Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, januari 01, 2013

Oud en Nieuw

Oudejaarsdag

De hele nacht heeft Flapjack tegen me aangelegen.  Ik sta (of liever lig) dan altijd in tweestrijd, want aan de ene kant vind ik dat warme kattenlijfje schattig, maar aan de andere kant heb ik minder ruimte voor mijn benen en kan ik me niet omdraaien.  Vroeger als kind was het een droom van me om zo'n eigen poes op mijn bed te hebben.  Ik weet nog waar die wens vandaan kwam, want in het boekje "Bij Kiki Thuis" ligt er zo'n poes op haar bed.

Op een gegeven moment moet Flapjack er wel af, want ik heb van alles te doen vandaag.  Onvoorstelbaar dat het alweer Oudejaarsdag is!  Het lijkt wel gisteren dat we aan 2012 begonnen.  Het was in ieder geval een prima jaar voor ons allemaal.

Voor ik naar personal training vertrek, zet ik drie schalen met Atlanta oliebollenmix in de oven om te rijzen.  Op het pak staat dat het ca. 30 minuten moet rijzen, maar met het sporten en op en neer naar de sportschool rijden zal dat eerder een uur en een kwartier worden.  Gelukkig stellen mijn Facebook vrienden mij gerust dat dat best kan.

Sharon wil duidelijk het jaar grondig afmaken en herhaaldelijk vraag ik me af of ik er wel goed aan heb gedaan vandaag een uur gewichten te doen.  Hopelijk is het niet te vermoeiend, want ik moet nog tot diep in de nacht door vanavond.

Rick is intussen bezig met hapjes voor het buffet wat we na middernacht op zullen dienen.  Ik zie bakken met prachtig gerezen oliebollendeeg in de oven staan en Rick heeft de frituurpan al aangezet in de garage.  Het is een koude dag, dus hij heeft er heel attent ook een verwarminkje neergezet.


De bollen worden mooi, alleen zorgt het verwarminkje (hoe noem je zo'n ding, space heater in het Engels, in het Nederlands?) telkens dat de zekeringen doorslaan, dus uiteindelijk doe ik het maar zonder.  Anderhalf uur later staan er drie dampende schalen oliebollen, twee zonder en een met rozijnen, in de keuken. 

Vandaag is Katja's laatste volle dag thuis en ze wil graag naar Le Pain Quotidien.  Kai heeft ook wel zin om mee te gaan, maar Rick vindt dat hij teveel te doen heeft.  Samen met de twee oudsten rijd ik dus naar het Mosaic District

Het is gezellig druk bij het restaurant, maar we vinden nog een tafeltje.  Heel on-Amerikaans kun je hier gewoon gaan zitten waar je wil.  Bij de meeste restaurants met tafelbediening hier word je door een hostess naar je tafeltje gebracht. 

Het is even moeilijk kiezen van het overheerlijke menu.  Ik zie ook dat er maar liefst 24 veganistische gerechten op hun kaart staan.  Ik sms Saskia, die daar helemaal enthousiast over is.  Ik kan het niet laten weer de gerookte zalm tartine te nemen.  Kai neemt een tartine met ham en gruyere en Katja een (enorme!) garnalensalade.

Ondertussen heeft Rick ontdekt dat we geen cocktailsaus meer hebben.  Mom's Organic Market ligt naast ons restaurant, dus we gaan daar op zoek naar cocktailsaus.  Gelukkig hebben ze die wel, want de tijd vliegt en ik moet nog allerlei salades e.d. voor het buffet maken.  Saskia stuurt ook een boodschappenlijstje, want ze hebben hier ook van alles wat zij lekker vindt.

Thuis begin ik meteen aan de salades.  De zalmsalade is zo gemaakt en goedgekeurd door Rick, mijn masterproever.  Dan begin ik aan de BLT bites, kerstomaatjes (die voor mijn gevoel ieder jaar kleiner worden) gevuld met een salade van bacon bits, bosuitjes, selderij, Parmezaanse kaas en mayonnaise.  Dat uithollen van de tomaatjes is echter een verschrikkelijk werkje!  Pas als ik er een gevuld heb geproefd weet ik weer waarom ik het toch iedere keer weer doe.  BLT bites zijn ontzettend lekker.
 
