Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, december 25, 2016

Kerstweekend

Kerstavond

Cosmo heeft vannacht bij Kai geslapen dus wij hadden alleen Orion in onze kamer.  Of het daardoor komt zullen we nooit weten, maar we worden pas om kwart voor negen wakker als Saskia onze kamer binnenloopt.

Dat is verreweg het langst dat Orion ons heeft laten slapen!  Nu is echter het hek van de dam, want hij en Django vangen een blafconcert aan en Rick neemt Cosmo en Orion mee naar buiten de regen in, terwijl Kevin zich over Django ontfermt.

Frosty gaan we deze Kerst zeker niet zien, veel te warm en regenachtig

Dan nemen Rick en ik bestellingen op en gaan Vienna in om ontbijt te halen.  Rick zet mij bij Panera af waar ik havermout en een smoothie voor Katja haal en voor mezelf een broodje met ei, kaas, tomaat en spinazie.  Rick haalt de koffies en zijn broodje bij Starbucks.

Saskia moet helaas werken tot vijf uur, maar de rest van ons eten gezellig samen ontbijt.  Daarna vertrekt Rick nog naar de mall.  Ik moet er niet aan denken, veel te druk!  Ik ga naar boven om een half uur op de elliptical te doen.

Als Rick thuiskomt stelt hij voor lunch te gaan eten bij World of Beer en dan naar de film Passengers te gaan.  Daar is iedereen voor dus zo gezegd, zo gedaan.  Iedereen bestelt biertjes, maar ik neem cider. Mijn soep is een pittige kippensoep in een lekker vers zuurdeeg broodje.  Het wordt een gezellige lunch.
Bij Rave Cinemas aan de overkant halen we onze kaartjes op en krijgen goede zitplaatsen om naar de film te krijgen.  Ik wil altijd graag mijn voeten op de railing kunnen doen dus de rij achter de plaatsen voor rolstoelen is daarvoor perfect.

Dit is een van de weinige keren dat ik naar een film ga waarvan ik het voorfilmpjes nog niet heb gezien.  Het is dus allemaal nieuw voor mij.  Ik vind het een heel leuk verhaal, zelfs de robot komt sympathiek over. Het einde is wat abrupt, maar dat was te verwachten.

Katja zag eerder vandaag een Instagram foto van Saskia waarin ze het over haar rommelige kamer had.  Katja, Rick en ik namen ons voor voor Saskia thuiskomt haar kamer op te ruimen en was te doen.

Katja en ik gaan aan de slag, terwijl de mannen de honden van ons weghouden.  Na een half uurtje ziet Saskia's kamer er een heel stuk beter uit, is haar bed opgemaakt en haar was in de droger.  Ik pak Kyle's pakjes nog even in en we zijn net klaar als Saskia binnen komt lopen.  Ze is zeer ontroerd dat wij dit voor haar hebben gedaan.

Onze goede kerstdaad is gedaan en ik heb nog een paar dingen in te pakken, die vandaag zijn aangekomen. Dan ben ik eindelijk klaar met inpakken.  Het zijn heel wat pakjes voor acht mensen!  Ik zie er erg naar uit te zien hoe alles ontvangen wordt morgen.

Kai en Saskia gaan nog even naar Whole Foods voor wat laatste dingetjes en Rick begint aan het Kerstavond buffet met behulp van Katja en Kevin.  Het is altijd een heel werk en ik zou graag helpen, maar ik voel me al de hele dag niet zo lekker en heb eigenlijk al teveel van mezelf geeist.

Gelukkig hebben we een heel aantal volwassenen hier en mag ik met de voetjes omhoog.  We kijken naar kerstfilms en dan is het tijd om aan te vallen.  Dit buffet is altijd heel anders dan ons nieuwjaarsbuffet met maar een paar dezelfde dingen.

