Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, oktober 21, 2016

Dag 2 Europa: Speyer

We hebben heerlijk geslapen en staan om kwart over acht verfrist op.  Beneden wordt er een uitgebreid ontbijt geserveerd waar we eerst van gaan genieten.  Het is een buffet met allerlei broodjes, worstjes, ei, kaas, vleeswaren, tomaat en zelfs gerookte zalm.  We laten het ons goed smaken.

Dan ga ik drie kwartier op de plaatsen "hardlopen", terwijl Rick computert en zich klaarmaakt.  Dan douche ik ook en gaan we naar Bea en Kai's appartement (voor degenen die het zich afvroegen, zij wonen al zeker een half jaar samen daar). 


Zij zijn klaar om te gaan en na een stop bij de bank en het hotel, want Rick en ik zijn onze fototoestellen vergeten, rijden we naar het station.  Daar parkeren we de auto en kopen kaartjes voor de trein naar Speyer.

Die trein komt al een paar minuten later en dit is de eerste keer dat Rick en ik met DB reizen.  Binnen het kwartier stappen we in Speyer uit.  Gewoonlijk zouden we zijn gaan rijden, maar de grote parkeerplaats bij de dom is bezet door de kermis dit weekend en we wisten niet waar anders te parkeren.  Bovendien is de trein ook leuk.

Alleen ligt het station wel een eindje buiten het centrum.  Geeft niet, het is droog en we kunnen de stappen goed gebruiken.  Langs de Bahnhofstrasse lopen we naar de oude poort. Eerst proberen we de paar kerken in de buurt, maar die zijn beiden gesloten.

Kai zegt dat we ook in het poortje omhoog kunnen, maar dat is net tussen de middag dicht dus we proberen dat later nog eens.  Ik wil intussen een betere SIM kaart voor mijn telefoon, want met degene, die we gisteren hebben gekocht hebben we nauwelijks bereik.  Die kopen we dus nooit meer bij aankomst in Frankfurt!

In een winkelcentrum zien we dat er een O2 zaak zou moeten zijn, maar die is kennelijk gesloten.  Een eindje verderop vinden we er in de hoofdstraat een dus wellicht daarheen verhuisd.  Ik koop voor 25 euro een kaart met 1,5GB en heb meteen veel beter bereik.

Aan de overkant zie ik intussen een Nordsee en ga daar een haring eten.  Rick heeft er geen zin in en Bea en Kai kijken met licht afgrijzen toe.  Maar oh, wat smaakt het weer even lekker!

Intussen is het lunchtijd en we gaan het gezellige, typisch Duitse Wirtshaus am Dom binnen.  De menukaart is ook zeer authentiek voor dit gebied en er staat werkelijk niets lichts op.  We nemen allemaal een schnitzel (wat er eigenlijk twee blijken te zijn).  Ik neem de mijne met "puszta", een groentemengsel om nog maar iets gezonds te eten.

Het is erg lekker, maar ik kan nog geen derde van mijn portie op!  Bea ook niet, maar Kai en Rick smullen het allemaal op.  Die zijn dan ook dol op de Duitse keuken, die nooit mijn favoriet zal worden.

Na het eten lopen we naar de dom.  Daar bekijken we de crypte met de graven van 12e en 13e eeuwse koninklijke hoogheden.  Hier ligt o.a. de eerste Habsburg koning, Rudolf.  Ik vind het weer zo bijzonder in dit millennium oude gebouw te lopen.  Onvoorstelbaar dat ze zoiets imposants meer dan duizend jaar geleden konden bouwen!
 
We overwegen nog even de toren te gaan beklimmen, zoals Kai en ik vorig jaar deden, maar het weer is niet zo mooi en we willen nog andere dingen doen.  Zo wordt er dit weekend dus kermis gehouden.  Kai en Bea willen daar graag doorheen lopen en dat is inderdaad erg leuk.

Zij kopen wat mini donuts, maar de lunch ligt Rick en mij nog zwaar op de maag dus wij kijken enkel rond.  Het is heel rustig, maar dat zal vanavond en dit weekend vast veranderen.  Het valt ons op hoe gezellig de Biergartens e.d. eruit zien.

We lopen verder langs de winkels aan de hoofdstraat, onder anderen op zoek naar veganistische chocolade voor Saskia.  Die vinden we bij DM, maar niet het merk dat Saskia wilde.  We kopen er toch maar een paar repen van.

Bij een chocolade winkeltje zien de truffels er zo lekker uit en hebben ze zoveel verschillende smaken dat Bea en Kai een zakje vullen en Rick en ik ook.  We moeten ons inhouden om niet alle smaken te nemen!

Om de een of andere reden passen Duitse broeken mij altijd goed.  Vooral het merk MAC waarvan ik vorig jaar een paar broeken kocht bij de Galeria Kaufhof.  Daar wil ik weer een paar kopen, maar ik kan MAC nergens vinden. 

