zaterdag, maart 30, 2024

Dag 2 Zwitserland: Over de treinrit naar Montreux

Het was een vrij goede nacht. Maria ging om acht uur slapen en ik niet veel later. Ik heb een hoofdband mee, die via Bluetooth mijn gewoonlijke white noise speelt.

Dit is de eerste keer dat ik hem gebruik, dus het is even wennen met op mijn zij liggen. Maar als ik eenmaal in slaap ben word ik zes uur later pas wakker.

Dan is het pas tien voor zes dus ik doezel even door en om half negen doe ik mijn woordspelletjes tot Maria om negen uur wakker wordt.

We maken ons klaar en pakken weer in. Op de eerste verdieping wordt ontbijt geserveerd. Dat is schaarser dan ik had verwacht, maar we vinden er genoeg voor een volle maaltijd.

Dan halen we onze bagage van de kamer, checken uit en lopen naar het station. We staan al op het perron als Maria uitvindt dat haar Swiss Pass de verkeerde data heeft.

Datzelfde gebeurde mij maandag en toen kon ik het voor 10 Zwitserse Franken  veranderen. We zoeken naar de informatiebalie en vinden die al snel.

Het is druk en Maria moet een nummertje trekken. Een kwartier later is ze aan de beurt en het blijkt niet zo eenvoudig om de data te veranderen.

Mijn Duits helpt, want Maria trilt helemaal. Gelukkig is de beambte heel erg aardig. Uiteindelijk hoeft Maria ook maar 10 CHF te betalen. Les geleerd altijd de begindatum nog een keer checken voor je een pas koopt.

We hebben de trein van half elf gemist, maar die gaat ieder uur, dus prima. We nemen de intercity naar Genève.

Die stopt in Bern, Freibourg en Lausanne. We vinden gelukkig perfecte plaatsen met onze enorme bagage.

Na iets meer dan twee uur komen we in Lausanne aan. Daar moeten we overstappen op de trein naar Montreux.

Montreux ligt tegen een flinke heuvel aan en ons hotel is onderaan de heuvel. Gelukkig vinden we een lift naar beneden.

Ons hotel was toen ik het boekte het Eurotel, maar veranderde vorige week van naam en is nu het Mona hotel.

Met mijn beste Frans check ik in. Die taal is makkelijker voor mij dan Duits en ik spreek hem liever. We krijgen een kamer op de twaalfde verdieping.

Daar hebben we prachtig uitzicht over het meer en links zelfs een deel van de bergen. Ondanks het bewolkte weer zijn die goed te zien.

Na ons wat opgefrist te hebben gaan we naar de boulevard langs het water. Daar is van alles te zien. Leuke kraampjes met van alles en nog wat en er staan een heel aantal standbeelden.

Het bekendste daarvan is dat van Freddy Mercury. Queen is hier klaarblijkelijk heel populair. Freddy had hier een appartement.

Na een tijdje strijken we neer op een terrasje. Wel onder de tentdoek, want het spattert een beetje. Tot mijn genoegen hebben ze een mocktail met Seedlip Grove 94, erg lekker.

We bestellen er wat hummus en tzatziki bij, want we hebben de lunch overgeslagen. Het is gezellig tot we het koud krijgen.

Dan lopen we terug naar het hotel. Onderweg koopt Maria een paar magneten. Die verzamelt ze van plekken die ze bezoekt.

We ontspannen wat in de kamer en gaan dan naar het restaurant van het hotel, Safran. Dat blijkt een heel goede keuze te zijn.

Maria neemt de aspergesoep vooraf en ik de verse asperges. Als hoofdgerecht kiest zij de vegetarische currie en ik de Fera, een vis die ik het meer hier gevangen wordt.

Dat blijkt de perfecte keuze. De vis is heel zacht en de bieten, hazelnoten en risotto passen er uitstekend bij.

Na dit heerlijke maal hoeven we enkel de lift naar de twaalfde verdieping te nemen om in onze kamer te komen.

Het is inmiddels al acht uur, maar we willen vanavond niet zo heel vroeg naar bed. Hoewel we natuurlijk wel een uur "verliezen" vannacht.

Ons oorspronkelijke plan was om morgen naar Zermatt te gaan, maar vanwege het weer blijven we hier de omgeving verkennen.