Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, oktober 26, 2016

Dag 6 Europa: Leuven en Gent


Gisteravond viel ik pas ver na middernacht in slaap, maar heb verder prima geslapen mede door de Ice Power, die Marsha me gisteravond gaf.  Het is vrijwel hetzelfde als Icy Hot en het verlichtte de pijnen heel goed.

Grappig genoeg ben ik zelfs nog voor Rick wakker.  We staan om half negen op, maken ons klaar en checken uit.  We doen de bagage in de auto en lopen dan over de brug over het station naar het centrum van Leuven.

Als eerste gaan we op zoek naar ontbijt.  We vinden het tegenover het station en doen ons tegoed aan lekker sterke koffie (voor Rick een capuccino, voor mij gewone koffie) en een croissant met jam en boter.  Simpel, maar lekker.

Dan lopen we de Bondgenotenlaan af.  We stoppen even bij de Proximus om het data plan dat razendsnel opgaat op te laden.  We lopen een supermarkt binnen om te kijken of ze de veganistische chocolade, die Saskia zo graag heeft, hebben.  Maar ook hier zien we dat merk niet. 

We bekijken allerlei winkeltjes en Rick gaat een zaakje binnen dat meer dan 500 Belgische bieren heeft.  Hij kijkt er wat rond, maar besluit op de terugweg terug te komen zodat hij niet alles wat hij begeert mee hoeft te slepen.

We fotograferen op de Grote Markt en gaan dan de St. Pieterskerk binnen.  Een imposant bouwwerk is het, onvoorstelbaar wat men vele honderden jaren geleden kon bouwen!  We kopen kaartjes voor de schatkamer en krijgen een kaart mee met uitleg over wat er allemaal te zien is. 

Het is interessant, veel religieuze werken (natuurlijk) van Belgische schilders en beeldhouwers.  Het mooiste vind ik het laatste avondmaal van een Vlaamse kunstenaar uit de 16e eeuw.  We lopen er een kwartiertje rond en ik vind het zoals altijd weer zo bijzonder hoe mensen zo lang geleden zulke mooie schilderijen konden maken (hoewel ik bij de onthoofding van Johannes de Doper mijn maag even naar boven voelde komen, zo realistisch).
Om de een of andere reden ben ik wat misselijk (zou het Johannes de Doper zijn geweest?) als we weer buiten komen.  Ik denk dat het croissantje niet genoeg te eten was en Rick ziet aan de overkant verse warme wafels. Die moeten we natuurlijk in Belgie eten en we delen er een. Heerlijk is hij!

Nu heeft Rick besloten welke biertjes hij van de bierwinkel wil.  Hij is helemaal blij dat ze nog een fles van de Cantillon brouwerij hebben.  Verder neemt hij was Westvleteren, een aantal glazen en meer wat ik me niet herinner.  In het Engels heb je de uitdrukking "as a kid in a candy store" en dat is Rick in deze winkel!

Inmiddels is het twaalf uur en gaan we lunchen bij het Leffe Cafe.  Rick is dol op dit bier en bestelt er dan ook een van.  Ik ben niet zo’n biermens, maar een Hoegaarden Rosee vind ik wel erg lekker (ik weet het, geen echt bier, kan me niets schelen). 
We bestellen beiden stokbroodjes, Rick met kaas en salami en ik met filet Americain.  “Wat is dat oranje spul?”, vraagt Rick.  Er is dan ook niets Amerikaans aan, het zal altijd een raadsel blijven waarom het “Americain” heet, maar zo hebben we ook een paar gerechten in de VS, French fries bijvoorbeeld. 

Na het eten haasten we ons naar de auto, want Rick heeft om twee uur een rondleiding geboekt bij de Palm brouwerij en die is nog drie kwartier rijden weg.  We komen er tien voor twee aan.  Het is een grote brouwerij en het ruikt er als vers brood!  Hier wordt bier gebrouwen!
We lopen het ontvangstcentrum in waar een vriendelijke dame zit.  Ik vertel dat we voor de rondleiding komen, maar die is volgens haar pas om drie uur.  De Engelse rondleiding van twee uur, zegt Rick. Die is morgen, blijkt. Oh, wat balen voor Rick! 

