Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, juli 23, 2009

Een Floridiaanse weerdag

Zodra ik opsta en de achterdeur naar het deck opendoe, komt de sauna me tegemoet. Dagen als deze noemen Rick en ik altijd "Florida" dagen. Er is wel zon en blauwe lucht, maar ook van die stapelwolken, die makkelijk een onweersbui zouden kunnen vormen. Aan het einde van de middag doen ze dat dan ook. Eigenlijk vind ik dat wel leuk weer, want ik waan me dan even in de subtropen van Florida.

Gisteren onderweg terug uit Williamsburg kregen we een telefoontje, dat de Sienna gemaakt is. Mijn eerste (nou ja, na mijn yoghurt en koffie dan) daad is dus naar Farrish gaan om die op te halen. De huurvan kan ik gewoon op hun parkeerplaats laten staan, die komt Enterprise later ophalen, heel handig!

Terwijl ik wacht op de van komt Heather opeens op me af. Ricks BMW was hier ook een aantal weken geleden en de verzekeringsmaatschappij heeft, volgens haar, ons per abuis betaald, in plaats van hen. Rick zit in een vergadering, weet ik, maar ik sms hem toch maar, want daar heb ik niets over gehoord. Het is allemaal erg verwarrend, maar uiteindelijk betaal ik ze het bedrag. Als ze toch van de verzekering geld krijgen, zullen ze het ons terugbetalen.

Intussen ziet de Sienna er als nieuw uit! Niet alleen de kapotte achterkant is keurig, de van is ook helemaal schoongemaakt. Van het insektenkerkhof op de neus is geen spoor meer te bekennen! Heel goede service is dit.

Thuis doe ik een uur Sports Active en spring dan onder de douche. Als Katja terugkomt van haar oppasbaantje gaan we eerst samen lunchen bij Sakana. We zijn de enige klanten en Ken en MJ begroeten ons allervriendelijkst. Even later zit het restaurant gelukkig wel vol, want ik maak me zorgen over hun overleven, als er weinig klandizie is. Zij zitten al het langst op deze locatie van alle restaurants op dit adres, dus dat is een goed teken.

Katja smeekt mij om de "red carpet roll", waar zij dol op is, maar die ik nogal duur vind. Ze begint te voelen, dat ze over een maand niet meer zo makkelijk even sushi gaat eten. In ieder geval smaakt de rol haar extra goed, wetend, dat ik er speciale toestemming voor heb gegeven.

In hun apartement zal Katja de "den" krijgen, de kleinste kamer daar (omdat ze geen zin had om erover te argumenteren met de andere drie). Het verschil is vooral, dat haar kast buiten haar kamer zal zijn, terwijl de anderen een ingebouwde kast hebben. Verder is de kamer een stuk kleiner, dan de anderen. Daarom wil Katja graag een futon als bed. Dan kan ze die inklappen tot bank, als ze mensen op bezoek heeft.

Bij Ellen's Futons gaan we kijken, of er wat bij zit. Ik moet zeggen, dat ik mij futons als erg ongemakkelijk en zeker geen dagelijks bed herinner. Ik heb er ooit heel ongemakkelijk op geslapen. Maar deze futons komen met een comfortabele matras. Katja is helemaal overstag. Ik ben nog wat huiverig voor de prijs, maar die valt ook alles mee. Ongeveer hetzelfde zouden we kwijt zijn voor een tweepersoonsmatras en box spring. Ik wil graag, dat Rick het ziet, maar vind het ook wel een goede oplossing voor een relatief kleine kamer.

Via het AllesAmerika forum ben ik in contact gekomen met Ellen. Zij is hier vlakbij in Vienna drie jaar geleden een zomer au pair geweest en bezoekt dat gezin nu weer even. We hebben om drie uur hier afgesproken en Ellen komt, heel Nederlands, op de fiets. Al zijn er allerlei onweersbuien om ons heen, het regent hier (nog) niet.

We gaan op het deck zitten kletsen. Ellen heeft een stapeltje Nederlandse tijdschriften voor me mee. Heel lief, want ze is ook al naar het Zuidwesten geweest en heeft die dus overal heen meegesleept voor mij. Ik moet zeggen, het is weer een heel leuke ontmoeting. Ik blijf het leuk vinden zo forumleden en bloglezers te ontmoeten.

Na een uurtje gaat Ellen weer op pad. Net op tijd, want als ik even later met Saskia en Susan naar de chiropractor rijd, regent het. Bij de chiropractor is het "patients appreciation day" en is Saskia's behandeling gratis. Toch mooi meegenomen! Mij wordt ook een gratis behandeling aangeboden, maar daar bedank ik voor. De pijnen, die ik tijdens die behandelingen had, zijn weer een stuk minder tot weg.

