Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, maart 21, 2012

Bewolkte bloesems

Helaas daagt de dag mistig en bewolkt. Net nu ik een fotografietocht langs de kersenbloesems in de stad op mijn programma heb staan. Aan de andere kant blijven die bloesems ook langer als er niet de hele dag de felle zon op staat.

Op mijn gemak maak ik een paar gepocheerde eieren met kaas en Tabasco voor mijn ontbijt. Daarna doe ik een half uur Max Capacity Training, in gezelschap van een heel stoute Flapjack, die gelukkig nu de narcissen met rust laat, en Cosmo, die vooral onder me en op me gaan zitten tijdens het planken.


Flapjack vecht met een tennisbal

Het weerbericht belooft opklaringen in de loop van de ochtend, maar daar is niets van te zien. Even twijfel ik of ik wel wil gaan, maar ook bewolking kan mooie foto's geven. Ik loop dus met fototoestel naar de metro.

Daar is het even wachten op de trein en het is duidelijk weer toeristenseizoen, want die is veel drukker midden op de ochtend, dan gewoonlijk. Een half uur later stap ik bij McPherson Square uit. Tot mijn verrassing zijn de gewoonlijk zo saaie bruine kaartjes machines om het station uit te komen versierd met roze kersenbloempjes.


Boven de grond is het helaas nog steeds bewolkt. Ik bevind me dicht bij het Witte Huis en dus ook bij Cosi, waar ik zin heb om te gaan lunchen. Ik bestel hun t.b.m. (tomato basil mozzarella) flatbread. Zo lekker!

Nu ben ik klaar om mijn wandeling te beginnen. De mensen op straat veranderen naarmate ik dichter bij het Tidal Basin kom. Van keurig in pak gestoken zakenmensen worden het steeds meer in t-shirt en korte broek lopende toeristen met een groot fototoestel om de nek. Aan dat laatste beeld voldoe ik inmiddels ook.

De kersenbloesems zijn onbeschrijflijk. Geen foto kan overbrengen hoe mooi deze honderden uitbundig bloeiende boompjes zijn. Er hangt een vrolijke sfeer. Iedereen is aan het fotograferen, sommigen met professionele apparaten, de meesten met SLR's, zoals ik, en ook mensen, die met hun telefoon of iPad fotograferen.

Een paar keer wordt mij gevraagd of ik een foto maak van langslopende mensen. Op een gegeven moment wenkt een oudere man mij: "Come here, young lady!". Ha ha, "young lady", altijd leuk, maar goed, ik geef hem zijn zin maar. Hij laat me trots een mooie foto compositie zien. Zo lief! Ik maak de foto en niet alleen om hem te plezieren, want is het werkelijk een mooie foto.

Zoals altijd zijn er ook de nodige interessante mensen, zoals schilders en exotisch geklede toeristen. Deze hond valt iedereen op en zij is waarschijnlijk naast de bloesems het meest gefotografeerde object vandaag!


Heel af en toe lijkt de zon door te willen komen, maar dat lukt echt nog niet. Als ik het Tidal Basin rond ben gelopen, besluit ik, na een pit stop bij een van de toiletten, de metro terug te nemen. Morgen zal ik hier weer zijn en vrijdag staat het ook op mijn wenslijst, dus hopelijk komt er nog wat zon. Ik hoop ook dat de bloesems tot tenminste dinsdag mooi blijven, zodat ik ze aan mijn logee van volgende week kan laten zien.


Saskia sms-t me, als ik al in de trein zit, met de vraag, waar ik ben. Ik schrijf dat het nog wel even zal duren voor ik thuis ben. Zij blijft na school om hulp te krijgen met algebra en Latijn. Als ik haar niet op kan halen, zal Jimmy dat doen. Ik ben hem er dankbaar voor, want terug lopen na zo'n vermoeiende lange dag lijkt me nog niet zo goed voor Saskia.

Intussen zie ik alweer een ergerlijke grijze streep verschijnen langs de scheiding van mijn haar. Lofty Salon is open tot acht uur en Mona heeft gezegd dat ik zonder afspraak langs kan komen tussendoor om de uitgroei te laten kleuren. Zo gezegd, zo gedaan en met een nat, maar weer helemaal bruin hoofd ga ik een half uur later weer huiswaarts. Dit is wel een nette service, die Mona biedt.

