Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, december 30, 2008

Op de hoek van de straat een man met...

...net zoveel neuzen en monden als het jaar nog lang is. Het "raadseltje" van mijn opa was dus nooit zo mysterieus, als wij dachten. Wij verwachtten een monster op de hoek van de straat te zien staan, maar hij gaf die persoon (die er sowieso nooit stond) in de week tussen Kerst en Oud en Nieuw net zoveel ogen, neuzen, monden etc. als gewoon zou zijn in een gezicht. Nog twee dagen in het jaar? Dan net zoveel ogen, nog een dag net zoveel neuzen etc. Het duurde vele jaren, voor we dat als kleinkinderen doorhaddden.

Vanochtend slapen we op de een na laatste dag van het jaar lekker uit. Rick, Katja en Kai waren laat thuis na hun film. Het is alweer schitterend en redelijk warm weer. Ik ga een wandeling maken met Cosmo en bel intussen mijn zus. Cosmo heeft er vandaag weinig zin in en trekt me al gauw terug naar huis. Vreemd!

Morgenavond hebben we onze gebruikelijke Oud en Nieuw party, dus daarvoor moet ingekocht worden. Gelukkig heb ik na al die jaren wel een nette boodschappenlijst. Eigenlijk wil ik naar de enorme Whole Foods in Fairfax hiervoor, net als vorig jaar, maar Rick rijdt "per ongeluk" (volgens mij dus niet) naar Wegmans.

Omdat ik weet, dat ik vrijwel alles op mijn lijstje hier zal kunnen vinden, parkeren we maar. We beginnen met lunch en ik moet toegeven, dat hun halve sandwich met soep wel erg lekker is. Dit keer kies ik een baguette met prosciutto, verse mozzarella en tomaat. Daarbij een kop squash en perensoep, die ook heel erg lekker is. Rick houdt het bij de rosbief sandwich, net als vorige keer.

Op een paar dingen na vinden we inderdaad alles op onze lijst, maar het duurt wel een paar uur. Dit is zo'n gigantische supermarkt met zo'n enorm assortiment. De kaasafdeling alleen is een luilekkerland voor mij! Kazen geimporteerd van over de hele wereld vind je hier. Ik houd het bij belegen Goudse en brie, maar er is zoveel meer!

Voor we afrekenen neem ik een foto van Rick met ons "wagentje" (zeg maar gerust wagen) en hoe diep de winkel is. Meteen komt er een medewerkster op me aflopen, dat fotografie niet is toegestaan.

Dit is de tweede keer, dat ik er bij Wegmans op gewezen ben, dat dat niet mag. Ik heb al foto's gemaakt in Walmart, Target, Giant, CVS, Party City en meer en altijd hebben medewerkers dat gezien en er niets van gezegd. Ik vind het ook nogal overdreven van Wegmans, want op mijn foto zie je niets speciaals, behalve hoe groot het is.


Rick halverwege de winkel

Er worden geen winkelgeheimen mee vrijgegeven (ik kan me er nog iets bij voorstellen, als je specifiek produkten gaat fotograferen). Maar goed, ik zeg haar, dat ik hem uit zal wissen en doe dat dan lekker niet.

Thuis helpen de kinderen alles weg te zetten. Ze zijn alle drie thuis, Saskia heeft Shannon en Alexandra hier en Kai Charlie. Saskia en haar vriendinnen gaan voor Laura's parkiet zorgen. Katja gaat hardlopen, haar schema geeft vandaag 3 mijl aan.

Gewoonlijk besteed ik de hele oudejaarsdag aan het voorbereiden voor de party. Vandaag besluit ik al een paar dingen van tevoren te doen. Dat zal morgen al zeker een uur schelen.

De peppermint bark is zo populair, dat ik daar nog twee platen van maak. Ik moet mezelf ervan weerhouden de lepels niet af te likken. Het is ook zo'n lekkere combinatie, die witte chocolade met tot stof geslagen candy canes!

