Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, januari 02, 2013

Lunchen in Leesburg

Rick heeft vandaag nog vrij en Saskia een late schooldag.  Ik merk aan mijn lichaam dat het meerdere dagen nodig heeft na zo'n late nacht als Nieuwjaarsnacht en blijf wat langer liggen dan zij.  Net als ik opsta gaat de telefoon.

Het is het verwarmingsbedrijf.  Onze verwarming beneden slaat telkens uit en dat is niet lekker met deze koude temperaturen.  Helaas kunnen ze niet eerder komen dan maandagmiddag.  Dat wordt dik aankleden, al krijgt Rick hem telkens weer een de praat tot nu toe, gelukkig.  Maar even hopen dat hij morgen en overmorgen overdag aanblijft, al heeft Rick laten zien hoe het moet. 

Net heb ik opgehangen en koffie gezet als de telefoon weer gaat.  Dit keer is het Rick, die mij waarschuwt straks een andere route naar de sportschool te rijden, want de gewoonlijke staat helemaal vast.  Er is bij de Merchant Tire op de hoofdweg door Vienna een explosief iets gevonden, waardoor half Vienna door de politie is afgezet.

Gelukkig hoor ik op weg naar de sportschool dat het om een granaat ging, waar de explosieven uitgehaald waren (of zoiets).  In ieder geval kon die granaat niet meer ontploffen, maar het is toch te gek dat iemand die daar in het spitsuur neerlegt?  Duizenden mensen kwamen er te laat door op hun werk, om van de onkosten nog maar niet te spreken.  Ik mag hopen dat ze de dader vinden en hem daarvoor laten opdraaien.

Enfin, dat was weer de opwinding van vandaag in Vienna, want ook op de sportschool hoor ik iedereen erover.  Duidelijk heeft iedereen weer het goede januari voornemen om meer te gaan sporten, want bijna alle apparaten staan vol.  Dit is ieder jaar de eerste paar weken het geval en dan neemt het weer terug.  Gelukkig vind ik de ARC trainer, die ik vandaag wilde doen, wel open.

In het uur daarop lees ik mijn boek weer uit.  Het was wel een leuke en spannende roman, The Christmas Witness, maar de schrijfster is duidelijk erg religieus en dat komt in het boek ook telkens naar voren.  Meestal vind ik dat niet zo erg, maar als niet-religieuze vind ik het wel vervelend als een fictie boek evangeliserend overkomt.  Het is niet de taak van de schrijfster haar lezeressen te bekeren, is mijn mening.  Nu weer een volgend spannend boek vinden, ik houd me aanbevolen voor suggesties (niets heel serieus, ik lees om te ontspannen).

Rick en Kai wachten me thuis op en met zijn drieen gaan we op weg naar Leesburg.  Daar willen we gaan lunchen bij Tuscarora Mill.  We nemen de tolweg naar het westen en een half uurtje later rijden we het leuke historische plaatsje binnen.  Tot onze verbazing ligt hier nog een beetje sneeuw.  Zij hebben duidelijk veel meer gekregen, dan wij, vorige week.


Het is druk in het restaurant, maar er is nog een tafeltje vrij bij het raam.  Het menu ziet er weer heerlijk uit en het is moeilijk kiezen.  Uiteindelijk neem ik de tonijn met komkommersorbet en zeewiersalade.  Vooral de komkommersorbet doet het hem, want daar ben ik wel heel benieuwd naar.  En jawel, die is zo lekker dat ik er wel een kom van op zou kunnen.  De rest van het gerecht is dat trouwens ook.

Rick en Kai zijn ook blij met hun respectievelijke gerechten.  Tijdens het eten bespreken we Kai's leven voor de zomervakantie.  Hij wil proberen een paar weken voor enkel onderkomen en eten te werken in Duitsland voor zijn school daar begint.  Hij heeft al een paar adressen op het oog en gaat die vanmiddag aanschrijven.  Dat moet vrij snel gebeuren, want het wordt tijd om zijn vluchten te boeken.

Na het eten lopen we nog even naar de historische hoofdstraat op mijn verzoek.  Ik wil een winterse foto voor mijn dagelijkse foto vinden.  Vorig jaar heb ik het iedere dag volgehouden en dat is een erg leuk album op Facebook geworden om op terug te kijken.  Het thema voor januari is "Winter" en dat lijkt makkelijk, maar valt nog niet mee.

