Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, februari 25, 2009

Chattanooga, Tennessee

Vandaag staat er een rit naar Tennessee op het programma en wel naar Chattanooga. Christine wil mij de mooie omgeving laten zien en ook die leuke stad. We vertrekken vroeg, zodat we goed de tijd hebben.

Via de Trail of Tears corridor rijden we Huntsville uit het platteland in. Opvallend zijn de vele boerderijen met koeien hier. Het landschap doet hier soms op een of andere manier aan Nederland denken.

Al gauw rijden we de voetheuvels van de Smokey Mountains in. Het landschap wordt prachtig met bergen en meren.

We komen door Scottsboro, Alabama, waar het Unclaimed Baggage Center is. Alle bagage, die nooit wordt opgehaald, wordt hier verkocht. Volgens Christine is het heel groot en interessant. Maar we nemen vandaag niet de tijd er te stoppen. We rijden via een klein stukje Georgia Tennessee in en daarbij ook de Oostelijke tijdzone, waar het een uur later is.

Helaas werkt het weer niet erg mee. Het regent zo af en toe en is kouder, dan je zover zuidelijk zou verwachten. Daardoor ziet Chattanooga er bij het binnenrijden ook een beetje mistroostig uit. Het is al een oude stad en vrij industrieel.

Maar dichter bij de Tennessee rivier wordt het veel leuker. Hier zijn allerlei restaurantjes en musea. Het centrum is leuk om doorheen te lopen. De stad heeft ook een rijke geschiedenis.


Het is inmiddels lunchtijd en we gaan op zoek naar een leuk restaurant. De Big River Grille is zeker een aanrader! Ze hebben een uitgebreid menu en het is er binnen erg gezellig. Het Griekse "flatbread" met feta kaas, olijven en artisjokharten gaat er maar al te goed in!

Na het eten gaan we naar de modernste gebouwen in de stad: het Tennessee Aquarium. De entree voor alleen het aquarium (er is ook een IMAX theater en een bootrit op de rivier verkrijgbaar) bedraagt $19,95. Het aquarium bestaan uit een zoetwater en een zoutwater gedeelte, twee aparte gebouwen.

We beginnen in het zoetwater gedeelte, al is de eerste tentoonstelling zoutwater daar: zeepaardjes. Wat een prachtige dieren zijn het toch, vooral de zeedraken, die er buitenaards uitzien.

Daarna gaan we naar de vierde verdieping en lopen langzaam omlaag langs allerlei verschillende rivier- en meeraquaria. Twee schattige rivierotters spelen in een groot bassin en in het midden is een huizenhoog aquarium met enorme zoetwatervissen en -schildpadden. Ik ben al in heel wat aquaria hier in de VS geweest en deze komt zeker in mijn top drie van mooiste!


Het zoutwater gedeelte is nieuwer en een copie van het andere gebouw. Ook hier beginnen we bovenaan. Daar kun je roggen aaien en door een vlindertuin lopen. Een verdieping lager vermaken we ons met het kijken naar de grappige pinguins. Het enorme aquarium in het midden hier heeft haaien en reuzeroggen en andere tropische vissen, echt schitterend!

Op het laatst lopen we nog langs bakken met prachtige kwallen en dan is de koek helaas op. We hebben hier ongeveer twee uur lang rondgekeken en ik wilde wel, dat dit aquarium dichter bij ons was, want ik weet, dat de kinderen het ook heel mooi zouden vinden.

Natuurlijk is een bezoek aan Chattanooga niet compleet, zonder de Chattanooga Choo Choo, beroemd gemaakt door het gelijkgenaamde lied uit 1941. Al gauw vinden we het oude station en stappen uit om rond te kijken.

Het station is nu deel van een Holiday Inn hotel, maar de stationshal is nog precies als in de tijd, dat de choo choo reed. Buiten op het spoor staat de "Choo Choo" locomotief, mooi kleurig geschilderd. In de treinkarren zijn restaurants gehuisvest, maar alles is nog buiten het seizoen en dus dicht.

We lopen er wat rond en maken foto's, maar houden het al gauw voor gezien. In de zomer is dit zo te zien wel een erg leuke plek om te bezoeken. Het lijkt me grappig om in een van die restaurants te eten en er ligt een mooi park omheen.


Het is alweer tegen drieen en tijd om huiswaarts te gaan. Huntsville ligt ongeveer 80 mijl van Chattanooga, dus het is ongeveer anderhalf uur rijden. Chuck en Mallory zijn al thuis.

Christine heeft geen zin om te koken en Chuck wil mij graag een van hun favoriete Italiaanse restaurants laten. Terranova's is erg gezellig van binnen en de bediening supervriendelijk. De vriendelijkheid hier overal valt me echt op, het is de befaamde "Southern Hospitality".

Als ik mijn eten, tilapia met een pecankorst en orzo met spinazie en zongedroogde tomaten, voorgezet krijg, snap ik helemaal, waarom zij dit zo'n goed restaurant vinden. Het is werkelijk perfect bereid, heel licht met een knapperige korst en superzachte vis van binnen.

Thuis kijken we American Idol, maar zijn moe van de lange dag en zoeken al vroeg ons bed op.

9 reacties:

Anoniem zei

Wat een leuke omgeving is dat. Het zuiden staat ook zeker hoog op ons vakantielijstje!

En wat een prachtig aquarium. Zeker die (bijna) 20 dollar waard.

Ineke zei

Jammer dat het weer niet echt mee zat vandaag. Leuk zo'n hele dag er op uit met Christine.

gr, Ineke

Jolanda zei

Hé, eigenlijk vlak bij mij geweest! Wij zijn/gaan vaak naar Chattanooga, hele leuke stad. Ben je nog naar Rock City geweest?

Anja zei

Gezellig om er samen op uit te gaan. Wat een mooi aquarium!

Anoniem zei

Gezellig hoor een paar dagen op bezoek bij Christine en haar gezin en dan zo dicht bij Tennessee dat je het kunt bezoeken! De foto's van het aquarium zijn geweldig vooral die van de rog, schitterend, het zijn zulke leuke beesten. Zeepaardjes heb ik tijdens het snorkelen op Curacao in het echt gezien, ik was zwaar onder de indruk.
Veel plezier nog verder!

Nina zei

Zeedraakjes! Ik wist niet dat die bestonden, leuk!

Het klinkt allemaal erg gezellig bij Christine, geniet ervan hoor!!

Anoniem zei

Prachtig die zeedraken en zeepaardjes ! en die choo choo is ook supermooi, prachtig dat dit soort oudheden zo gekoesterd en bijgehouden worden.

Anoniem zei

Prachtig die foto's!
Net kreeg ik een pakje van de postbode....wat een verrassing! Dank je wel!!
Geniet lekker van je dagen met Christine.

Bibi zei

Ik weet wel een paar kinderen die de heeel graag naar de Chattanooga Choo Choo zouden willen thanks to Thomas the Train.
En ik wil wel naar dat aquarium, vind ik altijd super!