Zo genieten Katja en ik van echte kaviaar met creme freche op authentieke Russische blini's.  Verder vindt niemand dat lekker en wij proberen ze niet te overtuigen, want ieder viseitje is kostbaar. Er zijn echte Cornish pasties, vleeswaren, kaas, zalm, garnalen en ook een aantal erg lekkere veganistische dingen, vooral de Gardein kip nuggets vind ik echt zalig.
De honden liggen intussen letterlijk aan mijn voeten

Kevin heeft een fles champagne voor ons meegenomen, die we met zijn allen soldaat maken.  Terwijl we opruimen komt Kyle en maakt kennis met de rest van het gezin.  Tijd om de cadeautjes van Ricks en mijn zus open te maken.
De tweede kerstboom dient voor de kerstavond pakjes

We worden allemaal leuk verwend.  Ik krijg een paar dingen voor mijn feeentuintje, een handige reisdeken, die ook dienst kan doen als kussen en als ruggesteun.  Ook krijg ik een zeemeermin deken, die mijn benen en voeten lekker warm gaat houden.

De anderen zijn ook blij met hun cadeautjes van onze zussen.  Als die pakjes uitgepakt zijn openen we de pyjama's, traditioneel voor Kerstavond.  Voor Rick heb ik een broek met "Bazinga" van de Big Bang Theory erop, Kai krijgt er een met het Superman logo en Kevin met Marvel karakters.  Voor Kyle hebben we een Elf pyjamabroek gevonden en Saskia en Katja krijgen flanellen broeken van American Eagle.

Al die pyjama's heb ik gekocht en Rick hoefde zich dus enkel over die van mij druk te maken.  De arme man vindt dat ieder jaar weer heel moeilijk, terwijl ik net als de anderen blij zou zijn met een simpele pyjamabroek.  Ik krijg echter een romper, die hoogst onpraktisch is.  De kinderen liggen dubbel en ik heb medelijden met Rick.  Hij probeerde origineel te zijn en het was geen succes, volgend jaar beter.

De kinderen vertrekken met zijn allen naar de basement om naar kerstfilms te kijken.  Ik zou mee willen gaan, maar Django en Orion samen gaat niet goed dus Rick en ik blijven boven met Cosmo en Orion.

Met volwassen kinderen wordt het steeds later voor "Santa" kan komen!  Om half twaalf bonjouren Rick en ik iedereen naar boven en spelen dan Kerstman.  We vullen, onder het genot van wat eggnog met rum, de sokken en zetten de grote cadeaus neer.  Dit keer voor acht mensen! Ieder kind van ons heeft een partner.  Ik kan niet wachten de vrolijke gezichten morgen te zien!

Zondag

Al met al werd het gisteravond toch na middernacht voor we onze moeie hoofden neer konden leggen.  Toch ben ik best vroeg wakker, om een uur of zeven.  Rick niet en Orion ook niet dus ik houd me nog koest.

Om kwart over acht is Kai degene, die ons wekt en met Cosmo onze kamer binnenkomt.  Ik vind het altijd aandoenlijk hoe de kinderen vasthouden aan traditie.  Zo heeft Kyle in de basement geslapen, maar Saskia boven zodat we met zijn allen bovenaan de trap kunnen wachten tot Rick klaar is met koffie zetten, muziek aandoen etc.

Als dat het geval is haalt Saskia Kyle uit de basement en ziet iedereen de dingen, die "Santa" heeft gebracht.  Ik heb zelf absoluut geen idee wat ik ga krijgen, want ik had niet veel wensen, die Rick "groot" genoeg zou hebben gevonden. Natuurlijk stelt Santa Rick absoluut nooit teleur, hij wist zelfs wat ik graag wil zonder dat ik er zelf aan dacht het op mijn lijst te zetten (ok, ik dacht dat het te duur zou zijn, vandaar)!

Traditie getrouw beginnen we met de jongste met uitpakken.  Dat is dit jaar Kyle en Saskia en ik hebben voor hem een grammofoon gevonden.  Hij begint bijna te huilen bij het uitpakken, ach gos!  Later vertelt hij Saskia dat niemand van zijn familie hem een "merry Christmas" heeft gewenst.

Saskia krijgt haar zo begeerde gitaar, ik ben zo blij die doorgezet te hebben bij Rick, want hij had er om de een of andere reden allerlei bedenkingen bij.  Maar dagen nadat ik de gitaar besteld had zei Saskia nog dat dat echt haar favoriete cadeau zou zijn.  Ze is er dan ook superblij mee!

