Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, oktober 27, 2016

Dag 7 Europa: Gent en de westhoek van West-Vlaanderen

Gisteravond lukte het me dus niet mijn blog te publiceren en Rick kon ook niet online komen. Telefoontjes naar de receptie haalden niets uit en gefrustreerd, want wie kan tegenwoordig nog zonder wifi, gingen we slapen.  Vanochtend blijkt dat er inderdaad een probleem met hun internet is.  Gelukkig want wij begonnen al aan onze laptops te twijfelen.

Rick heeft in dit hotel het ontbijt vooraf betaald.  We nemen dus plaats in het restaurant en genieten van het uitgebreide buffet.  Er zijn warme croissantjes, heerlijke gerookte zalm, een zachtgekookt eitje en meer. Het smaakt allemaal goed en is een prima begin van de dag.

Na het eten slepen we de bagage naar de auto en checken uit.  Dan lopen we de stad in.  We hebben een gidsje gekregen in het hotel en lezen e.e.a. over de Vrijdagmarkt, kasteel en andere plekken. Het is voor het eerst een echt zonnige dag en we fotograferen erop los.


Bij kleine standjes worden Gentse Neuzen verkocht, snoepjes, die er als een "neus" uitzien.  We kopen een zakje en ze zijn heerlijk!  Het is een soort gelei in suiker, moeilijk te beschrijven, maar ik kan me voorstellen dat mensen eraan verslaafd raken.

Om tien uur gaat de Pandora winkel open en lopen we er binnen.  Ik heb besloten een nieuwe armband te beginnen en het kasteeltje vind ik wel erg leuk.  Hier in Gent is een kasteel en vanmiddag gaan we de brouwerij, die Kasteel bier brouwt, bezoeken.  De verkoopster herkent me van gisteren en al snel loop ik met mijn nieuwe armband en bedel naar buiten.

We lopen naar het kasteel, maar willen de toegangsprijs daar niet betalen dus gaan er verder niet binnen.  Langs het water lopen we naar de St. Michielskerk.  Ik zie op een bord dat die pas om 14 uur opent, maar we zien iemand naar buiten lopen.  We wagen het er dus toch maar op.

Inderdaad kunnen we gewoon naar binnen en het is een prachtige kerk!  Zo worden ze tegenwoordig niet meer gebouwd.  Bijzonder hier is de kruisiging van Jezus door Anthony van Dijck.  We zijn beiden blij toch deze kerk binnen te hebben kunnen gaan.

De volgende toren is het Belfort van Gent. Die gaan we beklimmen en betalen daar de 8 euro's per persoon voor. Boven op deze toren staat een draak als beschermer van de stads"geheimen", die hier in de kelder werden bewaard.  Ik ben dol op draken, mijn nummerbord is niet voor niets DRAAKJE, dus vind het super.

We lopen de meer dan 200 stappen naar boven en maken allerlei foto's van boven. Rick vindt het ook heel leuk, vooral ook omdat hij dol is op Gulden Draak bier, een plaatselijke brouwerij.  Hun logo is de draak, die op het belfort staat.  Rick koopt het cadeaupakket met een Gulden Draak glas en twee bierflesjes.  We moeten waarschijnlijk een vierde tas gaan kopen in Parijs om alles mee naar huis te nemen!

Als laatste historische gebouw in Gent gaan we de St. Bavo Cathedraal binnen.  Daar is ook het Lam van God schilderij van de gebroeders van Eijck te bezichtigen.  We betalen de entree daarvoor (4 euro p.p.). Jammer genoeg is er net een Viking Cruise groep voor ons, maar we zien de pracht van dit bijzondere schilderij toch goed.


Ook de kerk zelf is prachtig.  We bekijken alles en Rick merkt op dat hij geen idee had dat er in Belgie zulke mooie kerken zouden zijn.  Ik ben zo blij dat ik heb doorgedrukt dat we vanochtend in deze stad zouden hebben, want Rick had geen idee dat er zoveel interessants zou zijn.

Tegenover de kerk is er een Standaard Boekhandel.  Daar vind ik nog vijf Suske en Wiskes, die ik niet heb.  Met degene, die ik gisteren kocht dus zes nieuwe stripboeken, heerlijk!  Bij Leonidas kopen we een doosje voor onszelf en een leuke souvenirverpakking met lekkernijen voor Lorraine en Patricia, die voor de honden zorgen.