De mannen zijn echter niet op het koude weer gekleed en lopen rillend mee.   Ik besluit ze uit hun misere te helpen en stel voor dat zij de auto gaan halen en mij dan verderop ophalen.  Ik heb zelden zulke opgeluchte gezichten gezien, ha ha.  Maar wie gaat er dan ook met 2 graden en wind in een dun fleece jack lopen met korte mouwen eronder?  Ik heb mijn warmste kleren aan, dus nergens last van (behalve de hoge verwarming in de auto, omdat de heren het koud hebben, dan).

Leesburg is een van mijn favoriete plaatsjes in de omgeving.  Gauw maak ik wat foto's van het historische straatje en het gerechtshof.  Eigenlijk zou ik ook een paar winkeltjes in willen, maar daar is geen tijd voor, want ik zie Ricks FUTR WAV al aankomen.  Toch maar weer eens een ritje hierheen plannen dan binnenkort.

Op de terugweg stoppen we bij de Best Buy in Reston.  Rick heeft daar een aantal dingen nodig en ik ga kijken naar een hoesje voor mijn fototoestel.  Duidelijk zijn de feestdagen net voorbij, want hun selectie is maar klein.  Ik vind dan ook niet wat ik zoek. 

Best Buy heeft van alles en nog wat, inclusief ijskasten en vaatwasmachines.  Die van ons zijn deze maand 14 jaar oud en vertonen, ondanks dat ze nog "werken", de nodige mankementen.  We kijken verlekkerd naar de tegenwoordige modellen en gaan toch eens onderzoeken wat tegenwoordig de beste zijn.  Vooral omdat we ook het gevoel hebben dat de ijskast lekt, want Rick heeft een vlek in het plafond in de basement ontdekt.  Het moet toch ook wel erg zijn, zegt Rick, als we enthousiast worden over een nieuwe ijskast!

Vanavond genieten we voor het laatst na van het Nieuwjaarsbuffet.  Als dessert eten we de Georgetown Cupcakes.  Ik vind de topping altijd heerlijk, maar het cakeje kan me gestolen worden, ook nu weer, hoe beroemd ook. 

Katja komt online en vertelt dat ze gelukkig de ergste oproep van vandaag gemist heeft.  Iemand sprong op de I-81 en werd zo vaak overreden dat hij onherkenbaar was.  Ik kan me zo kwaad maken over zulke zelfmoorden, al weet ik dat die mensen op zo'n moment niet meer toerekeningsvatbaar zijn.

Mijn grootmoeder (waar ik echt dol op was en nog steeds) sprong op 83-jarige leeftijd naar haar dood. Er zijn mensen, die wij niet kennen en nooit zullen kennen, die altijd met dat beeld zullen leven. Dat vind ik erg en houd me bezig, hoewel ik de details van mijn oma's dood nooit heb  gehoord. Ik vind het belangrijk haar zelfmoord te vermelden, want zo komt er misschien meer aandacht voor het grote aantal zelfmoorden onder senioren, wat relatief erg hoog is.

Enfin, dit alles bracht bovenstaande weer boven, al was het slachtoffer (slechte benaming?) niet bejaard.  Het wordt altijd verzwegen, maar misschien als er eens aandacht voor komt, komt er ook de benodigde begeleiding. 

Intussen ben ik enorm trots op onze oudste.  Dit was dan niet haar "call", maar ze heeft al minstens twee zelfmoorden meegemaakt en doet het toch maar.  Met elkaar praten helpt duidelijk en ik ben blij dat ik een van haar klankboorden ben.

Morgen is het voor Rick ook weer een gewone werkdag.  Zijn vakantie is ook weer omgevlogen.  Gelukkig hoeft hij maar twee dagen te werken voor het weekend is.  Ik vind het wel heel gezellig om Kai dus nog thuis te hebben.  Hopelijk kunnen we Cosmo voor Kai vertrekt een aantal keren lekker mee de natuur in nem

18 reacties:

Jeanine Guidry zei

Heb je The Host van Stephenie Meyer (ja, van Twilight) gelezen? Fantastisch, en totaal anders dan Twilight.

Petra zei

@Jeanine - Ja, toen het pas uitkwam, misschien goed om te herlezen voor de film uitkomt. Bedankt voor de tip!