Kai krijgt een projector en Katja een Kindle.  Kevin is (gelukkig, want mijn idee) heel aangenaam verrast met zijn VR bril voor zijn Samsung telefoon.  Dan is het mijn beurt en ik heb zoals al geschreven geen idee wat er in het grote cadeau dat er staat zit.

Als ik het open is het een doos met nog een doos erin, Ricks favoriete manier om je zeker niet te laten raden wat er in een pakje zit.  Als ik zie wat het is worden mijn ogen heel groot van verbazing!  Het is... drum rol... een Microsoft Surface Pro
Voortaan kan ik ook digitaal tekenen met de pen, die erbij komt en ik heb deze laptop al vanaf het begin dolgraag gewild. Maar mijn huidige machine doet het nog prima, al heb ik er meer dan genoeg klachten over. Ik kan niet wachten de Surface te gaan gebruiken!  Ik kan er zoveel creatiever mee zijn!

Als laatste is Rick aan de beurt voor zijn Santa cadeau.  Ik, zijn Santa, heb een quadcopter drone, die kan fotograferen en filmen, voor hem.  Eigenlijk wilde ik er een waar hij zijn Go Pro op zou kunnen doen, maar die kon ik niet vinden.  Rick vindt deze gelukkig ook erg leuk.

Tijd voor onze eerste pauze, de koffiedrinkers schenken koffie in en Kai opent de Kerststol, die hij uit Duitsland meebracht.  Daarvan genieten Rick, Kai en ik met wat clotted cream, ook uit Duitsland.  Katja en Kevin hebben bagels met cream cheese en zalm en Saskia en Kyle veganistische kaneelbroodjes.

De volgende etappe is het uitpakken van de stocking cadeautjes.  Ik zie blije gezichten alom dus we hebben het goed gedaan.  Santa Rick heeft allerlei leuks voor mij, waaronder lekkere luchtjes, een Amazon cadeaubon en heerlijke chocola.

De honden en katten krijgen hun snoepjes en speeltjes ook.  Er zitten lasers in hun sokken waar meteen zowel door honden als katten achteraan gerend wordt.  Rick denkt nog even dat het goed gaat met Django en Orion, maar jammer genoeg valt Django Orion telkens aan.  Het geeft me wel hoop voor Orion met andere honden, want hij is niet agressief tegen Django. Hij lijkt eigenlijk meer te willen spelen.
Orion steelt meteen maar Cosmo's en Django's speeltjes

Bea heeft ook een Santa cadeau en een stocking vol en zij komt op Skype zodat Kai haar cadeautjes live kan openen.  Voor haar Santa cadeau krijgt zij een beginnerscursus Nederlands van ons.  Ze leert al allerlei talen en Nederlands kan er ook nog bij.  Ze vindt het super.

Verder zijn er een aantal leuke kleinigheden. Kai opent lekker warme sokken met anti slip bodem voor zijn vriendin, Bath & Body Works douchegel met een lekker luchtje, wat handige dingetjes en een heel aantal typisch Amerikaanse chocoladerepen, zoals Butterfinger en Hershey's cookies and cream bar.

Bea vindt het allemaal erg leuk, want dit is natuurlijk geen Italiaanse traditie.  Als Kai haar een voor een aan ons laat zien vraagt ze verbaasd wat we aanhebben.  Dat doet iedereen lachen, want we dragen allemaal zeer kleurrijke pyjamabroeken.  Die van mij heeft veelkleurige ballen, lekker comfortabel en vrolijk.

We nemen weer afscheid van Bea, die een hartsymbool naar ons maakt met haar handen.  Zij vond het duidelijk leuk even deel van de groep te zijn.  Dan beginnen we aan het uitdelen van de cadeautjes.  Dit jaar hebben Rick en ik het aantal van tien per persoon naar zes per persoon teruggedraaid.