Stiekem vind ik het helemaal niet erg, want zo hebben we meer tijd in Gent waar Rick slechts een paar uur voor uit had getrokken.  Er is nog wel een interessant museumpje en de dame vindt het duidelijk naar voor ons en geeft ons een glaasje bier.  Ik neem de Rosso, hun fruitbier, heerlijk fris!
Dan rijden we naar Gent.  Dat neemt ook nog een uurtje en we zien heel wat Vlaamse plaatsjes.  Dendermonde zou ik wel meer willen bezoeken, maar daar hebben we geen tijd voor.

Eenmaal in Gent neemt het wat tijd om het Novotel te vinden want de weg erheen is afgesloten.  Eerst denkt Rick ondanks mijn protesten dat het de garage voor het NH hotel is, maar in de lobby krijg ik gelijk.  Gelukkig heb ik voorgesteld de bagage nog even in de auto te laten.

Uiteindelijk loopt Rick naar het Novotel en krijgt dan aanwijzingen.  We logeren wel helemaal in het centrum van deze prachtige oude stad! We kijken uit op een van de kerken met een toren met als top een draak. Helemaal mijn ding!
 

We lopen naar buiten en kijken waar we willen eten.  Het wordt een restaurant aan de Korenmarkt en we reserveren er.  Rick en ik gaan nu onze eigen weg.  Hij wil naar de Delirium Tremens brouwerij, zijn favoriet, en ik wil Gent een beetje verkennen. 

We nemen afscheid en ik ga rondlopen, wat een prachtige stad! Ik loop wat souvenirwinkels binnen, want Lorraine houdt me constant op de hoogte van hoe het met de honden gaat.  Ik krijg het gevoel dat zij meer doet dan Patricia, die wij zullen betalen.  We willen dus een aantal leuke dingen meebrengen.   


Alleen zijn er alleen zeer oubollige kanten dingetjes of huisjes te krijgen.  Dat wordt het dus niet.  Ik denk dat we een lekker doosje Leonidas bonbons meenemen uit Belgie.  Ook in Duitsland vond ik eigenlijk niets wat leuk zou zijn als je er niet zelf bent geweest of het zou een dure koekoeksklok moeten zijn.

Het valt me op dat hier een heel aantal Nederlandse ketens zijn en loop de Albert Heijn binnen.  Valt tegen, ik vind er alweer niet Saskia’s chocola, maar verder ook niet veel interessants al weifel ik bij de Borrelnootjes.  Ook de HEMA is niet zoals in Nederland. 

Het is net of ik nu pas wakker word en bedenk dat dit het land van de Suske en Wiskes is.  Ik loop een tijdschriftenwinkel in en vind daar de nieuwste van die strip.  Dat niet alleen, maar ze hebben ook Libelle en Margriet! Helemaal blij koop ik die. 

Verderop zie ik een Pandora winkel. Ik wil natuurlijk graag een Belgie bedel (Duitsland had ik al, de Brandenburger Tor).  Jammer genoeg is er nog geen officiele, maar de verkoopster stelt het kasteeltje voor, omdat er zoveel soortgelijke oude gebouwen hier in Gent zijn (ook leuk omdat wij de Kasteel brouwerij gaan bezoeken).  Ik ga het Rick voorleggen.

Het centrum van Gent is veel groter dan ik had verwacht.  Ik loop al fotograferend rond en ben dan opeens heel moe.  Ik zijg neer op een terrasje aan de Korenmarkt en bestel een kriek Mystic en wat kaas met mosterd.  Ik vind het zo leuk om niet in Nederland te zijn, maar de taal wel helemaal te kunnen verstaan hier.

Na zessen ga ik terug naar de kamer.  Rick stuurt een berichtje dat hij op zijn terugweg is en ik ga in de lobby wachten.  Rick komt helemaal blij terug.  Hij had geregeld dat speciaal voor hem de winkel van de Huyghe brouwerij (Delirium Tremens) geopend zou worden, maar hij kreeg daarbij ook een hele rondleiding en ontmoette de eigenaar en brouwers.  Voor een bierliefhebber als hij kan de dag niet meer stuk.  Dat maakt de gemiste rondleiding bij Palm driedubbelgoed voor Rick!