Dan probeer ik maar een paar andere merken.  Eerst een Esprit broek, die prima zit, wat mis ik dat merk in de VS! Ook een broek van Zerres past als gegoten.  Beiden zijn verschillende kleuren grijze denim, ik ben er blij mee!

Nu is het dan tijd om naar boven te gaan in het poortje.  We dachten allemaal dat dat tot vijf uur open zou zijn, maar dat hadden we mis.  Het sloot om vier uur en het is kwart over vier.  Nou ja, een volgende keer dan maar.  Rick ziet wel zijn kans schoon een zakje gepofte kastanjes te kopen die hij met ons deelt.

Intussen plenst het werkelijk en ik heb mijn paraplu in de auto laten liggen.  Gelukkig hebben Kai en Bea er twee mee en Rick en ik gebruiken een ervan.  Het regent echter te hard en we gaan toch maar even schuilen.

Dan zien we een bus met Hbhf er op voorrijden!  Gauw stappen we in en betalen de 1,10 euro per persoon aan de chauffeur.  Wat een oplossing!  Niet veel later lopen we redelijk droog het station binnen. 

Op het schema zie ik dat de volgende trein naar Germersheim over zeven minuten komt.  Gauw kopen we kaartjes en vrijwel meteen daarna komt de trein aan.  Dat hadden we goed geregeld!  Om kwart over vijf zijn we terug bij de auto.

Kai leidt Rick naar de enorme Real winkel.  Die doet me aan Target of Walmart denken.  Alles is er, inclusief een grote supermarkt.  Daar gaan we "even" kijken en komen een half uur later met een vol karretje (weliswaar een kleintje) bij de kassa. 

Behalve wat drankjes voor in het hotel hebben we er o.a. Erdnuss Flippies, diverse Heinz sauzen, die in de VS niet voorradig zijn, Cup A Soup, mosterd en een Kinderei voor Rick in gedaan.  Kai en Bea doen ook meteen wat inkopen.  Alweer valt me op hoe goedkoop alles is, we zijn voor 55 euro klaar waar we in ons gebied er zeker het dubbele voor zouden betalen in dollars.
Na Kai en Bea's spullen naar hun appartement te hebben gebracht lopen we naar Papaya.  Hier aten Kai en ik vorig jaar voor het eerst de plaatselijke specialiteit Flammkuchen.  We bestellen die dan ook allemaal weer met een salade.  Kai neemt als enige geen salade en de niet traditionele Flammkuchen met olijven, kaas, tomaat en meer. De traditionele heeft enkel spek, ui en creme fraiche.

Het is smullen geblazen en erg gezellig.  We kletsen na afloop nog wat na, maar zijn allemaal moe van de dag.  We lopen terug naar het appartement van de kinderen en nemen daar afscheid tot morgen.  Dan gaan we weer Bea en Rick een mooi stuk Duitsland laten zien dat we vorig jaar ontdekt hebben.  Hopelijk werkt het weer mee!

6 reacties:

Sonja zei

Wat een gezellige familiedag. Veel plezier vandaag!

Anoniem zei

Wat gezellig die quality time met Kai en Bea.
Hopelijk vandaag een leuke dag in het Zwarte Woud.
Groet, Bea

Marion2 zei

Wat een gezellige dag!

Misschien kun je Esprit vanuit de VS online bestellen? Ik heb ook altijd broeken van hun (goede kwaliteit en pasvorm voor mij) en bestel ze, mijn maat wetende, altijd online. DM:leuk! Ik mag daar altijd graag rondkijken als ik in Duitsland ben. Flammkuchen heb ik ook nog niet zo lang geleden ontdekt: heerlijk! De Duitse keuken is goed en lekker, vind ik, maar zwaar. En het Kinderei voor Rick, haha. Mijn kinderen willen ze ook altijd nog hebben: jeugdsentiment, geloof ik. Ik heb wel eens gehoord van volwassenen die hele verzamelingen hebben aangelegd van de verrassinkjes. Een hele handel is dat nog.

Anja zei

Leuke familiedag! Hoe was het om Bea "in het echt" te ontmoeten?

Angelika zei

Leuk om jullie zo te volgen, en alle perikelen mee te maken. Mobiel internet in Duitsland is vreselijk als je buiten de grote steden komt. En sommige supermarkten zijn zo veel groter dan in NL. En dan maar weer kaartjes kopen voor het OV, in NL niet meer nodig. Al is het voor toeristen wel lastig.
Duitsland is ook zo groot dat je duidelijk in bepaalde streken invloeden van de buurlanden ziet. Daar bij jullie is het Frans, hier bij ons in Twente over de grens Nederlands.

Petra zei

@Sonja - Dank je!

@Bea - Het was prachtig.

@Marion - Nu ik deze broek van Esprit heb en mijn maat weet ga ik dat wellicht ook proberen.

@Anja - Het voelt heel natuurlijk. Het is een leuk stel samen en we hebben het heel gezellig met zijn vieren.

@Angelika - Inderdaad is Duitsland enorm groot, dat vergeet ik weleens, want opgroeiend was het natuurlijk opgesplitst.