BLT Bites

Ook de hamsalade met de overgebleven ham van het Kerstdiner is altijd erg lekker en makkelijk te maken.  Ik maak de schalen op en omring de zalmsalade met komkommerplakjes in stervorm gestoken met daarop een schepje spinazie en artisjokken dip.  Dan zijn, mede dankzij de hulp van Rick en de kinderen, de schalen voor het buffet klaar.
 
Hamsalade met druiftomaatjes en mozzarella prikkers

Om het de hele avond vol te kunnen houden ga ik een half uurtje liggen.  Daarna eten we ons, dit keer door Katja en Kai klaargemaakte, traditionele Oudejaarsmaal van worstjes met tomatensoep.  We hebben een veganistische tomatensoep en worstjes, zodat Saskia ook mee kan eten. De andere kinderen en Rick eten Duitse worsten en ik jalapeno kipworstjes, die goed smaken. Die geroosterde paprika en tomatensoep is de lekkerste, die ik hier in de VS heb gegeten!  De anderen vinden hem ook erg lekker.

Katja gaat vanavond met een groep vrienden en hun vrienden naar Grand Central in Adams Morgan (buurt in Washington) om daar het nieuwe jaar in te luiden.  Ze heeft gisteren een erg leuk glitterend blauw jurkje gekocht.  Ze wordt afgehaald door haar schoolvriend Raffi, die wij ook al een tijd niet gezien hebben, dus we praten even bij met hem.  Wat dat betreft is het zo fijn dat we de Metro zo dichtbij hebben, geen zorgen om dronken bestuurders vanavond dus gelukkig.

Als Katja en Raffi vertrokken zijn, versieren Rick en ik de kamers met 2013 vlaggetjes en leggen de leis klaar.  Het leek Rick leuk onze gasten zo'n vrolijke lei te geven bij binnenkomst.  De eerste gasten zijn Saskia's groep vrienden en die vinden die leis in ieder geval al grote pret.

Om half negen kan het feest beginnen en wachten we op de eerste gasten.  De ene na de andere tiener komt, maar de eerste volwassene, buurvrouw Lorraine, pas na negenen.  Ik herinner me dit van vorig jaar ook, dus ga volgend jaar de aanvangstijd later maken.  Lorraine heeft allerlei lekkers en flessen mousserende wijn bij zich.  

Het is natuurlijk wel gezellig om zo een op een met haar bij te praten.  Chris en Bets komen niet veel later en   Tegen tienen komen de andere gasten opeens vrijwel tegelijk.  Ik probeer met iedereen wat te praten, maar ben ook blij te zien dat iedereen sowieso wel een gesprekspartner of drie vindt.  Vrijwel iedereen heeft elkaar wel een keer ontmoet, dat scheelt natuurlijk.

Voor we het weten is het na half twaalf.  Met behulp van een paar vriendinnen zet ik het buffet klaar, terwijl Rick en de man de champagne inschenken.  Alleen hebben we meer volwassenen dan champagneglazen, dus dat wordt in de laatste minuten van het jaar even schipperen. 

Gelukkig zijn sommigen bereid met een wijnglas te toasten.  Voor volgend jaar gaan nieuwe champagneglazen op de lijst. Kai en Saskia toasten ook met echte champagne, alle andere aanwezige tieners en kinderen krijgen mousserende cider. 

Als we met zijn allen af hebben geteld met de tv tot de bal in New York is gevallen wordt het een alom Happy New Year! gewens.  Katja sms-t Gelukkig Nieuwjaar vanuit Washington.  Ik ben blij dat Saskia uiteindelijk toch hier is gebleven, want ze wilden eerst allemaal naar het huis van een van haar vriendinnen. 

Volgens Saskia was het namelijk niet "cool" om met al die volwassenen het nieuwe jaar in te luiden.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat een groot deel van haar vrienden die volwassenen op de koop toe nemen in ruil voor vuurwerk en een lekker buffet.

Rick, Chuck en Ross leven zich uit op het vuurwerk!  Rick steekt voornamelijk legaal siervuurwerk af, maar Chuck heeft ook een flink aantal vuurpijlen in zijn arsenaal.  Die krijgen natuurlijk wel veel oh's en ah's, maar Lorraine en ik hopen maar dat de vervelende buurman van een paar jaar geleden niet weer de politie zal bellen. 