Daarna haal ik de overgebleven ham van Kerst, die ontdooid is, uit de ijskast. In de mixer maak ik het fijn en mix het met geraspte cheddar, celery, ui en mayonnaise. Ik laat Katja proeven of het lekker is en zij doet haar duim omhoog ter goedkeuring.

Dan begin ik aan de zalmsalade. De zalm moet helemaal zacht geklopt worden, dan wat uien, Worcestershire saus en mayonnaise erdoorheen. Gelukkig wordt deze ook goedgekeurd door proefster Katja.

Als laatste mix ik een zelf gemaakte whiskey cocktailsaus: mayonnaise, ketchup en wat whiskey. De kinderen zijn hier dol op, maar de cocktailsaus hier is altijd tomaat met horseradish. De saus gebruik om crabsalade te maken. Ik hol wat kerstomaatjes uit en daar gaat die salade morgen in.

Katja vraagt of we vanavond Ethiopisch kunnen gaan eten. Meaza in Falls Church, niet ver hier vandaan, krijgt goede recensies. Het is een gezellig restaurant met aan de muur geschilderde portretten van historische Ethiopische keizers. Ik ken wat dat betreft alleen Haile Selassie, maar die hangt er niet bij, of ik kijk verkeerd.

We bestellen een aantal verschillende gerechten, die op een enorm bord met onderaan een gigantische pannenkoek, worden geserveerd. Saskia bestelt een "speciaal" (lees: Westers) gerecht en krijgt dat op een apart bord.

De rest van ons krijgt een bordje met een opgevouwen reuzepannenkoek voorgeschoteld. Met stukjes daarvan moeten we de lekkernijen op het grote bord oppakken. Eten met je handen, dus.


Het enorme bord met verschillende gerechten (al van gegeten, dus alles is al wat door elkaar), Kai's pannenkoek op de achtergrond

Rick en ik hebben het al eerder gedaan, maar het is nieuw voor Katja en Kai. Leuk is om hen ook te zien smikkelen. Het eten is flink gekruid en de kinderen eten dat met smaak. Vooral Kai is enorm gegroeid qua etenssmaak. Het geeft me hoop voor Saskia.

Het restaurant zit, als we er aankomen, al vol met Ethiopiers, maar naarmate de avond vordert wordt het nog drukker. Duidelijk is dit een authentiek restaurant. Er zijn misschien drie tafels met Amerikanen, de rest is Ethiopisch. Leuk om te zien!

De kinderen hebben nog zin in dessert en dat is hier ook erg lekker. De meisjes kiezen Tiramisu en Kai een Neapolitan, want een soort Tom Poes blijkt te zijn. Het ziet er lekker uit, maar ik heb me al teveel tegoed gedaan aan de smakelijke hoofdgerechten.

De prijs van de gerechten is ook zeer aantrekkelijk: $10 tot $12! Het enige negatieve is de langzame bediening. Maar de serveersters en de eigenaressen zijn zo aardig, dat je daar niet over valt! Al met al zeker een aanrader, dit Ethiopische restaurant. Niet voor heel vaak, maar het eten is speciaal genoeg om er van tijd tot tijd terug te keren.

Thuis gaan de heren aan Gears of War 2 en Saskia, Katja en ik kijken Storm Chasers. Die mensen nemen flinke risicos! Alle drie hebben we intussen een laptop op onze schoot. Ik vind het een grappig gezicht.

Op de hoek van de straat staat een man met evenveel neuzen, als er dagen in het jaar zijn. Ik hoop, dat iedereen, die hier leest ook lekker oliebollen en appelflappen gaat bakken morgen. Gedeelde smart is halve smart tenslotte, ha ha! Verder voor iedereen een heel fijne jaarwisseling gewenst! Ik hoop jullie in 2009 allemaal terug te zien (al weet ik van 100+ van jullie niet, wie "jullie" zijn).

26 reacties:

Anja zei

Ook wij gaan oliebollen bakken, het wordt voor mij de 1e keer dus ik hoop dat het gaat lukken.

Fijne jaarwisseling en ik wens jullie alle goeds voor 2009!!

