Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, december 14, 2012

Schok en verdriet in het hele land

De dag begint zo gewoon, zoals ook voor de 27 volwassen en kinderen, die kort na de aanvang van de schooldag in Connecticut werden vermoord.  Rick brengt Saskia naar school en gaat dan zelf door naar een doktersafspraak.  Hij heeft eindelijk een rustigere werkdag vandaag.

Sharons core training klas wordt gezellig.  We bespreken van alles en nog wat en dat zorgt er altijd voor dat het uur snel voorbij gaat.  Ik doe na afloop nog een half uur cardio op de crosstrainer.  Het is weer zulk mooi zonnig weer dat ik de rest van de ochtend aan een wandeling met Cosmo wil besteden.

We lopen eens een andere route en ik maak weer een aantal foto's van versierde huizen.  Langs een straat in Vienna staat een rij nieuwere huizen, die allemaal heel smaakvol met groen en rode strikken zijn versierd.  We lopen tot lunchtijd en dan vindt Cosmo het ook genoeg, zo grappig soms.  Dan wil ik nog een straat inslaan, maar zet Cosmo zijn poten schrap en wil niet verder.


Vorige week is hier vlakbij een Le Pain Quotidien geopend en ik kan niet wachten er te gaan lunchen.  Het is net zo lekker als ik had verwacht en ik waan me in Europa.  Ik bestel de tartine met gerookte zalm en dille en peuzel die klein hapje voor klein hapje op.


Aan het tafeltje naast me hoor ik mensen geschokt praten over een schietpartij op een school in Connecticut.  Gauw surf ik naar CNN op mijn mobieltje en schrik me te pletter.  Een gek is een basisschool in Newtown ingelopen en heeft daar twintig kinderen en zes volwassenen vermoord.  Het is maar goed dat ik mijn lunch al opheb, want de eetlust zou me meteen vergaan zijn.

Met een brok in mijn keel rijd ik terug naar Vienna.  Eigenlijk had ik nog wat Kerstinkopen willen doen, maar mijn gedachten staan daar helemaal niet naar.  Ik besluit dus maar terug naar huis te gaan.  Wel laat ik bewust de televisie uit, via Facebook bereiken de laatste berichten me toch wel.

Als Saskia om half drie sms-t of ik haar op wil komen halen, doe ik dat maar al te graag.  Even mijn eigen kind weer kunnen aanraken.  Ik kan me niet voorstellen hoe het moet zijn om je kind te verliezen, laat staan op zo'n afschuwelijke manier.  En al die andere kleintjes, die voor eeuwig getraumatiseerd zijn.  Wat bezielt zo iemand? 

Ook bij Lofty Salon, waar Carmen en Mona mijn haar weer ontgrijzen en bijknippen, is iedereen aangeslagen door de schietpartij.  President Obama houdt een bewogen toespraak, waar we allemaal naar luisteren, en moet zelf ook een traan wegpinken. 

Hij is behalve de president natuurlijk ook vader van vrij jonge kinderen.  De president spreekt niet over wapenwetten, maar het is bekend dat hij voor een ban op semi-automatische wapens is.  Zo'n wapen is een van de twee of drie, die de moordenaar heeft gebruikt.


De toespraak van de president

Vanavond hebben Rick en ik een Kerstfeestje bij kennissen en daar ben ik wel blij om.  Even de gedachten verzetten.  Rick vindt het maar vreemd dat ik zo emotioneel reageer.  Hij is zelf helemaal niet zo.  Hij vindt het erg, maar zet het daarna meteen van zich af.  Dat heeft Katja van hem, anders zou ze geen EMT kunnen zijn.

Over Katja gesproken, zij was gisteravond helemaal blij, want ze heeft eindelijk een baan!  Ze gaat serveerster worden bij een Thais restaurant in Blacksburg.  Waarschijnlijk zal ze pas na de feestdagen beginnen, zodat ze die wel hier met ons thuis kan vieren.  Het is ook een permanente baan, die ze na haar graduation dus hopelijk ook nog zal hebben.

Kai is intussen hard bezig met voorbereidingen voor Duitsland. Hij zal rond 25 februari vertrekken, maar misschien ook eerder als hij werk kan vinden in Duitsland.  Zijn semester daar in Marburg zal tot eind juni duren en wij hopen hem tijdens Saskia's Paasvakantie op te gaan zoeken.

Het feestje wordt erg gezellig.  We zien T. en E. veel te weinig, ondanks plannen om vaker samen dingen te ondernemen.  We praten met mensen, die we vorig jaar hebben leren kennen.  We smullen van de sushi en garnalen en ik ben ook dol op de zelfgemaakte empanadas, heerlijk!  Rick is doodmoe van de week, dus we maken het niet laat.  Dit weekend zal ook weer druk worden.
 
Zo gezellig ook versierd bij T. en E.

Op de terugweg zien we de prachtigst versierde huizen en in de verte de lichtjes van Meadowlark Gardens.  Daar willen we zeker naartoe dit Kerstseizoen!  Het ziet er prachtig uit.

13 reacties:

Margreet zei

Ja, afgrijselijk. Ik wilde in eerste instantie naar school om Maxine op te halen maar realiseerde me dat zij hoogstwaarschijnlijk van niets wist. Haar school ging wel in lockdown, ze moesten in de klas blijven en mochten zeer beperkt op de gang en niet meer naar buiten. Er is ze echter niets verteld en gelukkig was het pyamaday en begreep ik van haar dat de teachers 'really silly' waren geweest. Super van ze, want die zullen ook best onder de indruk zijn geweest.
Let's hug 'm a little tighter...

