Onze webcam

Cul-de-sac Cam

maandag, december 26, 2011

Boxing Day

Bij gebrek aan betere benaming, want wij vieren geen tweede Kerstdag hier en "de dag dat iedereen zijn ongewenste cadeaus gaat omwisselen" is zo'n lange titel. Onze Noorderburen, de Canadezen, vieren wel, net als de Britten, Boxing Day, dus close enough.

Het is gisteravond flink laat geworden met het spelen van "You Don't Know Jack". Wat een leuk spel is dat! De kinderen waren pas overtuigd daarvan, toen ze een paar rondes hadden gespeeld. Toen wilden ze er niet meer mee ophouden.

Gaaaaaaap, dus, wanneer ik dankzij mijn nieuwe klokradio op het plafond zie dat het al half negen is! Ik sta op en ga dan gelijk nog even voor een kwartiertje liggen, want ik ben te slaperig. De rest van het huis ligt natuurlijk nog in diepe rust, maar ik heb personal training om half tien.

Als ik me om kwart voor negen dan eindelijk uit bed hijs, staat Rick tegelijkertijd op. Hij maakt lekker sterke koffie en tegen de tijd dat ik op weg naar de sportschool ga ben weer helemaal "mens".

Het is precies half tien, als ik binnenloop, maar ik zie Sharon nergens. Ze zal het toch niet vergeten zijn? Ik vind haar in het klaslokaal, nog napratend met het basisgroepje dat er iedere week is. Het blijkt dat Sharons mini-Aussie (ze had late stage lymphoma), nadat ik haar zaterdag nog heel levendig zag, toch zaterdagavond zo ziek werd, dat ze haar hebben moeten laten inslapen. Zo verdrietig, op Kerstavond en ze was pas 3 jaar oud.

Al gewichten heffend praten we over de pijn van het verliezen van een huisdier. Sharon is nu blij dat haar oudste zoon als collegestudent de stommiteit heeft begaan om met zijn huisgenoten een min pin puppy te kopen. Die jongens kunnen daar absoluut niet voor zorgen, dus zal "Hank" bij hen blijven wonen. Het is geen Aussie, maar wel een lief diertje dat afleiding brengt en liefde geeft.

Hoe het is om als collegestudent of beginnend werkende de verantwoordelijkheid voor een hond te hebben, hebben Rick en zijn zus ook uitgevonden met alle moeilijkheden vandien. Nog steeds voelen we ons schuldig over het leven van Apollo, de schattige husky, die bij Rick woonde, toen ik hem ontmoette. Weliswaar is een min pin een klein ras, maar elke hond heeft veel aandacht nodig.

Na het uur met Sharon doe ik mijn gewoonlijke half uur op de crosstrainer. Het is erg druk vanochtend, dus ik moet op een van de oudere apparaten. Die kraakt en steunt en de hartslagmeter werkt niet. Het is dat er zoveel bekenden komen en het zo gunstig ligt, want het management van deze sportschool houdt hun apparaten niet bij of schoon. Als er ooit een inspectie komt ben ik bang dat ze die niet gaan overleven.

Intussen zijn Rick en de kinderen hard bezig geweest op te ruimen van gisteren en ziet de family room er weer begaanbaar uit. Als lunch hebben we de laatste overblijfselen van het Kerstavondbuffet. Dit jaar hebben we niet overmatig ingekocht, want vrijwel alles is nu op.

Kai wil op zijn nieuwe drumstel blijven oefenen, maar Rick, Katja, Saskia en ik willen naar de film. Er is een hele lijst van films, die we deze vakantie hopen te zien. Vandaag valt de keuze op New Year's Eve.

Die speelt bij AMC in Tysons Corner en we denken daar "even" heen te rijden. Niet, dus, want het verkeer rond en bij de mall is nog slechter, dan voor Kerst! Mijn hemel, wat een gekkenhuis!!! Rick laat de meisjes en mij eruit om kaartjes te kopen en gaat de auto parkeren.

Tot onze verbazing is de bioscoop heel rustig. Als we in (de heel korte) rij staan voor een drankje sms-t Rick dat hij eraan komt. Hij had geluk dat er net iemand wegging. Dat moet je in deze tijd van het jaar gewoon hebben.

De film is echt ontzettend leuk. Er spelen heel veel bekenden in mee, waaronder Jon Bon Jovi, die vorige week nog zijn dood moest tegenspreken. Zelfs aan het einde blijft het leuk, want we krijgen "bloopers" te zien. Een aanrader, deze film, vinden wij alle vier.

Katja baalt al de hele dag, want ze moet vannacht van 21 uur tot morgenochtend 6 uur werken. Ze vraagt of we ergens "lekker" kunnen eten. Wij hebben zo met haar te doen en geven haar de keuze van restaurants. Het wordt Wildfire.