Becs zei

Knap van Katja hoor, dat ze dat werk vol weet te houden. Ik weet niet of ik dat zou kunnen.

Volgens mij heb ik je de websites wel eens gegeven, maar als je je email invult bij bookbub.com en ebookstew.com dan kun je aangeven van welk genre je houdt en dan worden je dagelijks emails toegezonden met goedkope boeken en sommige zijn zelfs gratis.

Anoniem zei

Beste Petra,
Erg verdrietig om over het levenseinde van jouw oma te lezen. Dit komt spijtig genoeg meer en meer voor onder alle bevolkingsgroepen jong, oud, rijk, arm.....
Voor de familie die dan achterblijft is het ook een trauma dat moeilijk te verwerken valt en waar dan vele jaren overheen gaan om het te kunnen plaatsen.
Voor Katja en alle hulpverleners zal het ook altijd moeilijk zijn en blijven om hiermee om te gaan.
Groeten van Hilde uit B.

Familie Langens zei

Hoi Petra,

nog een gelukkig Nieuwjaar voor jou en je gezin. Ik vind het knap van Katja dat ze dit werk kan doen.

Ik heb afgelopen maanden een schrijfster ontdekt uit Duitsland, ze heet Charlotte Link. Soms is het wel te spannend voor mij, maar over het algemeen heb ik veel slaap gemist doordat die boeken uitmoesten....

Groeten,
Anne-Marie

Els zei

Ben weer een beetje bijgelezen.
Mijn allerbeste wensen voor 2013!!!
Dat het een jaar mag worden vol vreugde en plezier, en vooral met een goede gezondheid!

Anoniem zei

Hi Petra, ik wens jou en je gezin een top 2013 in goede gezondheid en een hoop leuke dingen en ervaringen......Ik zie dat jullie het super hebben gehad...Je hebt echt een gezin om super trots op te zijn!

Ik ben 1,5 week vrij geweest en heb jouw blog wel gelezen tijdens mijn vakantie en getracht vanaf mn Iphone 2x een bericht achter te laten maar helaas niet gelukt dus bij deze...

Vwb jouw vraag over de champagneglazen: je hebt tegenwoordig verschillende ringetjes/versierseltjes(in div kleuren) die je om de poot van het glas kunt doen zodat iedereen weet welk glas van hem of haar is....

Wat een rotverhaal van je oma....Ik heb nooit geweten dat het juist onder senioren zo speelt.... Helaas ken ik in mijn omgeving rond de 20 mensen die ook op diverse manieren een einde aan leven hebben gemaakt, het blijft altijd een tragedie...dus carpe diem!

Ik heb gelukkig alweer weekend na 2 dagen hard werken :-), ben morgen jarig en ga er dat met vriendinnen met een dagje Amsterdam vieren, gelukkig belooft het droog te worden!

Nogmaals de beste wensen en alvast een goed weekend!

Lieve groet,
Evelyn

Silke zei

Hey Petra,

Ik wee tniet of je op goodreads zit, maar is echt een aanrader voor je als je zoveel leest.

Zou erg fijn zijn je ook daar tegen te komen!

Anoniem zei

Zelfmoord staat op nummer 10 van doodsoorzaken in de VS, het komt zoveel meer voor dan mensen denken. Vreselijk voor de mensen die achter blijven en de mensen die hun vinden. Iemand denkt echt niet rationeel als ze van een brug afspringen of hoe ze gevonden zullen worden. Wat we kunnen doen is signalen van depressie te onderkennen en actie ondernemen.

Een goed boek dat ik recent gelezen heb is Forever van Pete Hamill. Goed verhaal en een stuk geschiedenis over NY.
Annemiek

Ingrid en Michael zei

Leesburg is echt een schattig plaatsje en ik heb echt genoten van je foto's daarvan. En je tonijn bij de lunch zag er prachtig en mals uit!

Mooi dat je dit hebt willen delen, iets wat zo persoonlijk is als de zelfmoord van je geliefde oma. Er is vast iemand mee geholpen: het feit dat iemand anders dit heeft meegemaakt en weet hoe het voelt, en er over kan praten. In ieder geval heeft Katja veel aan je steun, dat lijkt me fijn voor jullie allebei.

