Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, december 16, 2012

Met de trein naar Philadelphia

Zaterdag

Gisteren las ik op Facebook de oproep om kaarten naar Sandy Hook Elementary School in Connecticut te sturen om te laten zien dat er heel veel mensen aan de families van de slachtoffers denken. Dat vond ik een mooie kleine geste om te doen, al zou ik willen dat er meer was, en ik had nog (geloof het of niet) een passende kaart in huis, dus het eerste wat ik vanochtend doe is die kaart op de bus doen.

Voor degenen, die ook een kaartje willen sturen, het adres van de school is:
Sandy Hook Elementary School
12 Dickenson Dr
Sandy Hook, CT 06482

Rick vertrekt naar Richmond om Kai terug naar huis te verhuizen. Ik ga gauw naar de sportschool voor een half uur op de Stairmaster. Gelukkig komt die net vrij. Ik lees "The Stupidest Angel" van Christopher Moore uit en besluit dat ik voorlopig even genoeg van zijn ongewone humor heb. Mijn volgende boek zal een makkelijke Kerstroman worden.

Thuis maak ik me gauw klaar en pak mijn Kerstcadeautje, Kerst zout- en pepervaatjes, voor Chris in. Dan zet Saskia me af bij Chris, die haar jaarlijkse brunch houdt voor de dames uit de buurt. Saskia rijdt door naar de mall om haar verjaarscadeautje, de cadeaubon, te gaan gebruiken.

De brunch wordt weer erg gezellig. Sommigen van deze dames zie ik maar eens per jaar, maar het is altijd weer heel leuk om bij te kletsen. Onze kinderen zijn allemaal ongeveer dezelfde leeftijd en zij zijn dan ook meestal het onderwerp van gesprek, hoewel het nu ook steeds meer over hoe we ons leven als "empty nesters" zullen gaan inrichten. Ik ben blij Saskia nog een heel schooljaar hier te hebben, maar zie ook dat de andere vrouwen zich prima vermaken zonder kinderen thuis. Dat gaat mij vast ook wel lukken.

Chris heeft heerlijke quiches, muffins en mini bagels met zalm. Als we rond half een weer afscheid nemen, hoef ik dus geen lunch meer te eten. Het is lekker zonnig weer en in de luwte voor het huis goed vertoeven. Ik besluit een stuk te gaan lezen en hoor dan opeens sirenes in de verte.

De buurjongetjes twee huizen verderop komen naar buiten rennen met hun ouders en roepen: "Santa!". Ieder jaar komt Santa op de historische brandwagen van Vienna door de straten rijden. Alleen is het gewoonlijk 's avonds, dus niemand heeft erop gerekend, wij ook niet. Gauw ren ik naar binnen voor mijn fototoestel, maar omdat er maar zo weinig kinderen zijn ben ik nog maar net op tijd om een foto te maken als Santa alweer de straat uitrijdt.


Echt jammer en op Facebook zie ik ook allerlei teleurgestelde reacties van ouders van kinderen, die hem gemist hebben. Hopelijk krijgen ze genoeg klachten dat ze het weer 's avonds gaan zetten, want dit rondje van Santa hoort voor de buurtkinderen echt bij Kerstmis.

Om een uur of drie verdwijnt de zon achter de wolken. Helaas is het weerbericht voor de komende dagen, ook voor New York, niet bijster goed, maar wat doe je eraan. Ik besluit alvast wat in mijn tsa te gooien voor morgen, toch wel opgewonden voor ons New York avontuur. Al kan ik nooit geloven dat iets ook echt gaat gebeuren tot ik daadwerkelijk onderweg ben. Rick denkt dat ik daardoor geen voorpret heb, maar dat is niet zo.

Aan het einde van de middag komen Rick en Kai terug uit Richmond met al Kai's spullen. Kai is nu thuis tot zijn vertrek naar Duitsland. We weten dus niet precies wanneer dat zal zijn. Nu Katja nog thuis, hopelijk komende vrijdag en dan zijn we weer even compleet.

Tijdens het Kerstfeest van Microsoft vertelden we aan een bevriende collega van Rick en haar Duitse man dat we traditioneel, al vanaf onze eerste Kerst samen, ieder Kerstseizoen naar de Serbian Crown gaan om te eten. Zij wonen daar dichtbij en vonden het ook leuk om te gaan. We hebben er dus vanavond afgesproken.