De tijd begint te dringen en tijd om ergens te gaan zitten voor de lunch hebben we niet meer.  We bestellen een paar heerlijke broodjes bij 't Kookpunt.  Ik neem de garnalensalade (wat anders?) op een bruin stokbroodje en Rick een met kaas en rosbief.  We nemen ze mee om in de auto te eten.

Het is wat moeilijk uit de stad Gent te komen met alle versperringen, maar als we er eenmaal uit zijn smaken de broodjes opperbest.  Ik zal die grijze garnaaltjes weer gaan missen!

Een uurtje later parkeren we bij de van Honsebrouck brouwerij.  Daar wordt het Kasteel bier gebrouwen en Rick heeft er een rondleiding geboekt.  Er is ook een groepje Franstaligen en de gids is een Vlaming, die gewoon tussen de talen wisselt.  Hij vindt mij eigenlijk wel makkelijk om af en toe naar het Engels te helpen vertalen.


Voor mij is het allemaal heel fijn, want ik versta alles, Frans, Engels, Nederlands.  We beginnen met een film en lopen dan het proces van bier maken af.  We zien de enorme vatten voor het "basisbier" en dan hoe de verschillende smaken worden aangebracht.
Het interessantst vinden we duidelijk allemaal waar het bier in flessen wordt gedaan. Het meest fascinerend is hoe flessen hergebruikt worden.  Het blijkt dat de meeste Belgische bieren in dezelfde vorm fles worden gedaan.  Hier scheiden ze de flessen, die anders zijn en sturen die naar de juiste brouwerijen terug (o.a. Chimay).
 
 
Na de rondleiding gaat Rick helemaal los in de winkel.  Ik denk dat wij over een paar jaar een Belgische bar krijgen in onze basement!  Rick doet er althans alle inkopen voor.

Als laatste krijgen we een fles bier per persoon als cadeau.  Ik neem er een die Rick lekker vind.  Dan mogen we wat proeven.  Het eerste biertje is een Filou (betekent deugniet in het Frans), lekker dorstlessend, want ik ben uitgedroogd. 
Dan mogen we kiezen wat we nog willen en ik neem een klassieke Kriek, heel zuur, maar lekker.  Rick neemt het zoetere kriek, maar drinkt maar een paar slokjes omdat hij moet rijden.  Dat doen we dan ook naar Westvleteren waar we een uurtje later aankomen. Onderweg stoppen we nog even bij een van de vele Eerste Wereldoorlog begraafplaatsjes.

De abdij hier maakt naar verluid het beste bier in Belgie. We bekijken de abdij wat van buiten, maar er is bar weinig te zien.  Alweer geen monniken in pijen voor mijn romantische ziel.  Aan de overkant is echter het restaurant "In de Vrede" waar het bier wordt geserveerd. 

Rick geniet met volle teugen en ik ben blij rose op het menu te zien.  We bestellen ook een stuk kaas wat door de paters is gemaakt.  Dat smaakt werkelijk heerlijk!

Dan gaan we naar onze bestemming voor vanavond, Main Street Hotel in Ieper.  Dit is een bijzonder hotel, we bellen dat we er zijn.  Carine verwelkomt ons en vraagt of we een drankje willen.  Rick neemt een biertje en ik een wit wijntje.

Dit is eigenlijk een Belgische bed and breakfast. Carine legt van alles uit over het stadje en laat ons dan onze kamer zien.  Iedere kamer hier heeft een thema en die van ons is "Experiment".  Inderdaad is het alsof we een laboratorium inlopen.  De badkamer is ultra modern!

We slepen de bagage naar boven en nemen afscheid van Carine.  Dan lopen we snel naar de Menenpoort waar iedere avond sinds 1927 een Last Post ceremonie plaatsvindt.  Van ons hotel is het een kwartiertje lopen.

