Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, december 02, 2011

Vijf dingen

Een Amerikaanse mede-blogster daagde ons hiertoe uit en het leek me wel leuk (maar moeilijk!) om mee te doen:

Vijf dingen, die jullie niet van mij weten (maar misschien ook wel):
1. Dit is het vierde land, waar ik heb gewoond. De andere drie zijn Nederland, Gabon en Senegal.

2. Op de lagere school (klein dorpje in Nederland) werd ik genadeloos gepest, want ik was "vies" (net uit Afrika terug)

3. Ik heb een jaar pedagogiek gestudeerd en daar vooral een heel leuke stage in de (toen nog zo genoemde) tweede klas van mijn zusje aan over gehouden. Daarna Italiaans gestudeerd en dat blijk ik nog redelijk goed te spreken.

3. Een van mijn middelbare school (en later in Utrecht) vriendinnen leest hier weer mee (hoi Marianne!) en ik hoop haar in februari weer te zien.

4. Nog niet hier verkondigd, maar ik ga dus inderdaad 1 februari naar Nederland voor het eerst in zes jaar!

5. Ik denk altijd, dat mij leuke dingen wel niet zullen overkomen, ook al is dat al regelmatig wel gebeurd. Een man, die mij langere tijd leuk gaat vinden? Neu (23 jaar gelukkig getrouwd) Kinderen? Die zal ik wel niet kunnen krijgen (gelukkig wel). Bij iedere reis denk ik dat er wel iets tussen zal komen. Zou graag van die negativiteit afkomen, maar met de paplepel ingegoten, vrees ik.

Vijf dingen waar ik iets vanaf weet:
1. Washingtons monumenten - Hier ben ik van overtuigd. Ik weet er heus niet alles van, maar kan heel wat vertellen over de gebouwen en monumenten in het "Mall" gedeelte van de stad

2. Spelling - Althans de Engelse, ik dacht altijd dat ik ook de Nederlandse spelling wel doorhad, maar in 1993 zijn de regels weer veranderd. Toen was ik al tien jaar het land uit. Ik geef het op!

3. Reizen - Na tien jaar reisagente te zijn geweest en zelf veel rondgereisd te hebben, denk ik hier heel wat over te weten.

4. American Football - Ok, ik ken nog niet alle regels, maar genoeg om het een leuk spel te vinden. Morgen gaan we zelfs echt fans zijn in een sport bar.

5. Onbelangrijke feitjes - Misschien dat ik daarom gidsen zo leuk vind. Ik onthoud allerlei details, nummers en onbelangrijke dingetjes. Handig met Jeopardy en dergelijke, of als gids in de hoofdstad van de VS.

Vijf dingen, waar ik niets van begrijp of in geinteresseerd ben (deze is moeilijk, want ik heb een nieuwsgierige aard):
1. Politiek - Ik heb een enorme hekel aan discussies hierover, want ik sta altijd in het midden. Ik zie ieders punt en dan moet ik bedenken welke zwaarder weegt.

2. Schaatsen (en alles wat met gladheid te maken heeft) - Op mijn twintigste heb ik mijn enkel gecompliceerd gebroken, toen ik naar mijn werk fietste op zwart ijs. Sindsdien heb ik een fobie voor gladheid. Niet alleen schaatsen, maar ook rijden met sneeuw e.d. lukt me niet. Tot mijn grote verbazing is het me wel gelukt skien te leren. Heel on-Nederlands zul je mij dus nooit op schaatsen zien.

3. Koken - Hoewel ik het leuk vind iets nieuws te maken van een recept en zelfs in de Tip (oud kooktijdschrift in Nederland) heb gestaan, heb ik toch een hekel aan koken. Dat heeft ook te maken met mijn lichamelijke beperkingen, maar toch. Ik houd wel erg van lekker eten, dus dat is een paradox.

4. Tuinieren - Als ik ergens een hekel aan heb en geen interesse in heb is dat het wel. Helaas hebben we een grote tuin, dus kan ik er niet helemaal onderuit.

