Onze webcam

Cul-de-sac Cam

maandag, oktober 24, 2016

Dag 5 Europa: Rit naar Leuven

Ricks wekker gaat om kwart voor acht en hij neemt eerst zijn douche.  Ik doezel nog wat en sta een kwartiertje later ook op.  Terwijl ik mijn toilet maak haalt Rick Kai en Bea op om nog even samen te ontbijten. 

Precies als zij weer op de deur kloppen ben ik klaar.  We lopen naar beneden de verlaten eetzaal in.  Daar vraagt de serveerster of we betaald hebben voor onze gasten en in mijn beste Duits beaam ik dat ik dat gisteravond gedaan heb.

Kai en Bea smullen van de vele lekkernijen in het buffet.  Ik houd het weer bij zalm, tomaat, ei en de heerlijke rijpe meloen.  We kletsen gezellig en de tijd vliegt.  Voor we het weten is het tijd om Bea naar haar eerste klas van het nieuwe schooljaar te brengen.

Zij begint vandaag en Kai, die minder vakken heeft, omdat hij naar het Masters programma over gaat stappen volgend semester, woensdag.  We rijden Bea naar de universiteit en nemen daar afscheid van haar.  Hopelijk zien we haar volgend jaar weer in Virginia.  Ik denk dat het makkelijker voor haal zal zijn nu ze ons kent.

Dan brengen we Kai terug naar huis en komt het toch altijd weer moeilijke moment van afscheid.  We weten dat we elkaar in december weer zullen zien en dat maakt dat ik het droog kan houden.  Niet alleen dat natuurlijk, maar ook de wetenschap dat Kai zo gelukkig is hier. 

Bij de Esso gooien we de auto vol en halen wat drankjes.  Het is nog droog, maar zodra we de autobahn oprijden is dat verleden tijd.  Het blijft de rest van ochtend plenzen en we zien niets van de mooie omgeving door de regen en laaghangende bewolking.


Ons oorspronkelijke plan was om onderweg naar Luxemburg nog wat landweggetjes te rijden, maar dat laten we varen.  Af en toe zien we flarden landschap, die met mooi of zelfs enkel droog weer prachtig zouden zijn.  Echt heel jammer, hopelijk duurt dit niet lang.

Een paar uur later rijden we Luxemburg stad binnen.  Rick is nog nooit in Luxemburg geweest dus we vonden het een leuk idee om hier te gaan lunchen.  Het plenst intussen niet meer al valt er nog een gestage regen.

Ons plan om een paar uur in Luxemburg rond te kijken laten we ook varen.  We hebben door het slechte weer tijd verloren en ik heb ook geen zin er doorheen te lopen.  We zien echter wel een paar gezellige brasseries waar we kunnen gaan lunchen.

Wonder boven wonder komt er ook net in de straat ernaast een gratis parkeerplaats vrij.  We bekijken alle borden grondig, want geloven ons geluk niet, maar nergens staat dat er betaald moet worden.  We wagen het er dus gewoon  maar op.

De brasserie, Le Bistro de la Place de Paris, is erg gezellig.  Ik zie allerlei vol au vents voorbij komen, maar daar ben ik niet dol op.  De porties hier zijn ook weer flink dus ik houd het bij een salade Nicoise (ook groot, maar het is voornamelijk groentes).  Rick neemt de quiche Lorraine, ook een flink stuk, maar erg lekker.

Jammer dat we niet meer tijd voor Luxemburg hebben, maar Rick heeft ons ook op een strak schema.  De volgende stop is de Maredsous abdij in Wallonie.  Die is ook weer een paar uur rijden verderop.

Het eerste stuk is snelweg, maar dan rijden we allerlei pittoreske landweggetjes.  Gelukkig miezert het nog enkel wat dus we kunnen nu van het landschap en de herfstkleuren genieten.  De huizen in de stille dorpjes zijn allemaal van hetzelfde steen gemaakt.  De ene foto, die ik ervan nam, is helaas niet gelukt.

Om een uur of kwart over vier komen we na allerlei kronkelweggetjes bij de Abdij aan. Ik weet niet wat ik had verwacht.  Ik denk allemaal monniken in pijen en een romantische abdij en dat alles is er niet. 