Binnen haal ik het plastic van de schalen en staan de hongerige tieners al in de aanslag.  Het buffet krijgt veel complimenten en de grootste daarvan is dat er maar heel weinig over is in vergelijking met andere jaren.  Veel mensen vertrekken direct na het eten, maar met de rest kletsen we nog tot een uur of twee na.

Lorraine blijft, zoals ieder jaar, nog helpen met opruimen, zo aardig!  Als zij vertrokken is, sturen we de overgebleven tieners ook naar huis.  Net na half drie zoeken wij ook ons bed op, blij met alweer een superleuke jaarwisseling.  Ik voel me rijk met zoveel leuke buren en vrienden.

Nieuwjaarsdag

Al om een uur of tien hoor ik Saskia en Kaylee beneden giechelen.  Ik ben nog lang niet klaar om op te staan na midden in de nacht pas te zijn gaan slapen.  Rick en ik staan om half twaalf pas op, waarschijnlijk een record voor mij.  In ieder geval een waarvan ik betwijfel dat ik hem dit jaar zal breken.

Katja en Kai volgen al snel.  Katja heeft een erg leuke tijd gehad in de stad en is weer helemaal blij haar vrienden en vriendinnen groep hier weer terug te hebben.  Ze vindt het zelfs jammer dat ze vandaag terug moet naar Blacksburg.  Helaas vond ze niemand bereid haar resue squad dag over te nemen morgen.

Voor Katja vertrekt hebben we nog onze jaarlijkse Nieuwjaarsbrunch te goed.  We hebben om twee uur een reservering bij het Fairmont hotel.  Daar staat weer van alles lekkers klaar.  We, althans Rick, Katja en ik, krijgen mimosa's en de andere twee jus d'orange.

Toen ik reserveerde heb ik de receptioniste al verteld dat Saskia veganistisch is. Een van de chefs komt speciaal uit de keuken om haar te laten zien welke gerechten (vrij veel) van het buffet veganistisch zijn.  Of Saskia mag van het menu kiezen.  Zij vindt echter genoeg van haar gading in het buffet, dus kiest dat.

Het is weer enorm genieten.  Er speelt een harpiste en het is een mooi restaurant met kristallen kroonluchters.  Het eten is voortreffelijk.  Ik eet, zoals gewoonlijk, veel vis.  Vooral de zalm en spinazie Wellington met frambozensaus is niet te versmaden. 

Als iedereen klaar is om aan de desserts te beginnen, krijgt Saskia een speciaal vegan dessert voorgezet.  Het is frambozensorbet, waarvan zij zegt dat het de lekkerste is, die ze ooit heeft gegeten en een paar brownies.  Echt fantastisch hoe ze hier reken houden met haar dieet!

Voor ons zijn er allerlei heerlijk uitziende mini desserts, maar ook de grootste bramen en roodste frambozen en een chocolade fontein.  Ik ben niet zo'n zoetekauw, maar de champagne zabaglione met peer en witte chocolade is ontzettend lekker!  Verder houd ik het bij de vruchten, maar de anderen vinden de andere desserts ook erg goed smaken.

Als we helemaal verzadigd zijn, rekent Rick af.  Katja heeft beloofd wat Georgetown Cupcakes mee te nemen voor mensen in Blacksburg, dus dat is onze volgende stop.  Deze cupcake bakkerij is bekend van de tv show DC Cupcakes, die halverwege deze maand terug is op TLC met een nieuw seizoen. 

Omdat de zaak zo bekend is staat er vrijwel altijd een rij.  Vandaag is die gelukkig niet zo lang.  Het neemt even voor Rick een parkeerplaats vindt, want dat is heel moeilijk in Georgetown.  Uiteindelijk geeft hij maar op en gaat op een betaalde plaats tegenover de winkel staan.  Daar durven ze $19 te vragen, maar vooruit.

Een jongen bij de voordeur deelt menu's uit, dus we kiezen al buiten wat we willen bestellen.  Ze hebben ook vegan cranberry spice cupcakes, dus helemaal goed.  Kai en ik kiezen maple (eigenlijk is red velvet mijn favoriet, maar die heb ik al eerder op en wil iets nieuws proberen), Rick chocolade ganache en Kai ook nog cookies and cream.  Katja koopt twee dozijn, waarvan de helft voor haar en haar huisgenoten is.
 
