Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, november 24, 2011

Happy Thanksgiving!

Rick is er al vrij vroeg uit om aan "zijn" Thanksgiving maal te beginnen. Saskia en ik volgen niet veel later en helpen hem na het ontbijt dingen opsnijden en schillen.

Intussen staat traditiegetrouw de Macy's Thanksgiving parade in New York aan. Saskia en ik verzuchten, dat we die ooit eens in persoon willen zien. Die grote ballonnen, zo leuk! En natuurlijk Santa Claus, die nu officieel is aangekomen.

Christine en ik zouden eerst een talk-walk doen, maar op het laatste moment besluit zij een uur later te gaan. Dat wordt mij te laat, dus ga ik er dan maar "alleen" op uit met Cosmo. Het is werkelijk schitterend weer, deze Thanksgiving! Van die diepblauwe lucht, die je hier vaak in de herfst en winter ziet.

Nu Christine dan niet beschikbaar is, probeer ik mijn zus. Zij zijn onderweg naar de vader van mijn zwager in New York City. Ze heeft dus alle tijd om bij te kletsen, waardoor de eerste helft van mijn wandeling lekker snel gaat.

Het is duidelijk dat allerlei mensen familie van verre over hebben. Kinderen spelen samen buiten en er worden groepsfoto's genomen. Cosmo krijgt ook heel wat aandacht van voorbijlopende wandelaars. Een echtpaar vertelt dat ze hun hond missen, dus even hun "fix" willen halen door Cosmo een knuffel te geven. Bij een huis staat twee gigantische opblaaskalkoenen, daar moet ik natuurlijk een foto van nemen!


Na een uurtje ben ik weer thuis. Rick en Saskia hebben intussen besloten, dat we naar de bioscoop gaan. Katja en Kai, die net op zijn, hebben daar geen oren naar. Zij blijven op de kalkoen "passen".

Dit is de eerste keer ooit dat we met Thanksgiving een film gaan kijken, dus we zijn benieuwd hoe druk het zal zijn. De keuze is gevallen op Arthur Christmas 3D bij Rave Motion Pictures in Fairfax Corner.

We zijn ruim op tijd, want wat als Thanksgivingmiddag populair blijkt te zijn om naar een film te gaan. Zodra we het gebouw binnenlopen wordt al duidelijk, dat dat niet het geval is. De jongens achter de concessies hebben niets te doen.

Tot onze verbazing zit er zelfs helemaal niemand in de zaal. We hebben de keuze uit alle stoelen! Als de film net begonnen is, komt er nog een stel met een kind. Dat is het dus. Ik heb te doen met de mensen, die hier vandaag voor zo weinig klanten toch moeten werken. Of het zou na de grote maaltijd drukker moeten worden, dat kan natuurlijk.

De film is superleuk! Ik kan hem van harte aanraden. Sowieso vind ik de meeste Kerstfilms al leuk, maar deze is echt zo'n grappig en verrassend verhaal, weer heel anders, dan andere geanimeerde Kerstfilms.

Inmiddels hebben we nog zo'n anderhalf uur voor de kalkoen klaar is. De kinderen helpen Rick gezamenlijk met de andere gerechten. Ik dek de tafel mooi, daarbij geassisteerd door Flapjack, Snickers, Zorro en Cosmo. Meike is de enige niet nieuwsgierige (hm, wie zei, dat wij vrouwen de nieuwsgierigen zijn?).


Het is zeer vermakelijk om de interacties tussen deze vier gade te slaan. Flapjack is natuurlijk nog helemaal de kitten, maar Snickers en Zorro hebben de overhand. Cosmo wil dolgraag met Zorro spelen en slaagt daar ook even in tot hij begint te blaffen en Zorro daarmee weer naar boven jaagt.

De footballwedstrijd tussen de Dallas Cowboys (waar Rick fan van is) en de Miami Dolphins begint. Ik heb het niet zo op met die twee teams, dus neem de enorme stapel met Black Friday advertenties, die bij de Washington Post werden bezorgd vandaag. Ik ga zeker niet om middernacht in de rij staan voor extreme koopjes, maar vind het wel altijd leuk om de aanbiedingen te bekijken. Wie weet zit er iets bijzonders tussen.

