Onze webcam

Cul-de-sac Cam

maandag, november 21, 2016

Een koude maandag

Om zeven uur laat Orion weten naar buiten te willen.  Tot nu toe (even afkloppen) gaat het al bijna een week goed met "ongelukjes" binnenshuis, zowel 's nachts als overdag.  Rick neemt de honden mee naar buiten, maar mij lukt het niet zo vroeg al op te staan.  Ik blijf nog tot kwart over acht liggen. 

Het is prachtig zonnig weer, maar zo koud!  Maar net boven het vriespunt en dat is echt wennen na de relatief warme weken, die we gehad hebben.  Waarschijnlijk zou het makkelijker zijn als het geleidelijk gegaan zou zijn, maar het was zaterdag nog boven de twintig graden! Bovendien staat er een harde koude wind.

Vienna is ook al helemaal voor Kerst versierd

Daarom laat ik de honden samen de achtertuin in en ga dit keer niet mee.  Ik maak een paar lekker warme wafels als ontbijt en maak me dan klaar om naar de sportschool te gaan.  Daar doe ik eerst een half uur cardio voor Sharon me komt halen.

Iedere maandag vind ik het weer fijn deze personal training te hebben.  Het is toch altijd weer moeilijk de zelfdiscipline te vinden om te gaan sporten.  Sharon heeft weer een goed half uur met gewichtenoefeningen voor me.  Daarna doe ik nog een half uur cardio en dan vind het wel weer genoeg geweest.
Muurschildering van Vienna op weg naar huis

Thuis gooi ik een frisbee voor Orion en ril lekker in de achtertuin.  Dit weer is funest voor mijn spieren, maar het is wel goed om buiten te moeten zijn met de honden.  De zon doet veel goed. Gelukkig is mijn in Parijs gekochte jas ook lekker warm.

Voor ik het weet is het lunchtijd en ondanks het koude weer heb ik zin in een salade van Chop't.  Ik neem dit keer de boerenkool als basis, lekker hartig en ook winters. Ik kies vijf andere ingredienten en de tzatziki dressing.  Het smaakt me prima!  Vroeger was boerenkool slechts voor stamppot, maar ik vind het zo ook erg smakelijk.

Mijn volgende stop is het postkantoor om een pakje op te sturen.  Daar zie ik onze Ierse vriend Niall en vertel hem dat we zaterdag nog in het restaurant van zijn vriend aten.  Hij vindt het jammer dat hij er niet was, want hij helpt zijn vriend vaak. Ik beloof de volgende keer te laten weten als we gaan.

Ondanks de harde wind de afgelopen dagen is er toch nog wat mooie kleur te zien in de buurt.  Ik kan het dan ook niet laten nog wat foto's te nemen van de prachtige Japanse esdoorns.  Hun felrode bladeren zijn zo mooi!
 
Tijd om honden te trainen, al heb ik eigenlijk geen zin nog langer buiten te zijn.  Ik lijn eerst Orion aan en vul vier "waterbommen".  Nou, die heb ik tijdens de twintig minuten durende wandeling hard nodig.  Met mensen gaat het redelijk, maar met auto's helemaal niet!

Orion gooit zich opeens bijna onder de wielen van een langsrijdende auto!!!  Vorige week las ik nog over een Australian shepherd, die op die manier overleed. Dat wil ik natuurlijk niet voor hem! Veel te gevaarlijk dus ik neem me voor de komende dagen auto training te doen. 

Met Cosmo train ik juist in de achtertuin om niet iedere keer helemaal tekeer te gaan als er iemand langs loopt. Ik heb er redelijk succes mee, maar een gewoonte van jaren train je er ook niet zomaar uit.  Ik ben volgens mij nog moeier dan de honden als we weer naar binnen gaan!

Natuurlijk helpt het niet dat ik door dit weer ook meer pijn heb. Dat maakt moe.  Ik ben dan ook blij als de honden gaan slapen en ik een paar episodes van Tussen Kunst en Kitsch kan kijken.  Wat zijn nog meer leuke Nederlandse programma's volgens jullie?  Ik ken Baby te Huur, Tussen Kunst en Kitsch, Boer Zoekt Vrouw en Ik Vertrek.

Nadat ik de honden eten heb gegeven gaan ze weer de tuin in.  Ik zou niet weten wat ik zonder onze lekker grote achtertuin zou doen! En de frisbee is ook een uitkomst, want die houdt Orion veel meer bezig dan een bal. 