Becs zei

Verschrikkelijk inderdaad.... Ik heb ook moeite met de nieuwsberichten op het internet en de tv.... Het zal je gebeuren....mijn gedachtes gaan uit naar de nabestaanden :(

Anoniem zei

Bij ons thuis is het net zo verdeeld als bij jullie. Ik kan erg emotioneel worden van die vreselijke berichten en hubbie totaal niet. Hij vindt het waarschijnlijk net zo erg maar toont geen emoties zoals ik. De tranen zitten hoog als ik de berichten hoor of zie. Verschrikkelijk! Je kaarten oproep is goed. Ik hoop dat veel mensen dat zullen gaan doen. Ondanks dit alles wens ik jullie toch een heerlijk weekend.
Gerda, Harderwijk.

Ineke zei

Vreselijk die berichten uit Amerika! Was ook echt onder de indruk van de reactie van Obama.

Schril contrast, wat een prachtig versierde huizen, vooral die kransen vind ik schitterend.

Sisely.nl zei

Erg voor woorden wat er gebeurd is, ik kreeg een brok in mijn keel toen ik het in NL op tv hoorde op de avond.


Ondanks dit alles wens ik jullie toch een fijn weekend.


Ik dacht ik zal een reactie plaatsen , ik lees je blog en had nu even tijd genomen om te reageren.

Anoniem zei

Ook ik heb het afschuwelijke nieuws gisteravond al gehoord.Tranen branden ook bij mij in m'n ogen hoor.Kinderen van 5 en 6 jaar, je moet er niet aan denken.
En dan altijd die national rifle association, met 4 milj. leden , die zich beroepen op een artikel uit 1791 dat ze gerechtvaardigd zijn wapens te houden voor zelfbescherming. Is toch niet meer van deze tijd.
Vrienden van mij in Burbank en Las Vegas hadden al een uitgebreide discussie daarover op facebook.
Goed dat je die kerstparty had om je gedachten te verzetten.
Alweer van die mooie versierde huizen. Sommige zijn echt heel smaakvol.
Geniet van je weekend en de komende dagen in New York.
Groetjes
Wil

Petr@ zei

Fijn dat je een feestje had om je gedachten wat te verzetten.
Mannen laten hun emoties toch minder zien dan vrouwen, zeker als iets ze niet rechtstreeks raakt. Mooi dat Obama wel zijn emoties toont. Dat vind ik een mooie eigenschap voor een wereldleider.

Sandrah zei

Verschikkelijk wat er is gebeurd! Al die kleintjes. En de toespraak van Obama was inderdaad indrukwekkend.

Sandra

Tineke zei

Heel indrukwekkende toespraak van Obama.Wat verschrikkelijk dat er mensen bestaan , die zo iets kunnen doen.
Hele mooie foto's en zo kan iedereen ze gemakkelijk zien.
fijn voor Katja dat ze een baan heeft, hier is het met de crisis ook moeilijk om aan een baan te komen, mijn dochter is ook zoekende.
Krijgt Kai in Duitsland wel een werkvergunning om te gaan werken?
Vanmorgen de kerstboom gezaagd en na mijn vrijwilliegers werk op de molen vanmiddag de hele middag bezig geweest om hem te versieren; hij is zo mooi geworden ; genieten.

Anoniem zei

Onvoorstelbaar wat die families nu doormaken.

Ik hoop dat Katje voorlopig die baan kan houden, maar ook snel wat in het veld van studie vindt! Dat duurde bij Bart ook even, maar is na anderhalf jaar toch gelukt. Wat il Kai in Duitsland gaan doen?
Annemiek

Petra zei

@Margreet - Die reactie om de kinderen van school te halen, hadden wij 9/11/01 ook. Maar het is beter voor ze een normale dag te hebben.

@Becs - Het nieuws blijft zoveel mogelijk uit, ook omdat Saskia het zich erg aantrekt.

@Gerda - Misschien is het toch meer mannelijk om niet zo emotioneel te reageren.

@Ineke - Obama's reactie was heel menselijk, daarom mag ik hem ook zo graag.

@Sisely - Dank je voor je reactie!

@Wil - Die NRA, praat me er niet van. Ik kan me erg boos maken, niemand heeft semi-automatische wapens nodig!!!

@Petra - Dat vind ik nou ook. Emoties tonen moet kunnen.

@Sandra - Het is gewoon niet te bevatten zo erg.

@Tineke - Wij weten ook niet hoe realistisch Kai's wens om te werken in Duitsland is. Het zal tenslotte ook maar over een paar weken gaan.

@Annemiek - Katja gaat dus voor medical school en de MCATs voorbereiden. Ze hoopt inderdaad ook iets in een ziekenhuis te vinden, maar dat is tot nu toe nog niet gelukt. Wat Kai wil gaan doen weten we niet en ook niet of het realistisch is voor hem om te werken voor zijn semester daar.

naomi zei

Wat een heftig iets ik had geen nieuws gezien en wist tot jouw FB bericht nog van niets dus ook vandaar de vraag. Drukke dag en drukke dienst op het werk. Ik vindt het verhaal van die juf die haar kinderen verstopte op.

Wat goed dat Katja een baan heeft ook al is het in een restaurant. En mocht Kai in Duitsland zijn en een bezoek aan NL/ Den Haag willen brengen wil ik best een dag met hem op pad. Erg gezellig lijkt me. Fijn weekend en tijd met Pat en in NY.

Liefs Naomi

Anoniem zei

Is het niks voor Katja om nurse's aide te worden? Je ziet ontzettend veel, en wat je leert in het directe contact met patienten waar je een hele dag de zorg voor hebt is onmisbaar. Ik werk met een oncoloog waar ik vroeger mee heb samengewerkt toen hij aide was voordat hij naar medical school ging. Het is wel keihard werken, en zwaar werk, en onderbetaald. Maar de ervaring is prijsloos.

Annemiek-