Tink zei

Petra, kijk uit met die lekkages! Je weet wat er met ons gebeurt is toen onze wasmachine lekte. De muren en de hele vloeren waren nat en gevuld met black toxic mold. Ik had het wel eerder gezien maar W. Dacht dat het allemaal wel mee viel. Toen het water tussen de pergola vloer door kwam gaf ook hij toe dat er iets mis was. De dishwasher lekte waarschijnlijk al een poos wat wij dus nooit gemerkt hebben. Omdat dishwasher water sewer is moesten we evacueren. Die verbouwing, alle kasten, het aanrecht de hele keuken moest eruit want het zat ook in de muren , zou 6 weken duren en dat werden 6 maanden. 6 maanden vorig jaar winter, alle feestdagen, het regenseizoen en de winter woonden we in onze 5thwheel trailer. De trailer die brand nieuw was en heel ironisch ook zo lek als een mandje bleek te zijn.
Afijn ik wens dat niemand toe en neem dus die lekkage serieus, waar lekkend water is is ook mold en dat kan je erg ziek maken!

Anoniem zei

Erg om te moeten lezen over jou oma. Ik weet wat dit betekent voor nabestaanden want wij hebben dit ook meegemaakt.De vrouw van een zwager van me is de zee in gelopen.In een woord afschuwelijk.
Ook in Nederland komt zelfmoord bij senioren veel voor.
Iets vrolijkers; het uithollen van cherry tomatoes.Om aardbeien te ontkronen heb ik een klein lepeltje met kartelrand rondom.Mischien hiervoor ook te gebruiken? Ik heb het bij een speciale kookwinkel gekocht. Wellicht heeft Target ook zoiets.En is er bij jullie een Sur la Table? Anders daar misschien.
Cathy gebruikt altijd weggooi glazen van de Partyshop,zeer voordelig en erg handig.Zeker met zo'n 40 a 60 gasten.
Je hebt toch van die wine charms maar daarvoor kun je je natuurlijk
ook mini giftcards of tags gebruiken.
Wat zag je lunch er lekker uit,ik ben ook een fan van tonijn. En wat een gezellig plaatsje is Leesburg.
Groetjes Wil

syl zei

Zelfmoord blijft een beladen iets. Wij wonen in de buurt van een treinstation. Het is er vaak 's avonds raak. Mag alleen geen melding over gedaan worden in de media, dus er blijft een taboe op rusten. Toen ik 18 jaar was van dichtbij meegemaakt, blijft moeilijk voor alle partijen!

Wbt boeken.
Ik ben nu bezig met het tweede deel van Veronica Rorh, maar denk dat je die al gelezen hebt?
Dorothy koomson heeft ook mooie boeken! In het Nederlands niet allemaal te verkrijgen als ereader, maar bij jullie zeker wel.
Camilla Lackhart heeft ook een hele mooie serie, net als Lisa Gardner.
Ik ga hierna starten in Game van Anders de la motte. Blijkt een heel goed boek te zijn.
Als je gewoon een chicklit wilt lezen, ik heb er laatst een paar gelezen van Rachel Gibson.
Zelf wil ik heel graag de boeken van Kerstin Gier lezen, smaragdgroen, robijnrood en saphirblauw. Die zijn alleen niet als ePub te krijgen in het Nederlands. Wel in het Engels.
Hoop je een paar ideetjes gegeven te hebben.

Petr@ zei

Hier ook op zoek naar een nieuwe vaatwasser, maar dan noodgedwongen. De onze heeft het helaas begeven :(

Fijn dat Katja goed kan praten over wat ze meemaakt op haar werk. Het is allemaal niet niets wat ze voor de kiezen krijgt.

Wat een trieste manier zoals je oma is overleden. Ik had geen idee dat zelfmoord onder senioren zoveer voorkomt! Je zou juist het tegenovergestelde verwachten misschien.
Jammer dat er in het gezin niet over werd gesproken, alsof het een taboe is. Terwijl iedereen het waarschijnlijk beter had kunnen verwerken als er openlijk over werd gepraat.

Spannend voor Kai om plannen te maken voor Duitsland. Geniet nog even van zijn aanwezigheid voor hij straks vertrekt.

naomi zei

Wat een heerlijke dag heb je nog gehad. Leesburg is echt een leuk plaatsje doet me denken aan Middleburg waar we gelucnht hebben.