Als de kalkoen klaar is wordt het een race om alles nog lekker warm op te dienen. Als Rick en ik de kalkoen, maar liefst 20lbs, uit de oven dragen, blijkt er teveel jus omheen te zitten. Dat plenst met grote gutsen op de houten vloer, die spontaan zo glad als een bowling baan wordt! We glibberen en glijden, maar krijgen de kalkoen gelukkig wel heelhuids op het aanrecht.

Hoe gaan we de parketvloer nu weer begaanbaar maken? Gewoon met keukenrol lukt niet. Dan krijg ik de ingenieuze ingeving dat afwasmiddel vet moet afbreken. Ik maak een sopje en dweil daarmee. Wonder boven wonder werkt het als een tovermiddel! Het feestmaal kan nu gewoon doorgaan.

Er zijn dit jaar heel wat gerechten. Rick is voor minder hoeveelheid, meer smaken gegaan, wat Saskia en mij zeker bevalt. Het menu is als volgt:
- Kalkoen
- Cranberry saus
- traditionele stuffing
- corn bread stuffing (van Whole Foods, die erg lekker blijkt)
- aardappelpuree met knoflook en rozemarijn (die ik zelfs lekker vind en dat zegt wat)
- zoete aardappelen met marshmallows erop gesmolten
- mais
- sperzieboontjes
- worteltjes in cranberrysap (geen favoriet, helaas)
- acorn squash van Whole Foods
- mini croissants

Voor we gaan eten maakt Rick een toast en zeggen we traditioneel, waar we dankbaar voor zijn. Dat is heel wat en altijd goed om daar even bij stil te staan. Dan wordt er opgeschept en valt iedereen al gauw stil, want er wordt gesmuld.


Al ben ik geen kalkoenfan, deze vogel is erg lekker mals en ook de rest van de gerechten smaken prima. Ik vind het een van de best gelukte Thanksgiving maaltijden ooit. Er wordt dan ook goed gegeten en er is veel kalkoen over (leuk voor Rick, die graag nog lang sandwiches ermee maakt), maar van de rest misschien nog een lunch.

Met zijn allen ruimen en wassen we af. Ik klop alvast de slagroom voor de pumpkin pie, maar daar hebben nog geen ruimte voor. Eerst de spannende footballwedstrijd afkijken. In de laatste paar secondes wint Dallas. Als het erom spant wie gaat winnen vind ik het wel leuk om te volgen.

Vroeger keek ik alle wedstrijden en deed mee aan fantasy football op mijn werk en dergelijke. Ik vind het nog steeds een leuk spel, maar heb meer te doen, dan urenlang kijken.

Tijd voor pumpkin pie met de slagroom, die ik heb geklopt. Toen we hier pas kwamen vond ik pumpkin pie niet lekker. Met de jaren heb ik het leren eten en nu vind ik de kruidige pie zelfs heerlijk, vooral met verse slagroom.


Na de pie spelen we beneden in de basement Kinect Sports, niet makkelijk, even de calorieen een beetje eraf werken! Zo komt er een einde aan weer een heel gezellige Thanksgiving! Het Kerstseizoen is hier nu officieel begonnen. Op tv is dat ook meteen te merken, te beginnen met een nieuwe Kerstshow van Ice Age vanavond.

13 reacties:

Margreet zei

Ja, gezellig he. Wij hebben ook heerlijk gegeten en kijken nu een kerstfilm.
Happy Thanksgiving!

marielle zei

Wat gezellig zo met elkaar en dan dat lekkere eten.Kan niet wachten om de kerstversierong op te hangen maar eerst moet de Sint weer naar spanje.
Geniet nog even van jullie weekend!
grt Marielle

Anja zei

Jullie kunnen terug kijken op een gezellige en heerlijke Thanksgiving!

Annemiek zei

Vroeger was een film onderdeel van onze traditie, na een brunch.
Gezellig dagje zo met z'n allen.