Thuis wachten de nieuwjaarscadeautjes onder de boom.  Dit is alweer jarenlang een traditie van ons.  Rick vond het zo saai dat het uitpakken met een Kerst zomaar voorbij was en we stelden in dat er nog een cadeautje onder de boom bleef liggen om op Nieuwjaarsdag uitgepakt te worden.
 
Zo ook vandaag, dus.  We pakken vanmiddag van oudste tot jongste uit.  Rick en Kai krijgen een dvd, Katja en Saskia een oplader voor hun telefoons.  Ik krijg tot mijn grote verrassing een mooi nieuw Swatch horloge.  Alleen is het me niet duidelijk hoe ik het op maat moet maken.  Daar ga ik binnenkort dus maar voor naar de winkel, gelukkig is die dichtbij.




De tijd dringt intussen, want Katja moet nog terug naar Blacksburg rijden en is daarvoor nog niet gepakt.  Het duurt ook even voor we Zorro te pakken hebben.  Die heeft een hekel aan die vier uur durende rit en we moeten zorgen zijn drager uit zicht te houden, anders komt hij niet onder ons bed uit. 

Rick staat nog op een laatste ronde door het huis om zeker te zijn dat Katja niets vergeten is.  Katja weet zeker van niet, maar jawel, hoor, haar make up tasje en borstel liggen nog in de badkamer.  En dan is het weer tijd om afscheid van onze oudste te nemen.  We zijn vast van plan haar deze maand een weekend te gaan bezoeken.  Hopelijk komt het er deze keer van!

De rest van de avond ontspannen we in de family room.  Saskia is naar Lawrence, maar Rick en Kai kijken films op hun laptops.  Ik vermaak me met de laatste Kerstfilms van dit seizoen op Hallmark.  We hebben zo laat gebruncht, dus een heel avondmaal is niet nodig.  We snacken wat van het overgebleven eten van vannacht. 

De feestdagen zijn nu wel officieel over voor ons gezin.  We kunnen terugkijken op een heerlijke week met veel leuke herinneringen. Saskia begint morgen ook weer met school.  Rick heeft nog een dag vrijgenomen en we gaan samen (al dan niet met Kai) iets leuks ondernemen. 

Tot slot wil ik al mijn lezeressen en lezers nogmaals een heel gelukkig en gezond 2013 wensen!

21 reacties:

Danielle zei

Petra, ook voor jou en je gezin de allerbeste wensen voor 2013, dat het maar een fantastisch jaar mag worden!!!

Anoniem zei

Ik wens jullie ook een prachtig jaar, jullie jubileum jaar.
Wat een leuke week hebben jullie gehad met de hele club bij elkaar.
Groet, Bea

Jurgen de Bruin zei

Hoi Petra,

Ik wens jou en je gezin het allerbeste voor 2013! Ik blijf ook dit jaar weer je blog volgen en heb als goede voornemen dat ik iets vaker een reactie zal plaatsen.

Groetjes,
Jurgen

Anoniem zei

Mijn beste wensen voor het nieuwe jaar en blijven schrijven hoor.

Het is net of ik er bij ben als ik lees wat je allemaal doet en meemaakt . Zo gezellig .

Misee

syl zei

Beste wensen voor jullie! Ik blijf elke keer weer met plezier jullie leven lezen!
Grappig om te zien dat jij de cherry tomaatjes vertaald en wij ze in de winkel hier echt als cherry tomaatjes kopen. De druif tomaatjes heten hier trouwens roma tomaatjes. Eigenlijk geen flauw idee waarom!

Kristel Holsbeek zei

Ook voor jou een heel fijne 2013!! Wow ziet er allemaal lekker uit!! En het was gezellig samen zijn!!

Anoniem zei

Wat een prachtig buffet, geen wonder dat alle jeugd ook wil komen. Ziet er heerlijk uit allemaal.
Wij zijn gewoon thuis gebleven. Onze oudste hond is zo verschrikkelijk bang van vuurwerk. Ik denk dat ze in drie dagen maar 6 keer buiten is geweest om te plassen. Echt zielig, maar niets aan te doen. De jongste hond en de katjes zijn gelukkig niet bang geweest.
Hoe is dat bij jullie geweest, omdat Cosmo normaal ook bang is voor onweer?
Blijf schrijven, dan blijf ik lezen.
Veel groetjes, Tine.