5. Godsdienst - Al ben ik wel heel geinteresseerd in de achtergronden en geschiedenis e.d., ik ben geen kerkgangster. Ik zou willen dat dat wel zo was, zeker hier in de VS, want het is ook iets sociaals. Ik heb het geprobeerd, maar het is gewoon niets voor mij en dan voelt het onecht en dat is ook niet goed.

Vijf dingen waar ik in geloof: (jee, zeg, geen idee!)
1. Dat mensen over het algemeen gewoon goed zijn. Ik moet eraan werken dingen niet meteen persoonlijk op te nemen. Over het algemeen bedoelt men het niet zo (wordt mijn mantra).

2. Onze kinderen. Het is zo bijzonder toe te kijken wat een gedreven individuen zij zijn geworden! Het is nu voornamelijk toekijken en een beetje in de goede richting leiden.

3. Kerst - Ja, het klinkt gek, maar ik geloof wel in de "Christmas Spirit". Mensen geven meer, denken meer aan anderen en over het algemeen is het vrolijk seizoen. Natuurlijk vooral gebaseerd op wat ik hier in de VS zie.

4. Cybergemeenschap - Keer op keer zie ik allerlei goeds komen uit internetgroepen en vriendschappen. Er zal vast ook veel mis gaan, maar ik heb nu al heel wat hulp gezien en kunnen geven aan mensen, die met kanker, brand of dood te maken hebben gehad.

5. Liefde voor het leven - Dat durf ik bijna niet te schrijven, maar ik voel dat Rick mijn liefde voor het leven is. Hopelijk is dat omgekeerd ook zo. Daar ben ik in ieder geval elke dag weer dankbaar voor!

24 reacties:

Becs zei

Oh wat een leuke blog!!

Marion2 zei

Wat leuk! Hier gaan vast veel reacties op komen.
Hoewel ik al heel wat jaartjes je blog volg, lees ik hier toch weer veel nieuws.

Je spelling van het Nederlands is uitstekend, vind ik (ik ben van de taalpolitie ;) zoals ze hier thuis zeggen).

Ook ik houd niet van koken. Als het maar lekker en gezond is en niet teveel tijd kost, vind ik het goed.
Ken je deze site al: www.ah.nl! Hierop staan enorm veel recepten.

Anoniem zei

Negativiteit?
Ik vind je juist altijd zo positief!
Marjon

Anoniem zei

Mijn eerste reactie als ik dit lees: Wat ben je toch een leuke vrouw!

Groet, Lauren

Floor zei

Hoi Petra,

Leuk om te lezen. En ik realiseer me ook nog meer waarom ik je blog zo leuk vind om te lezen: als ik deze lijstjes zo bekijk, delen we de meeste standpunten. Het lezen van verhalen en avonturen van een gelijkgestemde is leuk en je kunt je dus goed met iemand identificeren. Erg leuk om dat op deze manier te realiseren!

Groetjes, Floor

Annemiek zei

Leuke weetjes!

soraya zei

Leuk leuk leuk deze blog!!! Ook erg leuk dat je 1 Feb. weer naar Nederland gaat.

Anja L. zei

Wat een uitdaging zeg!
Het lijkt me moeilijk om al die dingen op te schrijven. Het is toch heel persoonlijk om dat aan iedereen te laten weten.
Leuk dat je naar Nederland komt. Kom je alleen?
Anja L.

naomi zei

Wat een leuke uitdaging, ik zit zelf te denken maar ik kom geloof ik niet tot 5. Knap van je en erg leuk om te lezen. Ik wist de meeste dingen wel van je ondertussen.

Leuk om te lezen en februari schiet al aardig op. Je nederlands is prima, een stuk beter dan een groot gedeelte vand e NL-ers./

groetjes Naomi

Jolanda (jolanxyz) zei

Als het om recepten gaat:
www.24kitchen.nl (na registratie met filmpjes) Dit is een nieuwe kookzender in Nederland. Vooral de recepten van het programma de makkelijke maaltijd zijn prima te maken.

