Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, april 17, 2019

Over een gezellige lunch en orchideeen

Het is zo'n genot op het moment om vanuit mijn bed de bloeiende bomen in de achtertuin te zien. Het maakt het ook een stuk makkelijker om op te staan en Rick schrikt gewoon van mijn verschijning al om half acht. Ik ben gisteravond ook vroeg naar bed gegaan, dat scheelt.


Nadat ik hem op zijn hart heb gedrukt dat hij zijn arm sling moet dragen vertrekt Rick naar zijn werk. Ik maak mijn ontbijt, mini komkommertjes en de veel zaden cracker met brie. Zo lekker, ik vind het jammer dat ik niet meer pakjes van die crackers heb meegenomen uit New Jersey.

Na mijn uur op de elliptische machine neem ik Orion de achtertuin in. Daar doen we zijn favoriete "zoek het snoepje" spelletje. Orion is totaal niet geinteresseerd in een frisbee of bal achterna rennen. Jammer want zo zou hij meer beweging krijgen.

Na mijn douche rijd ik naar de metro. Daar staat al een trein klaar en die neem ik maar al weet ik dat dan drie kwartier vroeger dan mijn lunchafspraak in de stad zal zijn. Een half uur later stap ik bij Metro Center uit.

Dit is een Pokémon Go mekka dus ik loop al spelend door Chinatown. Om half een heb ik met Judith afgesproken bij Zaytinya. Haar ken ik al jaren online en nu zullen we elkaar dan eindelijk in persoon ontmoeten. We herkennen elkaar meteen van de foto's.


Het is zulk lekker weer dat we een tafel buiten vragen. Het is alweer een tijd geleden dat ik bij Zaytinya at en hun menu is nog steeds heerlijk. Judith en ik besluiten drie gerechten te delen. De zalm, de paddenstoelen met kaas en een geroosterde spruitjes. Heel goede keuzes, blijkt.
We hebben zoveel te kletsen dat we na afloop ook nog koffies bestellen. Daarna lopen we naar het American Art Museum/Portrait Gallery aan de overkant van de straat. Dat is zoals zoveel musea in DC gratis te bezoeken. 

Ieder jaar doet het Smithsonian in samenwerking met de Botanische Tuin een orchideeen tentoonstelling. Tot nu toe was dat altijd in de Botanische Tuin of in het Natural History Museum. Dit jaar is het voor het eerst in het atrium hier.




Behalve de prachtige bloemen staan er ook een aantal borden met uitleg. Orchideeen zijn interessante planten. Bloemen, die aan camouflage doen en allemaal eetbaar zijn, al zullen ze niet allemaal goed smaken. Vanille is bijvoorbeeld een orchidee.




Nadat we van de kleurenpracht genoten hebben en allerlei foto's hebben genomen gaan we het dubbele museum in. We beginnen in de Portrait Gallery waar we op zoek gaan naar de portretten van Barack en Michelle Obama.

We vinden na wat zoeken dat van Barack in de galerij met alle presidentenportretten. We vinden het beiden een mooi schilderij al verschillen de smaken erover nogal. Het is zeker geen saai standaard portret zoals van nogal wat andere presidenten.

We moeten een verdieping naar boven voor het schilderij van Michelle. Dat van haar vind ik minder want ik vind het niet goed lijken. Toch is het ook bijzonder en voor Judith vooral leuk om gezien te hebben.

Dan lopen we het American Art Museum gedeelte in en ik laat Judith daar een aantal van mijn favoriete werken zien. Vooral de neon kaart van de VS met alle tv's in de staten en het vrouwtje dat in een café zit.

Judith heeft om vier uur een presentatie dus het wordt tijd dat zij terug naar haar hotel gaat. We nemen afscheid en hopen dat we een volgende keer wat langer tijd hebben met elkaar. Gek hoe je meteen een echte vriendschap voelt na zoveel online contact.

Intussen zijn de schoonmakers nog bezig bij ons thuis en ik besluit lekker in de stad te blijven. Ik speel wat Pokémon Go en strijk dan neer op het terras van Elephant & Castle. Daar geniet ik van een bloody Mary en mensen kijken want er komt heel wat langs op Pennsylvania Avenue, "America's Main Street". Tegen vieren baan ik me een weg naar de metro aan de overkant.

Saskia stuurt een berichtje naar onze familie Facebook groep. Zij heeft een academische prijs gewonnen van de American Chemistry Society. Dat is een hele prestatie en de ceremonie voor de uitreiking is op 2 mei. Rick en ik gaan daar zeker heen. Zo trots op hoe ver Saskia in een paar jaar gekomen is!

Eenmaal terug in Vienna zie ik een paar pakjes op onze stoep liggen. De ene is een paar FitFlop sandalen. Dit keer geen teenslippers, al vind ik die ook heel fijn lopen. Ik wil eens kijken of ik mijn rondleidingen op deze sandalen kan doen. De andere is een air fryer kookboek met low carb recepten.

