Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, maart 31, 2009

Kersenbloesems

Vorige week vroeg Pat of ik vanochtend om kwart over zes met haar mee zou gaan naar Washington om de bloesems te fotograferen. Toen leek me dat wel een leuk idee, maar na de pijn van gisteren niet meer. Dan heb ik mijn slaap hard nodig.

Pat begreep dat gelukkig gisteravond en we spreken af, dat ik op zal bellen, als ik klaar ben om naar de stad te gaan. Het is maar goed ook, want vanochtend blijkt Sushi nog steeds ziek te zijn. Ze geeft al drie dagen over en heeft diarrhee. Dat is niet meer gewoon iets verkeerds gegeten.

Rick en ik bespreken wat te doen, want dit is waarschijnlijk de enige mooie dag voor mij om de kersenbloesems te gaan fotograferen. Ik stel voor om halverwege de middag terug te komen en Sushi naar de dierenarts te nemen. Rick wil daar niets van horen. Hij vindt, dat ik mijn tijd moet kunnen nemen. De dierenarts heeft meteen een opening, dus gaat Rick met Sushi ernaartoe.

Intussen maak ik een lange wandeling met Cosmo, zodat hij zijn beweging heeft. Het zal vandaag zo'n zeventien graden worden, maar dat is nog niet te voelen. Ik vind het best "nippy" en had wel handschoenen aan willen hebben. Maar de zon schijnt stralend, de lucht is blauw en, het allerbelangrijkst, het is vrijwel windstil.

Sushi, de arme poes, blijkt koorts te hebben, dus heeft een of andere ziekte. Er moet bloed af worden genomen en ze krijgt antibiotica en een middeltje tegen overgeven mee. Het is ook weleens goed voor Rick om naar de dierenarts te gaan, dan ziet hij ook hoe superduur het is! Meer dan $300 voor dit ene bezoek is toch idioot? Onvoorstelbaar, in een week zijn we meer dan $500 kwijt aan die praktijk! Er zullen toch genoeg mensen zijn, die dat niet even kunnen ophoesten?

Rick gaat naar zijn werk en ik parkeer de van op Claudia's oprit en loop naar de metro. Gewoonlijk zou ik lopen of fietsen, maar ik heb mijn fototoestel en twee lenzen mee en weet, dat ik bij terugkomst dankbaar zal zijn niet zover meer te hoeven lopen.

In de metro zit ik naast twee oudere stellen uit Michigan, die me de oren van het hoofd vragen. Bij het Smithsonian station loopt de trein leeg, iedereen gaat naar de kersenbloesems kijken. Toch is het over het algemeen minder druk, dan ik had verwacht. Het is natuurlijk ook dinsdag en, althans in dit gebied, nog geen spring break.

Zoals beloofd bel ik Pat, maar die neemt niet op. Dan sms ik haar maar en ze schrijft terug, dat ze helaas niet kan blijven. Ze heeft gasten uit New Jersey, die ook de bloesems willen zien, dus die moet ze thuis ophalen. Ik vind het wel best, want als ik op zo'n fotografie"jacht" ben, doe ik liever, wat ik zelf fijn vind. Al fotografeert Pat ook, zij blijft meestal veel langer op een plek, dan ik.

Het loopt tegen elven en ik begin met rond het Tidal Basin lopen. Daar zijn verreweg de meeste van Washingtons meer dan zesduizend kersenbomen te vinden. Ik besluit met de klok mee te lopen dit keer. Op mijn fototoestel zit mijn groothoeklens, die ik hier nog nooit heb gebruikt.

Het is weer honderd procent genieten. De zee van lichtroze bloesem, het uitzicht op het Jefferson Memorial en Washington Monument, de duizenden toeristen, voor wie dit de eerste keer is, dat ze deze pracht mogen aanschouwen. Ik voel me zo bevoorrecht! Ook, omdat Rick me gewoon zo'n hele dag hier gunt. Ik bel hem om hem ervoor te bedanken.