Bibi zei

Leuke en interessante blog, we hebben veel gemeen.

Nel zei

Zo leren we weer een heleboel over jou. Heel bijzonder.

Net wat Marion zei, je spelling is ontzettend goed voor iemand die al zoveel jaar in (een) anders sprekend land(en)woont. Petje af hoor, dat kan niemand je verbeteren.

Ook vind ik je altijd positief, je bent trouw aan je blog en daaruit maak ik eigenlijk geen negativiteit op. Een enkele keer ben je wel eens down, maar je krabbelt er altijd weer uit. Zeker als je veel beperkingen hebt op zo'n dag.

En dat van koken is toch niet zo heel erg...je woont in een land waar heel veel buiten de deur wordt gegeten. Maar ik lees dikwijls dat je toch wel kookt, dus het valt best mee voor iemand die er niet zo van houdt.

En wat leuk dat je weer een vriendin van vroeger gaat ontmoeten. Wat een voordeel toch dat www. Ga je naar haar toe als je in Nederland bent of komt ze een keer naar Virginia ?

Heb je al plannen voor Nederland ?
Als je wilt ben je hier welkom hoor.... lijkt me erg leuk.

Fijne zondag nog.
groetjes
Nel

Marion zei

Ik hou meestal niet zo van dit soort lijstjes, je vindt ze overal terug en meestal is het weinig persoonlijk een een beetje van hetzelfde. Dat kan ik niet zeggen van dit lijstje, deze post. Hij was leuk om te lezen, ik lees je blog voor mijn gevoel al 100 jaar en ik herkende heel veel in wat je beschreef.

Dat kan betekenen dat je heel authentiek schrijft (zoals je bent) of/en dat je een juist zelfbeeld hebt. Anyway het was leuk om zoveel herkenbaars te lezen.

Je kennis van het land en vooral de streek is meer dan duidelijk, ik heb je niet mee mogen maken als gids maar ik geniet al jaren van je beschrijvingen.

Je afkeer van politiek is ook duidelijk, ik vind dat jammer want ik vind dat juist heerlijk ook al vind ik tegelijkertijd dat iedereen vooral heel erg recht heeft op een eigen mening.

Jij noemt het negatief, ik zou het anders willen formuleren: bij jou is de fles meestal half leeg. Dat klinkt heel anders dan negatief. Ik herken het, zowel bij jou als bij mezelf en je hebt gelijk, dat is moeilijk te veranderen. Maar volgens mij heb je (net als ik) een man die daarin het tegenovergestelde is en zolang je je bewust bent van die eigenschap scheelt het al veel.

Als je zegt dingen snel persoonlijk op te vatten dan herken ik dat denk ik ook wel. Maar misschien, waarschijnlijk ligt de oorsprong ook in het gepest zijn. Afschuwelijk gedrag vind ik dat en zeker als je net terug komt van een lang verblijf op een ander continent moet dat heel veel impact hebben gehad. Logisch dat je dan sneller zaken persoonlijk op pakt.(en al helemaal als je fles meestal half leeg is).

Klopt, je spelling is soms niet helemaal perfect maar in acht genomen dat je zo lang al in een ander land woont is hij bijna perfect. Verder ken ik weinig of geen blogs waarin de Nederlandse taal foutloos geschreven wordt.

Ik vind het mooi om zo'n persoonlijk verslag van je te lezen. Na al die jaren lees ik nog steeds met even veel plezier jouw blogs, ik hou ervan om over je reizen te lezen, je dagelijkse bezigheden en ik vind het leuk om je kinderen een beetje te blijven volgen. Ongetwijfeld ook omdat mijn kinderen ongeveer dezelfde leeftijd hebben. Nog leuker zou zijn om meer over Katja en haar leven te horen maar ook begrijpelijk dat je daar terughoudend in bent.

Tjonge, weer een heel verhaal. Ik wil je toch graag gewoon eens bedanken voor het feit dat je ons allemaal al zo veel jaren zo veel leesplezier bezorgt!

