dinsdag, oktober 23, 2012

Naar San Francisco

En dan is de grote dag van mijn reisje naar San Francisco opeens alweer aangebroken!  Saskia heeft tot gisteravond heel laat geleerd en heeft wat langer doorgeslapen vanochtend.  Ik neem afscheid van haar en Rick brengt haar naar school.

Daarna blijft Rick thuis werken en ik ga nog even naar de sportschool.  Het is gewoon zomers warm, geen jas nodig!  Drie kwartier doe ik op de crosstrainer en vind het dan wel genoeg voor vandaag.

Thuis maak ik me gauw klaar en doe de laatste spullen in mijn tas.  Rick brengt me naar Reagan National Airport.  Voor de verandering is er helemaal geen verkeer op de I-66, dus ruim anderhalf uur voor mijn vertrek komen we op het vliegveld aan.

Rick gaat meteen door naar een werkafspraak, dus we nemen gauw afscheid.  Ik heb thuis al ingecheckt, dus hoef alleen mijn tas nog af te geven.  Omdat ik Premier status bij United heb, hoef ik er hier bij US Airways ook niet voor te betalen.

De rij bij de veiligheidscontrole is maar heel kort.  Voor de zoveelste keer bedenk ik me dat dit een zoveel prettiger vliegveld is om van te vertrekken, dan Dulles.

Het is lunchtijd en ik heb nog meer dan genoeg tijd, dus neem een tafeltje bij Gordon Biersch.  Ik bestel de spinaziesalade met champignons en geitenkaas en die is werkelijk heerlijk!  De dressing is met tomaten en heel smakelijk.

Precies als mijn vlucht wordt omgeroepen, kom ik bij de gate aan.  Ik moet overstappen in Philadelphia en het vliegtuig daarheen is wat we een "puddle jumper" noemen, klein, dus.  We moeten eerst in een bus en dan een tijdje wachten, terwijl de ramen e.d. worden gewassen.  Dat is voor het eerst dat ik dat heb zien doen op een vliegtuig!

Mijn stoel is aan de kant met enkele stoelen, dus er zit niemand naast mee.  We hebben een beetje vertraging, maar een twintig minuten achter op schema stijgen we op.  De vlucht naar Philadelphia duurt maar twintig minuten, dus het is letterlijk opstijgen en weer landen.

Natuurlijk is onze gate helemaal aan het uiteinde van het vliegveld.  Gelukkig heb ik ruim een uur om mijn aansluiting te halen.  Er blijkt een bus tussen de terminals te rijden.  Ik sluit me aan in de lange rij, die gelukkig wel snel gaat.  De busstop is vlakbij bij mijn gate, dus ik heb nog even tijd om water en wat snacks te kopen.

Aangekomen bij de gate is men hier ook al bezig aan boord te gaan.  Er wordt omgeroepen dat men zo snel mogelijk wil boorden om onweersbuien in de omgeving te ontlopen.  Toch vertrekken we nog met een kleine vertraging van een minuut of tien.

Deze US Airways Airbus 321 vliegtuigen hebben wifi, dus ik typ dit verhaaltje alvast aan boord.  De vlucht naar San Francisco duurt bijna zes uur, dus ik zal me nog even moeten vermaken!  Als eten bestel ik een bakje met verschillende soorten kaas en druiven en lees dan vooral heel veel.  Ik zit naast een pasgetrouwd stel dat de hele tijd slaapt, dus erg rustig.

Soms werp ik een blik uit het raam en valt het me, zoals zo vaak, op hoe leeg dit land toch nog is.  Hele gebieden met slechts een enkele boerderijen en zeer ver uit elkaar liggende kleine plaatsjes.  Het is onvoorstelbaar voor mij om daar te wonen.  Daarvoor hebben we ook veel te veel gemakken dichtbij de grote stad.

Onderweg hebben we toch goed tijd gemaakt, dus we landen op schema in San Francisco.  Ik bedenk me dat deze reis ongeveer net zolang heeft geduurd, als een vlucht naar Nederland.

Nu is het hopen dat mijn tas ook mee is gekomen.  Sinds dat een aantal keren niet het geval is geweest, ben ik altijd erg opgelucht die groene hoop te zien verschijnen.  Ik slaak dus een zucht van verlichting als hij van de lopende band komt, maar dan neemt een man aan de overkant hem van de band.

He?  Ik ben er vrijwel zeker van dat het mijn tas is, dus baan me snel een weg naar hem toe.  Stel je voor dat iemand anders er met mijn spullen vandoor gaat!  Net als ik hem bereik gooit hij de tas terug op de band.  Inderdaad, het is de mijne en ik haal hem er gauw vanaf!

Nu is het zoeken naar Super Shuttle, waar ik een reservering heb.  Die is gauw gevonden en ik pers me in het busje met zo'n tien anderen.  Natuurlijk worden die allemaal eerder afgezet dan ik, dus ik krijg al een mooie rondleiding door San Francisco.  Ik baal alleen wel een beetje, want ik ben moe (het is al na middernacht voor mijn gevoel) en heb trek.

Eindelijk komen we bij het Holiday Inn Fisherman's Wharf aan.  Daar check ik in en vind uit dat mijn kamer in het andere gebouw ligt.  Ik loop erheen en zie intussen dat er een Starbucks aan de overkant ligt.  Perfect voor morgenochtend!

Tot mijn genoegen biedt het hotel room service en ik bestel een paar mini kipsandwiches.  Precies genoeg voor een snack, want een hele maaltijd kan ik ook weer niet op.  Daar moet ik nogal lang op wachten en daardoor hoef ik er niet voor te betalen.  Heel schappelijk!

