dinsdag, januari 22, 2013

Dag 1 Orlando: The Magic Kingdom

Na een korte nacht, want zoals altijd als ik weet dat we vroeg op moeten voor een vlucht heb ik niet zo goed geslapen.  Onbewust ben ik toch altijd bang dat we door de wekker heen zullen slapen, kennelijk.  Dat gebeurt niet en om zes uur staan we naast ons bed.
Een half uurtje later na de laatste dingen ingepakt te hebben vertrekken we naar Dulles Airport.  Van Kai en Saskia hebben we gisteravond al afscheid genomen.  Saskia heeft vandaag ook nog vrij van school vanwege Martin Luther Kings verjaardag.
Het is vlak voor zonsopgang en nog flink schemerig.  Het is dus maar goed dat Rick oplet, want in de straat achter ons huis steken vier herten op hun dooie gemakje de straat over.  Een mooi begin van de dag vinden wij, want het blijft toch bijzonder, die wilde dieren gewoon in onze buurt.
Gisteren hebben we allebei al uitgevonden dat we eerste klas mogen vliegen.  We zijn beiden United Premier en als er plaats is in eerste klas krijg je als zodanig een gratis upgrade.  Het moet wel heel rustig zijn in de eerste klas van deze vlucht, want op het scherm zien we een heel aantal "opgewaardeerde" Premier leden.
We weten nu ook dat we ontbijt zullen krijgen tijdens de vlucht, dus hebben daar geen tijd voor gerekend.  Ook het inchecken gaat super snel als je eerste klas reist.  In minder dan vijf minuten hebben we onze boarding pas en zijn de tassen ingecheckt.
Ook de veiligheidscontrole gaat heel snel, want Rick is nu geklaard voor TSA Pre.  Daarvoor hoeft hij niet in de gewone rij en hoeft hij zijn schoenen niet uit en zijn laptop niet apart te leggen.  Omdat ik met hem reis mag ik in een speciale compagnon rij.  Ik moet wel schoenen uit en laptop en vloeistoffen apart in een bak doen, maar er is niemand voor me, dus dat is zo gebeurd.
Met de trein rijden we naar terminal C en daar zien we dat de vlucht al aan het boorden is.  Ik heb stoel 1A, de eerste rij, dus en geen plaats om mijn tas voor onder de stoel te doen.  Dat geeft niet, ik haal mijn tijdschriften en Kindle eruit en hier in de eerste klas is er meer dan genoeg ruimte in de bakken boven de stoelen.  Rick zit zes rijen achter me en naast mij zit een wat norse zakenman.  Er kan in ieder geval geen glimlachje vanaf.
Zodra ik zit komt de flight attendant langs om te vragen wat ik wil drinken.  Ik heb enorme dorst om de een of andere reden en geen tijd gehad om mijn gebruikelijke fles water te kopen.  Ik vraag dus heel saai om water en koffie.
Als we eenmaal opgestegen zijn wordt het ontbijt geserveerd.  De keuze is tussen een broodje met ei, kaas en ham en cereal met yoghurt en fruit.  Ik neem het laatste en krijg er ook een lekker warm vers kaneelbroodje bij.  Het is werkelijk zeer smakelijk!  Rick vertelt later dat zijn broodje ook erg lekker was.
De rest van de vlucht breng ik al lezend en af en toe met mijn ogen dicht om nog wat rust te krijgen door.  Na een paar uur landen we alweer in Orlando.  Onze bagage komt vrijwel als eerste op de lopende band en dan gaan we de huurauto ophalen.
Omdat dit voor Rick een zakenreis is, is de auto door het reisbureau geboekt.  Rick is al jaren gewend om van Avis te huren, maar dit keer hebben ze zijn reservering niet.  Hij snapt er niets van tot hij op zijn telefoon ziet dat hij bij Hertz moet zijn.  Daar staat de auto al klaar en even later rijden we in een Mazda 3, dezelfde auto, die Katja heeft, weg.
Rick is net een kind als het op Orlando aankomt en dat is een van de redenen dat ik met hem mee ben gegaan.  Hij heeft namelijk als hotel het Royal Pacific Resort bij Universal Studios geboekt.  Daar rijden we als eerste heen na gecheckt te hebben of onze kamer al klaar was.  Onderweg luisteren we naar de radio en horen hoe vice-president Biden en president Obama worden ingezworen bij het Capitool waar wij zaterdag nog liepen.
Bij het inchecken krijgen we een lei omgehangen en een tropisch drankje. Het leuke van de Universal Studios hotels is dat je met je kamersleutel een Express pas kunt krijgen waarmee je onbeperkt de rijen bij de attracties kunt overslaan.
Ook mogen hotelgasten een uur eerder het park in, zeker handig voor de populairste attracties.  Ik ben van plan dat morgen te gaan doen, maar Rick en ik halen die pas alvast en voor mij een kaartje voor beide Universal parken.  Rick weet nog niet heel zeker of hij tijd zal hebben voor parken morgen.