Rick komt thuis en zijn cadeau is aangekomen, een dag te laat. Ik geef hem de nieuwste versie van de Tamron lens waar ik al jaren heel tevreden over ben.  Het is de 16mm-300mm lens met stabilisatie.  Rick is er dolblij mee en ik neem me meteen voor weer meer foto's van de honden te gaan nemen.  Ik ben zo in trainingmodus dat ik dat vergeet, maar Orion's puppy tijd gaat natuurlijk snel.

Rick stelt voor dat we naar Taco Bamba gaan voor het avondeten.  Dat begint een beetje een (niet iedere) maandag traditie te worden.  We vinden meteen twee stoelen aan de bar en ik neem de klassieke al pastor met ananas en varkensvlees, maar ook de taco met geitenvlees in inktvis inkt met calamari en meer.  Die laatste is werkelijk heel bijzonder en ook smakelijk, al zijn mijn vingers na het eten ervan zwart.

Twee taco's zijn net niet genoeg voor mij en Rick heeft net niet genoeg aan drie dus we bestellen er nog een om te delen (ze kosten $4 dus arm worden we er niet van).  Deze is meer traditioneel met biefstuk en kaas en smaakt ook weer prima.

Het is wel even lekker erop uit te zijn zo op de maandagavond.  We praten weer over de stamboom, want ik was verbaasd in de reacties op het vorige blog te lezen dat het feit dat "Engle" van oorsprong Duits is een nieuwtje was. Dat was ons allang bekend, alleen niet de specifieke details, dat Anton Engel in 1872 de oversteek maakte, bijvoorbeeld. Dat soort details vond Kai uit.

Dat niet alleen, maar Rick heeft ook Nederlands en Belgisch in zijn voorvaderen van vaders kant (van Stuijvenberg aan de Nederlandse kant).  Van zijn moeders kant is het meer Pools en Iers. Ik grap altijd met de kinderen dat ze in ieder geval meer dan de helft Nederlands zijn. 

Er is geen Amerikaan, die niet een soortgelijke stamboom heeft die buiten de VS eindigt (of begint, liever), behalve misschien de oorspronkelijke bevolking, hoewel ik daarvan ook niet weet hoeveel er nog "puur" van zijn.

17 reacties:

Anoniem zei

DNA Onbekend vind ik ook altijd een boeiend programma.....Sterkte met de pijnen!
Groetjes
Evelyn

Anoniem zei

Oh ja en Spoorloos ook....al moet ik zeggen dat ik het de laatste tijd wat saai vind, mis de oude format met de enorme speurtochten....
Groetjes
Evelyn

Anoniem zei

Hallo, ik vind 'who do you think you are' een erg leuk programma en dan vooral de Engelse, Amerikaanse en Australische versie. Het volgt mensen die hun stamboom laten uitzoeken. Er bestaat ook een Nederlandse versie: 'Verborgen Verleden' maar die is helaas lang zo goed niet vind ik. En in januari begint Wie is de mol weer en dat iwordt dit jaar opgenomen in Amerika!
Groet,Ellen

mexigirl zei

Het perfekte plaatje, van de Vorst ziet sterren en nog meer uitzendingen op rtl.nl je moet Dan wel bvn op je computer of tv hebben.
Maar dat is Nietzsche zo duur en Dan man je alle Ned.uitzendingen ziet

Groetjes
Hester

mexigirl zei

Kan je alleys sienna ook op sbs6 net5 en Veronica als je zou willed.

Anoniem zei

De Braboneger Verkaast werkt op je lachspieren. Kun je zien op uitzending gemist.

Groetjes Archa

Anja L. zei

Ik zou ook zeggen Ik vertrek, Spoorloos en Verborgen Verleden. Wat ik ook leuk vind is Vier seizoenen aan de Amstel, dit gaat over het reilen en zeilen van het Amstel Hotel.
Orion heeft wel kamikaze neigingen, je moet er toch niet aan denken dat hij onder een auto komt.
Fijne dinsdag.

Familie Langens zei

inderdaad vier seizoenen aan de amstel, maar ook het perfecte plaatje van RTL 4, aantal bekende Nederlanders maken dan foto's waarop ze beoordeeld worden. Erg leuk vind ik :-)

An zei

Aha, vandaar Rick liefde voor Belgisch bier, het is dat Belgisch bloed ;-)

Anoniem zei

Petra - hoe kijk jij al die Nederlandse programma's? Heb jij een VPN via Nederland lopen ofzo? Ik kan hier heel veel niet zien omdat ik een buitenlands IP adres heb, dat is best wel jammer. Ik merk dat het zo goed is voor mijn Nederlands namelijk!

Sucess met de training - misschien is warm water ook net zo afschrikwekkend (maar niet zo koud voor jou)?

