat is normaal hoor, moet je niet van opkijken.
Mijn kerst verliep als volgt;
de eerste dag bij mijn jongste gegeten.Als amuse een carpaccio met portsaus, dan een zalmsouffle,eendenborstfilet met sinaasappelsaus,geroosterde pompoen,frites uit de oven en als dessert een pompoenmousse-parfait.
Het dessert was mjn aandeel aan het kerstdiner en had ik daags vantevoren al gemaakt.En natuurlijk
mocht de wijn niet ontbreken zoals een bubbling rose en een cabernet sauvignon.
De tweede dag kreeg ik Mariska met man en dochters en die kwamen gezellig de tulband opeten.
Ze bleven niet eten dus had ik het me heel gemakkelijk gemaakt met ee paar toastjes met pate en een kop eigen gemaakte soep.
Hoop dat ik het volgend jaar weer naar Las Vegas kan.
Geniet ze nog de komende dagen.
Groeten Wil

Petra zei

@Iedereen - Superleuk om over jullie Kerstvieringen te lezen, bedankt voor de verhalen!

@Naomi - Het klinkt allemaal super en fantastisch dat je oma er nog bij kan zijn.

@Margreet - Klinkt ook heel gezellig en alle kinderen bijeen is speciaal nu, he?

@Bente - Wel een ander leven als pasgetrouwde dan de gemiddelde vrouw, want je hebt meteen een gezin. Ik vind het bijzonder jouw verhalen te lezen. Er spreekt ook altijd veel liefde uit.

@Tineke - Wat ontzettend leuk dat jullie al die dingen met de kleinkinderen doen. Ik schrijf nooit over mijn ouders, maar die zijn dus zeker niet zulke grootouders, helaas.

@Annemiek - Ik hoop dat de wegen veilig waren!

@Nel - Inderdaad voelt voor mij Kerstavond als eerste Kerstdag. Vroeger was dat ook voornamelijk lekker eten 's avonds en misschien kerk. Inderdaad krijgt Rick veel vakantiedagen in vergelijking met anderen hier.

@Bea - Nee, wel van All You Need Is Love gehoord, maar nooit gezien. Klinkt als heel gezellige dagen samen.

@Brin - Helaas, het enige wat Rick maakte aan de eggnog was de rum, de rest kwam uit de supermarkt. Jammer dat jullie de States moesten missen, maar jullie hebben het duidelijk toch ook gezellig gehad.

@Ida - Grappig, ik kan wat jij beschrijft ook een beetje voor de geest halen. Lijkt me leuk om bij een volgend bezoek aan Ottawa af te spreken.

@Ineke - Ik heb gelezen waarom jullie Kerstochtend minder was. Hopelijk is S. helemaal ok!

@Wil - Op de terugweg van ons restaurant vertelde ik Rick en de kinderen over jou. Ik vind het zo bijzonder jou via mijn blog te kennen. We hebben elkaar nooit ontmoet, maar je bent een beetje een moederfiguur voor mij. Bedankt voor jouw "Kerstverhaal".

Coralie zei

ook nog een late reactie van mij, ik had je kerstblog nog niet eerder gelezen.
Voor mij natuurlijk best een bijzondere kerst, de eerste met Pascal samen.
omdat we op 1e en 2e kerstdag allerlei familie-'verplichtingen' hadden, hadden we bewust kerstavond voor ons samen gehouden.
Lekker menu gekookt en tussen elke gang dan elkaar een cadeautje geven.
Heel leuk, vooral omdat het voor ons allebei al zo lang geleden was dat we echt niet wisten wat we zouden krijgen. De voorbije jaren deden we bij mij thuis niet echt aan cadeautjes en Pascal krijgt van zijn ouders altijd een bedrag waar hij dan zelf cadeautjes voor mag uitzoeken.

We waren elkaar al weken gek aan het maken, omdat we allebei vonden dat we hele bijzondere dingen gekocht hadden.
je hebt de Amerika-schooltas misschien op Facebook al gezien, die ik van hem kreeg, heel gaaf en lief, omdat hij weet hoe dol ik op dat land ben.
Ik had voor hem oa een mousepad en een personalised agenda, waarin ik op elke maandag een mooie love-quote heb gezet, allerlei foto's van ons samen en belangrijke gebeurtenissen ook al 'genoteerd'. Was bij Albelli, daar kon je dus al die notities ook al online invullen en laten meedrukken.

Ik vind jou traditie van de kerstversiering zo leuk, dat ik dit ook wil doen. was er dit jaar een beetje laat mee, dus we hebben van mergel een hartje laten 'graveren' met eerste kerst samen en het jaartal. In 2013 moet ik maar wat eerder op zoek, heb wel al wat Engelse websites gevonden met leuke versieringen.

Op 1e kerstdag gebruncht bij de zus van Pascal en haar gezin, samen met de ouders. Was heel gezellig, ze hebben me echt warm verwelkomd in de familie, zo fijn en bijzonder.
Daarna bij de ouders met z'n vieren gegeten en op pad naar Noord-Limburg naar een vertel- en zangvoorstelling, met een lach en een traan, fijn om ook even wat anders te doen.

Op 2e kerstdag met mijn ouders uiteten in een brasserie met naastgelegen speelgelegenheid voor de kinderen. Dus tussen elke gang door gingen we gezellig met mijn 2 kleine neefjes en nichtjes ravotten, in de ballenbak en het enorme klimtoestel. Zo was het voor iedereen leuk! Op een gegeven moment zaten mijn broer en zijn vrouw, Pascal en ik en de drie kleintjes samen in de ballenbak, mijn vader heeft er nog een filmpje van gemaakt, was wel heel leuk en echt een familiegevoel!

Nu maken we ons op voor ons tripje naar Riga, morgenvroeg vliegen van we van Amsterdam naar de Letse hoofdstad, ben benieuwd!

Hester zei

De Kerstdagen zijn voorbij gevlogen. Ik ben echt blij dat wij 2 Kerstdagen hebben. Dit jaar valt Kerst en Oud en Nieuw gunstig qua dagen, dus ik kan lekker 2 weken vrij nemen!
Het weekend voor de Kerst ben ik naar mijn ouders gegaan. De dag voor Kerst heb ik 2 taarten gebakken voor bij de koffie. Op eerste Kerstdag komt oma bij ons. Meestal zoeken we dan oude videofilmen op van onze vakanties, verjaardagen e.d en gaan we een stuk wandelen. 's Avonds hebben we een lekker Kerstdiner. Op tweede Kerstdag hebben we Kerstdiner met de familie van mijn moeder. Dat betekent dat we een groot deel van de dag aan het koken zijn en 's avonds gezellig met zijn allen (15 man) eten.
De laatste traditie van het jaar is oliebollen bakken op oudjaarsdag, maar dat duurt nog een paar dagen :-)

Groeten
Hester

Petra zei

@Coralie - Veel plezier in Riga! Bijzondere bestemming!

@Hester - Ja, oliebollen bakken, ik mag er over een paar dagen ook weer aan.

male libido products zei

Thank you for providing such valuable information and thanks for sharing this Business Promotion technique.