José zei

Ik lees nu ook al een jaar of 3 mee. Mooi om te zien hoe een Amerikaans gezin leeft! Daarbij schrijf je erg mooi (en uitstekend Nederlands hoor!).

Dat negatieve herken ik wel.. Dat beb ik ook heel erg. Alleen zie ik er bij jou niets van terug! Vind je juist zo positief en enthousiast over alles wat je doet! Een goede basis voor de kids, de liefde voor Rick en de moederliefde voor Cosmo en de andere dieren!

zij mogen in hun handjes knijpen met zo'n persoon in hun leven!

Anoniem zei

Leuke weetjes die ik niet wist.
En wat gezellig dat je weer even bij ons langs komt!
Maar niet de goede tijd van het jaar denk ik. Maar wie weet breng je wat zon voor ons mee.

Gelukkig heb ik een man die kookt, zelf "bak" ik er weinig van.

Groetjes, Bea

christa goes zei

leuk om te lezen! in je blogs vind ik je toch eigenlijk altijd positief.
en zeker gezien je gezondheid probeer je er het maximale uit te halen en het niet je leven te laten beheersen! petje af.ik hoop nog lang mee te mogen lezen! gr. christa

Petra zei

@Becs - Dank je, hij was moeilijk vond ik.

@Marion - Ik ga ah.nl eens doorlezen, want nieuwe, maar vooral makkelijke dingen vind ik wel leuk om te maken.

@Marjon - Dit blog helpt me erg bewust te leven en te genieten van wat we hebben.

@Lauren - Dank je wel!

@Floor - Grappig, dat heb ik met sommige andere bloggers ook.

@Soraya - Ja, ik vind het best spannend na zoveel jaar!

@Anja - Een uitdaging was dit zeker! En ja, ik ga alleen, ook een uitdaging ;).

@Naomi - Als je erover na gaat denken kom jij vast ook aan vijf in elke categorie.

@Jolanda - Alles wat makkelijk te maken is heeft mijn interesse. Bedankt voor de site, ik heb hem opgeslagen!

@B. - Grappig, toch?

@Nel - Dank je voor de opbeurende woorden :). Ik ben maar een weekje in Nederland, waarvan het weekend op zal gaan aan de meeting van het Alles Amerika forum. Ik wil in ieder geval graag naar de grote steden, vooral Utrecht, en Amersfoort.

@Marion - Hartstikke leuk, je lange reactie! En "glas is half leeg" is de perfecte uitdrukking inderdaad. En inderdaad, Rick is daar de tegenhanger van, heel goed. Dat mijn "dunne huid" door het pesten zou kunnen komen had ik nog nooit bedacht.

@Jose - Dank voor je lieve woorden. Dit blog is heel goed voor mij, want het dwingt me naar de kleine mooie dingen in het leven te kijken.

@Bea - Ha ha, Rick houdt ook van koken, alleen komt hij altijd zo laat thuis en dan eten we na achten. Ik kom die week, omdat er dan een bijeenkomst van het Alles Amerika forum is.

@Christa - Dank je. Dit blog is eigenlijk therapeutisch, want niemand wil iedere dag gezeur lezen ;).

DixieChick zei

Ik heb heb "gejat", en zal mijn antwoorden morgen posten :) Het was ontzettend leuk om die van jou te lezen!

Petra zei

Leuk! Ik ben benieuwd!

Petr@ zei

Wat ontzettend leuk om te lezen! Veel wist ik inderdaad van je, maar ook veel niet.

Geen idee bijvoorbeeld dat je zo vaak denkt dat er iets mis zal gaan. Je komt meestal wel zelfverzekerd over.

Ik had al ergens het idee (geen idee of dit uit je blog, AA forum of facebook was) dat je aankomend jaar naar NL zou gaan, maar zo snel al! Hartstikke leuk.