Judith

Marion2 zei

Waar ik naar kijk: Hunted op NPO3, waarin mensen uit handen van de echte Opsporingsdienst proberen te blijven (aanrader!), Vier Seizoenen aan de Amstel op NPO1, over het reilen en zeilen in het Amstel Hotel (erg leuk!), DNA Onbekend op NPO1, waarin mensen middels DNA-onderzoek erachter komen wie nu hun echte vader is, Chantal blijft slapen op RTL4, grappige bekende Nederlandse die logeert bij andere bekende Nederlanders, Say Yes to the dress Benelux op TLC, in een Nederlandse bruidssalon en Nederlandse bruiden met de echte Randy, en ik kijk al uit naar Wie is de Mol.

Ik geloof ook zeker dat Rick en Saskia Iers bloed hebben, dat zie je gewoon. Maar wat veel verschillende voorouders! En inderdaad: jullie kinderen zijn dan voor meer dan de helft Nederlands. Geen wonder ook dat Kai een voorliefde voor Europa/Duitsland heeft. Het bloed kruipt, waar het niet gaan kan (of gebruik ik nu helemaal het verkeerde spreekwoord?).

Anoniem zei

Hoi Petra, ik lees je blog erg vaak en ben enorm geïnteresseerd in jouw honden. Ik zou je graag een tip willen geven met Orion. Het rennen achter een frisbee zorgt wel voir lichamelijke vermoeidheid, maar niet voor geestelijke. Sterker nog honden kunnen veel stress opbouwen. door achter de bal etc. Aanrennen.
Mijn tip is om met hem te gaan puzzelen zelfgemaakte puzzels, gekochte puzzels, maakt niet uit. Als hij maar z'n hersentjes miet laten kraken en beheerst een puzzel leren oplossen. Dat is iets wat je samen met de hond doet, dus niet als een Kong aan de hond geven en dan lekker laten kauwen. Op Facebook zijn diverse groepen waar je veel informatie kan halen, is hersenwerkvoorhonden en hondenpuzzels. Ik hoop dat dit je aanspreekt.
Dag, Cornée

Nina zei

Onzichtbaar Nederland? Doet denken aan Nederland van boven, ik geloof dat je dat keek destijds met Kai?

Sally zei

De meeste programma's die ik graag kijk zijn idd al genoemd; Spooloos, dna onbekend, memories , 3 op reis, ik vertrek , Hello Goodbye.
Wbt honden training ik kwam vandaag een vrouw tegen die haar hond een speciale halsband om had waarmee ze een soort schok kon toedienen als hond iets verkeerd deed. Werkte ook in de tuin met een soort onzichtbaar hek waardoor hond niet weg kon lopen. Weet het fijne er niet van maar t was diervriendelijk zei ze en werkt uitstekend als aanvulling op het trainen van haar adhd hond (haar woorden ) zei ze .

Petra zei

@Evelyn - Dank je!

@Ellen - Dank voor de tips!

@Mexigirl - Jij ook dank voor de tips.

@Archa - Die klinkt goed!

@Anja - Vier Seizoenen aan de Amstel lijkt me echt iets voor mij.

@Annemarie - Ik zal eens kijken of ik RTL ook kan kijken hier

@An - Ha ha, ja, dat zal het zijn!

@Judith - Ik had een VPN maar gebruikte die te weinig dus heb hem weer gecanceled. Ik vind genoeg leuke programma op NPO.nl

@Marion - Ik zou ook weleens zo'n DNA test willen laten doen en kijken wat er allemaal in ons bloed zit

@Cornee - Dat is grappig, ik heb net vanmiddag een puzzel, die ik nog voor Cosmo had, tevoorschijn gehaald. Waren ze wel even mee bezig met zijn tweeen, maar ik ga naar meer zoeken

@Nina - Klinkt goed, ik ga kijken

@Sally - Die invisible fence dingen hebben we hier ook. Ik weet niet of zo'n schokje telkens nu zo diervriendelijk is.

Karin zei

Hoi Petra,
De rijdende rechter op de NPO zorgt altijd voor veel lol hier.
Mr. Frank Visser heeft tegenwoordig een eigen programma op SBS6, meester Visser doet uitspraak. Deze kan je misschien wel kijken via www.kijk.nl

Wilma R zei

Hunted is een erg spannend programma, de rijdende rechter is ook erg leuk...verder 3 op reis en verder La Famiglia...gaat over een Nedetlandse maffia familie...ik weet niet of je ook series terug kunt kijken maar dan moet je echt Penoza kijken,,,super goede serie!