Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, oktober 28, 2016

Dag 8 Europa: Via Chimay naar de Champagne streek

We worden vanochtend dus in de Experiment kamer wakker, zo leuk!  We hebben ook heerlijk geslapen en maken van de ultramoderne douche gelegenheid (regendouche, zijdouche en handdouche!) om ons klaar te maken.

Dan lopen we naar beneden voor het ontbijt en alweer heeft Carine het heft in handen.  Er ligt een klein menu voor warme gerechten op tafel, duidelijk gericht op de Engelse smaak met black pudding o.a.  Ik bestel de "Popeye" pittige broodkruimels met spinazie en gepocheerd ei, heerlijk!

Verder is er een verse vruchten salade, versgeperste jus d'orange of grapefruitsap, verscheidene broodjes, kaas en vleeswaren.  Onvoorstelbaar luxe voor een bed and breakfast!  Carine heeft er ook duidelijk plezier in.  Geen wonder dat dit hotel een 9,8 waardering van Booking.com heeft!

Na het eten laten we de tassen in de kamer en mogen van Carine later uitchecken.  We willen toch Ieper nog wat bij daglicht verkennen.  Jammer genoeg is het echter heel mistig dus de foto's zullen wel sombertjes zijn. 




Eigenlijk willen we de St. Martin kerk in, maar daar is net een begrafenis gaande dus dat doen we maar niet.  Dan lopen we naar de Menenpoort en nemen foto's van de vele kransen en het monument zelf.  Het is indrukwekkend, al die namen overal.  Ik wist dat de Eerste Wereldoorlog een verschrikking was, maar dit maakt dat allemaal weer tastbaar.
 
 


Eenmaal weer terug bij het Main Street Hotel laadt Rick onze tassen in terwijl ik nog even klets met Carine.  Zelden hebben we in zo'n gezellig hotelletje gelogeerd met iemand, die zoveel hart voor haar zaak heeft!  Alles was tot in de puntjes geregeld en dat drankjes en hapjes in de kamer inbegrepen waren was een extra verrassing.  Zeker een aanrader is dit in Ieper!

Vandaag leidt onze route ons via Chimay naar Epernay.  Af en toe breekt de zon door de mist, maar die laatste overheerst toch.  Het landschap wordt steeds heuvelachtiger en we komen door slaperige dorpjes. 

Tegen tweeen bereiken we Chimay, de laatste Belgische bier bestemming van deze vakantie.  De magen rommelen en we proberen in het stadje een restaurant te vinden, want Rick weet niet of er bij de Chimay Experience ook eten geserveerd wordt (later blijkt van wel).

Alles lijkt echter dicht in het centrum van Chimay en ik moet toegeven dat ik wat humeurig word.  Ik had gehoopt eerder in de champagestreek aan te komen en krijg nu het gevoel dat we tijd aan het verspillen zijn. 

Gelukkig vinden we een broodjeszaak en bestellen ieder een half stokbrood met kaas en gerookte ham.  Dat smaakt zo ontzettend lekker!  Hoe een simpel broodje zo'n delicatesse kan zijn!  Mijn humeur klaart ook meteen weer op.

De Chimay Espace is een heel commercieel iets met een multimedia tentoonstelling waar ik helemaal niets aan vind.  Rick probeert het leuk te vinden, maar hij is blij de rondleidingen bij Delirium Tremens en gisteren bij Kasteel te hebben gehad.  Ik weet dat dat niet de namen van de brouwerijen zijn, maar van de bieren waar Rick dol op is.


Bij het kaartje inbegrepen zit natuurlijk een glas bier.  Ik bestel de Chimay Doree en dat wordt meteen mijn eerste Chimay biertje.  Rick geniet van een glas Chimay Bleu.  Na nog wat foto's neemt Rick met moeite afscheid van zijn biertoer rond Belgie. Hij zal vast terugkomen, want er zijn nog meer dan genoeg andere brouwerijen, die hij wil bezoeken.