Tegen de tijd, dat ik het Tidal Basin rond ben, is het lunchtijd. Ik besluit naar het American Indian Museum te lopen, zo'n 2,5 km verderop (in Washington zijn de afstanden enorm). Daar bestel ik bij Mitsitam een gerookte zalm sandwich met varensalade. In die salade zitten de jonge varensblaadjes, nog opgerold, erg lekker.

Gesterkt ga ik verder. Ik ben nu dicht bij het Capitool, dus besluit daar omheen te lopen, wetend, dat de tuinen prachtig zijn in de lente. De magnolia's bloeien uitbundig en de kersenbloesems natuurlijk ook. Het is alweer lang geleden, dat ik voor het Capitool liep. Ik verbaas me erover, hoe dichtbij je te voet kunt komen.

Terwijl ik er rondloop, zie ik allerlei mensen, die weleens beroemd zouden kunnen zijn. Het is lunchtijd, dus de Senatoren en Afgevaardigden lopen "vrij" rond (er is enorm veel zwaar bewapende politie aanwezig). En dan zie ik opeens een bekende Amerikaan! Ik herken hem helemaal, maar heb geen idee van zijn naam of waar hem te plaatsen! Dat gaat me bezighouden tot de volgende keer, dat ik hem op tv of in een film zie!

Nu zie ik ook voor het eerst het nieuwe bezoekerscentrum van het Capitool. Daar moeten we binnenkort ook heen. Het ziet er mooi uit. Nu staat er een lange rij voor, want dit is een van de drukste periodes in de stad. Ik word dus niet verleid naar binnen te gaan.

Bij het Supreme Court wordt me door een netjes in pak geklede man gevraagd, of ik een foto wil maken van hem en zijn drie net zo keurig geklede compagnons. Natuurlijk wil ik dat!

Voor het Supreme Court ligt een mooie tuin, maar ook hard protesterende mensen. De demonstratie is tegen het besnijden van babies. Dit was nooit iets, waar ik over nadacht, tot ik zwanger werd hier in de VS.

Toen werd het opeens duidelijk, dat het besnijden van jongetjes gewoon was. Nu is dat in dit gebied niet meer zo, maar het wordt nog wel heel veel gedaan. Rick is besneden, maar er niet voor. We hebben destijds van alles erover gelezen en besloten Kai niet te laten besnijden. Ik voel me dus niet aangesproken door deze demonstratie.

Onder de kersenbloesembomen, die langs Constitution Avenue staan, loop ik naar de National Gallery of Art. De hele stad lijkt wel in bloei te staan! Overal zijn bloesems, werkelijk prachtig. Dit is zeker de tijd van het jaar om in DC te zijn.


Hier staan de enige glazen "pyramides" in Washington. Erachter zijn fonteinen en daar weer achter uitbundig bloeiende magnolia's. Kortom, het is een zeer fotogenieke locatie. Ik speel wat met de weerspiegelingen in het glas en fotografeer erop los.

Na een "pit stop" in het moderne gedeelte van de National Gallery of Art loop ik terug naar het Tidal Basin. Inmiddels staat de zon wat lager en hoop ik het late middaglicht te vangen. Het is een stuk drukker, dan vanochtend, maar het lukt me toch mooie foto's te maken. Wat dit jaar beter lukt is mijn camera zo instellen, dat het Jefferson Memorial scherp is in de foto's. Ik ben tevreden over het resultaat.


Met moeite neem ik afscheid van het Tidal Basin en de prachtige bloesem. Juist nu de zon lager staat zijn de kleuren beter. Maar mijn benen en voeten protesteren hard na bijna zes uur op de been en ik loop gauw terug naar de metro.

Tot mijn verbazing krijg ik meteen een zitplaats in de metro. Onderweg bekijk ik alvast mijn foto's en selecteer degenen, die ik wil behouden. Voor ik het weet zijn we terug in Vienna.