Deze Benedictijnse abdij is in 1872 gebouwd en is best mooi, maar er zijn geen monniken te zien en de kerk is leeg.  We bekijken de kerk en gaan dan naar het proeflokaal.  Ook dat valt mij tegen en Rick ook.  We hadden een gezellige kelder of zo verwacht, denk ik.  Dit is een grote zaal en je koopt je bier en kaas (die ook door de monniken wordt gemaakt) aan de kassa.

Het smaakt allemaal wel heel erg goed.  Ik vind mijn blonde biertje heel lekker en kaas is zacht en romig.  Al met al qua eten en drinken dus een succes en een leuke tussenstop. Rick koopt een paar glazen en wat flesjes bier en dan zetten we onze tocht voort.

Leuven is vanavond onze eindbestemming.  Rond half zeven komen we er aan, maar dan blijkt er geen parkeergelegenheid bij het hotel zelf te zijn.  Het Radisson Park Inn ligt aan het station en we vinden uit dat we de parkeergarage van het station moeten gebruiken.

Rick zet mij en de tassen vast bij het hotel af en gaat de auto parkeren.  Ik check intussen in en krijg de sleutels.  Boven verkleden we ons snel voor het avondeten, want we hebben met Marsha en Paul afgesproken.

Marsha "ken" ik al sinds 2003 via een emaillijst en we hebben vrij regelmatig prive contact via Facebook.  Beneden in de lobby herken ik haar dan ook meteen.  We maken ook kennis met haar man Paul en het is meteen gezellig.

Zij stellen voor naar het centrum te rijden waar ze bij de Troubadour gereserveerd hebben.  Paul parkeert in de garage voor de prachtige bibliotheek.  We hebben nog even voor onze reservering en Marsha en Paul laten ons het mooie en vooral gezellige centrum zien.  Ricks ogen lichten vooral op bij de Capital bar met de meeste bieren ter wereld (naar verluid).
Bij het restaurant moeten we heel even op een tafeltje wachten, maar krijgen dan een erg leuke.  Men serveert hier Belgische cuisine en ik hoef niet lang na te denken over mijn keuze.  Ook de anderen besluiten vrij snel. 

We nemen twee van de garnalenkroketten voorafjes om te delen.  Zo heeft iedereen een kroketje. Maar goed ook, want twee van die kroketten zou een hele maaltijd zijn.  Ze zijn heerlijk en er liggen garnaaltjes omheen waar ik dol op ben.

Daar kan ik me helemaal aan tegoed doen bij mijn tomaat garnaal hoofdgerecht.  Dat zijn twee tomaten gevuld met garnalen en enorm veel garnalen eromheen.  Grijze garnalen (of Hollandse) zijn mijn absolute favoriete garnalen en vroeger pelde ik er kilo's van.  Ik ben dus helemaal in mijn sas!
Marsha en Paul hebben de kabeljauwfilet, die er ook heel goed uitziet.  Rick is meer een vleeseter en zijn kip cordon bleu gaat er zo te zien ook goed in.  Intussen vloeit het gesprek heel vlot en is het of we elkaar al jaren kennen.
Ondanks dat mijn energie intussen op is weet ik dat Rick ook dolgraag een biertje zou gaan drinken bij The Capital.  Ik vind het ook erg gezellig met Marsha en Paul en wil Rick graag plezier doen.  We lopen dus naar de bar voor een drankje. 

Rick bestudeert het ellenlange menu en ik verbaas me over hoe snel hij een keuze maakt.  Ik neem nog een rose en de anderen thee.  Op de terugweg wijzen Marsha en Paul nog een paar mogelijke ontbijtrestaurants voor morgen en zetten ons dan weer bij het hotel af.  Het was een super gezellige avond en zo leuk elkaar na zoveel jaren in het echt te zien!

Met weer als vandaag zijn mijn pijnen helaas ook weer flink vervelend.  Ik ben mijn Icy Hot thuis vergeten, maar gelukkig had Marsha een soortgelijk spulletje en nam een flesje voor mij mee.  Rick doet het op mijn schouders en het helpt!  Het lukt me echter niet te slapen dus schrijf toch maar even dit blog, want het helpt soms met mijn brein te legen, al zal me dat morgen waarschijnlijk duur komen te staan.