Je zou denken dat we daardoor iets meer dan de helft van de tijd aan het uitpakken zouden zijn, maar de kinderen geven elkaar en ons ook dingen.  Bij elkaar duurt het vrijwel de hele ochtend tot het laatste pakje (hoewel, er moet er nog een zijn, want Kai's cadeautje voor Kyle blijkt onverklaarbaar vermist te zijn) is uitgepakt.

Dat komt omdat we de tijd nemen en Saskia en Rick als uitdelers van oud naar jong dit keer het goed doen.  We worden allemaal goed verwend!  Ik krijg een Samsung S5 van Rick om mijn Pokemon Go en andere apps die ik niet op de Windows Phone kan krijgen mee te spelen, verder een heel lieve Pandora bedel met "Family" erop en nog een aantal andere leuke dingen.

Van de kinderen krijg ik ook doordachte cadeautjes.  Van Katja krijg ik een paar oorbellen in mijn favoriete kleur van Jody Coyote.  Kai heeft een typisch Duits kaarshoudertje voor me met draaiende kerstboompjes. Ik vond die leuk in Triberg en dat heeft hij onthouden, lief!  Van Saskia krijg ik een slangarmband van Alex and Ani, die ik aan mijn linkerarm boven mijn horloge draag.  Kyle geeft me een lekker ruikende kaars, ook erg lief.

Het is altijd zo gezellig zo met zijn allen! Iedereen is zeer tevreden ook altijd fijn, al zijn Katja's laarzen te groot.  Gelukkig is het heel makkelijk via Amazon een kleinere maat te bestellen en deze terug te sturen. 

Terwijl Rick met zijn zus en vader praat frist de rest van ons zich op.  We kunnen tenslotte niet de hele dag in die kleurrijke pyjama's blijven lopen (al zijn ze wel zeer comfortabel!).   Langzaamaan wordt het nu ook lunchtijd.

Saskia komt opeens aankondigen dat ze Kyle weg gaat brengen.  Wij hadden verwacht dat hij ook voor ons kerstdiner zou blijven, maar er is iets gebeurd waardoor dat niet meer het geval is.  Wat wij niet weten is dat dat "wegbrengen" helemaal naar Richmond is en pas na uren vinden we dat uit. 

Saskia is zo boos op Kyle's familie, die veel dichterbij woont, maar hem totaal in de steek laat. Zij is echter mentaal ook niet sterk genoeg hem te ondersteunen. Kyle was dolblij met de kerstviering hier, maar dat maakte waarschijnlijk ook dat hij familie extra miste.

Saskia wilde ook zo graag een gezellige Kerst met haar broer en zus en Kyle wilde dat zij de hele tijd met hem boven op haar kamer zou zijn.  Ingewikkeld, hoor!  Ik heb met Kyle te doen, maar we vinden het natuurlijk helemaal niet leuk dat Saskia zo de hele middag samen met haar zus en broer mist.

Gelukkig komt zij om een uur of half vijf weer terug en zo hebben we toch nog een paar gezellige uren met zijn allen. Ik maak de krab cocktail en de aardappeltjes met zeezout en rozemarijn.  Rick ontfermt zich over de ham en de groentes en brood.  Samen hebben we het goed voor elkaar en ik heb de tafel feestelijk gedekt.
Om kwart voor zes, een half uurtje later dan Katja en Kevin wilden, gaan we aan tafel.  Het voorafje is dus mijn krabcocktail met een sausje van mayonnaise en ketchup en wat cognac.  Dan hebben we ham, haricots verts en rode aardappeltjes gebakken met zeezout en rozemarijn.  Die laatste zijn een enorme hit, die houden we erin.
Het is zo gezellig en genieten van elkaars gezelschap.  Saskia heeft veganistische General Tso's "kip" waar Kai en ik ook van eten.  Als dessert hebben we mini Napoleons, mini roomsoesjes en mini fruittaartjes.  Mini betekent nog best groot dus behalve Rick, die een van de Napoleons neemt, kiest de rest van ons de fruit taartjes.