Tegen beter weten in, want een inktzwarte lucht nadert, ga ik nog even buiten zitten. Nog geen minuut later begint de zondvloed! Alle achterstallige regen van juli valt volgens mij in een keer uit de lucht! Saskia en haar vriendinnen en een heel stel buurtkinderen gaan voor dansen in de regen. Rick komt doorweekt binnen in zijn werkkleding en is er dus een stuk minder door gecharmeerd. Als ik de bliksem en donder recht boven ons zie en hoor, roep ik de meisjes gauw binnen!

Vanavond maken we het ons makkelijk en eten taco's. Wel de gezonde versie met kalkoengehakt en meergranen tortilla's, die Katja en ik zo lekker vinden. Tot mijn verbazing eten de anderen dit allemaal zonder protest, zelfs Saskia!

Saskia gaat naar weer eens een logeerpartij en Rick en Kai spelen video spelletjes. Katja en ik kijken naar de lijst van apartementbenodigdheden, die Janet heeft rondgestuurd. Mijn hemel, zeg! Als dat er allemaal moet zijn, hebben de meisjes meer, dan Rick en ik, na ons huwelijk.

Eerlijk gezegd vind ik het moeilijk om met drie andere ouderstellen te maken te hebben. Wij hebben het zeker niet slecht, maar de andere drie gezinnen zijn ronduit rijk en die meisjes zijn de jongsten uit het gezin. Wij hebben nog twee kinderen, die straks naar college zullen moeten en willen niet ons hele budget aan Katja besteden. Ik voel me gedwongen geld uit te geven aan dingen voor het algemeen gebruik daar, die ik als studente op kamers in Utrecht zeker niet had!

Het zal allemaal wel loslopen, ik weet het. Rick is er ook helemaal niet ontdaan van, maar ik vind tig pannen en bakplaten en allerlei keukengerei, terwijl ze toch op campus zullen eten het gros van de tijd, zonde van het geld. Om nog maar niet te spreken van de "gezamenlijke" electronica, die de dames volgens de ouders nodig zullen hebben.

Als ze met zijn allen tv willen kijken, slepen ze maar iemands tv uit de slaapkamer! En moeten ze per se een badkamerset met matjes en douchegordijn (ok, dat laatste zal wel nodig zijn)? Ik zal gewoon wel te Nederlands zijn, maar ik zie gewoon de dollars wegvliegen voor dingen, die nooit gebruikt zullen worden. Zonde, toch? Ik had het fijner gevonden, als Katja een apartement met Leah had gedeeld. Maar goed, liever koekjes worden niet gebakken, zei mijn oma altijd.

Een beetje met lede ogen zie ik dit vier"vrouws" apartementgebeuren tegemoet. Zelf woonde ik met vijf andere meisjes (en "maar" een badkamer, iets, waar Jan zich met deze vier enorm druk om maakt) in een studentenhuis in Utrecht. Dat was hartstikke leuk, maar van luxe was niets te bekennen. Wij hadden twee pannen, zeker geen bakpannen, magnetrons of wat ook. En we maakten heerlijke maaltijden, daar heb ik leren koken (al is het nog steeds niet mijn hobby, ik stond zelfs in de "Tip"!). Deze meisjes zijn zoveel luxe gewend en hun ouders laten hen niet het ware studentenleven proeven, met ontberingen en al.

Maar ach, ik ben vast een izegrim en Katja zal hopelijk een super tweede jaar tegemoet gaan. Ik houd het feit, dat ik het met angst en beven tegemoet zie qua (samen)leefomstandigheden, maar tot mezelf. Als dit schooljaar zonder drama en ruzies verloopt, zal ik deze blog met een glimlach herlezen, want dan heb ik het misgehad.

Het rommelt en gromt om ons heen en aan de radar te zien staat ons nog wat te wachten. Zo corrigeert de natuur zelf de droogte van deze maand in heel korte tijd weer. Arme Cosmo heeft een mindere avond, want hij is als de dood voor onweer.

16 reacties:

Bente zei

Ik vind je zeker niet negatief over die situatie met Katja. Ik vind de studententijd bij uitstek de tijd om wat kariger te leven. Ik zat op een flat met z'n 13-en en twee douches. Heel normaal. En natuurlijk hadden we geen nieuwe pannen. Dat was een bijeengeraapt zootje oud, evenals het servies en bestek.
Goed om te leren met geld om te gaan en zo waardeer je het tenminste als je het ooit wat breder krijgt.

Maar ik geloof dat ik daar inderdaad heel Nederlands in ben. Voel me hier ook constant een krent omdat ik zo op mijn uitgaven let terwijl Amerikanen (zelfs als ze niet rijk zijn) geld als water uitgeven.

Bianca (Hollandranch) zei

Ik vind het ook juist goed dat je niet alles voor ze betaald, de beste manier om met geld te leren omgaan is het zelf te verdienen en zelf uit te geven. En in 2 pannen kun je heel lekker koken.