Wij rijden het mooie glooiende landschap door naar Frankrijk.  Op een gegeven moment zien we de eerste wijnranken, teken dat we het champagnegebied inrijden.  Om een uur of vijf komen we in Reims aan.  Daar willen we bij Orange simkaarten kopen, alleen is het daar erg druk.

Rick vindt uit dat hij ook zijn Proximus sim nog kan heropladen en dat alles werkt hier ook.  Ik ben net aan de beurt bij Orange en koop daar een sim met 3GB, want ik wil ook Pokemon Go spelen hier in Frankrijk. 

Dan rijden we naar Epernay waar we klokslag zeven uur aankomen.  We logeren bij het champagnehuis Andre Bergere, maar komen voor dichte hekken te staan.  Ik kijk nog eens op de bevestiging van Booking.com en daar staat inchecken tot half zeven. Oeps!!

Gelukkig is er een telefoonnummer en in mijn beste Frans wat me wonder boven wonder nog steeds goed afgaat leg ik onze situatie uit.  Geen probleem, Tristan komt wel terug van huis om het hek voor ons te openen.

We wachten een half uurtje en voila, het hek opent.  Tristan zegt een berichtje gestuurd te hebben, maar wij hebben natuurlijk andere nummers met de simkaarten en hebben dat niet gekregen.  Hij laat ons onze enorme kamer zien en legt uit hoe we via een ander hek naar buiten kunnen.  We krijgen ook een flesje van hun champagne als welkom, heel leuk.

De magen rommelen inmiddels en we gaan op zoek naar een restaurant, volgens Tristan veel keuze vlakbij.  Gelukkig komt er net een Canadees echtpaar hun kamer uit,  want wij hebben geen idee welke kant we daarvoor op moeten. Zij lopen met ons mee naar de rotonde en wijzen waar zij de afgelopen avonden lekker hebben gegeten.  We bedanken hen hartelijk en gaan op zoek.


Al gauw zien we het gezellige La Fine Bulle.  Daar krijgen we met gemak een tafeltje en bestellen een rose champagne.  Als voorafje neem ik de escargots en Rick de gerookte zalm, beiden heel erg smakelijk.

Mijn steak tartare (en nee, die komt toch echt niet uit Amerika, de Amerikanen griezelen van rauw vlees en pas in de afgelopen tien jaar of zo zie je het af en toe op het menu) is heerlijk, maar te veel en Rick smult van zijn entrecote.  Een goede keuze voor onze eerste Franse maaltijd en al probeert de serveerster het hard er is geen plaats meer voor dessert.

We lopen terug naar onze kamer, die eigenlijk een mini appartementje is.  Ik ben blij dat we hier twee nachten hebben.  We gaan er honderd procent van genieten!

5 reacties:

Anoniem zei

Ik reageer net op je antwoord van gisteren :)
Veel plezier!
Marjon

Jort & Suus - On the road zei

Heel veel plezier in Frankrijk. Ik hoop dat het morgen lukt bij Moët & Chandon.

Jort & Suus - On the road zei

Heel veel plezier in Frankrijk. Ik hoop dat het morgen lukt bij Moët & Chandon.

Irene zei

Oh wow!
Heel veel plezier.
Wat een prachtige suite!

Anoniem zei

Dat mega groot gebouw naast de kerk in Ieper is het Flanders Fields Museum,
wat erin te zien is weet ik niet,zie het gebouw via Google,nu ook voor het eerst.
wat een mega gebouw he,heel indrukwekkend ook.
Leuk dat Rick zo geniet van de verschillende biertjes.
Denk dat er zo over vele landen, wel ontzettende veel verschillende bieren moeten zijn.

Hier bij mij niet zo ver vandaan is ook een Brouwerij in Arcen (limburg):
https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=brouwerij%20in%20arcen
Ook staan er veel foto,s en een filmpje bij.
Veel plezier in Frankrijk.

groetjes Joke