Het wordt een heel gezellige avond. We hebben het over van alles en nog wat en het eten en de bediening zijn voortreffelijk. We beginnen met een voorafje, voor mij de oesters met zure room en zalm caviaar, Moskou stijl heet dat op het menu. Heerlijk! Dan een gazpacho, ook prima, en als hoofdgerecht nemen Shadi en ik allebei emoe. Geen spijt van, de saus is lekker pittig en het vlees precies goed bereid.

Als dessert neem ik verse frambozen met zabaglione, ook erg lekker en licht. Rick neemt de chocolade mousse en Shadi de vruchtentaart. Frank neemt nog een van hun beroemde wodka's, waar Rick en Shadi de maaltijd mee begonnen. Ze maken de verschillende smaken zelf hier en dat is kennelijk erg lekker. Ik ben niet zo'n zoete drankjes liefhebster, dus hield het bij een paar glaasjes Sauvignon Blanc.

Het was een gezellig avondje tafelen en pas na tienen nemen we afscheid. Ook langs deze weg, weer een heel andere kant op dan gisteren, zien we weer prachtig versierde huizen. Helaas kan er langs deze weg, die heel kronkelig en vrij nauw is, niet gestopt worden, dus geen foto's.

Zondag

Oei, mijn bed ligt zo lekker vanochtend. Van mijn voornemen op tijd op te staan komt niets. Pas als Rick alweer met ons Starbucks ontbijt terug is, verlaat ik mijn warme holletje.

Na de caffe Americano en veggie artisan sandwich verorberd te hebben, doe ik gauw een Max Capacity training routine. In naar de sportschool gaan heb ik geen zin en bovendien ook geen rust voor. Ik ben meestal toch altijd wel een beetje zenuwachtig als ik op reis ga en wil vooral voldoende tijd hebben om treinen e.d. te halen.

Om half twaalf brengt Rick me naar Union Station voor mijn trein naar Philadelphia. We zijn ruim op tijd, dus ik koop nog even een gelamineerde kaart van New York in het boekenstandje. Het weerbericht voor de komende dagen ziet er niet zo goed uit, maar een plastic kaart moet dat overleven.

Daarna halen we een lekker broodje bij Pret A Manger. Voor Rick wordt het een kaas en ham broodje, voor mij een wrap met garnalen. We nemen het mee naar de gate, zodat we er zijn als het boorden begint. Ik moet zeggen, de wrap is werkelijk heerlijk!

Als het boorden begint neem ik afscheid van Rick. Het is druk in de trein en er is geen plaats meer voor mijn tas in het daarvoor bedoelde kastje. Ik heb altijd zo'n grote tas mee vanwege mijn kussen, maar gelukkig lukt het met behulp van wat andere passagiers om hem in het bovenrek te krijgen.

De trein is de North East Regional en stopt onderweg onder anderen in Baltimore en Wilmington, Delaware. De rit naar Philadelphia duurt bijna twee uur en is erg comfortabel. De zitplaatsen zijn ruim en er is wifi, dus lekker computeren. Het landschap is vrij saai, vooral ook door het sombere weer. Voor ik het weet rijden we Philadelphia binnen en ga ik op zoek naar Pat.

Zij belt mij net als ik in de aankomsthal sta en ik heb haar al gauw gevonden. We waren van plan om de zonsondergang bij een restaurant in Philadelphia te gaan zien, maar er is laaghangende bewolking, dus het plan is veranderd. We rijden eerst naar Pat and Robs gezellige huis in Medford Lakes.

Zij wonen in een echt log cabin. Rob is Kerstkoekjes aan het bakken, dus het ruikt hemels in huis! We hebben wat snacks en ik help Pat haar foto's voor de fotowedstrijd dinsdagavond uitzoeken. Zij is net op een Afrikaanse safari geweest en heeft werkelijk prachtige foto's van leeuwinnen en hun jongen.