Wat lekker die regen dan eindelijk ook weer bij jullie !

Anja zei

Wat de studenten betreft ben ik het helemaal met je eens. Hoe denkt Katja er zelf over??
Het zal best loslopen met de (samen)leefomstandigheden. Onze jongste woont in een huis met 8 andere jongens, ze hebben veel lol maar ook steun elkaar.( ze delen overigens 1 douche en 1 toilet)

Maya zei

Hoi Petra,
Ben een trouw lezer van je blog en zal me binnenkort netjes aan je voorstellen.
Ik las dat je in de "Tip" heb gestaan. Grappig, ik las dat tijdschrift zeer regelmatig. Hoe lang is dat geleden? Misschien heb ik dat nog ergens liggen. Ik heb er namelijk nog wat bewaard..

Groetjes
Maya
Zoetermeer

Nina zei

Het zal inderdaad wel Nederlands zijn, jouw gedachten mbt de benodigdheden voor Katja's appartement... En tweedehands...of kun je daar niet mee aankomen? Zo doen 'we' dat in Nederland. ;-) Marktplaats enzo (maar dan voor jullie een equivalent?) afspeuren naar tv's, bestek en dingen van de Ikea... Het lijkt me wel een lastige situatie voor jullie, met die andere gezinnen. En ik kan me je huivering voor 'damesgedoe' goed voorstellen! Het loopt vast wel los allemaal... Hoe denkt Katja er zelf over, hebben jullie het erover met haar?

Die Saskia...doet maar even een regendans! Vind je het gek dat de regen dan met bakken uit de hemel komt! ;-) Gelukkig kun je lekker sporten op de Wii... (het lijkt me nog steeds een heel raar iets!)

Jasmino zei

Ik kan me je bedenkingen over de spullen die moeten worden aangeschaft heel goed voorstellen en ik vind het eerlijk gezegd nogal onbedachtzaam dat de anderen ouders er zomaar vanuit gaan dat iedereen zich dat kan veroorloven. Waarom zou je er niet iets van zeggen? Als jij die spullen niet nodig vind, waarom zou je er dan aan meebetalen? Of misschien kun je voorstellen die spullen op z'n minst te (laten) kopen in een tweedehands winkel?

Succes ermee!

Annemiek zei

Ik ben benieuwt hoe het zal gaan in het apartement. Ze zullen goede afspraken moeten maken, bv over hoe vaak de badkamer gepoest wordt en wie het doet. Ik denk dat jongens een heel stuk gemakkelijker zijn in dat samenwonen. Ik heb nooit wat van die van ons gehoord dat iets niet goed ging.
Bij de eerste hadden we verschillende nieuwe dingen gekocht (geen dure dingen), waar de helft niet meer van terug kwam. Op het einde van het jaar weten ze niet meer welk pannetje en kopje van wie was. Er waren maar een paar grote dingen om aan te schaffen zoals een stofzuiger of een magnetron. Iedere jongen bracht 1 van die grote dingen mee. Voor Tim was dat heel weinig, hij had van tevoren geen contact met de anderen, en we hebben gewoon afgewacht wat iedereen meebracht en gekocht wat nog nodig was, wat heel weinig was, en ook allemaal het goedkoopste (het bestek kwam van het leger des heils). Maar goed ook, want ook daarvan kwamen dingen niet terug.
Alweer, bij de eerste was ik er meer bij betrokken, nu denk ik dat het beter is dat de ouders zich erbuiten houden en het ze zelf laten uitzoeken wat nodig is.

Pascale zei

Ik ben het helemaal met je eens hoor! Wij zijn ook met deze dingen bezig, maar wij gaan echt niet uitgebreid hun huishoudentje inrichten hoor! Ze scharrelen maar wat bij elkaar. Ik zei tegen m'n zoon "it builds character"!

Anoniem zei

Als meisjes samenwonen dan is dat over het algemmen een hoop drama.
Sterkte!

Els.

Petra zei

Vorig jaar moest Katja ook al zoveel meenemen naar haar dormkamer.....daar is toch nog wel het eea van over wat ze kan meenemen naar het appartement?

Eindelijk, eindelijk zijn er nu bij AH meergranen wraps te krijgen! Heerlijk. (net gegeten met kipshoarma, sla en knoflooksaus)

Lekker, een verkoelende bui, goed voor de tuin.

DixieChick zei

Hhmm..ik heb in Texas en Nijmegen gestudeerd, en had het in geen van beide plaatsen zo luxe hoor! We hadden bijna geen nieuwe dingen, en al helemaal geen dingen die bij elkaar pasten. Wilden we een gezamelijke TV? Dan gingen we alle familie en kennissen af of die nog een oude weg wilde doen. En totdat ik ging trouwen had ik (serieus) maar twee braadpannen, een hapjespan, en twee gewonen pannen. Meer dan genoeg..toch?