Anoniem zei

Jij ook een hele fijne jaarwisseling en de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Anoniem zei

Hoi Petra,

ik heb dit jaar weer genoten van je blog! Ik wens jou en je gezin ook een heel goed en gezond 2009!

Groet, Annebep

Anoniem zei

Hoi Petra,
Hoewel ik meestal niet reageer (weet nooit wat ik moet zeggen)lees ik je weblog regelmatig. Ik heb er weer erg van genoten dit jaar.
Ik wens jou en je gezin een hele gezellige oud en nieuw party en een ongelooflijk goed, gezond en zoveel mogelijk pijnvrij 2009.

groetjes Marjon

Christine zei

I miss Wegmans! But I don't miss the crowds. Rick looked like he was having fun there.

I hope you have a fabulous NYEve!!

Anoniem zei

Even door de Wegmans struinen zou ik ook wel even willen. Wat een Giga winkel is dat toch. Maar dit jaar zijn we gewoon weer in Nederland. Het Amerika avontuur zit erop. Helaas kan ik je dus ook geen onderdak meer aanbieden als je in de buurt van Clinton onderdak zoekt als je op doorreis bent.
We wensen jullie een heel mooi en vooral GEZOND 2009 toe.
Jolanda

Anoniem zei

Petra, Rick, Katja, Kai en Saskia ik wens jullie een heel gelukkig en gezond 2009!
Vanuit een koud en ondertussen bewolkt Amersfoort schrijf ik dit met de laptop op schoot. Vanaf 10.00 uur vanochtend mag er legaal vuurwerk afgestoken worden en dat wordt dus ook volop gedaan. Gelukkig hebben mijn katten er nog geen last van, die liggen heerlijk bij de verwarming te slapen.
Veel plezier op jullie party. Al die hapjes klinken heerlijk.
Groetjes,
Anja L.

Margo zei

Met het geluid van de top 2000 op radio 2 maar ook rotjes, strijkers, carbid en gillende keukenmeiden op de achtergrond, jazeker, we weten nu echt dat we weer terug zijn in NL en het is nog niet eens half 3 's middags..., wens ook ik jullie een geweldig nieuwjaar en sluit mij in het bijzonder aan bij Marjon en Jolanda en wens jou een gezond en pijnvrij 2009!!!

Groetjes uit NL, Margo.

Annemiek zei

We hadden hier een arts uit Ethiopie, op haar laatste dag hier zou ze voor ons koken. Helaas heb ik dat gemist!
Een heel fijn uiteinde en een gelukkig nieuw jaar!

Anoniem zei

Weet je, ik vind het zo wie zo knap dat je foto's durft te maken in winkels. Ik zou het ook zo graag willen, maar ik voel dan alle ogen in mijn rug prikken en heb het gevoel iets te doen wat niet mag. Dus als ik het doe, dan maar stiekum met mijn cell phone, ook al is de kwaliteit dan niet echt goed.

Maar jij hebt lekker een foto van Rick in Wegmans! LOL! Die kunnen ze niet meer afpakken. Wel lullig dat ze gelijk op je afkomen. Je kunt toch zien dat je een foto van je man maakt tijdens het winkelen en niet van een een of andere prijslijst. Een beetje 'zielig' vind ik om zo op mensen af te stappen.

Het is inderdaad een grote winkel als ik zo kijk. Ik heb nooit eerder van Wegmans gehoord. Ik zal eens kijken of wij er ook een hebben hier in Colorado.

Dan rest ons nog om jullie een heel prettige uiteinde te wensen en heel veel plezier, geluk en gezondheid in 2009!!!

Groetjes,
Tova, Martin & Shay

Ineke zei

Hier in Nl mag er niet gefotografeerd worden in de winkels, ik ben er dan ook al een paar keer bijna uitgezet!
Haha, maar dat weerhoudt me niet hoor, ik heb gelukkig een heel klein cameraatje/

Fijne oudejaarsavond, wat hebben jullie allemaal lekkere hapjes gemaakt.

gr, Ineke

Anoniem zei

Ook hier zijn vandaag druk oliebollen en appelflappen gebakken. Niet door mij, want ik moest gewoon werken.