Vanmiddag heeft hij dat wel, want zijn vergadering van vandaag werd afgelast.  Aangezien we vorig jaar al naar Epcot zijn geweest, hebben we besloten dit keer naar de Magic Kingdom te gaan.  We parkeren op de Villains parkeerplaats en nemen het trammetje naar het Ticket Center.  Daar hebben we onze kaartjes al gauw te pakken en de monorail staat al klaar.
Eenmaal in het park lopen we meteen door naar Cosmic Rays Starlight Cafe, want onze magen rommelen.  Het blijkt flink druk in het park, waarschijnlijk vanwege Martin Luther King's Birthday, hoewel we ook veel vreemde talen horen.  Disney is echter heel efficient, dus de rij in het cafe gaat snel.
We hebben beiden voor de gegrilde kip sandwich gekozen en eten die buiten op een stoepje op.  Het is bewolkt, maar lekker warm.  Ik schat dat het een graad of 25 is en een beetje vochtig.  Ik ben in ieder geval blij mijn topje met driekwart mouwen aan te hebben, want meer zou te warm zijn geweest.
Na de lunch lopen we naar het nieuwe gedeelte in Fantasyland.  Daar is een heel dorpje uit Beauty en het Beest gebouwd en een nieuwe attractie met de Little Mermaid gemaakt.  Voor die laatste halen we een Fast Pass en kunnen tussen vijf en zes terugkeren.  Men is ook bezig met nieuwe attracties bouwen, zo te zien een met Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen.
We lopen bekijken het dorpje met Gaston en zien een nieuw restaurant met een Beauty and the Beast thema.  We informeren eens of het mogelijk is hier vanavond te eten, maar krijgen als antwoord dat het tot juni volgeboekt is!  Wel kunnen we later terugkomen en kijken of er mensen niet op komen dagen.
Wij lopen verder naar de eerste attractie, die we vandaag willen doen, de Haunted Mansion.  Dit is altijd een van onze favorieten.  De wachttijd van 40 minuten blijkt gelukkig niet waar te zijn, binnen het kwartier staan we al in de lift en mogen daarna in onze "doombuggy" door het spookhuis rijden.  We ontdekken een aantal nieuwe dingen in de attractie of zouden het dingen zijn die ons niet eerder opgevallen zijn?  In ieder geval blijft het leuk en gelukkig komt het meeliftende spook niet mee naar buiten!
Buiten zien we dat Liberty Square is afgezet voor een parade, die een paar minuten later zal beginnen.  We zoeken een goede kijkplek bij een hek waar ik op kan staan zodat ik boven de menigte uit kan fotograferen.  Dat vergt wat verkrampte beenspieren, maar dat heb ik er wel voor over.  Zoals altijd is de parade er een van veel kleur, vrolijke muziek en dans en natuurlijk de bekende Disney figuren.
Als de parade voorbij is, besluiten we voor het eerst in jaren weer eens naar de Country Bear Jamboree te gaan.  De kinderen wilden daar op een gegeven moment nooit meer in en Rick en ik willen het eigenlijk wel weer eens zien.  Het is een leuke show met beren, die Country muziek spelen.  Erg leuk gedaan is het.
We hebben inmiddels wel zin in een snack en delen een doos verse popcorn.  Eigenlijk willen we nu naar de Pirates of the Caribbean, maar daar blijkt het ongewoon druk.  We hebben geen zin om drie kwartier te gaan wachten op deze attractie, die we al zo vaak hebben gezien, al is het een van onze favorieten.
In plaats daarvan halen we een fast pass voor de Jungle Cruise, die een half uur later al ingaat.  In de tussentijd doen we nog een paar attracties, die we al jaren niet hebben gedaan.  Om te beginnen klimmen we omhoog in het boomhuis van de Zwitserse familie Robinson.  Ook goed voor het trappen vandaag gelopen op mijn Fitbit.
We kijken nog eens bij de Pirates, maar de rij is daar zo mogelijk nog langer.  Dan maar de Enchanted Tiki Room, we lijken vandaag vooral attracties te bezoeken, die we al een hele tijd niet meer gezien of gedaan hebben.  Bij deze attractie zingen een aantal animatronische vogels hun lied.  Ook leuk om weer eens gezien te hebben, maar niet bepaald een opwindende attractie, ha ha.
Nu is het tijd voor onze Fast Pass voor de Jungle Cruise.  Dit is altijd een heel populaire attractie, vandaar dat we deze bij voorgaande bezoeken ook al vele malen oversloegen, omdat we het de wachttijd niet waard vonden.  Met een Fast Pass kun je echter vrijwel meteen aan boord.