Al met al heel leuk zo'n lijstje. Je staat dan nog weer eens stil bij belangrijke dingen in je leven. Ik ga het ook maar eens maken voor mezelf.

marianne zei

Hoi terug (lees 'm pas net, liep een paar dagen achter)! Lijkt me ook heel leuk je weer eens te zien, februari begint al lekker op te schieten.
En ik sluit me helemaal aan bij veel van de reacties: ik vind je juist altijd erg positief, en helemaal in hoe je omgaat met al die fysieke ongemakken.

Overigens ben ik bij de spelling de draad ook een beetje kwijt geraakt door alle veranderingen.

O ja, misschien nog een leuke link
http://www.sporcle.com/games/jonesjeffum/dclandmarks

Jeanny zei

Wat een heerlijke blog. Dankzij mijn sinterklaascadeau ( IPad) kan ik je blog nu overal lezen. De letters op de IPhone worden wel erg klein. :)
Je schrijft, dat je blog schrijven, je bewust laat leven en er van te genieten van wat je hebt. Nu, voor mij geldt hetzelfde, maar dan door het lezen van je blog. Dank je wel daarvoor!
Groetjes uit Oisterwijk

Jasmino zei

Wat een leuke lijstjes, en wat leuk om over jou te lezen! Ik ga dit lijstje ook gebruiken op mijn blog als het even iets rustiger is! Bedankt voor het delen!

naomi zei

Vijf dingen, die jullie niet van mij weten:

1.Dat ik meer dan 10 jaar een beugel hebt gehad. en ik mijn gebit heel belangrijk vindt.

2. Dat ik munten verzamel en met name euro's, NL guldens en de USA president dollar's en state en NP quarters.

3. Een hele grote disney fan ben. Qua parken, films maar ook lezen over het ontstaan en mijn huis vol met beelden en snowglobes staat. Ik ben 20x in Parijs geweest en 2x in Orlando en ik hoop in 2012 beide weer te bezoeken.

4. Dat mijn favoriete vakantieland Amerika is. En graag nog vele plekjes zou willen bezoeken zoals New York of Californie.

5. Dat ik al 12 jaar samen ben met Roberto en 7 jaar samen woon.

Vijf dingen waar ik iets vanaf weet:

1.Het menselijk lichaam, anatomie enzo komt natuurlijk door mijn werk als verpleegkundige.

2. Het Nederlandse koningshuis vindt het leuk om me daar in te verdiepen en de namen te kennen.

3. De bankbiljetten van de wereld door mijn verzameling heb ik er al heel wat.

4. De geschiedenis van Den haag, maar kan altijd meer.

5. Reizen, door mijn vele reizen met name buiten Europa. Heb ik veel kennis gemaakt met verschillende culturen en heb hier respect voor. Maar ook hoe werkt boeken en vliegen enzo.

Vijf dingen, waar ik niets van begrijp of in geinteresseerd ben:

1.Het heelal/ planeten en al dat rare space gedoe. Vondt JFK space center in Florida interressant maar voor korte duur.

2.Online games kan me altijd maar voor korte duur boeien.

3. DVd's ik vindt het heerlijk om naar de bios te gaan, maar kijk thuis niet snel een dvd. Ter wel Roberto er wel 1000 heeft.

4. Huishouden, het is dat het er bij hoort maar altijd maar vlug vlug dat het weer schoon en netjes is.

5. Aansluiten van nieuwe elektronische apparatuur, zoals tv of dolby surround set. is voor mij allemaal hetzelfde. En wil het ook niet volgen en snappen.

Vijf dingen waar ik in geloof:

1. De magie van Disney, need i say more?

2. Als je goed doet je goed terug krijgt. Prive en in je werk omgeving.

3. Mijn lieve vriend Roberto die me altijd steunt en er voor me is.

4. De onvoorwaardelijke liefde van mijn ouders.

5. Dat je het samen leuk moet houden in je relatie en er ook voor moet werken. Maar ook lekker samen leuke dingen doen zoals vakantie, dagjes weg en uiteten gaan.

Al met al viel het mee en kon nog meer op schrijven. hoop dat je het leuk vondt om te lezen.

Groetjes Naomi