Natuurlijk komt net als ik thuiskom de zon ook tevoorschijn. Dat geeft weer een heel mooie zonsondergang, al heb ik geen tijd die dit keer te fotograferen. Rick komt namelijk thuis met het voorstel om sushi te gaan eten. En ja, dan moet ik me inhouden om niet een vreugdedansje te doen. Zoals bekend is dat mijn absoluut favoriete eten!

Onderweg zetten we Saskia af bij de sportschool. Die voelt zich duidelijk weer helemaal de oude en gaat samen met Aoife sporten. Aoife heeft intussen haar rijbewijs en zal Saskia ook weer thuisbrengen.

Bij Yama worden wij vriendelijk ontvangen. De serveerster kent ons nog van Sakana, een restaurant dat een jaar of zo geleden over de kop ging. Na een kop miso soep bestellen we de sushi.


Rick is dol op alle "rolls", allerlei combinaties van vis en sauzen. Ik ben daar minder in geinteresseerd. Ik bestel de Mexicaanse rol met asperges, jalapenos, tonijn en avocado, maar verder sashimi. Ik ben dol op viseieren, dus die bestel ik alle drie met kwarteleitjes. Daarbij ook nog wat zeeegel, die ik erg lekker vind, maar waar Rick van griezelt.

Na een gezellige maaltijd aan de sushi bar relaxen we lekker thuis. Morgen heb ik mijn eerste rondleiding in 2012. Ik hoop dat ik me alles nog herinner, maar heb er enorme zin in! Die mensen vallen met hun neus in de boter, want de kersenbloesems zijn fantastisch en ik denk niet dat ze wisten dat dat het geval zou zijn.



Voor Susan, dit is de plant waarvan ik de naam niet weet

De rest van de foto's van vandaag staat hier.

15 reacties:

Margreet zei

Ooh,ik wil echt nu naar Washington!
Mooi, zeg!

Anoniem zei

Ha eindelijk eens een plantje waar ik de naam van weet. Het is 'kalanchoe'. Ik koop ze ook altijd in het voorjaar en ook de gele. Staat zo gezellig.
Wat zijn de kersenbloesems weer mooi!
Groetjes,
AnjaL

Anoniem zei

Hoi Petra,
Aangestoken door jouw enthousiaste verhalen over hetkersenbloesemfestival ben ik op zoek gegaan naar iets vergelijkbaars. Tot mijn verbazing hebben wij in Nederland ook een Japans kersenbloesem festival! De Japanse gemeenschap in Amstelveen heeft jaren geleden 400 boompjes geschonken. Hier verwachten ze rond de Pasen een volle bloei dus dan ga ik op zeker kijken.
Veel plezier weer tijdens je rondleiding.

Groetjes,
Sylvia

Anja zei

Prachtig weer die kersenbloesem foto’s. Ik ben verschillende keren in Washington geweest, helaas nooit rond deze tijd. Veel plezier en succes tijdens je 1e rondleiding van dit jaar!

Anoniem zei

4 jaar geleden waren wij ook in Washington met de kersenbloesems. Het is zo overweldigend mooi dat foto's de sfeer benaderen. Het live ervaren van de bloemenpracht is toch echt niet vast te leggen. Krijg wel heimwee van zulke plaatjes. Veel plezier de komende dagen van deze vrolijk makende omgeving.
Jolanda

Marieke zei

Ondanks het gebrek aan een lekker zonnetje vind ik je foto's erg mooi. Ik wil de kersenbloesems ook graag zelf nog eens bewonderen.

Je schrijft dat je kwarteleitjes op je sushi hebt. Het ziet er uit als rauwe eieren. Klopt dat ook? Dat lijkt me erg bijzonder.

Veel plezier met je eerste rondleiding dit jaar. Hopelijk volgen er veel!

Anoniem zei

Wat een prachtige bloesemfoto's, Petra. Zelfs zonder blauwe achtergrond van de lucht zijn ze mooi. Duimen dat ze in ieder geval tot a.s. dinsdag zo mooi blijven.
Geniet er de komende dagen nog van.

Anika

Marie zei

prachtige foto's! ik geniet met je mee!