Petr@ zei

Grappig, zo'n lege bioscoop. Ik denk dat veel mensen druk zijn met koken en familiebezoek, dat het daarom zo rustig was.

Fijn dat het Thanksgiving diner zo goed in de smaak viel. Ik heb nog nooit pumpkin pie gegeten. Moet dat toch eens proberen, ik ben namelijk wel gek op pompoen.

Nel zei

Wat was het weer een sfeervolle Thanksgiving bij jullie. Mooie foto's, als je dat zo ziet dan hebben jullie inderdaad heel veel om dankbaar voor te zijn.

Wat bijzonder dat dit feest niet bij ons is overgenomen zoals zo ontzettend veel andere dingen.
Hier wordt wel dankdag gevierd, maar meer voor de Christelijke kerkstromingen.

Ben benieuwd of je je vandaag gestort hebt in de Black Friday drukte en of je leuke koopjes hebt kunnen bemachtigen.

Ik las een paar blogs geleden dat je helaas niet bij elkaar bent voor Sinterklaas...jammer hoor. Maar het mooiste feest van het jaar staat er daarna aan te komen. Hebben jullie daar ook zo'n zin in ?

Fijn weekend !!

Bibi zei

Wat is jullie tafel toch gezellig aangekleed. Ik geniet ook altijd van de parade.

naomi zei

Hallo

Ik heb op you tube beelden van de parade gezien. Wel van gehorod maar nu ook eens een heel stuk gezien. Wat leuk om zo te lezen over jullie tradities bij dit feest. De parade/footbaal wedstrijd en de maaltijd. Echt traditioneel.

Op wikipedia ook het 1 en ander over dit feest gelezen. Leuke oorsprong. Wel gezellig dat jullie vandaag met zijn allen samen waren.

Leuk naar de bios. Ik wil graag met mijn nichtje nog naar de sinterklaas film. Maar ben blij als ik volgende weekend de sint foetsie gaat en de kerstboom binnen mag komen.

Is dat tafelkleed je speciale thanks givingkleed. Rust lekekr uit. Wat zijn de kattenm leuk samen.

Groetjke

Petra zei

@Margreet - Deze tijd van het jaar is zo leuk hier, he?

@Marielle - Morgen beginnen wij aan de Kerstversiering.

@Anja - Dat is zeker

@Annemiek - Wellicht maken wij er ook een traditie van, wel zo leuk.

@Petra - Als je van pompoen houdt, vind je het vast lekker.

@Nel - Nee, ik ben zo ver van Black Friday weggebleven, als mogelijk! En ja, een vroege Thanksgiving betekent ook een langer Kerstseizoen, heerlijk!

@B. - Ik zou wel ander porcelein willen hebben, maar dit is nostalgisch voor Rick.

@Naomi - Ha ha, de Sint foetsie, heb jij niet veel met die goede man?

Bente zei

Ik ben als een van de weinige neder-amerikanen geloof ik niet erg dol op Thanksgiving. Er is bij ons geen bal te doen en overal moet je langs om te eten.
Dit jaar de perfecte escape gevonden: een weekje NL. At op donderdag heerlijke sucadelapjes met rode kool, vooraf gegaan door pastinaaksoep met koriander. Zo wil ik Thanksgiving wel elk jaar vieren!

Jullie tafel zag er wel erg mooi uit en gezellig om het hele gezin bij elkaar te hebben.

Petra zei

@Bente - Ik vind het gewoon wel goed om stil te staan bij alles waar we dankbaar voor kunnen zijn en het gezellige samenzijn met de familie, maar de maaltijd kan me gestolen worden, eerlijk gezegd.

Elke zei

Ik ben weer even bij aan 't lezen hier, want ik liep een weekje achter.
Vind het altijd zo ontzettend leuk dat jullie zoveel tradities hebben in jullie gezin, en dat je als gezin allen samen die dingen viert!!!

Petra zei

@Elke - Daar kan ik dan ook intens van genieten. Ik hoop, dat de kinderen dat later ook met hun gezinnen gaan doen.