Daar loop ik een schoon huis binnen, want de schoonmaaksters zijn geweest. Saskia is natuurlijk weg naar een vriendinnetje (lang leve mobieltjes, Saskia en Kai zijn beiden zeer trouw met het laten weten, waar ze zijn). Cosmo begroet me zo lief, dat ik meteen besluit de komende dagen meer met hem te doen.

Eens te meer ben ik dankbaar voor de crockpot. Vanochtend heb ik er de ingredienten voor taco soep ingegooid en het eten is dus klaar, als ik thuiskom. Rick gaat eerst nog even sporten. Hij volgt met mijn applaus het "from couch potato to 5k runner" programma. We hopen met zijn allen de Race for the Cure te lopen begin juni.

Wat een superdag was het vandaag! Als ik zo door Washington loop wil ik mezelf wel knijpen of het wel echt is. Het is zo mooi, zo grandioos, superlatieven kunnen het niet beschrijven, foto's doen het geen recht. Eens te meer begrijp ik niet, dat toeristen deze stad een of twee dagen geven, terwijl er zo ontzettend veel interessants te zien en doen is!

18 reacties:

Bianca (Hollandranch) zei

Dat wist ik helemaal niet van besnijdenissen hier, weet niet of ze het in Texas ook doen/gedaan hebben maar ik ben geen voorstander van snijden als het niet medisch noodzakelijk is, je bent toch niet voor niets zo "gemaakt" tenslotte ?

Hopelijk is Sushi snel weer beter, maar inderdaad een dierenarts is ontzettend duur. Als ik hier de paarden hoor rennen buiten als het donker is ben ik altijd blij als ze niets mankeren daarna, in de 1e plaats voor hen dat ze helmaal heel zijn maar ook wel voor het kostenplaatje wat eraan kan hangen.

Wat mooi die bloesems !

Petr@ zei

Wat een schitterend gezicht, die mooie bloesems. Ik kan me voorstellen dat je hier ieder jaar naar terug wilt keren.

Wat goed van Rick dat hij ook aan het sporten is geslagen.

Anoniem zei

Oh wat zijn die bloesems weer mooi.
Afgelopen jaar liepen wij er ook.
Wij hebben ook zo genoten, wat een prachtige omgeving zo in de lente. En die herkenbare foto's....
MWahh ik wil terug.
Jammer genoeg zijn we weer in Nederland dus even naar Washington DC zit er niet in.

Anja L. zei

Wat een schitterende foto´s Petra.
Vooral die van het Jefferson Memorial in de eerste serie.
Je woont in een prachtige omgeving.
Wat vervelend dat Sushi ziek is. Ik hoop dat ze snel is opgeknapt. Ik dacht dat dierenartsen hier duur waren maar in vergelijking bij jullie valt het nog mee.
Groetjes Anja L.

Michelle zei

Ha Petra! Ik kijk ieder jaar weer uit naar je blogpost en foto's van de kersenbloesems. Dat is voor mij één van de tekens dat het weer écht lente is! Ook dit jaar sta ik weer versteld van de pracht van de natuur en de manier waarop je het op de gevoelige plaat hebt gezet. Super! Groetjes, Michelle

Annemiek zei

Erg mooi!!!

Manon zei

Mooie foto's weer *zucht*. Ik had eigenlijk gepland om er dit jaar voor in Washington te zijn (Mirte moet toch ook een NL paspoort) maar het is gewoon niet in te plannen om nog naar DC te komen, jammer.

Ik schrok wel toen ik hoorde van de besnijdenissen. Ik was zwanger van Tycho en een van de eerste dingen die we tegen de dokter vertelde was dat hij niet besneden mocht worden! Al onze Amerikaanse vrienden hebben of een meisje of een jongen die besneden is.

