Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, oktober 20, 2016

Dag 1 Europa: Aankomst in Duitsland

Na allerlei heerlijke liflafjes (gerookte zalm, kip en diverse kaasjes o.a.) gingen Rick en ik om onze tijd half een slapen.  Ik deed een oogmasker op en voor ik het wist was het vier uur later en kwamen ze alweer langs met ontbijt. 


Echt zin om te eten heb ik niet, maar neem toch maar een kopje koffie met een wit broodje.  Rick blijft nog tot het uiterste met zijn ogen dicht liggen.  Hij zegt niet geslapen te hebben, maar ik denk ik wel gezien hoe snel de tijd ging.  Ik voel me dan ook vrij goed.

Een uurtje later, om half twaalf plaatselijke tijd, landen we in een regenachtig Frankfurt. We zijn veertig minuten eerder dan het schema en voor de verandering had ik dat liever niet gehad zodat we langer hadden kunnen blijven liggen. 

Vorig jaar met Kai moesten we een bus naar de terminal nemen, maar dit keer lopen we zo terminal 1 binnen.  Frankfurt is zo'n gigantisch vliegveld!  We lopen en lopen tot we bij immigratie komen.  Rick gaat in de alle paspoorten rij en ik in die voor de EU. Het gaat allemaal lekker vlot.

Op onze bagage moeten we wel even wachten want de Duitsers letten niet op de "Priority" labels en alle bagage zonder komt eerst.  Ik ben zeer opgelucht als we onze tassen ook eindelijk zien.  Het was een directe vlucht dus het zou wel heel vreemd geweest zijn als ze er niet waren, maar toch.

We laden de spullen op een karretje en zien andere mensen (zoals ik vorig jaar ook angstig deed) hun bagagekarretjes met de roltrap naar beneden brengen.  Rick weigert dat en we nemen de lift, maar onze tassen zijn te breed op de kar.  Dus moet Rick ze een voor een de lift in dragen.  Het zou komisch zijn als we niet net een nachtvlucht achter de rug hadden.

Als we de lift uitlopen zien we een O2 winkeltje, handig, zo kunnen we meteen een Duitse SIM kopen.  We vinden het wel duur, 40 euro voor 3GB.  Zoveel hebben we ook niet nodig, maar er is geen ander plan dus vooruit maar.

Vrijwel meteen hebben we spijt als we een automaat met SIM kaarten voor 20 euro en 1GB zien.  Dat niet alleen, onze dure SIMs blijken heel slecht bereik te hebben, want het is niet O2 maar Turkcell Eu die wel heel slecht bereik heeft!  Even onthouden voor de volgende keer!

Dan is het tijd om onze huurauto op te halen bij Sixt. Rick overhandigt de medewerkster zijn bevestiging en zij kijkt er verbaasd naar. Het blijkt dat hij de auto voor gisteren had geboekt, geen rekening houdend met de nachtvlucht die ons een dag later hier zou brengen.

Helaas is de geboekte auto niet meer voorradig en hebben ze enkel nog een Mercedes twee klassen hoger.  Rick wil echter geen enorme auto en de medewerkster verzekert ons ervan dat het een gewone auto is met wel lekker veel plaats voor onze bagage. Duurder is hij natuurlijk ook, maar vanwege Ricks status kan ze ons daar korting op geven..  Nou vooruit dan maar, veel keuze hebben we nu eenmaal niet.

Weer een ellenlange wandeling volgt naar de allerlaatste garagedeur waar Sixt zijn auto's heeft staan.  Ik herinner me dat ook van vorig jaar.  We kijken op ons kaartje en de auto moet op rij 201 plaats 3 staan.  Maar daar staat een gigantische minivan, waar Rick vorig jaar in Belgie ook al weigerde mee te gaan rijden.

Zo ook nu, dus we lopen de enorme gang weer terug naar het Sixt kantoor.  We vertellen de medewerkster ons dilemma en die snapt er niets van, want er zou toch echt een personenauto moeten staan.

Na wat overleg met een collega in de garage blijkt dat wij met onze duffe hoofden toch in de verkeerde rij keken, rij 202 in plaats van 201.  We lopen terug en treffen daar de vriendelijke collega aan, die ons de auto wijst.  Hij stelt ook meteen de GPS in voor Engels. Mijn Duits is best goed, maar Rick moet de aanwijzingen volgen tenslotte.

