Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zaterdag, oktober 15, 2016

Een prachtige dag voor een rondleiding!

Om kwart voor acht gaat mijn wekker en ik maak me gauw klaar.  Rick heeft de koffie al klaarstaan en ik rooster een paar wafels.  Dan geef ik de honden in de woonkamer eten, want waar ze eten willen ze schoonhouden en Orion had hier gisteren een paar keer gepoept.

Rick brengt me naar de metro en gaat terug om verder voor de honden te zorgen voor hij naar zijn werk gaat.  De rest van de dag zullen Lorraine en Patricia langskomen en voor ze zorgen.  Ik zou niet weten wat ik zonder deze lieve buren zou doen!

Nog steeds moet ik de bus nemen naar West Falls Church. Dan komt de trein vrij snel en kom ik net na half tien bij het Smithsonian station aan.  Ik heb weer voor tien uur afgesproken en maak even een pit stop in het Smithsonian kasteel.


Terug bij het station ziet Michael me en ik krijg een hartelijke omhelzing.  Zo'n aardige man is het.   Hij geeft kaarten en advies aan toeristen.

Tegen tienen zie ik een stel aankomen, die er Europees uitzien en zoekend rondkijken.  Ik loop op ze af en inderdaad zijn het E. en B. uit Antwerpen.  Het is meteen leuk, want ze zijn zeer geinteresseerd en het gesprek vloeit vlot.

Het is ook heerlijk wandelweer met knalblauwe luchten en volle zonneschijn.  Na de korte geschiedenis over het ontstaan van de stad lopen we naar het Washington Monument.  Dat is nog steeds gesloten, jammer genoeg want gewoonlijk zouden we in dit seizoen waarschijnlijk wel naar boven kunnen, maar van buiten is het ook een imposante obelisk, de hoogste ter wereld.

Van hieruit hebben we mooi uitzicht over de Mall en zijn iconische gebouwen en monumenten.  Nu de steigers van het Capitool zijn glimt de koepel helemaal.  We lopen verder naar het Tweede Wereldoorlog Monument. 

Vandaag geen Honor Flight veteranen, maar ik vind het wel druk met toeristen.  Het valt me op dat de voorheen rustige tijden ook niet meer rustig zijn.  Het zal me niet verbazen als "we" dit jaar weer een toeristenrecord verbreken zoals de afgelopen jaren.
We lopen verder en bekijken het luchthartige Kilroy Was Here tekeningetje achter het monument en de Reflecting Pool.  Jammer genoeg is er vandaag wat wind dus geen perfecte reflectie.  De vijver is weer helemaal schoon, de algen van de zomerhitte verdwenen.

Na een korte pit stop lopen we naar het Vietnam Veteranen Monument.  Deze zwart granieten muur met al die namen en de twee standbeelden, van drie verpleegsters en drie soldaten, is heel anders dan het grote Tweede Wereldoorlog monument. De atmosfeer hier is somberder, zelfs als er geen verdrietige veteranen aanwezig zijn.

Het Lincoln Memorial is zoals altijd het drukst.  We hebben hiervandaan ook een uitzicht dat niet op foto's vast te leggen is.  Het verveelt dan ook nooit!
 

Het Koreaanse oorlogsmonument is altijd een favoriet van iedereen en mijn absolute favoriet.  De herfstkleuren beginnen te komen en met de felblauwe lucht maakt dat helemaal voor een mooie foto. Ik hoop dat we met onze vakantie het hoogtepunt van de herfstkleuren niet gaan missen, want zo te zien wordt het weer erg kleurrijk.

Voor nu is op de enkele boom na alles nog groen.  Zo ook rond het Tidal Basin, slechts een enkel kersenboompje laat wat gele bladeren zien. We bekijken het Martin Luther King Jr. Memorial en dan het Franklin Delano Roosevelt Memorial.  Ik vind het zo leuk om te zien hoe zij alles echt mooi vinden.  Dat maakt iedere rondleiding toch weer leuk, ik zie het door "nieuwe" ogen.

