Onze webcam

Cul-de-sac Cam

maandag, juli 18, 2011

Eerste fietsrondleiding

"Welcome to another cold day", zegt Rick, als hij met mijn koffie bovenkomt. Wat een luxe, koffie op bed op een maandag. Natuurlijk maakt hij een grapje, want het is buiten al zeker 25 graden. De zomerse hitte komt deze week weer met volle kracht terug. Mij hoor je niet klagen (hoewel, misschien wel woensdag wandelend door Washington).

Saskia en ik gaan samen naar de sportschool, waar Sharon ons al opwacht. Saskia wil weer gaan werken aan haar conditie, dus we gaan weer een tijdje twee keer per week gewichten doen. Sharon heeft er zin in en we werken lekker hard.

Na thuis even een snack gegeten te hebben, rijden we naar Wegmans. Daar ben ik al sinds december niet geweest, want het ligt wat uit de weg. Saskia wil er graag heen om boodschappen te doen. Inderdaad hebben ze een aantal produkten, die andere supermarkten niet hebben en ze zijn een stuk goedkoper, dat scheelt ook.

Het is lunchtijd, als we weer thuis zijn. We eten met zijn drietjes, als de telefoon gaat. Het is een Maryland nummer, mij onbekend, dus ik laat het gaan. Als echter hetzelfde nummer mijn mobieltje ook belt, neem ik maar op. Het blijkt Katja te zijn, die even de Blackberry van iemand aan het strand mocht lenen. Het is erg fijn haar stem weer te horen en ze beveelt Saskia en Kai vrijdagavond ook op het vliegveld te zijn om haar op te halen.

Terwijl ik zaterdag aan het rondleiden was, is Rick met Saskia naar het DMV gegaan. Daar heeft ze met een score van 100% haar Learner's Permit gehaald. Nu moet ze dus voor april 40 uur rijden en mag dan haar rijbewijs halen, na nog een aantal professionele lessen (in Virginia geldt, dat als je je learner's op je 15e haalt, je negen maanden moet wachten tot je je rijbewijs mag halen).

Natuurlijk wil Saskia dolgraag meteen beginnen met leren. Ik rijd dus naar de enorme parkeerplaats bij Wolftrap en Kai gaat ook mee. Voor een eerste keer gaat het best goed. Het draaien is wat moeilijk en ruimtelijke inschatting ook. Saskia rijdt drie kwartier en dan neem ik het weer over. Volgende keer gaan we weer hierheen, maar ik denk, dat we het daarna wel op de rustige straatjes van onze buurt kunnen gaan proberen.

Mijn fietsrondleiding van vandaag begint om vijf uur. Om vier uur rijdt Kai me naar het metrostation. Het is flink warm, zeker 33 graden. De trein komt al gauw en ik stap bij Federal Triangle midden in de stad uit. Hier vlak tegenover ligt het fietsenverhuurbedrijf.

Het is pas kwart voor vijf, dus ik koop eerst even een koud flesje water. Dat ga ik straks wel nodig hebben. Er komen allerlei mensen langs en ik zie uit naar een groepje van vijf. E., haar vriend, haar broer en haar ouders komen me net na vijven tegemoet lopen.

We maken kennis en dan lopen we naar de kiosk van Bike the Sites. Daar huren we zes hybride fietsen met 24 versnellingen. Het zijn zeer comfortabele fietsen met een handig tasje voorop, waar het water goed inpast. We krijgen ook sloten mee, maar zijn toch niet van plan de fietsen ergens neer te zetten.

Nadat alle formaliteiten klaar zijn, kunnen we op stap. Dit is voor mij ook voor het eerst, dat ik op een gehuurde fiets door de stad fiets en ook, dat ik in dit gedeelte fiets. We rijden Pennsylvania Avenue op, waar sinds kort een speciale fietsbaan is aangelegd. Erg handig en we zijn zo bij het Witte Huis.

Daar is het een stuk minder druk, dan zaterdag. Ik maak een paar foto's van het groepje en vertel over ons "paleis". We rijden ook naar de achterkant en daarna de Mall op. Bij alle monumenten wordt gefotografeerd en ik vertel er natuurlijk over.

Al is het niet zo druk op de Mall, we moeten toch regelmatig wachten op voetgangers. Al met al gaat het niet zo heel veel sneller, dan te voet. Ook omdat je natuurlijk in de monumenten niet mag fietsen. Met de lager staande zon is het licht overal prachtig om te fotograferen en daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt.

De groep is hier morgen ook nog, dus ze besluiten niet naar boven in het Lincoln Memorial en Jefferson Memorial te gaan om was tijd te besparen. De rest van de monumenten bezoeken ze allemaal en we kunnen nu ook goed bekijken, hoe het nog te openen Martin Luther King Memorial eruit gaat zien.

Voor we het weten zijn er twee uur voorbij en we hebben de andere kant van de Mall nog niet gezien. We besluiten direct door naar het Capitool te fietsen en onderweg wijs ik de verschillende musea aan, waarvan ze sommigen morgen willen gaan bezoeken.