Na nog even naar The Daily Show gekeken te hebben, ga ik gauw slapen, want morgen moet ik vroeg op.

Coralie zei

Wat een gek idee, dat je van de ene kant van de VS naar de andere, net zo lang onderweg bent als naar een heel ander continent!
Gelukkig dat je reis zo voorspoedig ging, zeker met dat wifi aan boord.
Eerste indruk van de stad heb je dus al opgedaan, vandaag verder met de echte verkenning. Veel plezier! Ben benieuwd of de herfstkleuren daar ook zo gaaf zijn.

Marieke zei

Veel plezier in San Fransisco!

Jeanny zei

14Leuk!!! Ik ga ook meegenieten, haha. Veel plezier!!!!

marielle zei

Veel plezier!! Lijkt me prachtig daar! Geniet!!

Veel plezier!!

Heel veel plezier de komende dagen.
Groetjes Anja L.

Danielle zei

Ben benieuwd naar de foto's die je daar gaat maken!! Veel plezier!!

Marie zei

Geweldig! Ik wens je een mooi tijd in San Francisco, veel plezier!

Veel plezier, Petra, in SF!!!
Ook ik ben benieuwd naar je foto's.
Dat het nog 6 uur vliegen was! Dat is inderdaad bijna net zo lang als vanuit Nederland naar jou.

Ook hier hebben we aldoor heel mooi herfstweer, de laatste dagen.

En ook hier heb ik uit de huiskamer een prachtig uitzicht op prachtige herfstbomen. Wel een voorrecht, als je geen huizen tegenover je hebt, maar een parkje.

Groetjes,

Anika

Petra, alweer een leuke reis, veel plezier!
Piet

Carla zei

Veel plezier in SF Petra!

Gelukkig was je tas meegekomen, ik heb dat wel eens anders meegemaakt. Sindsdien heb ik altijd schoon ondergoed en een tshirt in mijn handbaggage! :-)

Groetjes Carla

anslaam 8Veel plezier! Ga je alleen ronddwalen of iemand ontmoeten?

Annemiek

Ingrid en Michael zei

Echt heel erg stoer dat je dit alleen doet. Mooie locatie daar op Fishermans Wharf en heel veel plezier. Zie uit naar je mooie foto's! Hoop op mooi weer voor je.

Els zei

Leuk dat je in San Francisco bent.
Zo kan ik van hieruit via jou weer een stukje Amerika "ontdekken", fijn.
Geniet ervan!

Fijn dat de vlucht allemaal zo goed verlopen is en 6 uur nog een behoorlijke tijd. Mijn totale vlucht van Amsterdam direct naar Sf duurt straks 11.35 totaal. Dus vlieg langer boven USA dan de rest. Echt bizar idee.

Wat heerlijk wifi aan boord heb ik nog niet mee gemaakt heel apart dat dat al kan tegenwoordig.

Ja wij hebben ook supershuttle genoekt. Geef ze nog een kans na het zooitje bij aankomst toen in DC.

Wel leuk al lekker door SF gereden. Ik ben ook zeker benieuwd naar het hotel en welk gebouw. Dus als ik het goed heb zit jij nu in het gebouw bij het Denny's restaurant.

Fijne tijd en haal er het maximale uit.

Liefs Naomi

Brin zei

Ik kijk er naar uit om mee te lezen. Volgende zomer zijn we van plan om deze stad aan te doen tijdens een rondreis, dus alle tips zijn van harte welkom, inclusief restauranttips :)

Geniet maar ten volle, ben ook benieuwd wat voor weer het ginder nu is, hopelijk kan je van de zon genieten!

Hoi Petra,
Je ik wist niet dat het zo lang vliegen is vanaf de oostkust (philly) naar San Francisco. Geniet van je trip en ben benieuw naar de foto's.

Groetjes,
Susan

@Coralie - Dit is niet voor niets het op twee na grootste land ter wereld. Het is hier ook een heel andere wereld. De herfstkleuren zie je hier niet veel.

@Marieke - Dank je.

@Jeanny - Het gaat me denk ik pas vrijdag lukken de blogs te schrijven.

@Marielle - Dat doe ik zeker!

@Anja - Dat lukt wel.

@Anja - Bedankt.

@Danielle - Vandaag al heel wat gemaakt, morgen nog meer.

@Marie - Dank je wel!

@Anika - Ja, wat kan je je dan bevoorrecht voelen, he? Ik herken dat gevoel. Dit is weer een heel andere omgeving. Er is toch altijd iets speciaals aan Californie en San Francisco.

@Piet - Ja, erg leuk, al is het maar kort.

@Carla - Ha ha, ik ook! En de basisspullen.

@Annemiek - Alleen, behalve vanavond, ik heb lekker gegeten met mijn zwager en een paar vrienden van hem.

@Ingrid - Vandaag regende het even, maar daarna mooi weer, hopelijk morgen helemaal droog.

@Els - Een heel leuke stad is dit!

@Naomi - Als jij Super Shuttle een zootje vond in DC gaat het hier niet beter zijn. Ik ga er niet mee terug, want ik ben bang mijn vlucht te missen!

@Brin - Dit keer ben ik hier maar kort, maar ik heb al tenminste een reisverslag aan de rechterkant van mijn blog over een bezoek hier. Misschien interessant voor jou?

@Susan - De westkust is echt wel een eind weg van ons. Er zijn ook nachtvluchten terug, net als naar Europa (niet dat ik die wil nemen).

Heel veel plezier Petra, zie uit naar je verslagen...... Volgens Lonely Plant is SF DE stad om te bezoeken in 2013 en Amsterdam staat op de 2e plaats (ivm heropening Rijks- en Stedelijk museum).