Klinkt erg lekker, dat Ethiopische eten!

Hele fijne jaarwisseling voor jou, Rick, de kinderen en alle huisdieren!

Carola zei

Oliebollen bakken is aan ons niet besteed, ik koop ze gewoon bij de kraam op de markt.
Ik wens jullie een fijne jaarswisseling en alle goeds voor 2009!

Corry zei

Alle gezondheid en geluk voor het volgende jaar.
Geen olliebollies hier alleen saperappelflappen voor Wijbe. Gekocht bij Dirk van de Broek(en nee ik heb geen foto genomen bij de Dirk ;))

Anoniem zei

Wij moeten nog maar 4,5 uur....jullie iets langer. Een hele gezellige avond met elkaar en een 'out of this world' 2009 gewenst.

Anoniem zei

Heb weer erg genoten dit jaar van al je verhalen.Wens jullie veel geluk en gezondheid toe voor 2009. Ga in september een reisje door USA maken en daarbij een dag of 3 Washington..... dus wie weet ... zal zeker je tours nog eens doorlezen.....

Groetjes Trudy

Anoniem zei

Heb vanmiddag oliebollen en appel beignets gebakken voor de buren en onszelf. We zijn er hier helemaal klaar voor, nog maar een paar uurtjes, voor jullie nog wat langer.

Alvast een gezellige jaarwisseling gewenst en alle gezondheid en geluk voor 2009!

Anoniem zei

Hoi Petra,

ook mij ken je niet. Ik ben een trouwe lezer van je blog en wens jou en je gezin een gelukkig en gezond 2009!
Ik hoop dat we nog vaak mogen genieten van je blog.

groetjes Wilma Reijnhoudt

Anoniem zei

Ik wens jullie een liefdevol, gelukkig en bovenal gezond 2009.

Anoniem zei

Ik lees je blog zo'n beetje elke dag, maar reageer ook haast nooit. Altijd moeilijk wat te zeggen....

Maar voor nu is het wel makkelijk:
een héél goed, gezond, gelukkig, gezellig 2009 voor jou en je gezin!
Dat het maar een goed jaar mag worden!

Groetjes,
Anita

Anoniem zei

Petra, ik reageer ook niet zo vaak, maar lees wel met veel plezier jouw blog. Ik wens jou en je gezin een gelukkig & gezond 2009.

Groetjes,
Monique

Anoniem zei

Leuk hoor die foto van Rick in de winkel. Op vakantie in de USA maak ik ook wel eens foto's in de spuermarkets, 'k heb nog nooit commntaar gehad, maar.... ik ben dan ook nog nooit bij Wegmans geweest!
Ik wens jou en je gezin een heel Gelukkig, heel Goed en bovenal heel Gezond 2009!

Anoniem zei

Hoi, Net terug van kerst vieren in Orlando, erg leuke ervaring trouwens. Wil ik jullie ook de beste wensen voor 2009 geven. Ik reageer ook niet vaak, maar lees je verhalen met veel plezier.
Groetjes,
Christa.

Anoniem zei

Beste familie Engle! Ik wens jullie een fabulous 2009 met net zoveel mooie momenten als dat ik het afgelopen jaar op dit weblog heb mogen lezen. Cheers! Groetjes, Michelle

Anoniem zei

Ik lees ook trouw jullie blog. De laatste tijd is er de klad ingekomen met reageren. Mischien iets op mn lijstje met voornemens voor 2009.
Voor jullie hele family het allerbeste voor 2009! Vanavond de Hokies game op tv?
Ook hier gisteren oliebollen gebakken. Horen er toch een beetje bij, en ayaka's gemaakt voor ons Curacao's nieuwjaars gevoel.

Bibi zei

Gelukkig nieuwjaar! En wat heerlijk dat je daar ethiopisch kan eten!
Ik kreeg in de Walmart ook te horen dat ik geen foto's mocht maken, van mijn moeder en zusje die daar wat aan het afrekenen waren. Maar toen had ik het al gedaan, oeps haha