Eindelijk rijden we dan het vliegveld uit.  Het is inmiddels na enen en ik heb een broodje op vanochtend, maar Rick nog niets.  We hebben beiden eigenlijk wel trek en besluiten onderweg iets te gaan zoeken.

Dat lijkt ons leuk in een gezellig plaatsje, maar het ene na het andere waar we doorheen rijden is uitgestorven en alle restaurants lijken gesloten.  Het is ook maar druilerig weer, dus misschien daarom?  We zien slechts een aantal mensen hun honden uitlaten (zou daar de uitdrukking "hondenweer" vandaan komen?).

Op een gegeven moment komen we in Gernsheim terecht.  Het valt ons op dat heel veel plaatsnamen hier eindigen in "heim".  Dit stadje heeft een leuk centrum en tenminste een brasserie.  We parkeren de auto en lopen daar binnen.  Met mijn beste Duits vind ik uit dat ze hier geen eten serveren, maar om de hoek wel.

Dat blijkt een Turks restaurant te zijn, maar het is al na tweeen dus het moet maar.  Ik bestel een pide (soort pizza) met kaas en spinazie en Rick een shawarma wrap.  Beiden zijn gigantisch, maar heel goedkoop.  In de auto eten we ervan, hoewel we de helft er nog niet van op krijgen.

Door de stromende regen rijdt een heel moeie Rick ons ver naar Germersheim.  We stoppen nog even voor een pit stop bij een Shell station en gaan dan direct naar de Germersheimer Hof waar ik vorig jaar ook logeerde.

Via Booking.com heb ik gereserveerd en ook om dezelfde kamer als vorig jaar gevraagd, nummer 320.  Dat staat allemaal genoteerd en ik ben trots op mezelf dat ik het hele inchecken in het Duits klaarspeel. 

De bagage kunnen we via de achterdeur de trap op slepen want een lift is er niet.  De kamer is zoals ik me hem herinner. Flink groot voor Europese begrippen en de badkamer net zo.  We frissen ons wat op en dat doet ons beiden weer wat wakkerder worden.

Het is al na vieren als we eindelijk naar Kai en Bea's appartement gaan.  De GPS heeft moeite het te vinden, maar uiteindelijk lukt het toch.  Ze wonen erg leuk, boven een fietsenzaak en een authentieke (we ontmoeten de Italiaanse eigenaar) gelato salon.  Het appartement is klein, een grote kamer, maar ze hebben een eigen keuken en badkamer en de locatie kan niet leuker.
Kai en Bea's appartement is aan de zijkant van het rechterpand boven

Nadat we er hebben rondgekeken willen Kai en Bea vooral Rick het stadje laten zien.  Ik heb veel vorig jaar al gezien natuurlijk, al zie ik ook nieuwe dingen of dingen, die ik vergeten ben, kan ook. Het is gelukkig even droog en een leuke wandeling.

We eindigen bij het universiteitsgebouw dat gedeeltelijk in een oud fort gehuisvest is. Aan de overkant ervan is een gezellige bar waar de anderen biertjes en ik een droge Riesling bestel.  We kletsen gezellig en Bea lijkt meteen deel van de familie.  Een erg leuke jongedame is het, die duidelijk dol is op Kai en omgekeerd.

Iets wat me opvalt hier in Duitsland is dat er in bars nog binnen gerookt mag worden.  Ook zien we overal sigarettenautomaten.  Die zal je bij ons niet tegenkomen en binnen roken is overal in de VS verboden. Ik ben daar blij om, want ik voel mijn ogen jeuken en mijn keel doet pijn van de rook.

Inmiddels hebben we allemaal trek en lopen naar Las Tapas vlakbij Bea en Kai's appartement.  Vorig jaar aten Kai en ik hier ook al en het is werkelijk een heel goed Spaans restaurant.  We bestellen van alles en nog wat.  Het is natuurlijk teveel, dus Kai en Bea nemen graag de restjes mee naar huis.