Voor het avondeten gaan we naar het leuke oude plaatsje Medford.  Daar krijgen we een tafeltje bij Braddock's.  Ik bestel halibut en weet niet zeker welke vis dat in het Nederlands is.  Hij wordt geserveerd met tomaten en champignons en is heel erg lekker.  We kletsen ook gezellig bij en lopen na afloop nog even de historische hoofdstraat met al zijn Kerstverlichting af.

De huizen zijn hier ook prachtig verlicht.  Rob stopt zelfs bij een huis dat helemaal in de lichten staat, zodat ik daar een foto van kan maken.  Helaas is het internet hier erg langzaam, dus ik zal hem later plaatsen.  Morgenvroeg vertrekken Pat en ik naar New York City met de bus, dus we gaan vroeg naar bed.

13 reacties:

Anoniem zei

Wat gezellig de lichtjes op jouw oprit en ook aan de rotonde.
Het etentje met de collega van Rick en haar echtgenoot zag er zo te zien aan de foto en de verdere beschrijving van het eten ook lekker uit.
Nu op naar New York City met jouw vriendin Pat.
Prettige reis en geniet van de kerst- en eindejaarssfeer in de stad.
Groetjes van Hilde uit B.

Coralie zei

Leuk weekend weer! Gezellig dat Kai nu weer een tijdje thuis is, zal Saskia ook wel leuk vinden.

Apart dat die temperaturen bij jullie zo schommelen, het is lang echt nog warm en kan ook heel koud worden, toch?

Dat rondje van Santa was inderdaad niet op een gunstig tijdstip, maar wel een hele leuke traditie.

Wat een leuk tripje ben je weer aan het maken, zo benieuwd naar je foto's!
Volgens mij heet die vis heilbot, klinkt bijna hetzelfde!

Heel veel plezier met Pat in NY!

Sally zei

Heel leuk weekend dus en fijn dat Kai nu thuis is. Hele fijne trip in NY gewenst. Ben benieuwd naar de foto's.

Anoniem zei

Volgens mij heet die vis heilbot, daar hoor ik mijn man wel eens over.
Veel plezier in New York.
Groet, Bea

jolanda zei

Ik krijg altijd honger van jouw beschrijving van eten.:-)

Veel plezier in NYC

Nel zei

Heel veel plezier in NY, ik had al op FB gereageerd....weet nu waarom je naar Philly ging.

Ben jaloers op je, NY in kerstsfeer.

marianne zei

Leuk dat je met Pat op stap gaat, veel plezier in NY! Wel herkenbaar hoor, dat je het je pas kunt voorstellen als je echt onderweg bent, dat heb ik zelf ook vaak.

En gezellig dat Kai voorlopig weer even thuis is.

Anoniem zei

Die vis is heilbot, moet erg lekker zijn.Daar heb je dus heerlijk van genoten.
Het weer hier is ook niks, de zgn. donkere dagen voor kerst. Somber en nat, miezerig en dus gezellig de kerstboom de hele dag aan.
Kijk uit naar je foto's van New York.
Gezellige dagen met Pat.
Groetjes Wil

naomi zei

Wat een heerlijk diner en leuk om die traditie in ere te houden. En zeker bijzondere vlees soorten. Ik denk dat Cosmo het ookw el erg fijn vindt dat Kai weer thuis is. Komt ie deze dagen niets te kort.

Wel een flinke tijd thuis tot hij naar Duitsland gaat. Spannende tijd. De treinrit verliep ook zeer voorspoedig en toch heerlijk om zo welkom geheten te worden en door naar NY te gaan.

Geniet ze en fotografeer ze.
Liefs Naomi

Hester zei

Veel plezier in New York! Ik ben er afgelopen zomer een paar dagen geweest en ik vond het indrukwekkend. Zo vlak voor Kerst lijkt het me helemaal bijzonder. Ik wens je een paar fijne dagen toe. Hester

Anoniem zei

Hi Petra,

Gelukkig zat de foto die ik bedoelde bij de foto's van vrijdag!

Wat een drama he in Newton, heb er al vrijdag ook om moeten huilen toen ik het zag op TV.

Heel veel plezier in Philly.
Groetjes, Evelyn

Wendy zei

Veel plezier in de big apple
Wendy

Anoniem zei

Bedoelde natuurlijk NY.... :-)
Groetjes, Evelyn