Dan ruimen we gauw op, vangen Zorro en dragen de kerstcadeaus naar Kevins auto.  We nemen alweer afschied van Katja en Kevin.  Het was kort maar krachtig, maar ik neem wat ik kan krijgen, al went het nooit.  Morgen gaan zij met Kevins ouders Kerst vieren.  Dit was een bijzondere Kerst, want het zal niet vaak voorkomen dat het op het weekend valt en Katja en Kevin erbij kunnen zijn.
Onze drie lieverds bijeen

Jammer genoeg heeft Saskia een migraine en gaat naar boven.  Rick, Kai en ik proberen de kerstsfeer nog even vast te houden en kijken The Grinch.  We vragen ons af waar Jim Carrey is, we hebben hem al lang niet meer in een film gezien.  Het blijft een film, die we met Kerst willen zien.

Kai heeft nog steeds wat last van jet lag en vertrekt met Cosmo naar boven.  Dan is het weer Rick en ik samen.  We kijken nog wat kerstfilms en kijken dan terug op een heel gezellige Kerstviering!

Jammer genoeg is hier geen tweede Kerstdag, maar wel dus Kerstavond. Ik vond tweede Kerstdag vroeger vreselijk met vol au vents met smakeloze ragout en droge kalkoen van mijn opa dus mis het ook niet, al had ik de kinderen graag langer alle drie bijeen gehad.  We hebben in ieder geval alles uit de uren samen gehaald!  Een fijne tweede Kerstdag aan iedereen, die die viert.

7 reacties:

Anoniem zei

Wat een heerlijke en leuke kerst hebben jullie gehad, leuk ook met al die tradities zoals de rangorde met cadeaus etc!
Hier zit de gezellige 1e kerstdag er ook alweer op helaas....vandaag moet ik van mezelf 20000 stappen zetten om al t eten er weer af te lopen....
Groetjes
Evelyn

Anoniem zei

Geweldig weer om te lezen, prachtige familie.
Ik mis alleen foto's met de nieuwe pyjama's? 😜

Anoniem zei

Wat een leuke Kerst zo met de hele familie Ik denk dat bij Kyle de mixed emoticons een rol speelden om ineens in zo'n warm familienest te zijn als je dat niet kent,
Groetje van Henny Breedijk.

Tineke zei

Wij genieten ook van de 2e kerstdag; vanmorgen bij mijn ouders op de koffie en daarna door naar de sfeervolle kerstmusical in de prachtig versierde kerk, mijn dochter met 2 kleinkids waren er ook, zo leuk om de kleintjes te zien genieten.
De lunch bestond uit de lekkere restanten van het kerstdiner en nu lekker lezen en zo de open haard en kaarsjes weer aan.

Marion2 zei

Wat een heerlijk kerstfeest bij jullie. Fijn dat alledrie de kinderen er waren. Mooie cadeaus ook.

Twee dagen kerstfeest vind ik persoonlijk teveel van het goede. En dat terwijl ik heel erg van de kerstsfeer houd. Ik was na een dag al doodop. Vandaag niets meer gevierd en lekker naar de film geweest.

Ik snap wel dat het voor Kyle moeilijk was. Het lijkt me een te groot contrast voor hem. En misschien verwachtte hij meer quality time met Saskia? In ieder geval superaardig van jullie dat jullie hem uitnodigden.

Anoniem zei

Fijn dat jullie bij elkaar konden zijn met kerst. Hier ook, alleen moest ik een halve dag werken, ook niet erg. Dat Saskia er niet bij vertelt dat ze zo ver gaat rijden, oeps. Lijkt me ook wel moeilijk om het contrast te zien met de eigen familie.

Annemiek

Petra zei

@Evelyn - Nou ik eigenlijk ook! Maar ik ben al blij als ik iets aan sporten gedaan krijg op het moment

@Anoniem - Niemand wilde op de foto :(. In mijn pyjama van Rick zou ik voor geen geld poseren!

@Henny - Ja, ach, ik heb zo met hem te doen! Maar ik snap ook dat Saskia ook van haar broer en zus wilde genieten.

@Tineke - Klinkt als een fijn kerstfeest!

@Marion - Wie weet wat er allemaal speelt bij die jongeren.

@Annemiek - Ja, dat denk ik ook, zo zielig :(