Saskia is erg moe en wil echt niet mee, maar Kai daarentegen weer wel. Het wordt een gezellige maaltijd met onze collegestudenten. Ik bestel een kop champignonsoep vooraf en die is superlekker! De crabcakes als hoofdgerecht met gegrilde asperges ook en de anderen smullen van hun gerechten. De bediening is erg attent en we hoeven uiteindelijk niet voor onze voorafjes te betalen, omdat die er meer dan acht minuten over deden. Ok, dat is een leuke verrassing!

Op de terugweg stoppen we bij de Giant om Katja van proviand voor vannacht te voorzien. Ik "moet" nog 1500 stappen om de 10000 te halen, volgens Fitbit. Terwijl de anderen dingen uitzoeken, loop ik de gangen door.

Weer eens een ander soort wandeling, maar als ze klaar zijn en we bij de auto terugzijn ben ik wel meer dan duizend stappen verder. De rest van de 150 krijg ik door een paar keer de trap op en af te lopen. Wat die Fitbit al niet voor elkaar krijgt! Ik beweeg een stuk meer, nadat ik hem heb gekregen.

Katja gaat al gauw op weg na een flinke knuffel van ons, want we vinden het allemaal erg voor haar. Wie had gedacht dat ze een hele nacht zou moeten werken? Wat ze precies gaan doen, weet ze niet, maar een jongen had haar verteld dat het zelfs tot na zevenen zou kunnen duren. Iets zegt me dat winkelmedewerkers in Nederland nooit de hele nacht door hoeven te werken, of heb ik dat mis?

De rest van de avond luisteren we naar liedjes, die we ons allemaal herinneren, op YouTube. Als Saskia "All you need is love" van de Beatles speelt, herinner ik me opeens een van mijn favoriete liedjes van vroeger. "Love is all" van Roger Glover. Rick herkent het niet, maar het was zeker een hit in Nederland. Wie herkent het ook?

23 reacties:

Pascale zei

Wat grappig, nu je er over schrijft herinner ik me inderdaad "Love Is All" ook.

Wat vervelend, dat Katja zo'n nachtdienst moet draaien. Zouden ze iets van een "na de Kerst inventaris" moeten doen?

Een vraagje over die Fitbit: wat doet dat ding met fietsen of spinnen? Telt dat ook mee als stappen? Vroeger heb ik nog wel eens weken lang met een pedometer gelopen, en die telde toen het fietsen wel mee als stappen. Ik ben toch benieuwd hoe dat door de Fitbit gemeten wordt.

Sally zei

Arme Katja, zo lang werken is inderdaad geen pretje. Volgens mij mag het in Nederland inderdaad niet, alleen op vrijwillige basis en zeker tegen extra tarief.

tineke zei

In nederland komt een nacht doorwerken niet voor; werken in restaurants wordt het weleens laat maar geen nacht door, wij hebben werktijdenregels wettelijk vastgelegd.

Ja ik herken 'Love is All' ook, was destijds een hit.

Ik hoorde van mijn dochter dat jullie oud en nieuw in de VS vieren zonder vuurwerk

Gezellige dagen toegewenst met de kids

Suus zei

Hoi,

Het klinkt bij jullie als een heel gezellig kerstweekend.... En ik moet echt zeggen, respect Petra... dat jij de dag erna gewoon gaat sporten!!!!!

Ik moet eerlijk bekennen... ik ben vrij de rest van de week en ik zou er tegelijk met mn man (die moet werken) uitgaan, helaas... ik was te zwak.. :-)

Balen dat Katja zo lang moet werken. Ik heb ook ooit nachten gewerkt... maar dat was in een slager, de dag voor kerstavond zeg maar... Ik kan me inderdaad niet herinneren dat je nachten werkt.

Groetjes,
Suus

Anja zei

Zo, ik ben weer bij gelezen. Wat een gezellige kerst hebben jullie achter de rug en de kerstman heeft jullie flink verwend. Balen dat Katja zo’n nachtdienst moet draaien.

Alice zei

In belgie kan het wel hoor studenten de nacht laten doorwerken en dat gebeurt ook in heel veel sectoren zo. Ikzelf werk in een ziekenhuis en daar zijn behoorlijk wat studenten die s nachts werken.

Maar ik voel wel met Katja mee hoor. Mijn echtgenoot werkt 50% van de tijd nachten en het is echt behoorlijk vermoeiend.

Anoniem zei

Ja hoor, Love is All, prachtig,
Ik zit midden in de TOP 2000 live vanuit het Beeld en Geluid gebouw waar ik werk. Het is heel hectisch maar geweldig om alle blije mensen weer te zien.