Anoniem zei

Toch apart zo die bloesem met die grijze achtergrond.
Ik was eens in de dierentuin van Amersfoort en daar hebben ze een japanse minituin. Prachtige struiken en dito bloesem.
Oh wat lekker toch sushi eten. Als ik in Las Vegas ben gaan we in de regel ook wel een keer. Echt smullen, als ze maar niet al te scherp gekruid zijn.Onlangs las ik in de krant over een restaurant in Japan. Daar betaal je voor 20 stuks even $ 240, Japan is nu eenmaal een duur land.
En ik lust net zo goed een broodje met tomaat en mozarella, een van mijn favorieten.
Succes met je eerste rondleiding.
Groetjes
Wil

Ineke zei

Schitterend, die bloesemfoto's. Gisteren zag ik dat vlakbij een paar Japanse kersenbomen (prunus)bijna in bloei zijn. Helaas zijn het maar een paar boompjes, dat is bij lange na niet zo spectaculair als bij jou.
Succes morgen!

naomi zei

Oh wat een prachtig foto's weer. Ik vondt dat hele overhangende ook zo mooi. Gewoon helemaal er onder door lopen. Echt genieten en ik van Martin Luther king er zo mooi uitkomen.

Het is echt een plus voor de stad die bloesem maar ik vondt ze nu nog vrij wit over komen of leek dat zo of komt het roze iets later?

Oh ik wou dat ik zo kon schilderen lijkt me heerlijk om daar te zitten en dit sprookjes achtige te schilderen.

Ik kan je zeggen ik was vorig jaar in het laatste weekend van het festival op zondag en waren ze al iets over de top heen maar toch nog heel indrukwekkend. Dus dinsdag geniet je er echt nog van.

Fijne rondeleiding

Liefs Naomi

Tineke zei

Onze roze prunus heeft ook de eerste bloemetjes. vandaag was het 'rokjesdag' , een warmterecord; 19 graden en volop zon. Ik ben vandaag voor het eerst weer op de fiets naar mijn werk gegaan. Dit weekend even violen kopen om de tuin wat extra vrolijke noten te geven ; de narcissen bloeien volop, naast de narcissen en de hortensiastruik.
Tineke

Marion2 zei

Prachtig, zeg, de kersenbloesems.

Naar aanleiding van de stickers op de metropoortjes deed ik net een ontdekking. Sinds ik in Washington ben geweest, heb ik aan mijn huissleutels een prachtige sleutelhanger van een roze bloem. Je raadt het al: kersenbloesem. Maar ik heb me nooit gerealiseerd dat het dat was. Hoe suf kan een mens zijn!

Petra zei

@Margreet - Laat me maar weten wanneer je komt :D

@Anja - Dank je voor de plantnaam!

@Sylvia - Leuk, 400 boompjes is niet niks, vast ook een bloeipracht.

@Anja - Nog een keertje komen dan maar? :)

@Jolanda - Inderdaad dat zeiden we vandaag ook, je kunt het niet op foto's vastleggen.

@Marieke - Ja, de kwarteleitjes zijn rauw (het zijn alleen de dooiers die met de viseieren worden gegeten).

@Anika - Ik duim hard voor dinsdag, maar hoe dan ook zal het mooi zijn in de stad met al het prille lentegroen.

@Marie - Dank je

@Wil - Mijn hemel wat duur in Japan! Hier valt het heel erg mee, het is ook een stuk goedkoper dan in Nederland volgens mij.

@Ineke - Het is de haag van bloesems die zo speciaal is. Mijn klanten waren er erg van onder de indruk vandaag.

@Naomi - Volgens mij is de bloesem in het begin vrijwel wit en wordt steeds rozer. Ik zag dat het vandaag alweer een stuk rozer was dan gisteren.

@Tineke - Heerlijk, he, die lente! Al die kleuren en de belofte van een lekkere somer die eraan komt.

@Marion - Ha ha, dat is wel grappig! Maar als je die niet in de kersenbloesemperiode hebt gekocht ook wel te begrijpen, natuurlijk.

Anoniem zei

Hoi Petra,
Ik wist eerst de naam van de plant niet. Ik heb dit voor je nagevraagd en Anja is me ff net voor.

Ik ben blij om te lezen dat je rondleidingen in DC weer gaan starten. Geniet ervan. De kersenbloesems staan er weer mooi bij.

Groetjes,
Susan