Als we er aankomen zijn er al heel veel mensen, vooral Britse studenten en oudere Britten, aanwezig.  We banen ons nog een weg tot naast een touw, maar we kunnen de trompetters niet goed zien.  Na het eerste Last Post worden er allerlei papaver kransen gelegd door allerlei Britten, inclusief een groepje Bobby's.  Dat vind ik eigenlijk het meest indrukwekkend, want deze oorlog is toch al bijna honderd jaar geleden afgelopen en toch neemt deze ceremonie nog plaats.


Tien minuten later is het allemaal voorbij en gaan Rick en ik op zoek naar een restaurant voor het avondeten.  Dat wordt In 't Klein Stadhuis.  We nemen plaats op het terras onder de verwarmers.   Na een paar lekkere garnalenkroketten te hebben gedeeld heeft Rick het stoofvlees en ik de zeetong. Mijn visfileerkunsten komen weer van pas en het smaakt allemaal super.

Via de Rijselstraat lopen we terug naar het hotel.  Daar doe ik wat Nederlandse tv aan maar dat is een saai praatprogramma dus prima om ons in slaap te sussen na weer een heel leuke dag.

10 reacties:

Anja L. zei

Zo grappig om te zien dat Rick zo aan het genieten is!
Leuke trip maken jullie hoor, ik doe ideeën op voor volgend jaar.
Veel plezier in Frankrijk.
Kan al dat bier mee naar huis?

Nina zei

Fijn dat die icepower zo goed werkt! Ik heb het al zeker 10 jaar standaard in huis.
Ik moest lachen om het idee van een Belgische bierbar in de basement! Misschien is het een goede vondst. Er is toch een cafe met veel Belgische bieren vlakbij?
Fijn dat jullie een leuk dagje hadden in Gent. Zien de Belgen jou nu als Hollandse of als Amerikaanse toerist??

(ik had een paar dagen geleden ook een uitgebreide reactie achtergelaten, maar kon hem toen niet verzenden, hoop dat het nu wel lukt!)

Anoniem zei

Hallo Petra,
Leuk om te lezen dat je in onze beurt bent geweest. Wij gaan ook regelmatig een dagje in Gent, Leuven en Ieper wandelen.
Mijn dochter zit al bijna 4 jaar op 'kot' in Gent (op kamers zeggen jullie zeker?)
Nog veel plezier verder op jullie trip!

Groetjes,
Efie

Anja zei

Wat een leuke trip maken jullie. Fijn om te horen dat de Icepower jou helpt, ik ga deze ook eens proberen.

Ron zei

Wat een mooie reis maken jullie Weer! Langs de mooie steden en brouwerijen... Lijkt me erg mooi voor Rick als mede speciale Biertjes liefhebber !!

Geniet!

Anoniem zei

Gezellig hoor! Mochten jullie in Frankrijk langs 'Epernay' rijden, dan zou ik zeker een paar champagne huizen aandoen! Heerlijk!
Marjon

Sofie zei

Hallo Petra,

Wat betreft de chocolade van Saskia zou je een Bioplanet supermarkt kunnen proberen... enkel biologische, vegan, raw, etc. producten.
Ze zitten over heel Vlaanderen verspreid, jullie hebben er vast nog eentje op de route.
Veel plezier in België!

Anoniem zei

Wat een Leuke reis hebben jullie - werkelijk goed gepland. De flesjes bier mag je waarschijnlijk niet als handbagage meenemen, dus die zullen wel in de koffer gaan. De glazen kan je misschien wel als hand bagage meenemen. Leuk idee, de Belgische bar in de basement. Nog veel plezier de andere dagen.
Groetjes, Ida

Petra zei

@Anja - Hij neemt meer glazen en ophangborden mee dan bierflesjes

@Nina - Ze zien mij toch wel echt als Nederlandse, hoor, ik heb geen accent of wat ook

@Efie - Inderdaad, op kamers. Erg leuke stad, Gent!

@Anja - Zeker doen, het helpt goed

@Ron - Rick heeft genoten!

@Marjon - We logeren er zelfs :D

@Sofie - Bedankt voor de tip, helaas te laat, we gaan het in Parijs verder proberen

@Ida - Bier en glazen gaan in de koffer, Rick heeft er speciale pakmaterialen voor mee, hopelijk gaat het goed

Anoniem zei

Oh echt?! Wat leuk! Onze favoriet: 'janisson-baradon' :)
Restaurant tip in epernay: 'kobus'
Marjon