Rick vooral is intussen heel moe. Om de een of andere reden heb ik die vermoeidheid niet, was het maar zo..  We nemen afscheid van de kinderen en moeten dan even zoeken naar een parkeerplaats bij het hotel. Die vinden we op loopafstand, maar zijn blij de bagage al naar boven te hebben gesleept.

Terwijl ik dit blog schrijf ligt Rick al in diepe rust. Vanavond heb ik geen last van jet lag, maar dat kan morgen nog komen. In ieder geval zijn we opeens weer in een andere wereld en was het heel leuk Kai zo gelukkig te zien met zijn heel leuke Bea.

12 reacties:

Anoniem zei

Welkom aan deze kant van de plas.
Fijn dat jullie Bea een leuk meisje vinden. Zit vast in de naam ;)
Hopelijk hebben jullie een goede lange nachtrust. Dat helpt bij mij altijd heel goed.
Heb dan eigenlijk geen jetlag.
Veel plezier morgen, Bea

Familie Langens zei

welkom in Europa, kunnen we weer leuk 's avonds al het blog lezen :-) Veel plezier!

Anoniem zei

Wees welkom aan deze kant van de plas. Geniet van de kinderen en jullie verblijf. Groet, Ingeborg

Anoniem zei

Fijn dat de reis veilig en goed is verlopen en welkom hier in Europa.
Hele weersverandering voor jullie he.
Wist ik ook niet dat ze Duitsland in de openbare gelegenheden nog mochten roken.
Met sommige dingen lopen ze toch achter,valt me wel vaker op.
Woon ook maar een goeie 10 km van de duitse grens af en met duitse zondagen,word limburg hier overspoeld met kooplustigen uit Duitsland,maar dat is andersom net zo hoor.
Nu maar genieten met z,n viertjes..
Voor morgen alvast een mooie dag.

groetjes Joke

Anoniem zei

Hallo
Nu ben ik aan de andere kant en vecht tegen jetlag haha. Moet zeggen eerste goede nacht gehad van 23-7.
Maar liep gister ook slaap dronken de koffer uit te pakken en nog douchen voor ik naar bed ging.
Ik knap op van eten haha.

Vreemd dat ze nog binnen roken, vind het aoms op een terras nog vervelend. Fijn dat Beaczo'n leuke meid is.
Is Kai verhuisd en woont hij samen met Bea.

Liefs naomi

Anoniem zei

Leuke trip en leuk verslag weer! Heel veel plezier gewenst!
Groetjes
Evelyn

Jort & Suus - On the road zei

Welkom in Europa en heel veel plezier!!!!!!

Jort & Suus - On the road zei

Welkom in Europa en heel veel plezier!!!!!!

Angelika zei

Duitsland lijkt op en bepaalde manier op de VS. Je hebt federale wetten en heel veel regionale wetten. Rheinland-Pfalz, waar je nu bent, ken ik niet zo goed. Er zijn deelstaten waar je onder bepaalde voorwaarden nog binnen mag roken, voor mij en reden daar niet binnen te gaan.
In NL mag je op terras roken. Hier in Twnte heb je reuze soort voortentamen in cafés waar nu amper frisse lucht bij komt, maar je mag roken. Zou leuk zijn om te zitten, maar niks voor mij. Helaas

Hoop dat je verder zonder jetlag kunt genieten van Kai n Bea. Veel plezier

Angelika zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anja L. zei

Wat een gedoe hè als je van alles moet regelen als je net uit een vliegtuig stapt. Je bent meestal toch niet helemaal helder.
Dat binnen roken heb ik eigenlijk nog niet meegemaakt in Duitsland maar misschien gelden er andere regels per deelstaat.
Ik hoop dat de jetlag meevalt vandaag.
Veel plezier met elkaar!

Anoniem zei

Echt? 4 uur geslapen in het vliegtuig? Heerlijk! Business Class is natuurlijk ook wel erg fijn. (Beetje jaloers ben ik wel hoor, want de andere plaatsen lijken steeds krapper te worden).
We zijn echt gek op Amerika, jammer dat het zo ver is. Waren we maar 'francofielen', dat is een stuk gemakkelijk :)
Heel plezier in Duitsland en België!
Marjon.