Bij de Kuip van Gent hebben we geen probleem om een tafeltje te krijgen, de reservering was niet nodig, hoewel er wel wordt gevraagd of ik Petra ben. Erg netjes, vooral omdat de ober eerder zei dat ze eigenlijk buiten niet reserveren. 

Het eten is heel goed.  Het valt mij trouwens op dat er veel Nederlanders om ons heen zitten. De harde G kan toch niet Belgisch zijn.  Rick en ik nemen beiden weer de tomaat garnaal, maar dit keer als voorgerecht.  Dat blijkt een enorme salade te zijn!  We eten voornamelijk de garnaaltjes en tomaat.
Als hoofdgerecht neem ik de sliptongetjes en Rick een biefstuk. Rick kijkt met bewondering toe hoe ik de visjes fileer.  Gelukkig is dat iets wat ik heel goed kan.  Het smaakt me dan ook prima!  Alles is zeer smakelijk.  
 

Na afloop brengt Rick me terug naar het hotel en gaat zelf nog een paar biertjes drinken.  Hij vindt het hier een paradijs, zo leuk hoe hij geniet!  Ik natuurlijk ook, maar ik ben niet zo’n biermens dus vind de mooie huizen en gebouwen leuker.   


Mijn benen gaan omhoog en ik kijk een interessante documentaire over koningin Juliana op NPO2, terwijl ik mijn blog schrijf.  We hebben echter verschrikkelijk slecht internet dus ik kan het niet publiceren.  Nou ja, morgen dan maar.

6 reacties:

Sonja zei

Wat een superdagen beleven jullie, lekkere biertjes en mooie gebouwen. Belgie is zo leuk, jullie hebben prachtige steden uitgekozen.
Top voor Rick dat hij een privé rondleiding kreeg.

Tineke zei

Gent is een mooie stad en ook Brugge vinden wij erg leuk. Ja, in Belgie zijn veel ketens hetzelfde als in nederland en het vlaams is zo'n leuke taal. In de meer zomerse dagen is de belgische kust ook leuk; met het trammetje.
Leuk voor Rick dat hij in het bierenland kan genieten!

An zei

Wat een volle dag! Jullie waren bij mij in de buurt vandaag, ik woon net tussen Steenhuffel en Dendermonde. Ben 3 jaar in Dendermonde naar school geweest. Heb het echter nooit met toeristische ogen bekeken. Er is wel een brouwerij: Dilewyns ;-)
En jullie hebben dan niet de snelweg genomen naar Gent maar door de dorpen gereden? Gent is inderdaad de moeite waard. En leuk dat Rick zich zo amuseert met zijn biertjes. Ben benieuwd naar je vervolgverhalen.
An

Monique zei

Filet Americain heet zo omdat men het in vroegere tijden vond lijken op het Amerikaanse steak tartar..Tot zo ver de geschiedenisles van vandaag ;-)

Anoniem zei

De zuidelijke helft van Nederland heeft nog herfstvakantie, dat verklaart de Nederlanders in Gent. Een fijne vakantie verder. groeten, Wim

Petra zei

@Sonja - Eigenlijk kende ik Belgie maar nauwelijks, om de een of andere reden kwamen mijn ouders er weinig tot nooit

@Tineke - Veel van mijn tips aan Rick heb ik te danken aan Vlamingen, die ik rondleidde

@An - Gedeeltelijk autoweg en binnendoor, we kregen een goede indruk van het platteland

@Monique - Steak tartare is een Franse uitvinding. Geloof mij, er was tot een jaar of tien geleden geen steak tartare te vinden in de VS. Amerikanen gruwelen over het algemeen van alles wat rauw is, vooral vlees. Vraag een Amerikaan buiten de grote steden wat steak tartar is en ze zullen je aankijken alsof je gek bent (en velen in de grote steden ook)

@Wim - Dat zal het zijn en er schijnen ook veel Nederlanders te studeren daar.