Ik ben ook erg benieuwd naar de Fitbit. Ik weet niet of ik op een werkdag de 10000 stappen zal halen maar het lijkt me verslavend om dat wel te doen.
Dat lange werken in de nacht komt volgens mij hier niet voor.
Bij ons in het dorp is zelfs de zondags opening van de supermarkt weer tegen gestemd vanwege de zondagsrust.
Groet, Bea

Anoniem zei

Heerlijk liedje! Op radio 2 heb je nu de Top 2000, geweldige muziek. De radio staat de hele dag aan, zelfs op kantoor en iedereen zingt mee!

Wat een pech voor Katja dat ze de hele nacht moet werken. Volgens mij gebeurt dat niet in Nederland (of je moet in ploegendienst werken).
Ik moest lachen om je "ik beweeg nog meer dan ooit", ik vind dat je al zo actief bent.
Groetjes,
Anja L.

De Gulle Aarde zei

Ja, ik herken het lied. Was bovendien het eerste liedje dat ik met mijn toen moderne ;-) nieuwe cassetterecorder opnam. Blijft leuk.

Petr@ zei

Ook ik ken "Love is all" wel, maar al heel lang niet meer gehoord. Grappig.

Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat er hier in winkels 's nachts gewerkt wordt. Ik hoorde onlangs van een supermarkt die op zondag de vakken vult en dat is volgens mij al een uitzondering. Dat doen ze normaal, heel irritant, gewoon tijdens openingsuren.

Wat sneu dat de hond van Sharon net op kerstavond is overleden. Geeft toch een verdrietig randje aan de kerst.

Ineke zei

Ik sluit me bij alle voorgaande schrijfsters aan, wat vreemd dat Katja ene hele nacht door moest werken en dan ook nog eens zonder extra betaling.
Ben ook heel benieuwd waarom ze nu eigenlijk moest werken.

Anoniem zei

Nee, dat kennen we hier niet 's nachts doorwerkrn als student zijnde.

Love is all, zegt alles nietwaar.

Wij zijn juist weer terug van onze traditie, een weekje naar zee. Wij gaan dan niet naar warme oorden, maar naar Zeebrugge, Belgie. In de winter mogen de honden ook op het strand en daarom gaan we dan erheen. Helaas hadden we nu maar een hond bij, want mijn hond is ook pasgeleden overleden. Op 17 november. Hij was pas 7,5. Onze andere hond is de 11 voorbij, en still going strong, en is dus alleen meegegaan. We hebben zijn as verstrooid op het strand, vlak bij het water. Was wel even wennen hoor dat hij er niet bij was.

Tweede kerstdag vieren we altijd bij mijn ouders. Lekker goumetten.

De huizen zo versiert vind ik zo gezellig, maar dat is hier ook niet zo uitbundig. Dus misschien als we nog ooit is de USA komen te wonen dan kan ik ook los. HAHA.

Groetjes Tine.

Zo, nu ben ik ook weer bijgelezen.

marianne zei

Wat een werktijden, arme Katja :-(! Ik heb inderdaad in Nederland nog nooit gehoord dat er 's nachts doorgewerkt moest worden,en al helemaal niet zonder extra betaling. Kan me ook niet voorstellen dat er dan veel klanten komen.

Leuk dat Kai zo muzikaal is!

Bibi zei

Ik heb wel eens oud en nieuw op het werk gevierd want het werk moest door en het betaalde op zo'n avond goed. Ik vond het wel leuk eigenlijk, gezellig met collega's, iedereen nam wat lekkers mee en ook champagne.
Leuk dat Kai nu ook gitaarspeelt en drumt! Die film lijkt me erg leuk, ik had er nog niet eerder over gehoord, gelijk maar gesaved op netflix;-)

naomi zei

Hallo

Ook ik ken dit liedje, heb het zelfs geleerd om te zingen op muziek les. Erg herkenbaar weer.

Ik ben het wel gewend om een nacht te werken, maar ja wat wil je in de zorg he. Ik heb het in de supermarkt nooit meegemaakt wel vroeg beginnen om 6.00 ivm de kerst drukte.

Het kan best wel gezellig zijn zo'n nacht met zijn allen door te brengen. Lijkt me ook echt een leuke film ,maar meer een vrouwen film denk ik zo.

Groetjes Naomi

Margreet zei

Hmmm, vraag me af wat ze dan moet doen, zo'n hele nacht? Inventaris, of bijvullen of zo denk ik, de winkel zal toch dicht zijn?
Leuk liedje inderdaad, ken ik nog wel.

Nicole zei

Wat sneu voor Sharon dat ze zo snel al afscheid moest nemen van haar hondje. Wij hebben op 30 november één van onze katten van 17 moeten laten inslapen en ik kan er nog om brullen. Het was zo'n lieverd en ik mis haar 'gepraat' nog dagelijks. Ze had kanker en was ook helemaal op, dus de beslissing was goed. Maar het gemis doet nog steeds pijn.