Groetjes

Martin zei

Wat een schitterende foto van de bloezem!!! Je hebt een perfekt inzicht wat kompositie betreft, iets dat bij heel veel mensen ver te zoeken is. Geweldig! :-)

Monique zei

Prachtige foto's weer! Wat zou ik graag een dagje in Washington rondlopen nu. Tja, een dagje ... wij willen vaak zoveel in de toch relatief korte tijd dat we in Amerika zijn. Maar er komt een dag dat we langer in DC blijven, wellicht wel in het voorjaar.

Peet is trouwens wel besneden, toen hij 6 jaar was, wegens terugkerende blaasontstekingen. Nooit over nagedacht voor die tijd, hier hoor je het niet zo veel.

Petra S. zei

Zo mooi weer zijn die bloesems.....

Super dat Rick ook aan het sporten is gegaan. Op naar een familie race for the cure!!

Sally zei

Mooie foto's weer. En inderdaad wat een prijzen voor zo'n dierenarts.

Margaret zei

Wij hebben net ook even $700.00 neergeteld voor de drie poezen. Inderdaad, dat kan niet iedereen betalen, en dan word het gewoon niet gedaan.
Jou fotos van de kersenbloesem zijn erg mooi.

Marjon zei

Oh Petra, wat zou ik grag even in Washington rondlopen nu. Ik krijg echt een lentegevoel als ik je schitternde foto's zie.
Goed van Rick hoor dat hij van de "Couch" gekomen is en is gaan lopen.

Ineke zei

Prachtige foto's weer. Nog een paar dagen en dan bloeit de Japanse kers hier ook. Helaas zijn er hier niet zoveel bomen als in Washington.

gr, Ineke

Miranda zei

Boffen jullie daar met die prachtige bloesembomen. Hier gooit het weer duidelijk roet in het eten. Vriezen,regen en nachtvorst is duidelijk er niet bevordelijk voor. Arme poes. Sterkte daar en hier was ik 2x iets meer kwijt dan $150,-. Injekties en medicijnen, shampoo, oorreiniger en honden snoepies erbij. Misschien is hiervoor het platte land toch nog niet zo slecht. groetjes uit het regenachtige Forest

Cisca zei

Wat een mooie foto's zeg!

En ja inderdaad besnijden, mocht Kobus een jongetje zijn geweest, hadden wij het ook niet gedaan.

Je kunt je trouwens denk ik wel verzekeren voor de dierenarts, toch? Of is dat nog veel duurder? Ik heb zelf geen huisdieren, dus misschien zeg ik nu iets heel doms.

En, ik moet toch ook zo'n Crockpot, dat klinkt zo handig bij jou!

Kristel Holsbeek zei

Mooie fotos ;-)
Ouch dat doet pijn zo een bedrag bij de dierenarts...toch wel veel hoor.
Hopelijk wordt Sushi snel beter

Febe Anouk zei

Nadat mijn vriend van een jaar het met me had uitgemaakt, kon ik nauwelijks praten zonder te huilen. Ik voelde me verblind en wist niet wat ik moest doen. Ik wist niet of ik hem terug kon krijgen en de angst was ondraaglijk. Ik zocht het internet af en na het lezen van talloze artikelen en websites over spreuken, kwam ik Heer Zakuza nummer + 1 (740) 573-9483 tegen. Ik wilde onze relatie terug en daarom wilde ik ervoor zorgen dat ik alle mogelijke begeleiding en middelen had om dat te doen. Heer Zakuza verzekerde me dat mijn vriend bij me terug zou komen. Dus ik volgde de instructies en plannen die Heer Zakuza voor me had opgesteld en binnen 48 uur waren we weer bij elkaar en we zijn zo verliefd! Ik weet dat het niet altijd zo snel gebeurt, maar Heer Zakuza zei dat hij spreuken effectief zijn en dat deed het ook! Ik ben zo dankbaar en ik kan zeggen dat als je het uitgemaakt hebt en die persoon terug wilt krijgen, Heer Zakuza de beste is! Ik zal nooit vergeten hoeveel hij me heeft geholpen! E-mail hem nu via: lordzakuza7@gmail.com