Orion en ik gaan nog even van het lekkere weer genieten op het deck. Als het te koel wordt ga ik binnen computeren. Opeens begint mijn telefoon een deuntje te spelen en houdt daar niet meer mee op. Het klinkt oost Europees en is best leuk, maar ik heb geen idee waar het vandaag komt. Ik heb het een keer eerder gehad met datzelfde deuntje, maar geen van mijn apps heeft dat. Het zal voor altijd een raadsel blijven.

Rick komt thuis en we beginnen aan het avondeten. Vanavond hebben we barramundi (een soort zeebaars) met een citroensausje, spinazie en bloemkool "tots". Het smaakt weer voortreffelijk al moet ik zeggen dat mijn lunch van vanmiddag niet overtroffen kan worden.

En zo eindigt alweer een schitterende dag met een grote ster. Ik dacht deze week weinig op mijn programma te hebben, maar morgen ga ik er ook weer op uit. Opeens wordt het dan druk en ook erg leuk.

10 reacties:

Wentje zei

Leuk een airfryer kookboek dat low carb is. Welke is het geworden? Hoop dat je ons mee laat genieten van je favoriete recept! Kom ik ook nog op ideeën!

Petr@ zei

Misschien kan Katja van die crackers meenemen als ze weer komt. Ik vind ze ook heerlijk en eet er elke dag één.

Leuk je ontmoeting! En je hebt weer wat geleerd over orchideeën.

Wat ontzettend goed van Saskia. Zo wordt haar harde werk beloond. Met recht dat je trots op haar bent.

Sonja zei

Wat goed van Katja, gefeliciteerd, terecht trots. Uitreiking is al snel, hoop op een foto!

Sophie zei

Wat een leuke ontmoeting met Judith! Spreken jullie dan eigenlijk gewoon Nederlands met elkaar of toch ook Engels?
Wat goed van Saskia!

Anoniem zei

Wat een ontzettende gezellig lunch! Het was zo leuk je eindelijk eens in levende lijve te zien! Ook super dat we tijd hadden om nog het museum in te duiken; ik ben echt erg blij dat ik daar wat van meegekregen heb :) Ik hoop inderdaad dat we volgende keer langer kunnen bijpraten.

Hoop dat vandaag ook weer een mooie dag wordt!

Grts,
Judith

Tineke zei

Gefeliciteerd met de prestatie van Saskia, zo leuk om te zien als kids op de goede weg zijn

Marion2 zei

Wat een heerlijke lentedagen beleef je. En dan gaat het ook nog zo fantastisch met alledrie de kinderen.

Misschien maar goed dat Orion niet van ballen vangen houdt: ik hoorde een gesprek met een dierenarts op de radio en zij vertelde dat dat honden stress bezorgt. Eén bal vangen is geen probleem, maar meerdere wel. Denk je je hond een plezier te doen...

Dankzij jou draag ik nu ook FitFlops. Ze lopen fantastisch! Helaas zijn ze hier maar zeer beperkt te koop. Ik hoop dat ik er nog een keer een paar enkellaarsjes van kan kopen.

Anoniem zei

Schitterend zijn die orchideen toch. , Ik heb er op dit moment 3 in bloei staan, helaas zit een van de planten met luis. Zo hardnekkig om die weg te krijgen.Sprayen gaat niet want dan komt dat spul op de bloemen.

Wat leuk voor Saskia. Feliciteer haar maar.

Groetjes Wil

Anja L. zei

Wat knap van Saskia, gefeliciteerd!
Leuk zo’n ontmoeting en gelukkig klikt het in het echt ook.

Petra zei

@Wentje - Het heet Air Fryer Cookbook for Beginners: Easy, Healthy & Low Carb Recipes That Will Help Keep You Sane Paperback – July 28, 2018
by Alice Newman. Ik moet ook nog even wachten tot Rick weer kaas mag eten want veel recepten zijn met kaas.

@Petra - Goed idee, ik vraag het aan Katja als ik ze niet elders vind.

@Sonja - We gaan zeker foto's maken!

@Sophie - We spreken gewoon Nederlands, met af en toe een Engels woord er tussendoor.

@Judith - Het komt er vast van dat we meer tijd zullen hebben, ik heb er vertrouwen in.

@Tineke - Dat is het zeker vooral als ze eerst worstelden.

@Marion - FitFlops maakt steeds meer modellen. Ik vind hun teenslippers ook nog altijd fijn, maar ben ook blij met gewone sandalen.

@Wil - Vervelend van die luizen. Die heb ik hier nog niet gezien maar ze zullen er vast zijn.

@Anja - We zijn inderdaad heel trots op Saskia, die is zo ver gekomen de afgelopen paar jaar.