Ben het met je eens dat het maandthema best moeilijk is met dit weer en zeker met de dagdiensten maar ook leuk je bedenkt dingen die je kan fotograferen. Van het weekend een beetje vals spelen alvast wat extra foto's malen. Moet volgende week de nachtdienst in en dan komt er niets van.

Hier op TLC wordt nu de serie Breaking Amish uitgezonden heb ook in SF 2 afleveringen gezien. Blijf het een interessant en integerend iets vinden.

boeken tip:
genre 50 tinten grijs:
- Negentig dagen Genevieve | Lucinda Carrington
of
- Negentig dromen van Elise

Nieuwe Jill Mansell Vlinders voor altijd

Ben benieuwd of Kai een baan kan vinden in Duitsland.
Wel goed even de taal oefenen. Knap werk van Katja b;ijft heftig het straatwerk.

Zelfmoord gebeurd veel bij senioren vooral door eenzaamheid. In het verzorgingshuis van mijn oma heeft een oudere dame zichzelf gestikt door een plastic tas over haar hifd te doen en de deur van de kamer te blokken. Maar ook vaak met medicijnen bv paracetamol. heel sneu en heftig. Ik snap het ook heel goed van jouw kant moeilijk voor de nabestaanden. Je snapt het niet. Sterkte.

Veel liefs Naomi

Petra zei

@Rebecca - Inderdaad, die sites gebruik ik ook, ik heb er al een paar goede boeken vandaan.

@Hilde - Het zijn vooral de openbare zelfdodingen en dan zeker degenen waarbij onschuldigen mee worden genomen die ik zo heel eng vind. Dat mensen zo ziek van geest kunnen zijn, terwijl hun omgeving er niet of nauwelijks iets van merkt voor de daad.

@Anne-Marie - Ik zal eens kijken of zij in het Engels is vertaald.

@Els - Hartelijk dank! Insgelijks!

@Evelyn - Ja, die "wijnbedels" (wij noemen ze wine charms) hebben wij ook, ik maak ze ook zelf, erg leuk om te doen. Veel plezier in Amsterdam, ik zie de mensen nog op de grachten schaatsen vorig jaar, maar ik lees dat het nu in Nederland erg zacht is.

@Silke - Nee, Goodreads ken ik niet, ik zal er eens naar kijken. Bedankt voor de tip.

@Annemiek - Ook lijkt het me een goed idee als zelfmoord wat meer bespreekbaar zou worden. Het lijkt me dat dat de nabestaanden erg zou helpen, mij tenminste wel. Er is toch een soort schaamte als een familielid dat doet. Bedankt voor de boekentip!

@Tink - De loodgieter komt zaterdag, eerder kon niet. Bedankt voor de waarschuwing, we wilden het inderdaad niet door laten gaan!

@Wil - Zo'n lepeltje klinkt als een goed idee. We hebben inderdaad Sur La Table en misschien heeft Williams & Sonoma ze ook wel. Plastic "champagne" glazen hadden we voor de kinderen, maar voor de volwassenen toch liever de echte.

@Syl - Erg dat er zo vaak voor de treinen gesprongen wordt, ook voor de machinisten! Bedankt voor de vele boekensuggesties. Inderdaad heb ik beide boeken van Veronica Roth al gelezen, wacht met smart op het derde!

@Petra - Balen dat jullie afwasmachine de ziel heeft gegeven. Het is een groot wonder dat de onze nog werkt, want meestal worden ze maar een jaar of vijf oud.

@Naomi - Een beetje valsspelen mag best, hoor, het moet gewoon leuk blijven. Bedankt voor de boekentips en ja, mijn oma was eenzaam en erg aan het aftakelen (blind worden e.d.) bovendien een grote klap van de oorlog meegekregen.

@

Ineke zei

Boekentip:
Nora Roberts: ooggetuige/the witness

Wat een ontzettend triest verhaal van je oma. Toevallig vertelde laatst iemand me dat haar schoonmoeder op hoge leeftijd uit het raam gesprongen was, erg hoor.

Anja zei

Wat een triest verhaal van je oma. Er schuilt zoveel verdriet achter elke zelfmoord maar ook voor de hulpverleners is het heel zwaar.
Fijn weekend!!