We klimmen Capitol Hill op en in het late avondlicht ziet het Capitool er helemaal mooi uit. Ik wijs het Supreme Court en de Library of Congress aan en druk ze op het hart morgen bij die laatste naar binnen te gaan.

Het loopt nu tegen achten en bij sommigen rommelen de magen. We rijden dus terug naar Bike The Sites, waar we nog net binnen de limiet van drie uur de fietsen inleveren. Het ging bijzonder goed, gelukkig. Ik heb nog twee fietsrondleidingen geboekt, dus weet nu, hoe dat in zijn werk gaat.

Op de vraag, of er leuke restaurants in de buurt zijn, bied ik Ten Penh en Elephant & Castle. De keuze valt om te beginnen op Ten Penh en ik word meegevraagd voor een drankje. Helaas blijkt Ten Penh (voorgoed, zie ik online, tot mijn teleurstelling) gesloten te zijn. Dan wordt het toch Elephant & Castle.

Daar is een groot terras, maar iedereen heeft het warm, dus we kiezen voor de airconditioning. Onder het genot van een drankje kletsen we over van alles en nog wat en toasten de jarige, B. Intussen is Rick onderweg om mij op te halen. Hij belt, dat hij dichtbij is en ik neem afscheid en wens ze nog een fijne rest van hun reis. Ook dit was weer zo'n leuke ervaring! Ik ben helemaal blij, dat ik deze rondleidingen begonnen ben.

Het loopt al tegen negenen en ik heb nog niet gegeten. Ik heb niet zo erg veel honger, dus bestel een paar voorafjes van Natta Thai, die we ophalen. Het smaakt allemaal prima. Woensdag is de volgende rondleiding, ook vijf mensen, maar lopend.

10 reacties:

Anja L. zei

Wat een leuk idee die fiets rondleiding. Fietsend zie je de stad toch anders.
Wat stoer van Saskia zeg! 100% score. Nog even en dan heb je er weer een persoonlijke chauffeur bij.
Groetjes Anja L.

Anoniem zei

Hi Petra...wat leuk dat je de West Wing rondleiding goed kunt gebruiken bij jouw rondleidingen....Ik vind op een fiets door een stad (vorig jaar september zo Sevilla verkend) ook altijd leuk en je krijgt er niet van die moeie voeten van...
Ik ga donderdag lekker paar dagen naar het zonnige Montpelier (zuid Frankrijk), dus ook weer lekker om naar te kijken.....
Gr Evelyn

Petr@ zei

Alweer een succesvolle rondleiding. Ik vind het echt super voor je, dat het zo goed loopt.

HennyB. zei

Leuk dat de rondleidingen zo'n succes zijn en je raakt zelf ook steeds enthousiaster zo te lezen. Het is natuurlijk ook 'dankbaar werk' om andere mensen je geliefde stad te laten zien.
Goed van Saskia zeg die 100% score, dat gaat de goede kant op!

Bente zei

Goh je bent druk met die rondleidingen zeg. Lekker!
En je maakt me helemaal nieuwsgierig naar Washington. Helaas zal het nog wel even duren voor ik langs kan komen.

Marie zei

Zoals je weet was ik erg benieuwd naar de 'rondleiding per fiets' en ik vind het super te horen dat het allemaal heel goed is gegaan! Leuk joh!

Annemiek zei

Het loopt toch goed, die rondleidingen, leuk!

Sandrah zei

Wat leuk dat je ook rondleidingen op de fiets doet! Lijkt me ook voor jou een stuk rustiger, omdat je dan minder kan vertellen. Of valt dat wel mee?

Sandra

naomi zei

Hallo

Wat een super leuk idee rondleiding op de fiets.
Ideaal voor mensen met korter de tijd. En super dat je de fietsen zo in Washington kan huren.
En heerlijk om het te lezen rij met je mee. En je hebt nog een aantal voor de boeg. Echt een super tijd nu qua drukte en op het goede moment begonnen.

Ik wilde juist vragen hoe het met het monument van amrtin luther gaat wij hebben door het hek staan kijken. Ben benieuwd naar het eind resultaat.

Succes woensdag weer met je rondleiding en leuk dat je nog 2 fiets tours hebt. je hebt het er maar druk mee.

Groetjes Naomi

Petra zei

@Anja - Inderdaad op de fiets is het weer heel anders. Als het aan mij ligt duurt het nog even voor Saskia alleen chauffeert ;)

@Evelyn - Inderdaad is fietsen minder vermoeiend. Ik was wel verbaasd, dat het in tijd eigenlijk niet eens zoveel scheelde. Veel plezier in Frankrijk, jij reist ook wat af!

@Petra - Er blijkt inderdaad heel wat animo voor te zijn.

@Henny - Het is iedere keer inderdaad weer erg leuk om te zien hoe mooi mensen de stad vinden.

@Bente - Als die tijd komt laat ik je de mooie plekjes graag zien!

@Marie - Ja, het was zeker leuk.

@Annemiek - Zeker, onverwacht goed.

@Sandra - Inderdaad, hoewel ze bij ieder monument goed de tijd namen.

@Naomi - Nog heel wat te gaan, tot nu toe staan er voor de rest van het jaar nog 13 geboekt!