Wat een werktijden voor Katja zeg! Jemig de pemig... Kan me voorstellen dat ze daar niet blij mee is. Als je dit hier al moet werken, is het wel tegen een hoger uurloon dan normaal. Is dat bij haar niet zo?

Enne Love is All... Hoezo jeugdherinneringen! Dat vond ik als hummel zo'n leuk liedje, met die videoclip erbij. Heerlijk... Kan 't van voor tot achteren meezingen. Maar dat wil niemand horen, hahaha... (en grappig, ik moet als verificatie lauggin intypen, bijijijna lachen)t

Petra zei

@Pascale - De Fitbit telt fietsen of spinnen niet als stappen, helaas. Wel de crosstrainer en stairmaster.

@Sally - Dit was zeker niet vrijwillig! Maar ze vond het toch niet zo erg als ze had gevreesd.

@Tineke - Wij hebben wel vuurwerk met Oud en Nieuw, hoor, en een aantal plaatsen doen een groot vuurwerk. Maar inderdaad is het niet de norm hier (ik las er net een interessant artikel over, want in Nederland is het wel het meeste ter wereld schijnt het).

@Suus - Het moeilijkst is je ertoe zetten, als je eenmaal bezig bent ga je wel door. Dus, hup, die deur uit :).

@Anja - Ja, ze baalde enorm, maar het ligt weer achter haar.

@Alice - Ik neem dan aan dat dat medische studenten zijn? Die werken hier ook nachten. Maar dit is gewoon een bijbaantje in een winkel.

@Bea - Goh, wat leuk dat jij zo met de Top 2000 te maken hebt.

@Anja - Die Top 2000 moet ik ook weer eens opzetten, ik heb er nog niet lang genoeg voor aan de laptop gezeten deze week.

@Hanneke - Oh ja, de cassetterecorder, wat was ik trots op die van mij!

@Petra - Hier worden de schappen ook gedurende de dag gevuld. Dit was alles in de winkel aan prijzen veranderen voor de grote "Sale".

@Ineke - Het was om alle prijzen te veranderen, want vandaag begon de grote Sale.

@Tine - Wat verdrietig dat jullie hond ook al op zo'n vrij jonge leeftijd is overleden. Klinkt wel erg lekker zo'n strandweekend. Hier mogen honden in de winter ook op het strand.

@Marianne - Deze winkel was gesloten, maar er zijn heel veel grote winkels, die wel 24 uur open zijn hier. Maar als je daar een baan aanneemt weet je dat je ook 's nachts zal moeten werken.

@B. - De eerste jaren hier heb ik meerdere feestdagen moeten werken. Het heeft inderdaad wel iets. Maar wij werden wel dubbel betaald dan.

@Naomi - Katja vond het inderdaad ook wel leuk, want de meesten daar waren ook collegestudenten.

@Margreet - Inderdaad de winkel was dicht. Ze moesten alles klaar maken voor de grote Sale en dat nam met tien mensen de hele nacht en toen Katja naar huis kon kwam er een nieuwe ploeg om het verder af te maken!!!

@Nicole - Altijd zo verdrietig om van een huisdier afscheid te moeten nemen. Wij hebben het helaas ook al een aantal keren meegemaakt. Nee, Katja krijgt niet extra uitbetaald, dat vind ik dus belachelijk en vraag me zelfs af of dat wel wettig is.

jolanda zei

Petra, na het lezen van je blog had ik zoiets van.. nachtwerk dan extra centjes. Maar USA gaat toch meer er van uit dat je het zelf maar met je werkgever regelt. Tenminste zo begrijp ik deze link: http://www.dol.gov/dol/topic/workhours/nightwork.htm In Nederland is dat dan wel weer geregeld in CAO en/of wet.

Alice zei

Petra, neen hoor. Schoonmaakstudenten, logistieke studenten, transport studenten. Studenten in bakkers en beenhouwerijen.... gebeurt hier echt heel regelmatig. Ben zelf in mijn jaren als jobstudent nachten gaan werken om inventaris van de winkel op te maken. Maar als ik al die reacties zo lees is dit in Nederland niet gebruikelijk. Bij ons dus wel. :D Hoe erg buurlanden kunnen verschillen!

USA2007 zei

Ben weer even bijgelezen.
New Year's Eve vond ik ook een erg leuke film.
Alvast een goed nieuw jaar toegewenst.
Sue in Orlando, FL

Claudia Ros zei

Wat geweldig om "Love Is All" weer eens te horen! Heb het er even bijgezocht: het nummer is van 1974 - toen was ik dus zes jaar. Ik kan me nog goed herinneren hoe geweldig ik het filmpje met al die dieren vond!

Best een hippe clip ook, voor de seventies!

Leuk dat je de video gepost hebt!

alinia generic zei

The rich gave gifts to the poor. The day when he received a special Christmas box from his masters. Gives Christmas boxes to families.