Maar ja, misschien ben ik ook wel heel Nederlands daarin :) Ik zou me in ieder geval niet laten aanzetten tot het aanschaffen van dingen die je niet nodig vindt. Het lijkt me dat dat best wel bespreekbaar is, helemaal als alle vier de meisjes een meal plan hebben (en oh ja, dat had ik dus niet eens)

Succes ermee!

Marion2 zei

Wat ontzettend vervelend dat jullie min of meer afhankelijk zijn qua uitgaven van de andere ouders. Vorig jaar moesten jullie toch ook al hoge kosten maken?
Wij proberen onze studerende kinderen zoveel mogelijk te helpen, maar nog hebben ze het niet bepaald luxe.
Onze zoon is nog het beste af. Hij woont met 9 anderen in een gemengd studentenhuis. Daar is een grote keuken in met bij elkaar geraapte, meest tweedehands spullen. Er zijn drie toiletten en douches. De spullen op zijn kamer zijn nieuw, maar wel allemaal van Ikea (erg leuk, overigens). Onderling gaat het er gezellig aan toe.
Onze dochter woont op een mooie locatie, maar het huis zelf is erbarmelijk. Toch is ze er zielsgelukkig mee. Ik vind dat knap, want zelf zou ik niet zo kunnen leven. Wat zal ze later genieten van haar huis en spullen, denk ik vaak.
Ik hoop dat het jullie zal lukken om de kosten enigszins te beperken, want alleen het collegegeld al is natuurlijk al niet mis.

Petra zei

@Anja -- Katja vindt het zelf ook allemaal niet zo nodig. De meisjes geen van allen eigenlijk. Het is vooral Janet, Leahs moeder, die lijkt te vinden, dat ze het aan niets moet ontbreken.

@Maya -- Dat is echt al heel lang geleden, in 1980 of '81 of zo. Ik stond erin met een kaasdip.

@Nina -- Ja, hoor, tweedehands heb ik ook al gezegd. Via Craigslist of Ebay is er genoeg te vinden.

@Jacqueline -- we zeggen het wel, hoor, als we het er niet mee eens zijn. Zo ben ik echt niet van plan een gezamenlijke tv aan te schaffen. Als ze dat zo per se willen betalen ze hem maar zelf.

@Annemiek -- Ik zou wel willen, dat ze meer zelf moesten uitzoeken. Een paar van de andere moeders zijn heel erg betuttelend voor hun dochters, vind ik. Katja doet zelf ook liever veel zelf.

@Petra -- inderdaad gebruikt ze de spullen van vorig jaar ook, maar meubilair en keukengerei etc. was natuurlijk niet nodig toen. Katja zelf vind ik heel redelijk hierin, hoor, die wil echt niet teveel. Het zijn de andere ouders en dan vooral moeders, waar ik me aan erger.

@Dixie -- My thoughts exactly ;).

Petr@ zei

Ik sluit me eigenlijk bij de rest aan. Waarom zoveel luxe als je studeert. De meiden zullen er voornamelijk zijn om te studeren en eens een avondje voor de buis hangen. Maar ongetwijfeld zal er niet elke dag een 3 gangen menu op tafel staan, maar iets makkelijks, dus 2 of 3 pannen is zat.

Maar het blijft natuurlijk een lastige situatie. Misschien helpt het als voor Janet ook duidelijk wordt dat het voor de meiden ook niet zo hoeft.

www.hildezug.info zei

Wij hebben ook ooit een Futon gehad voor onze gasten, maar wij vonden die ook niet gemakkelijk. Uiteindelijk hebben we hem vervangen door een echte slaapzetel, wat toch comfortabeler was... Hopelijk vond je een goed model.

Als student hoef je niet alle luxe te hebben, maar ik begrijp wel dat ze tegenwoordig meer luxe hebben dan vroeger. Onze maatschappij is tenslotte ook geevolueerd. Dat betekent natuurlijk niet dat je dezelfde luxe moet hebben als thuis...

Groetjes,

Bibi zei

Iedereen heeft alles al gezegd wat ik ook zou zeggen.
Ik heb zelf toen ik jonger was ook een tijd met heel weinig moeten doen en eerlijk gezegd vond ik dat een hele leuke tijd. Het maakte me ervan bewust dat ik bijna niets echt nodig had. Ik heb dat nu nog steeds en denk altijd goed na over elke aankoop, klein of groot. Het is een rijke ervaring en het zou zeker die andere meiden echt een nieuw inzicht geven in de waarde van dingen.
Misschien kun je het er nog eens over hebben met die andere ouders. Al is het waarschijnlijk praten tegen een muur.