Scott is onze "gids" en leidt ons over de rivier waar we van alles langs en in zien.  Van wilde dieren tot koppensnellers en olifanten, die dreigen onze boot nat te spuiten.  Scott vertelt er allerlei flauwe grapjes waar we toch om moeten lachen bij.  Het is vermakelijk en al toont de attractie zijn leeftijd wel toch leuk om weer eens gedaan te hebben.
De tijd voor de Fast Pass voor de Little Mermaid is inmiddels ingegaan, dus we lopen via het kasteel naar dat gedeelte van het park.  We zien nog net de opvoering met Mickey, Minnie, Donald en Goofy voor het kasteel.  Wat is het toch altijd allemaal heel professioneel gedaan hier bij Disney!
Rick wil nog kijken of er annuleringen zijn bij het Beauty and the Beast restaurant, maar daar staat zelfs al een rij mensen op te wachten, weinig tot geen kans, dus.  Als we ooit eens zo georganiseerd worden dat we een Disney bezoek een half jaar van tevoren plannen, hebben we misschien een kleine kans hier ooit te eten!
De Little Mermaid attractie is ontzettend leuk met natuurlijk de favoriete liedjes en veel kleurrijke dansende vissen.  Ik krijg na dit bezoek aan de Magic Kingdom enorme zin om alle Disney tekenfilms in chronologische volgorde te gaan zien.  Saskia kan ik daar vast ook enthousiast voor krijgen.  Misschien een leuk doel voor de winteravonden, die nog komen moeten.

Rick en ik hebben de attracties, die we wilden doen, gedaan (met uitzondering van de Pirates of the Caribbean, maar ach).  Het begint al te schemeren en de lichten gaan aan.  We fotograferen en kijken rond in de winkels.  Intussen komt er nog een parade langs.  Helaas zijn we zo moe van de slechte nacht dat we geen puf hebben om voor de Electrical Parade te blijven.  Dat is altijd een favoriet.
Natuurlijk kan ik het niet laten om te kijken of er nieuwe bedeltjes zijn die aan mijn Pandora armband passen.  Dat blijken er opeens een heel stel te zijn!  Ik heb Donald, Eeyore en Mickey al, maar nu is er ook Minnie, Flounder van de Little Mermaid, de lamp van Aladdin en het koetsje van Assepoester.  Ik twijfel tussen Minnie en het koetsje wat op zijn kop op Mickey lijkt.  Het wordt uiteindelijk het laatste.
Na nog de nodige foto's van het kasteel in verschillende kleuren lopen we terug naar de monorail.  We hebben een reservering voor het avondeten bij The Wave in het Contemporary Resort.  Dit was het enige restaurant dat zo laat nog een redelijke tijd beschikbaar had.  We kozen het, omdat we dachten na het eten nog terug naar het park te gaan, maar het vuurwerk zou tijdens ons eten zijn en het park sluit al om negen uur.  Daar komt nog bij dat we beiden geen energie meer zouden hebben om terug te gaan.
Op mijn telefoon kijk ik welke eetgelegenheden er in ons Royal Pacific Resort zijn en daar blijkt een Emeril restaurant te zijn, Tchoup Chop.  De beslissing is snel genomen.  Ik maak een reservering in ons resort en bel de reservering bij het Contemporary Resort af.
We nemen de monorail terug naar het Ticket Center en de tram naar de auto.  We hebben beiden flinke trek, dus lopen meteen door naar het restaurant.  Spijt van onze keuze om de reserveringen te veranderen gaan we absoluut niet krijgen!  Alleen het decor van het restaurant is al zoveel mooier dan de foto's van het Disney restaurant.
We krijgen een tafeltje met zicht op het hele restaurant.  Enige nadeel is dat het hier werkelijk stervenskoud is!  Ik heb gelukkig mijn jasje aan, maar Rick niet.  Gauw gaat hij de zijne uit de auto halen.  De serveerder maakt zijn verontschuldigingen, ze hebben geen aparte thermostaat voor het restaurant, dus zijn afhankelijk van het hotel.
In plaats van brood krijgen we een bakje met pittige kroepoek, heerlijk!  Ook bestellen we een potsticker gevuld met crab vooraf.  Ieder hapje smaakt voortreffelijk.
Als hoofdgerecht neem ik zoals wel vaker twee voorafjes.  De ahi tonijn en de verse mozzarella met tomaat en sla, allemaal super goed bereid.  Rick heeft nota bene nog plaats voor een dessert en kiest de appelstrudel.  Ik neem er een paar hapjes van en die zijn ronduit goddelijk.  Een heel goede keuze was dit restaurant en niet eens heel erg duur.
En het beste is dat we maar een paar stappen van onze kamer verwijderd zijn.  Daar computeren we nog even, maar gaan ook vroeg naar bed.  Rick moet morgen vroeg naar zijn werk en ik wil tegelijk met hem opstaan om alles uit Islands of Adventure te halen.