Boven in het Jefferson Memorial tocht het enorm.  Vinden wij dit in de zomer het fijnste monument om te vertoeven zodra het koeler wordt is het te koud.  We blijven dan ook niet lang. Langs het Bureau of Engraving and Printing waar de dollar wordt gedrukt lopen we terug naar de bewoonde wereld.

We hebben nog tijd voor het Witte Huis voor de lunchreservering.  We lopen langs de achterkant en voorkant en bij geen van beiden mogen we tot aan het hek.  Overal hangen Italiaanse vlaggen om het komende staatsbezoek van de Italiaanse premier Renzi aan te kondigen (ik stuur een paar foto's aan Kai en Bea).  Dit wordt het laatste staatsdiner van de Obama's, wat zullen we ze missen!
 
 
Generaal Rochembeau voor het Witte Huis

Bij de Old Ebbitt Grill is het zoals altijd enorm druk, maar Mark heeft meteen een tafel voor ons.  E. en B. weten al dat ze de crabcake willen en ik heb niet veel trek dus neem een bowl van de groente met rundvlees soep.  Ik moet zeggen dat die erg lekker is en genoeg voor mij vandaag.

B. probeert een paar plaatselijke biertjes en Rick heeft mij onze route voor Belgie meegegeven. Ik ben zo druk geweest met de honden dat ik die ook voor het eerst zie en ik moet daar nog wel even met Rick over praten, want er is enkel tijd voor brouwerijen en niets anders.  Ik wil de plaatsen ook  kunnen bekijken en daar is nauwelijks tijd voor. E. en B. zijn zeer bekend met Leuven en ook Mechelen en geven wat goede tips. 

Na nog wat espresso's en koffie zetten we onze tocht voort via Pennsylvania Avenue.  We komen o.a. langs het stadhuis, het nieuwe Trump hotel wat er niet bepaald druk uitziet, de FBI en de National Archives.

Dan lopen we Capitol Hill op. De vlaggen hangen niet uit boven de vleugels van het Capitool wat betekent dat de Senaat en het Huis van Afgevaardigden niet in sessie zijn.  Het is er dan ook erg rustig.  Ik vertel over het gebouw en de geschiedenis van de wetgevende branche van dit land.  Het voelt nog altijd bijzonder om hier zo bij een van de meest influentiele gebouwen ter wereld te lopen.
Aan de overkant wijs ik het hooggerechtshof gebouw en dan lopen we naar het hoofdgebouw van de grootste bibliotheek ter wereld.  Bij de ingang van de Library of Congress moeten we altijd door een veiligheidscontrole.

Dan lopen we helemaal naar boven en bekijken de grote leeszaal.  Vervolgens laat ik een en ander zien, al is het lang niet zo lang als de rondleiding hier, die meer dan een uur duurt.  Thomas Jefferson's bibliotheek, waaruit dit alles gegroeid is, is altijd interessant.

Terwijl we die bekijken hoor ik opeens mijn naam.  Het is Susan, met wie ik een paar keer dingen heb ondernomen, met een vriendin, wat een kleine wereld is het toch!  We kletsen wat en gaan dan verder.

Beneden bekijken we nog de twee vijftiendeeeuwse bijbels en de achttiendeeeuwse eerste officiele kaart van de Verenigde Staten.  Ik blijf het bijzonder vinden dat men zonder GPS zo'n vrij precieze kaart kon maken!
De namen van de hoofdbibliothecarissen, dit jaar voor het eerst een zwarte vrouw

Hier eindigt mijn rondleiding en ik raad ze nog interessante tentoonstellingen in de musea aan.  Later verneem ik dat ze naar de net weer geopende moderne kant van de National Gallery of Art zijn gegaan.  Daar wil ik binnenkort ook heen.

Rick belt om te kijken waar ik ben. Hij gaat onze fototoestellen, die schoongemaakt zijn, ophalen en kan mij dus van West Falls Church halen. Als hij daar komt zie ik hem in de busbaan rijden.  Rick gelooft me niet dat hij verkeerd zit tot een agent hem daarvan op de hoogte komt stellen.  Gelukkig is die heel aardig en wijst slechts de juiste ingang voor personenauto's.