Anoniem zei

Dat was een fijne party!
Jullie ook een super 2013 \0/
Annemiek

Anoniem zei

Happy New Year en dat het maar een fijn jaar mag worden voor jullie.
Wat ziet dat buffet er lekker uit,jullie hebben echt eer van je werk.Mijn complimenten. Leuk om met gezellige buren oud-en nieuwjaar te vieren.
Groetjes
Wil

Hester zei

De beste wensen voor 2013. Dat het een gezellig, gezond en gelukkig jaar mag worden!
Hester

Anja zei

Ook voor jullie de beste wensen voor 2013!!

marianne zei

Ook voor jullie allemaal een heel goed, gezond en gelukkig 2013 gewenst. Dat het maar een mooi jubileumjaar mag worden!

Die BLT-bites zien er trouwens heerlijk uit! Alleen jammer van dat uithollen. Misschien met een meloenbolletjeslepel of zoiets?

Ineke zei

Wow, wat hebben jullie ontzettend veel werk gemaakt van dat buffet, het ziet er allemaal even lekker uit!
Ook voor jou en je gezin een fantastisch 2013!

Petr@ zei

Via FB al gedaan maar hier nogmaals: een heel mooi, gezond en gelukkig 2013 voor jou en je gezin!

Jullie hebben weer een superleuk Oud & Nieuw gehad. Toch leuk dat elke keer de hele buurt weer op jullie feestje komt. Dat betekent dat het altijd heel geslaagd is!

Ik zag de foto met de mozzarella en tomaat spiesjes. Wat ik er zelf altijd bij doe is wat verse basilicum en de mozzarella bestrooien met een beetje zwarte peper. Dat geeft net iets meer smaak.

Petra zei

@Danielle - Dank je wel, voor jullie ook!

@Bea - Ja, ik mis Katja alweer!

@Jurgen - Dat zal ik zeker leuk vinden!

@Misee - Dank je voor het compliment :)

@Syl - Ha ha, dus ik kan gewoon de Amerikaanse namen gebruiken. Roma tomaten zijn hier een slag groter dan grape tomatoes.

@Kristel - Dat was het zeker.

@Tine - Ja, Cosmo is ook als de dood voor vuurwerk. Ik heb hem in onze slaapkamer opgesloten, die ligt achter en daar hoort hij het niet.

@Annemiek - Dank je.

@Wil - Zo Oud en Nieuw vieren vind ik inderdaad heel erg gezellig en duidelijk de anderen ook.

@Hester - Dank je wel!

@Anja - Jij ook bedankt!

@Marianne - Goed idee, die ga ik onthouden.

@Ineke - Dank je wel!

@Petra - Een jaar heb ik het met basilicum geprobeerd, maar dat werd een "wat de boer niet kent..." geval en men at er toen nauwelijks van. Het geeft het inderdaad wel meer smaak.

Sophie zei

Ik zal je hier ook nog even een happy new year wensen, voor jullie allemaal! Dat 2013 maar een fantastisch jaar voor het hele gezin mag worden, en dat we allemaal weer mee mogen genieten!

Elke zei

Zo gezellig dat jullie voor jullie hele buurt zo'n leuk oudejaar doen telkens! Ik wou dat ik een van je buren was. ;-)

Tip voor volgend jaar: bring your own glass. Dat had ik hier ook gedaan, want voor die ene keer per jaar vond ik het te gek dat ik zoveel wijnglazen bij moest gaan kopen.

Petra zei

@Sophie - Dank je wel!

@Elke - Goed idee, hoewel Rick dan meteen weer oppert hoe we gaan weten van wie welk glas is en iedereen het weer op zal moeten halen. Hoe deden jullie dat?

Floor zei

Voor jullie alle goeds in 2013. Maak er samen een mooi nieuw jaar van!

Groetjes, Floor

Ingrid en Michael zei

De beste wensen voor jullie allen Petra. Dat jullie maar een gezond, plezierig en fijn 2013 mogen hebben.

Wat een werk maken jullie toch ieder jaar van het buffet. Maar het is het wel waard gezien de lieve mensen en leuke avond. En de heerlijke uitziende hapjes!

Cardboard Fan zei

Ik loop weer zo achter, maar alsnog de beste wensen voor 2013. Jullie feest is weer goed geslaagd zie ik. Volgend jaar ga ik ook aan de Atlanta oliebollen!