9 reacties:

Anoniem zei

Mooie reis! Blijven jullie lang in Belgie en gaan jullie ook nog naar Nederland?
Veel sterkte met de pijnen, hoop dat het vandaag betee gaat!
Groetjes
Evelyn

Anoniem zei

Zeer hartelijk welkom in Belgie. Amuseer jullie goed ondanks het mindere weer en de pijnen.
En voor Rick: geniet vooral van het lekkere Belgische Bier.
Groeten van Hilde uit B.

An zei

Hopelijk zijn je pijnen vandaag minder en kan je genieten. Denk dat de abdijen vooral in de zomer en misschien nu nog in de weekends bezoekers hebben maar minder op een doordeweekse dag.
Beetje raar om foto's uit eigen land op je blog te zien ;-) Geniet er nog van!
An

Anja L. zei

Wat jammer dat het weer zo slecht was onderweg. Gelukkig hadden jullie een goede keuze voor de lunch, en ook nog gratis parkeren (dat was vast een goedmakertje voor het slechte weer).
Ik zou ook een andere voorstelling hebben van een abdij. Gelukkig was het bier wel lekker.
Wat gezellig om iemand te ontmoeten die je al lang via internet kent. Aan de foto te zien had je meer dan genoeg garnalen.
Veel plezier nog.

Marion2 zei

Jammer dat jullie niets van Luxemburg hebben kunnen zien. Er zijn mooie en gezellige plaatsjes. Ik vind het er altijd een beetje ouderwets. Trier, daar vlakbij, is erg
de moeite waard.

Jammer van het weer. Deze tijd van het jaar moet je echt geluk hebben, want eigenlijk is het al te ver in het seizoen. Maar desalniettemin hebben jullie heel fijne dagen achter de rug.

Anoniem zei

Jullie hebben vanuit Duitsland,een aardige verre rit met de auto gereden op een dag,
en dat met die regen onderweg,doe het jullie niet na hoor. chapeau!
Valt dat rechts rijden mee voor Rick,want het is toch een hele omschakeling lijkt me?
Voor zo,n reis in zijn geheel te plannen en in te vullen,
is aardig wat voorbereidingswerk verricht he.
Vandaag is het gelukkig minder koud en het zou droog blijven deez week.
Jullie zijn op de snelste route vanuit Leuven,naar Venlo, een 144km van mij verwijderd.
Dus mochten jullie in de buurt komen...welkom hoor.
Een mooie dag vandaag!

groetjes Joke

Anoniem zei

Wij hebben ook heel wat brouwerijen bezocht (Westmalle, orval, Chimay)
Maar die brouwerijen zijn helaas allemaal gesloten voor bezoekers. En de monniken zie je dus ook niet en dat leek ons juist zou leuk om te zien. Bij orval kan je wel via de tuin 'gluren' naar het gedeelte waar de monniken wonen.
Maar al die abdijkazen....., met appelstroop....., zo lekker!
Marjon

Anoniem zei

Wel gezellig die paar dagen met Kai en Bea. Jammer van het weer hoor onderweg richting Belgie maar het zou beter worden komende week. Geniet van je verdere vakantie. Gr sally

Anoniem zei

Ver in de herfst en dan zijn de lekkere temperaturen ook voorbij.
Je zal nauwelijks nog monniken treffen want de roepingen lopen terug. De enkele die nog over zijn ,zijn ondernemer geworden. Wijngaarden , bierbrouwerijen ed.
En de kloosters die leeg komen te staan krijgen veelal een horecabestemming.
Wat ziet jouw bordje met garnalen er ontzettend lekker uit. Ik vind die grijze ook zo lekker.....mmmmmmmmmm, jammer dat de prijs hier zo schandalig hoog is.
Ik begrijp dat jullie een strakke planning hebben maar een stad als Echternach of Trier zouden jullie eigenlijk ook moeten bekijken. Ik begrijp het, niet alles kan.
Mis je de honden niet ?
Geniet van deze dag, groetjes Wil