Thuis verkleden we ons en geven de honden eten.  Dan gaan wij zelf eten bij Earls in Tysons Corner.  Deze Canadese keten heeft een lekker menu.  We beginnen met een ontzettend lekkere spinazie met kaas dip en ik kies de bibimbap, een Koreaans rijstgerecht met groentes, ei en garnalen.  Het smaakt me opperbest.
Thuis bespreken we een beetje wat we tijdens onze vakantie in Belgie willen doen.  Rick wil zo graag naar de meeste brouwerijen dat ik me maar schik.  Ik krijg mijn wensen wel in Duitsland en Frankrijk.  Wie weet schuiven we onderweg ook nog met het schema als Rick ziet hoe leuk Leuven, Gent en Ieper zijn.  En veel zal ook van het weer afhangen natuurlijk.

8 reacties:

Marjolijne zei

Je zult er vast wel eens geweest zijn maar vergeet Brugge niet. Echt de leukste stad. Veel plezier in ieder geval.

Unknown zei

Vergeet Brugge niet.😎

Unknown zei

Vergeet Brugge niet.😎

Anoniem zei

Hahaha, die Rick. :)
Staat West-Vleteren ook op zijn lijstje?
Marjon

Petra zei

@Marjolijne - Dit is echt een brouwerij tocht door Belgie dit keer en Brugge ligt niet op de route (ben er wel al eerder geweest)

@Misee - Niet op onze route

@Marjon - Jazeker, dat is een must

An zei

Petra,
Weet Rik dat Sint-Bernardus bier heel erg lijkt op West-Vleteren? Wordt dikwijls als alternatief gedronken omdat West-Vleteren niet overal verkrijgbaar is.
Zie: http://www.ambibrew.be/?p=411
In Mechelen heb je dan waarschijnlijk brouwerij Het Anker als tip gekregen? De moeite waard om daar een rondleiding te volgen. En als het je interesseert moet je zeker de Dossin kazerne bezoeken (heel dicht bij de brouwerij). Hier werden in de Tweede Wereldoorlog de Joden naartoe gebracht en op de trein gezet naar Auschwitz.
En Ieper zal ook niet tegenvallen. Zeker de ceremonie aan de Menenpoort proberen op jullie programma te zetten!
An

Ann zei

Leuven is ook héél leuk hoor ;-)
Lekker eten én eigengebrouwen bier in de Domus in Leuven :
http://domusleuven.be/nl/
Rondleiding in de brouwerij is wel pas vanaf 8 personen :-(.
Lekker Italiaans eten in de muntstraat :
http://www.pepenero.be/nl
En lekker Belgisch eten op het Martelarenplein :
http://www.deklimopleuven.be/

Laat maar iets weten als je nog tips nodig hebt voor Leuven ;-).

En in Ieper moet je natuurlijk naar de Last Post gaan kijken/luisteren, elke avond om 20u - daar ben ik elke keer weer van onder de indruk : http://www.lastpost.be/nl/plechtigheid/kalender
En natuurlijk is het niet zo ver van de abdij van Westvleteren naar Tyne Cot Cemetary :
http://www.flandersfields.be/nl/doen/commonwealth-militaire-begraafplaats-tyne-cot
of naar de Duitse begraafplaats met de beelden van Käthe Kollwitz :
http://www.flandersfields.be/nl/doen/duitse-militaire-begraafplaats-vladslo

Ieper, lekker eten in :
http://www.inhetkleinstadhuis.be/
of in http://www.central-ieper.be/
Allebei op de Grote Markt in Ieper, nog geen 5 min van de Menenpoort

Parkeren in de Frenchlaan, meestal wel makkelijk een plekje te vinden én kort aan het centrum.

Petra zei

@An - Dank je wel voor de tips! Ik ga ze onthouden